زندگی سطح بالا را در آمستردام تجربه کنید

حمید حسن‌زاده
حمید حسن‌زاده یکشنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
زندگی سطح بالا را در آمستردام تجربه کنید

در دهه گذشته پایتخت هلند دچار تغییرات شگرفی شده است. تلاشی عظیم برای حذف کردن تصورات نژاد پرستانه‌ی عمومی از طریق گسترش هتل‌های ۵ ستاره، نمایشگاه‌های هیجان‌انگیز و تجلیل از تاریخ کشور جزو این دست از تغییرات است. با کجارو همراه باشید تا بیشتر درباره آمستردام بخوانید.

فضای لوکس ۵ ستاره، خوراک‌های خوشمزه و طراحی‌های نوآورانه. همه این موارد از تصورات ما نسبت به آمستردام فاصله‌ی زیادی دارند.

در دهه گذشته، آمستردام بودجه‌ای ۱۰ میلیارد یورویی را برای رویدادهای فرهنگی شامل بازسازی موزه ون‌گوگ، موزه‌ی هنرهای معاصر اشتدلیک (Stedelijik) و موزه‌ی رایکز (Rijksmuseum)، که میزبان شاهکار رامبرند نگهبان شب (The Night Watch) است، هزینه کرده است.

امروزه، پایتخت هلند ۴۴ موزه، ۵۵ سالن تئاتر و اجرا و بیش از ۱۳۰۰ رستوران را در بر گرفته است. حتی کوچه‌های این شهر هم در حال تغییر شکل هستند.

در این متن مکان‌ها و فعالیت‌های منحصربه‌فرد هلند دسته‌بندی شده‌اند که شامل رویداد‌های تفریحی تعطیلات زمستان است.

غذاخوری‌های باکیفیت (Haute Cuisine)

غذاخوری‌ های باکیفیت

از لحاظ غذایی، آمستردام با مجموعه‌ای بزرگ از آشپزخانه‌ها، یکی از اغواکننده‌ترین شهرهای اروپا است. در ۱۲ دسامبر، همزمان با انتشار راهنمای میشلین به هلند، آمستردام ۳ ستاره دیگر – هرکدام برای بولنیوس، موس و ریکس - کسب کرد تا تعداد ستاره‌های شهر به عدد ۲۱ برسد.

اگر به غذای دریایی علاقه‌مندید رستوران تک-ستاره بریجز (Bridges) در سوفیتل لجند (Sofitel Legend) را امتحان کنید. برای خوردن غذاهای گیاهی، رستوران فورک اوند مس (Vork & Mes) گزینه‌ای هیجان انگیز است. میشلین این رستوران را این‌چنین تعریف می‌کند: یک رستوران فوق‌العاده خاص.

کسانی که به گیاه‌خواری خام تمایل دارند بهتر است غذاخوری سویش (Swych) را، که در یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های آمستردام، دوئلن، جای گرفته، تجربه کنند.

تور غذای جردان

آمستردام

این تور ترکیبی است از شگفتی‌های معماری، تاریخی و سنتی که با طعم‌های قدیمی هلندی ترکیب شده است. شما ۸ صاحب مغازه را ملاقات خواهید کرد که تنقلات هلندی مانند پن‌کیک‌های پوفرتیس، شاه ماهی، باکا بانا (موز سرخ شده با سس ساتای از سورینام)، بیتربالن سرخ شده (گلوله‌های پوشیده از آرد، پر شده با گوشت) و... عرضه می‌کنند.

راهنمای سفر «یلته فون کوپرن» پیش‌بینی می‌کند که گردشگران با حقایق عجیبی روبرو خواهند شد. به عنوان نمونه او توضیح می‌دهد که خانه‌های کانال چند درجه به سمت جلو کج ساخته شده‌اند تا بلندتر به نظر بیایند.

دورنمای آدام (A’DAM)

دورنمای آدام

دورنمای A’DAM که در ماه می بر فراز رودخانه ایژ از ایستگاه مرکزی قطار آمستردام افتتاح می‌شود هر بیننده‌ای را هیجان‌زده می‌کند.

تراس این برج دارای منظره‌ای ۳۶۰ درجه است اما جالب‌ترین نکته‌ی این برج تاب‌های فلزی آن است که حتی در فراسوی لبه‌های آن تاب می‌خورند. در حالی که پاهای شما در ارتفاع ۱۰۰ متری آویزان است چیزی به غیر از هوا بین شما و شهر پایین دست وجود ندارد.

پولیتزر آمستردام

پولیتزر آمستردام

در ماه سپتامبر هتل ۵ ستاره پولیتزر آمستردام - که ۲۲۵ اتاق دارد و در کرانه کانال‌های پرینس‌گراخت و کایتزرز‌گراخت قرار گرفته - پس از بازسازی ۱۸ ماهه جان دوباره می‌گیرد. این هتل از ۱۷ خانه‌ی قرن ۱۷امی تشکیل شده که به شکل پیچ در پیچ به یکدیگر متصل هستند.

این ملک محلی رشک برانگیز را در ناین استریتز (Nine Streets) اشغال کرده، محله‌ای که دارای رستورانها و بوتیک‌هایی منحصر به فرد است.

یاکو اشتراوس- که پروژه اخیر او هتل موندریان لاندن (Mondrian London) در کرانه رود تایمز است- بر تمامی مراحل ساخت نظارت کرده است که منجر به ساخت ترکیبی هوشمندانه از هنر مدرن و فضای آنتیک است که به تاریخ آمستردام اشاره دارد.

به جای لوستر، ورودی جدید با دو برابر ارتفاع دارای پیانویی است که از سقف آویزان شده و از آن به عنوان نماد به رسمیت شناختن پشتیبانی هتل از کنسرت کلاسیکی که سالانه برگزار می‌شود استفاده می‌شود.

پولیتزر آمستردام

در لابی، تیرهای درشت سقف از جنس چوب و میزهای پذیرش که با کاشی‌های دلفت پوشیده شده، در زمینه‌ی پرده‌های مخملی و مبل‌های راحتی براق قرار گرفته که نشانی از دوره‌ی طلایی تجارت آمستردام است. راهروهای شیشه‌ای جدید دو بال اصلی را به یکدیگر متصل می‌کند و دورنمای زیبایی به یکی از باغ‌های چهارگانه ارائه می‌دهند.

هر اتاق با اتاق دیگر تفاوت دارد و در هرکدام اشیایی جالب قرار دارد مانند یک بسته لوازم تعمیر دوچرخه، یک میز خاص که طوری طراحی شده که قابلیت تبدیل به میز توالت را دارد، تاج تخت چوبی با طرحی سیاه و سفید که یادآور سقف‌های قدیمی در آمستردام است.

رویدادهای تعطیلات

فستیوال نور آمستردام

فستیوال نور آمستردام که در ۵امین سال برگزاری خود قرار دارد، کمربند کانال را با اینستالیشن‌های شورانگیز خود مزین می‌کند. از ۲۲ ژانویه مسافران می‌توانند برای مشاهده ۲۰ مجسمه به جمع مسافران قایق واتر کالرز (Water Colours) ملحق شوند. برای تفریح‌های فصلی بهتر است میدان اسکی روی یخ را از ۵ فوریه امتحان کنید.

ایکس-بانک (X-Bank)

ایکس-بانک

این مغازه‌ی مفهومی که ۷۰۰ متر مربع مساحت دارد تماما به طراحی هلندی اختصاص دارد. در این مغازه اینستالیشن‌های هنری، دوچرخه‌ها، لباس‌های شبکه‌دار و بسیاری چیزهای دیگر در بین آن‌ها در دسترس است.

گذرگاه بئورژ (Beurspassage)

گذرگاه بئورژ

اگر همیشه به این اندیشیده‌اید که چه چیزی در زیر کانال‌های گسترده آمستردام جریان دارد بهتر است از گذرگاه بئورژ دیدن کنید. درهای این گذرگاه با طاقی انحنادار در دسامبر گشوده می‌شود و نویوندیک و دامراک را به هم متصل می‌کند.

موزه فن‌لون

موزه فن‌لون

عابران نمی‌توانند از نگاه کردن به داخل خانه‌های تاریخی در مسیر کانال صرف نظر کنند. اما موزه فن‌لون مناظر فراوانی را به نمایش می‌گذارد که به بیننده امکان تماشای عمارتی قرن ۱۷امی را می‌دهد که زمانی متعلق به رئیس کمپانی داچ ایست ایندیا (Dutch East India) بوده است.

ادکلن‌های اتنتیک (Otentic)

ادکلن‌های اتنتیک

در اتنتیک از شامه خود پیروی کنید که یکی از سه فروشگاهی است که می‌توانید این ادکلن‌های خاص و عجیب را که در گراس فرانسه تولید شده‌اند خریداری کنید.

در این مکان سبک‌بار و مملو از رایحه که در آپریل شروع به‌کار می‌کند، بیش از ۶۴ رایحه برای خانم‌ها و آقایان قابل تست است. این رایحه‌ها بر اساس حسی که القا می‌کنند به دسته‌های مختلفی مانند گرسلندز (خاکی و تند) و سداکس (شیرین و میوه‌ای) تقسیم می‌شوند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه