بیشابور در آتش سوزی آسیبی ندیده است

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
بیشابور در آتش سوزی آسیبی ندیده است

در آتش‌سوزی شهر تاریخی بیشابور، به آثار تاریخی این محوطه آسیبی نرسیده است.

عصر جمعه، ۴ تیر، بخشی از محوطه‌‌ی ۱۶۰ هکتاری شهر تاریخی بیشاپور آتش گرفت. آتشی که هنوز منشأ و علتش معلوم نیست، اما برخی فعالان میراث فرهنگی معتقدند که خاشاک و علوفه‌ی موجود در این محوطه ممکن است موجب این آتش‌سوزی در روزهای گرم بیشاپور شده باشد. حالا اما مسوولان اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری فارس اعلام کرده‌اند این آتش‌سوزی به موقع مهار شده و به آثار تاریخی این محوطه آسیبی نرسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس دراین‌باره گفته است:

در آتش‌سوزی رخ داده در شهر تاریخی بیشاپور در شهرستان کازرون، خوشبختانه هیچ آسیبی به بناهای تاریخی این شهر ساسانی وارد نشده و فقط بخشی از علف‌های هرز آتش گرفته‌اند.

به گفته‌‌ی «مصیب امیری» بخش کوچکی از ۱۶۰ هکتار محوطه‌ی تاریخی ساسانی «بیشاپور» به‌دلیل وجود علف‌های هرز در محوطه آتش گرفته‌اند. اما همچنین تاکید کرده که بلافاصله آتش مهار شد و مجموعه تاریخی و آثار موجود در مجموعه درامان ماندند و آسیبی ندیدند.

با این‌همه در برخی تصاویر موجود از این حادثه، گویا بخشی از آثار در آتش درگیر شده‌اند. این مقام مسوول در این خصوص نیز به دوستداران میراث فرهنگی این اطمینان را داده است که با توجه به موقعیت بناهای قرار گرفته در این شهر تاریخی، از دور چنین وضعیتی به نظر می‌رسد اما در واقعیت این‌گونه نیست.

امیری خاطرنشان کرده است که مهار آتش حدود دو ساعت طول کشید. آتش در محوطه‌ی شهر رخ داد و آثار تاریخی مجموعه هیچ آسیبی ندیدند. خوشبختانه از قبل تمهیدات لازم برای وقوع چنین حادثه‌ای از سوی مسئولان پایگاه پژوهشی شهر تاریخی بیشاپور اندیشیده شده بود، به‌گونه‌ای که علف‌های هرز مجموعه به‌طور کامل حذف و پاکسازی شده بود، اما گویا هنوز پاکسازی علف‌های هرز یک بخش از محوطه هنوز انجام نشده بود.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس ابراز خرسندی کرده با توجه به تجهیز این پایگاه به تانکر قابل حمل آتش‌نشانی و دیگر وسایل مورد نیاز، اطفای حریق به موقع انجام گرفته است.

مسئولان میراث فرهنگی این استان گفته‌اند که این آتش با توجه به حساسیت‌های موجود و ارزشمند و منحصربه‌فرد بودن شهر تاریخی بیشاپور با کمک نیروهای مردمی از روستاهای اطراف این مجموعه مانند اسلام‌آباد، چمران، عمویی، حاجی‌آباد، موزی، هفت پاره، پنج محل، امامزاده سید حسین و همچنین نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان کازرون، نیروهای آتش‌نشانی از کازرون و قائمیه، دوستداران میراث فرهنگی کازرون و فرمانداری شهرستان، مهار شده است.

امیری درباره‌ی علت آتش‌سوزی نیز اعلام کرده که هنوز علت آن در این بخش از شهر تاریخی بیشاپور مشخص نیست اما بررسی‌ها برای پی‌بردن به این اتفاق در حال انجام است.

شهر تاریخی بیشاپور که تاریخ ساخت آن به دوره شاهپور و حدود سال‌های ۲۷۲ - ۲۴۱ میلادی بازمی‌گردد، به گفته‌ی باستان‌شناسان جزو اولین شهرهایی بوده که دارای تاریخ مکتوب شهرسازی هستند. این شهر تاریخی در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شیراز و ۲۳ کیلومتری غرب شهرستان کازرون قرار گرفته است.

بیشاپور در کنار جاده‌ی شاهی روزگار باستان واقع شده و در دوره هخامنشیان، تخت جمشید و استخر را به شهر باستانی شوش وصل می‌کرده است. همچنین این شهر در دوره‌ی ساسانی شهر گور را به تیسفون متصل می‌کرده است. شهر تاریخی بیشاپور در زمان خود به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی که داشته، سرآمد شهرهای ساسانی بوده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه