روزشمار: ۲۴ مرداد؛ پایان ساخت تونل معروف «مون بلان» در زیر رشته کوه‌های مون بلان

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی یکشنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۴ مرداد؛ پایان ساخت تونل معروف «مون بلان» در زیر رشته کوه‌های مون بلان

تونل «مون‌بلان» نام تونلی است که شهر شامونی - مون‌بلان در کشور فرانسه را به شهر کورمایور در کشور ایتالیا متصل می‌کند. مسیر میان دو شهر را می‌توان حدود ۱۵ دقیقه با خودرو طی کرد. در چنین روزی عملیات حفر این تونل به پایان رسید.

مون‌بلان (Mont Blanc) بلندترین کوه از رشته‌کوه‌های آلپ است. مون‌بلان در مرز کشورهای فرانسه و ایتالیا جای گرفته است. بلندترین قله این رشته کوه ۴۸۰۷ متر ارتفاع دارد. «مون بلان» واژه‌ای فرانسوی و به‌معنای «کوه سپید» است. در ایتالیا به آن «مونته‌بیانکو» می‌گویند و به همان معنی است.

مون بلان

اگرچه بالاترین نقطه این کوه در توافق‌های رسمی بین فرانسه و ایتالیا نقطه مرزی محسوب می‌شود اما اغلب نقشه‌های فرانسوی و ایتالیایی جای این قله را در محدوده کشور خود رسم می‌کنند. صد کیلومتر مربع از مون بلان از یخچال‌های دائمی پوشیده شده است. همین یخچال‌های بسیار وسیع سبب شد که آن را کوه سپید یا همان مون بلان (Mont Blanc) بخوانند. البته در فرانسه این کوه را La Dame Blanche به‌معنای «بانوی سپیدپوش» نیز خطاب می‌کنند.

فكر ساخت گذرگاهی از ميان اين رشته‌‏كوه از سال‌‏ها قبل در ذهن مسئولان فرانسه و ايتاليا شكل گرفته بود و آنان تصميم داشتند با ساخت آن، مسير عبور و مرور بين دو كشور را كوتاه كنند. در نهايت، در ششم دسامبر ۱۹۵۸ میلادی اولين عمليات احداث تونلی طولانی و مهم در زير اين كوه آغاز شد.

تونل مون بلان

تونل مون بلان

این تونل ۱۱٫۶ کیلومتر طول و ۸٫۶ متر عرض و ۴٫۳۵ متر ارتفاع دارد. تونل مون بلان در عمق ۳۸۰۰ متری رشته کوه آلپ قرار دارد. ارتفاعش در طرف فرانسه ۱۲۷۴ متر و در طرف ایتالیا ۱۳۸۱ متر است.

پس از چند سال تلاش و كوششِ هزاران كارگر و مهندس و متخصص فرانسوی و ايتاليایی، سرانجام حفر اين تونل در ۱۴ اوت سال ۱۹۶۲ میلادی به پايان رسيد و دو كشور فرانسه و ايتاليا به وسيله اين تونل كه اتومبيل‏‌رو است، به يك‏ديگر متصل شدند. شارل دوگل، رئیس‌جمهوری فرانسه و همتای ایتالیایی‌اش جوزپه ساراگات، در ژوئیه سال ۱۹۶۵، تونل مون بلان را افتتاح کردند. مسئولیت این تونل به عهده هر دو کشور فرانسه و ایتالیا است.

تابلوی تونل مون بلان

حداکثر سرعت خودروها در این تونل ۷۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است. مرز میان دو کشور جایی در نزدیکی ورودی ایتالیا به این تونل است.

تونل مون بلان

مراقبت از تونلی که بیش از ۱۱ کیلومتر طول دارد، مخارجی نیز در بر دارد. به همین دلیل برای عبور از این تونل مخارج تونل از مسافران دریافت می‌شود. هزینه عبور از ورودی فرانسه ۴۳/۵ یورو تعیین شده است. این هزینه از ورودی ایتالیا یعنی ۴۴/۲۰ یورو گران‌تر است.

تونل مون بلان

در سال ۱۹۹۹ یک کامیون بلژیکی در تونل مون‌بلان آتش گرفت. در این حادثه ۳۹ نفر جان باختند. هنوز پس از سال‌ها تحقیق علت حادثه به‌طور دقیق روشن نشده است. به احتمال زیاد پرتاب یک سیگار به تونل سبب آتش‌سوزی در محموله این کامیون شده بود. پس از این رخداد تونل مون بلان سه سال بسته بود. تمام بخش‌های تونل به‌ویژه سامانه‌های ضد آتش‌سوزی آن نوسازی شدند و تونل در سال ۲۰۰۲ میلادی باز شد.

تونل مون بلان

تونل مون‌بلان هنوز هم مسیری بسیار ضروری و کوتاه میان فرانسه و ایتالیا است. در سال ۲۰۱۴ میلادی روزانه حدود ۵ هزار خودرو از این تونل گذشتند. کامیون‌ها به‌صورت پنج‌تایی به‌همراه خودرویی محافظ از تونل عبور می‌کنند. این امر نیز یکی دیگر از اقدامات ایمنی تونل پس از آتش‌سوزی سال ۱۹۹۹ است.

در همین روز:

  • حمله هواپيماهای عراق به جزيره نفتی خارک در جريان جنگ تحميلی (۱۳۶۴ شمسی)
  • آتش‌سوزی بازار تهران (۱۳۵۰ شمسی)
  • ولادت پيشوای هشتم مسلمانان، حضرت امام رضا (ع) (۱۴۸ قمری)
  • تاسيس سلسله «آل ‏بويه» خاندان مشهور شيعی ايرانی (۳۲۱ قمری)
  • تولد عالم جليل‌القدر «شيخ مفيد» فقيه و متكلم نامدار شيعه (۳۳۶ قمری)
  • آغاز جنگ «نادرشاه افشار» برای تصرف هندوستان (۱۱۵۱ قمری)
  • درگذشت «برتولت بِرشت» شاعر و نويسنده برجسته آلمانی (۱۹۵۶ میلادی)
  • تولد «لئوناردو داوينچی» نقاش، هنرمند و مبتكر نامدار ايتالیایی (۱۴۵۲ میلادی)
  • تولد «لی دِ فارِست» مخترع و صنعت‏گرآمريكایی (۱۸۷۳ میلادی)
  • آغاز نخستين جشنواره فيلم «ونيز» ايتاليا (۱۹۳۲ میلادی)
  • تسليم ژاپن در برابر متفقين و پايان جنگ جهانی دوم در آسيا (۱۹۴۵ میلادی)
  • روز ملی و استقلال «پاكستان» (۱۹۴۷ میلادی)
  • سقوط سنگ آسمانی ۸۸۰۰ كيلویی در «بوركينافاسو» واقع در قاره آفريقا (۱۹۶۲ میلادی)
  • درگذشت «ريچارد لاجی بيرد» مخترع اسكاتلندی تلويزيون (۱۹۴۶ میلادی)
  • کشف‌ بنزين‌ (۱۸۲۵ میلادی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه