خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا؛ کدام کشورها بیشترین ضرر احتمالی را متحمل می‌شوند؟

عماد جعفری | شنبه, ۵ تیر ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا احتمالا هزینه‌های سنگین متقابلی برای هر دو طرف ماجرا خواهد داشت، اما در پاسخ به این سوال که کدام کشورها بیشترین ضرر را از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا متحمل می‌شوند؟ باید گفت به نظر می‌رسد، شش کشور اروپایی از میان ۲۷ کشور عضو این اتحادیه بیشتر در معرض زیان‌های اقتصادی باشند. با کجارو همراه باشید.

مردم بریتانیا در همه پرسی که دیروز ۲۴ ژوئن نتایج آن اعلام شد، با اکثریت آرا خواستار خروج از اتحادیه اروپا شدند؛ نتیجه‌ای که به باور تحلیل گران هزینه‌ های سنگین اقتصادی هم برای بریتانیا و هم برای ۲۷ عضو اتحادیه اروپا خواهد داشت.

اما اگر به آمار و داده‌های اقتصادی حجم مبادلات دو جانبه نگاهی بیندازیم، احتمال می‌رود ۶ کشور عضو این اتحادیه بیشتر از سایرین در معرض خطر زیان‌های سنگین اقتصادی باشند.

دو کشور مدیترانه‌ای مالت و قبرس که مقصد پرطرفدار گردشگران بریتانیایی بودند، ایرلند جنوبی همسایه بریتانیا و کشورهای لتونی، لیتوانی و لهستان که جمعیت شهرواندن جویای کار این کشورها در صنعت بریتانیا مشغول به کار بودند، به‌دلیل وابستگی زیاد به صنعت گردشگری و تجارت بریتانیا در معرض بیشترین آسیب اقتصادی قرار دارند.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

حجم مبادلات تجاری ۵۰۰ میلیارد دلاری بریتانیا با اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵، مهم‌ترین مسئله مورد بحث در مذاکرات خروج این کشور از اتحادیه اروپا خواهد بود. در حالی که بریتانیا گزینه باقی ماندن در پیمان تجارت آزاد اتحادیه اروپا را پیش روی خود دارد، گزینه‌ای که کشورهایی همچون سویس و نروژ آن را انتخاب کرده‌اند، پرداخت حق عضویت به اتحادیه اروپا، برای باقی ماندن در پیمان تجارت از چالش‌های جدی پیش روی قانون گذاران شکاک به اتحادیه اروپا بریتانیایی خواهد بود. با این حال، حجم بالای مبادلات تجاری دوجانبه میان بریتانیا و آلمان (حدود ۱۳۷ میلیارد دلار) و بریتانیا با هلند (۷۳ میلیارد دلار)، فشارها را روی هر دو سوی ماجرا برای یافتن راه حلی مشترک افزایش خواهد داد.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

هنگامی که نسبت حجم مبادلات کشورهای اتحادیه اروپا با بریتانیا بر حجم مبادلات کلی این کشورها را در نظر بگیریم، آلمان جایی در میانه فهرست با ۵/۸ درصد از حجم کل مبادلات تجاری خود، در کنار بریتانیا از خروج این کشور متضرر خواهد شد. این در حالی است که بلژیک با حدود ۷ درصد از حجم مبادلات تجاری، قبرس با ۸ درصد از مبادلات تجاری ضرر احتمالی بیشتری را متحمل خواهند شد. ایرلند جنوبی همسایه بریتانیا، با ۱۸/۶ درصد از حجم مبادلات کلی تجاری خود، در معرض بیشترین آسیب نسبت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا قرار خواهد داشت. ایرلند همچنین با برقراری مجدد قوانین کنترل مرزی که احتمالا تا دو سال دیگر با فعال شدن ماده پنجاه معاهده لیسبون و خروج بریتانیا از اتحادیه اعمال می‌شود، به‌عنوان کشوری که تنها با بریتانیا مرز مشترک دارد، در معرض خطر جدی قرار دارد.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

گردشگران بریتانیایی در سال ۲۰۱۴ مطابق آمار اتحادیه اروپا، با حدود ۹۰۰ میلیون یورو سهم ۱۴ درصدی از کل سرمایه در جریان گردشگری را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان اقتصاد کشورهای مدیترانه‌ای قبرس و مالت، با سهم ۲۵ و ۲۳ درصدی گردشگران بریتانیا از صنعت توریسم این کشورها، بیشتر به جیب این گردشگران وابسته است. این دو کشور کوچک، به‌ترتیب در رده‌های دوم و چهارم در معرض خطرترین اقتصادها ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا قرار دارند.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

اگر به‌دنبال کشورهایی هستید که کمترین آسیب احتمالی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را متحمل می‌شوند، به کشورهایی که در مسیر رود دانوب قرار گرفته‌اند و به‌طور دقیق به چهار کشور اتریش، مجارستان، بلغارستان و اسلواکی نگاه کنید. تنها ۳ درصد از تجارت و گردشگری این چهار کشور به بریتانیا وابسته است.

مطالب مرتبط:

منبع بلومبرگ

دیدگاه