مرمت کاروانسراهای راه ابریشم در خراسان شمالی

سیامک احدی
سیامک احدی شنبه، ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۸
مرمت کاروانسراهای راه ابریشم در خراسان شمالی

کاروان‌سراهای راه ابریشم در استان خراسان شمالی مرمت شدند.

«علی‌کبر وحدتی» معاون میراث فرهنگی استان خراسان شمالی گفت:

با توجه به اینکه خراسان شمالی از بیشترین کاروان‌سراها در مسیر راه ابریشم و در شاخه جرجان- نیشابور برخوردار است، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در اداره میراث فرهنگی استان خراسان شمالی کاروان‌سراهای این محدوده مرمت شدند.

وحدتی افزود که از ۱۱ کاروانسرایی که در طول مسیر جرجان به نیشابور قرار گرفته، هشت کاروان‌سرا در خراسان شمالی قرار دارد، به همین دلیل مرمت این بناهای تاریخی از ابتدای سال جاری در دستور کار قرار گرفت.

کاروانسرا

معاون میراث فرهنگی استان خراسان شمالی بیان کرد:

مسیر جرجان به نیشابور نه‌تنها به‌دلیل وجود تاسیسات وابسته به راه، مانند کاروان‌سراها، آب انبارها، برج‌ها و بناهایی که مربوط به راهنمایی مسافران و مراقبت از راه‌ها هستند، بلکه تعداد زیادی از مشاهیر علم و ادب و فرهنگ در شهرهای این مسیر رشد و پرورش کرده‌اند که نشان‌دهنده تاثیرات این مسیر فرهنگی است.

وحدتی از مرمت کارونسرای «رباط قلی» که مربوط به دوره تیموری است خبر داد و افزود:

این کاروان‌سرا با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان مورد مرمت قرار گرفته و تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است به‌طوری که تمامی حجره‌ها، دو شترخان و تمامی گنبدها و طاق‌های فروریخته احیا شده و تنها بام‌سازی آن باقی‌مانده که به‌زودی به اتمام می‌رسد. این کاروانسرای ارزشمند تاریخی قرار است با نگاه بوم‌گردی و کاربری خدماتی و پذیرایی به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین به «رباط قربیل» و «رباط عشق» اشاره کرد و ادامه داد:

رباط قربیل در کنار محور اصلی و مواصلاتی استان خراسان شمالی قرار گرفته و سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون تردد از مجاورت آن انجام می‌شود. این بنای ارزشمند نیز با اعتبار ۴۵۰ میلیون تومان قرار است مرمت شود و در حال حاضر دارای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی است. کاروانسرای «رباط عشق» نیز که اوضاع نابسامانی دارد، قرار است با مبلغ ۲۸۰ میلیون تومان مورد مرمت قرار بگیرد و هم‌اکنون مطالعات آن نیز انجام شده است.

وحدتی تاکید کرد:

اگر اعتبارات پایدار باشد، پس از مرمت این کاروان‌سراها، مستندسازی و مرمت و احیای دیگر کاروانسراهایی که در استان خراسان شمالی و در مسیر راه باستانی جرجان-نیشابور قرار گرفته‌اند، در دستور کار قرار می‌گیرند تا در این مسیر با مرمت کاروان‌سراها و دیگر تاسیسات وابسته به راه، شاخه جرجان-نیشابور در مسیر راه ابریشم در فهرست موقت میراث جهانی قرار گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه