هفته نامه؛ از انفجار در فرودگاه آتاتورک تا افزایش گرد و غبار در اهواز تا بیش از ۱۵ برابر حد مجاز

مینا داودی | یکشنبه, ۱۳ تیر ۹۵ ساعت ۱۵:۴۵

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، از انفجار در فرودگاه آتاتورک استانبول، سقوط مرگ‌بار اتوبوس به دره در استان فارس، اختلاف بر سر قرارداد ایران و بوئینگ و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

یک هفته‌ دیگر در این دنیای پر خبر و حادثه گذشت و بار دیگر در کجارو قصد داریم تا جمع بندی کلی از اتفاقات دنیای گردشگری در هفته گذشته را برای شما ارائه کنیم. خبرها را به‌ترتیب اهمیت به شرح زیر مطالعه کنید:

انفجار در فرودگاه آتاتورک استانبول

انفجار در آتاتورک

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین خبر هفته گذشته مربوط به انفجار و تیراندازی‌های تروریستی در فرودگاه آتاتورک استانبول بود که تمامی پروازها را لغو کرد و برای یک شب این فرودگاه را میزبان هراس و جنایت کرد. تحریریه کجارو تلاش کرد تا تمامی اخبار و حواشی مربوط به این حادثه را پوشش دهد تا شما عزیزان بتوانید در انتخاب تور و مقصد سفر خود بهتر تصمیم بگیرید. 

جزئیات این حملات انتحاری را می‌توانید در کجارو مطالعه کنید: انفجار در فرودگاه آتاتورک استانبول

اکنون بعد از گذشت ۵ روز از این حادثه فرودگاه آتاتورک به روال عادی خود برگشته و جابه‌جایی مسافران به‌طور عادی انجام می‌شود. اما این حادثه چه تاثیری بر گردشگری کشور ترکیه و بالاخص استانبول داشت، شهری که رتبه‌ یک گردشگری دنیا را به خود اختصاص داده بود؟

کمتر از ۲۴ ساعت بعد از وقوع این حادثه شاهد لغو بسیاری از تورها و پروازها به مقصد استانبول بودیم و حتی سفارت ایران هم بیانیه‌ای برای مسافران عازم استانبول صادر کرد که تمامی این مطالب را می‌توانید در زیر مطالعه کنید:

در این میان شاهد لغو تحریم‌های روسیه علیه گردشگری ترکیه بودیم که به تبع انهدام جت جنگی روسیه توسط ارتش ترکیه در مبارزه با داعش، آذر سال گذشته تصویب شدند. پیش از این اتفاق، ترکیه سهم بزرگی از توریسم خود را مدیون توریست‌های روس بود. جزئیات لغو تحریم را می‌توانید در این مقاله مطالعه کنید:

باید دید که آیا با لغو تحریم‌ها از طرف روسیه، صنعت گردشگری نابود شده‌ی ترکیه می‌تواند جان تازه‌ای بگیرد یا با توجه به موقعیت و بی‌ثباتی کشورهای منطقه، ایران به‌عنوان کشوری با پتانسیل گردشگری بالا می‌تواند جایگزین ترکیه در گردشگری شود یا خیر؟

سقوط مرگ‌بار اتوبوس به دره در استان فارس

سقوط اتوبوس

خبر تاثیرگذار بعدی مربوط به سقوط اتوبوس حامل سربازان از پادگان ۰۵ کرمان به‌سمت شیراز در حرکت بود که متاسفانه ۱۹ کشته به‌جای گذاشت. این حادثه در فضای مجازی هم بازتاب بسیاری داشت که علت آن هم خستگی و خواب‌آلودگی راننده تشخیص داده شد. در گزارش زیر می‌توانید جزئیات را مطالعه کنید:

بازتاب این حادثه به‌قدری بود که فرمانده‌ی نيروی زمينی ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد از این پس انتقال سربازان با ناوگان ریلی انجام خواهد شد.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

هفته‌ی گذشته در اخبار بین‌المللی شنیدیم که بریتانیا قصد دارد با انجام همه پرسی، از اتحادیه اروپا خارج شود. اقدامی که هشدار داده می‌شد با تبعات منفی فراوانی همراه باشد. پس از انجام همه پرسی و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شاهد کاهش بی‌سابقه‌ی ۷٪ پوند انگلیس بود، همچنین بسیاری از شاخص‌های بورس شرکت‌های بریتانیایی با سقوط چشم‌گیری مواجه شد. بورس لندن دو ساعت بعد از اعلام نتیجه، معاملاتش را آغاز کرد و شاخص سهام آن بلافاصله هشت درصد سقوط کرد؛ تبعاتی که موافقان طرح ماندن در اتحادیه اروپا، به‌درستی در مورد آن هشدار می‌دادند.

جزئیات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را در کجارو مطالعه کنید: 

علاوه بر عواقب منفی بسیار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، گردشگری این کشور هم در راستای این اقدام متاثر شده است. کارشناسان تور و گردشگری بریتانیا اظهار داشتند:

برای بسیاری از گردشگران بریتانیا صرفا از آن رو که بریتانیا عضو اتحادیه اروپاست، جذابیت دارد زیرا آنان را قادر می‌کند بهترین بازده را از یک تور اروپایی به دست آورند.

