روابط گردشگری ایران و صربستان در چه شرایطی قرار دارد؟

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۳
 روابط گردشگری ایران و صربستان در چه شرایطی قرار دارد؟

صرب‌ها پس از مطالعه روی ذائقه ایرانی‌ها و لغو روادید قرار است خط هوایی مستقیم نیز بین تهران و بلگراد ایجاد و روابط گردشگری خود را با ایران بیشتر کنند.

اردیبهشت ماه امسال بود که رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران در دیدار «ولادان ووکوساولیویچ» وزیر فرهنگ و رسانه صربستان در تهران گفتگو کرد و از رویکرد تازه ایران برای ایجاد روابط دوجانبه و چندجانبه با دیگر کشورها با محوریت تعاملات فرهنگی و گردشگری خبر داد.

اسفندماه سال گذشته و در سفر «علاء‌الدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به صربستان نیز دولت این کشور اعلام کرد که اراده جدی برای توسعه تجارت بین دو کشور دارد و خواستار امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد بین صربستان و ایران شد.

همان موقع اولین تور گردشگری ایران شامل حدود ۲۰۰ گردشگر هنگام ورود به صربستان در مراسم ویژه‌ای مورد استقبال معاون نخست وزیر و وزیر گردشگری، تجارت و ارتباطات صربستان و همچنین سفیر ایران قرار گرفتند.

از زمانی که کشور صربستان اعلام کرد که ویزای گردشگری این کشور برای اتباع هندی و ایرانی لغو شده است، بسیاری از ایرانی‌ها چمدان‌های خود را بستند و راهی شدند اما برخی از آن‌ها به تاریخ لغو ویزا دقت نکرده بودند چرا که این لغو ویزا از یازدهم شهریورماه اجرایی می‌شد، برخی دیگر هم به واسطه مشکلاتی که در پاسپورت داشتند اجازه ورود نگرفتند. به همین دلیل نتوانستند به صربستان وارد شوند و به ترکیه دیپورت شدند.

«یعقوب قاسمی» مجری تورهای گردشگری صربستان و از فعالان حوزه تورهای ورودی بیان کرد:

علت برگشت این گردشگران نداشتن واچر هتل و یا مشکل در پاسپورت و در اختیار نداشتن پول کافی بوده است. اگرچه صربستان ویزای خود را برای ایرانی‌ها لغو کرد، اما اعلام کرد که باید هر کسی که وارد کشور می‌شود از قبل برنامه‌اش مشخص باشد، یعنی بداند کدام هتل قرار است برود و از قبل هزینه آن را نیز پرداخت کرده باشد و یا بابت هر روز که در آنجا اقامت دارد، حداقل ۱۰۰ یورو با خود همراه داشته باشد. اصلا این طور نیست که وقتی ویزا لغو شد هر کسی بتواند چمدان بسته و وارد کشور دیگری شود.

از ماه آینده قرار است پرواز مستقیمی بین بلگراد و تهران برقرار شود در این صورت رفت و آمدها به این کشور زیاد خواهد شد. البته در فصل تابستان نیز پرواز مستقیمی وجود داشت که مهلت آن تمام شد و مسافران آن نیز با ویزا به صربستان رفتند.

مسافرانی که می خواستند از ایران به صربستان با تور گردشگری بروند باید بابت ویزا تنها ۷ دلار می‌پرداختند این هزینه اگرچه زیاد نبود اما همین هزینه نیز از مبلغ تورهای گردشگری حذف شد. اما افرادی که انفرادی به این کشور می‌رفتند ۹۸ دلار باید می‌پرداختند.

گردشگران صرب مانند گردشگران کشورهای دیگر بیشتر از مسیر سنتی و گردشگری ایران بازدید می‌کنند یعنی شهرهای تهران، اصفهان، یزد و کاشان. فعالان گردشگری ایران، می‌خواهند کرمان و برخی از شهرهای شمالی را نیز به پکیج آنها اضافه کند. هر چند که بیشتر گردشگران ترجیح می‌دهند که همان راه کلاسیک را طی کنند.  

اکنون عزم صربستان بر گسترش راوبط بهتر با ایران است به همین دلیل آن‌ها از سال گذشته مطالعات خود را درباره گردشگران ایرانی، ذائقه آنها و علاقه‌مندی‌های آنها شروع کرده‌اند تا هر چه بیشتر از بازار گردشگران ایران بهره ببرند. اقدامی که می‌بایست ایران نیز انجام دهد.

قاسمی در این باره از برگزاری شب ایرانی در صربستان خبر داد و گفت:

یک ماه دیگر این همایش برگزار خواهد شد تا آنها با جاذبه‌های ایران بیشتر آشنا شوند. همچنین می‌خواهیم تعدادی از فعالان گردشگری صربستان را به ایران آورده و ظرفیت‌ها را به آنها معرفی کنیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه