روزشمار: ۲۶ مرداد؛ آغاز بازگشت نخستین آزادگان سلحشور از بند رژيم بعثی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی سه شنبه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۶ مرداد؛ آغاز بازگشت نخستین آزادگان سلحشور از بند رژيم بعثی

۲۶ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹، نخستین گروه از آزادگان، در پی پذیرش مجدد پیمان الجزیره از طرف صدام حسین رئیس‌جمهوری عراق، پس از سال‌‏ها اسارت در اردوگاه‌های رژیم بعث به میهن اسلامی بازگشتند.

روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹، ميهن اسلامی شاهد حضور آزادگان سرافرازی بود كه پس از سال‏‌ها اسارت در زندان‌‏ها و اسارت‌گاه‌‏های مخوفِ رژيم بعث عراق، قدم به خاک پاک ميهن اسلامی خود گذاشتند. آن روز، یادآور خاطره شیرین بازگشت آزادگان به میهن اسلامی است. روزی مبارک که در آن، صابران راست قامت جمهوری اسلامی ایران، پس از سال‌ها دوری از وطن به خاک میهن پای گذاشتند و به آغوش خانواده و ملت بازگشتند.

آزادگان ایران

در اين ميان ستاد رسيدگی به امور آزادگان كه در ۲۲ مرداد ۱۳۶۹ تشكيل شده بود به تبادل انبوه اسرا پرداخت. اين ستاد با مساعدت و همراهی ديگر دستگاه‌‏ها، تبادل حدود چهل هزار آزاده را با همين تعداد اسير عراقی انجام داد.

امروز یادآور بازگشت غرور آفرین مردان و زنان آزاده‌ای است که پس از تحمل سال‌ها شکنجه و دوری از عزیزان خویش، به وطن بازگشتند و به انتظار میلیون‌ها ایرانی پایان دادند. در این روز، شکیبایی مادران، پدران، همسران و فرزندان این آزادمردان به بار نشست و سال‌های نگرانی و شوق دیدار به پایان رسید.

آزادگان، با ايمان راسخ خود در برابر همه فشارهای جسمی و روحی دشمنان ايستادند و روابط اجتماعی جامعه كوچک اردوگاهی خود را بر پايه اخلاق حسنه بنا نهادند و از شكنجه‌‏های مزدوران بعث هراسی به خود راه ندادند. آزادگان، صبورتر از سنگ صبور و راضی‌ترين كسان به قضای الهی بودند. اينان سينه‏‌هایی فراخ‏تر از اقيانوس داشتند كه از همه جا و همه كس بريده و به خدا پيوسته بودند. آزاده ناميده شدند چون از قيد نفس و نفسانيات رهایی يافته بودند.

در همین روز:

  • درگذشت «اوحدالدين انوری ابيوردی» شاعر، اديب و فيلسوف ايرانی (۵۸۱ قمری)
  • درگذشت «راما كريشنا» پيشوای مذهب هندو (۱۸۸۶ میلادی)
  • تأسیس جمهوری اندونزی توسط سوکارنو (۱۹۴۵ میلادی)
  • درگذشت «مارگارت ميچل» نويسنده معروف آمريكایی (۱۹۴۹ میلادی)
  • استقلال قبرس از بريتانيا (۱۹۶۰ میلادی)
  • برگزاری اولین اجرای فستیوال «مانستر آو راک» در انگلستان (۱۹۸۰ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه