ایران هزینه معامله با بوئینگ را چگونه پرداخت می کند؟ دلار یا یورو؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۵ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
ایران هزینه معامله با  بوئینگ را  چگونه پرداخت می کند؟ دلار یا یورو؟

پایگاه خبری فوربز (Forbes) با ادعای آمادگی ایران برای از سرگیری روابط تجاری با آمریکا، درباره‌ی فروش ۱۰۰ هواپیمای بوئینگ به ایران، این سؤال را طرح کرده است که ایران پول بوئینگ را به دلار پرداخت می‌کند یا یورو؟ برای اطلاع از جزییات این گزارش در ادامه با کجارو همراه باشید.

ایران برای اولین بار در چند دهه‌ی اخیر، بازارهای خود را به روی هواپیماهای آمریکایی گشوده و در حال آماده‌سازی برای سفارش صد هواپیما به شرکت بوئینگ است. اگر دولت آمریکا با این قرارداد موافقت کند، معامله‌ی پرسودی برای شرکت بوئینگ خواهد بود. شرکتی که تلاش می‌کند تا رقیب دیرینه‌ی خود یعنی شرکت اروپایی ایرباس را کنار بزند. ایرباس نیز اخیرا معامله‌ی مشابهی با ایران داشته است.

مذاکرات اخیر ایران و بوئینگ موجب افزایش ارزش سهام این شرکت نیز شده است. همچنین این معامله می‌تواند خبر خوبی برای سایر شرکت‌های آمریکایی باشد که مشتاق برقراری روابط تجاری با ایران هستند، چرا که نشانه‌ای از گرم شدن روابط تجاری ایران و آمریکا است. این دو کشور بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، روابط تجاری خود را قطع کرده‌ بودند.

بوئینگ

در حالی که ایران به دنبال برقراری مجدد روابط با آمریکا است، در عین حال تلاش می‌کند وابستگی خود را به دلار به‌عنوان ارز مورد استفاده در تجارت بین‌المللی کاهش دهد. ایران در ماه فوریه اعلام کرده است تمایل دارد که هند و سایر مشتریان نفتی بدهی نفتی خود به ایران را با یورو پرداخت کنند و این سیاست در معاملات نفتی آینده نیز پیاده خواهد شد.

آیا این سیاست در معامله با شرکت بوئینگ نیز اجرا می‌شود؟ هنوز برای اظهار نظر زود است، اما می‌توان گفت این درخواست ایران شاید به مانعی در برقراری روابط تجاری مجدد بین این دو کشور تبدیل شود.

مطالب مرتبط:

منبع forbes

دیدگاه