کما اینکه پس از خروج از اتحادیه اروپا، بریتانیا علاوه بر سقوط ارزش پوند، واحد رسمی پول خود، شاهد سقوط رتبه‌ی گذرنامه‌ خود از رتبه‌ی یازدهم جهان به رتبه‌ سی‌ام بود. این بدان معنی است که کشورهای کمتری اجازه‌ی ورود اتباع بریتانیایی بدون روادید را صادر می‌کنند.

گفتنی است که با این سقوط، اکنون گذرنامه‌ی بریتانیا در رده‌ی پایین‌تری از پرتغال، اسلوونی، یونان و بلغارستان قرار گرفته است.

این تبعات منفی تا کجا ادامه خواهند داشت؟ و آیا مردم بریتانیا انتخاب درستی انجام داده‌اند؟ منتظر نظرات شما هستیم.

آتش سوزی در شهر تاریخی ساسانی

بیشابور

باز به استان فارس بازمی‌گردیم. متاسفانه خبردار شدیم هفته‌ی گذشته بخش‌هایی از شهر باستانی بیشابور طعمه حریق شده بود. در بررسی‌های صورت گرفته، اعلام شد آتش سوزی در علف‌های هرز اطراف این محوطه تاریخی اتفاق افتاد و خوشبختانه صدمه‌ای به هیچ یک از آثار تاریخی وارد نشده است. 

بیشابور یکی از شهرهای باستانی ایران در کازرون و در استان فارس است که در زمان ساسانیان ساخته شده و امروزه تنها ویرانه‌هایی از آن برجای مانده است. بیشابور در شمال غرب شهر کازرون قرار گرفته و از شهرهای خوش آب و هوا و دارای طراحی و مهندسی ویژه آن دوران بوده است.

به نظر می‌رسد بهتر است چنین آثار تاریخی و باستانی که به لطف خدا در کشور عزیزمان فراوان هم هستند، حریم شایسته‌تری داشته باشند.

بوئینگ یا ایرباس؟

بویینگ 737

پس از انجام برجام خبردار شدیم که ایران با ایرباس برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما قرارداد بست. اکنون مدتی است خبر قرداد بوئینگ با ایران برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای دیگر از این کشور به گوش می‌رسد. به گزارش روزنامه‌ی وال استریت ژورنال، پس از انتشار این خبر، ارزش سهام شرکت بوئینگ بالاتر رفته است.

اما موضوع بحث‌برانگیز، نحوه‌ی پرداخت ایران برای این هواپیماها بود. یک نشریه‌ی آمریکایی در گزارشی با اشاره به رایزنی‌های ایران و شرکت آمریکایی بوئینگ نوشت: اگر ایران خواهان پرداخت پول به یورو باشد، این نقطه اختلاف در روابط تجاری دو کشور خواهد بود.

بعد از گذشت چند روز و بررسی این قرارداد توسط دولت اوباما، خبردار شدیم که هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا پس از چند دور مذاکره فشرده، سرانجام بر سر امضای یک تفاهم‌نامه‌ی همکاری به تصمیمی مشترک رسیدند که در پی آن بوئینگ به آسمان ایران خواهد آمد.

مثل همیشه در کجارو تمامی اخبار و حواشی مربوط به این خبر را پوشش داده‌ایم که می‌توانید در زیر مطالعه کنید:

در ادامه‌ اخبار خوش هواپیمایی برای کشورمان، ممنوعیت پرواز هواپیماهای متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز لغو شدند.

بار دیگر حادثه در مکه!

مسجدالاحرام

در جریان حج عمره سال جاری در مکه مکرمه، باخبر شدیم که یک بار دیگر به‌دلیل بی‌کفایتی آل سعود در برگزاری مراسم حج، ۱۸ عمره‌گزار به‌دلیل ازدحام جمعیت در اطراف مسجدالحرام مصدوم شدند.

این‌ها در حالی است که در پی سقوط جرثقیل در مسجد الحرام، فاجعه‌ی منا و اعدام شیخ شيخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان در عربستان سعودی، روابط سیاسی ایران با این کشور قطع شد و در مراسم حج امسال، حجاج کشورمان حضور نداشتند.

باید دید خاندان آل سعود موفق به برگزاری مناسب مراسم حج خواهند بود یا به فرستادن حجاج به کام مرگ ادامه خواهند داد؟

افزایش گرد و غبار در خوزستان

دمای هوای خوزستان

هفته گذشته مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از تشدید پدیده گردوخاک در شهرهای استان و رسیدن بیشینه‌‌ی گرد و غبار در آبادان به ۱۵ برابر حد مجاز خبر داد.

هموطنان عزیزمان در شبکه‌های اجتماعی با اهالی این استان و با هشتگ #هموطنم_هوا_ندارد، اظهار همدردی کردند.

دیگر خبرها

در این بخش به اعلام دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته به‌صورت کوتاه می‌پردازیم.

از همراهی شما عزیزان تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادها و سوال‌های شما همراهان گرامی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه