سه شنبه های بدون خودرو در سراسر ایران اجرا می‌شود

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
سه شنبه های بدون خودرو در سراسر ایران اجرا می‌شود

پویش "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" در آذرماه سال ۹۴ از سوی فعالان محیط‌زیست استان مرکزی مطرح شد، و از آنجا که آرمان‌های این ایده در راستای وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست بود مورد حمایت قرار گرفت، در همین راستا نیز سازمان تلاش می‌کند تا این ایده در اختیار مردم بیشتری در سراسر کشور قرار گیرد.

محمد درویش مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به پیام ساده "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" این است که برای اینکه سزاوار زندگی در سرزمینی برخوردار از مواهب متنوع گیاهی و جانوری باشیم، باید تغییرات را از خودمان شروع کنیم و نباید انتظار داشته باشیم که دیگران سرزمینی را تدارک ببینند که در شان ما باشد. باید نشان دهیم که می‌توانیم دولت‌ساز و تغییردهنده در رفتار سایر شهروندان، حاکمان و مدیران باشیم برای این کار هم باید از خودمان شروع کنیم.

درویش با تاکید براینکه "پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو" یک پویش محیط‌زیستی صرف نیست بلکه یک پویش اجتماعی است که به بهبود شاخص‌های توسعه سرمایه‌های اجتماعی کمک می‌کند، افزود:

بدین ترتیب می‌توانیم شاهد یک روند رو به اقتدار در جامعه ایرانی باشیم، در این صورت اعتماد به نفس، اعتماد به هم‌نوع و صداقت در جامعه ما افزایش می‌یابد و این جامعه می‌تواند در بهبود منطقه‌ای که زندگی می‌کند موثر باشد.

اصفهان سرآمد همه استان‌هاست

درویش با اشاره به اینکه اصفهانی‌ها توانستند اصلی‌ترین خیابان این شهر یعنی چهارباغ را در روزهای سه‌شنبه‌ به پیاده‌راه تبدیل کنند، افزود:

مسئولین اصفهان سعی در وضع قوانین تشویقی دارند تا شهروندان بیشتری به این پویش بپیوندند. بعد از اصفهان شهر یزد قرار دارد که از فرماندار تا شهردار این شهر از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو حمایت کرده‌اند. البته مشکلی که در شهر یزد داریم این است که بخاطر برخی باورهای سنتی دوچرخه‌سواری خانم‌ها با ممانعت روبرو شده است که امیدواریم این مشکل به سرعت حل شود.

همچنین شهر مریوان، در حمایت از این پویش بالاتر از حد انتظار و در قالب گروه‌های مختلف عمل کرده است. شهروندان مشهد نیز حمایت خوبی از این پویش می‌کنند، شهر نیشابور هم عملکرد خوبی داشته و فرماندار و مقامات این شهر با استفاده از دوچرخه تردد می‌کنند و قرار است از مهرماه دوچرخه‌های برقی نیز در این شهر راه‌اندازی و رونمایی شود.

در تهران نیز توانستیم منطقه ۸ را مجهز به سیستم ایمن دوچرخه‌سواری کنیم و در برخی خیابان‌ها مثل ۱۷ شهریور و ۱۵ خرداد در روزهای سه‌شنبه هر نوع تردد موتوری را حذف و این مسیرها را تبدیل به پیاده‌راه کنیم.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه در مهاباد، همدان، رضوانشهر، شیراز و حتی در هرمزگان که با گرمای بسیار بالایی درگیر هستند، حمایت از "پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو" چشمگیر بوده است، اظهار کرد:

بهترین عملکرد در بین ادارات کل محیط‌زیست استان‌ها، برای استان هرمزگان است که ۶۰ درصد پرسنل آن از خودروهای غیرشخصی استفاده می‌کنند.

تاکنون ۱۰ موسسه مالی اعتباری روی قبض‌های پرداخت در ای‌تی‌ام‌ها از عبارت سه‌شنبه‌های بدون خودرو استفاده می‌کنند، همچنین شرکت آب منطقه‌ای تهران بزرگ نیز از سه‌شنبه‌های بدون خودرو در قبض‌های خود استفاده می‌کند همچنین در حال رایزنی هستیم که شرکت آب و گاز، سازمان مترو و زیباسازی شهر تهران هم به این پویش بپیوندد و پلاکاردهایی برای تبلیغ و حمایت از این پویش منتشر شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه