ترفندهای ساده و کلیدی برای نظافت بهتر

محمد میرافشاری | سه شنبه, ۱۳ بهمن ۹۴ ساعت ۰۷:۰۰

انسان، عاشق تمیزی است. مهم نیست فردی در امر تمیز کردن تنبل باشد یا یک وسواسی، هر دو این افراد از دیدن یک خانه تمیز لذت خواهند برد. مهم‌ترین بخش‌های خانه که با تمیزی در ارتباط است و اتفاقا زودتر از هر جای دیگری کثیف می‌شود، دستشویی و حمام است. با این مقاله کجارو همراه شوید تا با ترفندهای کوچک اما بسیار کاربردی تمیز کردن آشنا شوید.

 زمانی که بحث حمام و دستشویی به میان می‌آید، نظافتچی‌های هتل‌ها همه فنون لازم برای تمیزی را بلند هستند. این‌ که آیا آن یک کاسه­ توالت کثیف شده است یا یک روشویی که خمیردندان سفت به آن چسبیده چطور باید تمیز شود. این نظافتچی‌ها می‌دانند که چگونه از عهده یک اوضاع آشفته در کمترین زمان برآیند. با ادامه خواندن این مقاله می‌توانید به فنون باورنکردنی این افراد آشنا شوید.

«تمام کارهایی که ما در یک اتاق انجام می‌دهیم زمان­بندی شده است»، این مطلب را «مادلاین چانگ» (Madeline Chang) می‌گوید، او «دبیر کل انجمن بین‌المللی خانه‌داران» (International Executive Housekeepers Association) و مدیر خانه‌داری هتل «استون وای‌کی‌کی سان‌ست» (Hawaii's Aston Waikiki Sunset hotel است ( جایی که او به مدت ۱۴ سال کار کرده و معتقد است که: ما می‌بایست یک (فهرست) از وظایف را داشته باشیم که نظافتچی‌ها آن را دنبال کنند. بنابراین آن‌ها هیچ زمانی را برای به عمل رساندن وظایف خود به هدر نمی‌دهند.

در زیر برخی از نکات برجسته از فهرست ترفندهای نظافت حمام وجود دارد که هر شخصی که وسواس تمیزی دارد با دانستن این نکات ممکن است از خوشحالی غش کند! حتی اگر شما یکی از این آدم‌های وسواسی نباشید، این‌ها ترفندهایی هستند که همه ما باید یاد بگیریم، چون حتماً روزی به کار خواهد آمد. برای یاد گرفتن آن‌ها آماده‌اید؟

۱- از راه‌حل‌های صحیح برای تمیزی استفاده کنید

 راه‌حل‌های صحیح تمیزی

 محصولاتی که در ترکیب خود دارای «پروکسید هیدروژن» (hydrogen peroxide)- جزو مواد ضروری برای این کار هستند- چانگ می‌گوید: برخلاف سفیدکننده‌ها، موادی که در ترکیبات خود پروکسید هیدروژن دارند، بدون تولید کردن و آزادسازی بخارهای آزاردهنده در هوا، عملیات نظافت را انجام می‌دهند، ولی نکته مهم‌تر اینجاست که نتایج شگفت‌آوری هم به دنبال خواهند داشت، به ویژه وقتی برای نظافت وان حمام از این مواد استفاده می‌کنید.

۲- به مواد نظافت فرصت کافی را بدهید تا کثیفی را از بین ببرند

مواد نظافت زمان کافی

هر زمانی که شما از محصولات تمیزکننده استفاده می‌کنید، پیش از آن‌که این مواد را تمیز کنید،اجازه بدهید حدود ۷ دقیقه روی محل کثیفی قرار داشته باشند. این امر به محصول اجازه می‌دهد که کثیفی و چرک را به‌ طور کامل از بین ببرد، یک راز که تمامی افرادی که کارشان نظافت است، باید آن را رعایت کنند و به آن احترام بگذارند.

۳- در جهت عقربه‌های ساعت کار کنید

 عقربه‌های ساعت

یا برخلاف عقربه‌های ساعت، هر طور که شما ترجیح می‌دهید. فقط مطمئن شوید به طور دایره‌واری اتاق را تمیز می‌کنید، در نتیجه چیزی را از قلم نخواهید انداخت. رعایت این نکته برای مکان‌های که وسایل زیادی برای تمیز کردن وجود دارد، بسیار حیاتی است.

۴- توالت را تخلیه کنید

تخلیه توالت

یک کاسه­ توالت (فرنگی) خالی به شما اجازه خواهد داد که مراحل نظافت خود را به شکل کاملی انجام دهید. کشیدن آب موجود در کاسه توالت می‌تواند بهترین راه برای این کار باشید. بعد زا نظافت هم می‌توانید از یک کرم تمیزکننده و براق­کننده برای درخشندگی واقعی کاسه چینی توالت استفاده کنید.

۵-تمیزی را از بالا شروع کنید و به سمت پائین ادامه دهید

تمیزی از بالا

به عنوان مثال روی کاشی‌های دیوار حمام، اسپری تمیزکننده بزنید، سپس از بالا کار خود را شروع کنید. این کار را می‌توانید با استفاده از اسفنج نرم انجام دهید و به سمت پایین ادامه دهید. به این ترتیب شما هرگز حرکت‌های خود را ۲ بار تکرار نمی‌کنید و این‌طوری روی هیچ کاشی، شیشه یا دیواری لک یا رد حاصل از دستمال کشیدن نخواهید دید.

۶-برس نظافت بزرگ‌ترین سلاح برای جنگ با کثیفی است

برس نظافت

سیاهی کثیف‌ها تمام سرامیک و چینی‌های دستشویی و حمام شما را در برگرفته‌اند؟ با برس زبر به جنگ با آن‌ها بروید، مطمئن باشید، برنده این نبرد شما خواهید بود و با دیدن یک حمام یا دستشویی کاملاً سفید خستگی از تن شما خارج خواهد شد.

۷-کف زمین را در آخرین مرحله تمیز کنید

کف زمین

 همیشه به یاد داشته باشید نظافت کف زمین را برای آخرین مرحله بگذارید. اگر گرد و خاک، مو یا خرده آشغال در طول تمیزکاری شما به زمین افتاد، می‌توانید با یک تیر، دو نشان بزنید و مجبور نباشید ۲ مرتبه کف زمین را تمیز کنید. فکر می‌کنیم ین موضوع به قدری منطقی هست که نیاز به توضیحات بیشتری نداشته باشد.

منبع:  Huffington Post

مطالب مرتبط:

دیدگاه