هفته‌نامه؛ از افزایش نرخ بلیت هوایپماهای نوروزی تا افتتاح نخستین هتل دریایی کشور در کیش

عماد جعفری | یکشنبه, ۲۵ بهمن ۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

هفته‌نامه کجارو فرصتی است برای مرور مهم‌ترین رویدادهای گردشگری در هفته‌ای که گذشت. با کجارو همراه باشید.

 در هفته‌ای که گذشت حوزه گردشگری کشور، روزهای پرخبری را پشت سر گذاشت. با نزدیک شدن به اسفند، خبرهای مرتبط با رویدادهای نوروزی بیشتر به گوش می‌رسد. هفته گذشته عنوان شد که مسئولان شهر تهران تدابیری اتخاذ کرده‌اند تا پایتخت در ایام نوروزی، از قافله شهرهای پرگردشگر کشور بازنماند. آن‌طور که دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر تهران عنوان می‌کند با تخفیف‌های ارائه‌ شده برای هتل‌ها و میهمان‌پذیرهای پایتخت، تهران ارزان‌ترین مقصد گردشگری نوروز خواهد شد. اگرچه هفته‌های گذشته خبر خرید هواپیماهای ایرباس موجب خشنودی افکار عمومی کشور شده بود، اما این هفته انتشار خبر افزایش متوسط ۳۰ درصدی نرخ بلیط‌های هواپیمایی به مذاق بسیاری خوش نیامد، به‌ هر روی باید دید با این افزایش قیمت چه تغییری در کیفت خدمات ارائه‌ شده حاصل خواهد شد. افتتاح نخستین هتل دریایی کشور در کیش، در ادامه روند توجه به توسعه گردشگری جزایر خلیج‌فارس خبر مسرت‌بخشی بود. دیگر خبر خوش این هفته، رشد ۵۰ درصدی بودجه میراث فرهنگی کشور در سال آینده است، افزایشی که می‌تواند دست این سازمان را برای توسعه صنعت پرسود گردشگری بازتر کند. در حوزه تعاملات دوجانبه با کشورهای دنیا در روزهای پساتحریم هم، این هفته نوبت به گرجستان و صربستان رسید. در خبر اول گرجستان اعلام کرد، شهروندان ایرانی برای سفر به این کشور نیازی به دریافت روادید ندارند. شهردار شهر پانچوای صربستان هم خواستار برگزاری تورهای مشترک گردشگری با کشورمان شد. با  هفته‌نامه کجارو همراه باشید تا همه این اخبار را مرور کنیم و از بازگشت فسیل زرافه ایرانی به خانه، سفر خانواده‌ی ماجراجو به دور اروپا و بسیاری دیگر از اخبار مهم هفته بشنویم.

تهران ارزان‌ترین مقصد گردشگری در نوروز

تهران

  بوی اسفند می‌رسد و نسیم باد نوروزی بر سرزمین کهنه‌مان رنگ می‌پاشد. اخبار خالی بودن پایتخت در روزهای نوروز هرساله به گوش همه ما می‌رسد، امسال اما مسئولان تهرانی تدابیر ویژه‌ای اندیشیده‌اند تا تهران هم در ایام نوروز همچون دیگر شهرهای ایران روزهای پرگردشگری را تجربه کند. در هفته‌ای که گذشت، دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان تهران از ارائه تخفیف ۴۰ درصدی هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و میهمان‌پذیرهای پایتخت به گردشگران در ایام نوروز ۹۵ خبر داد و به گفته وی تهران در این ایام ارزان‌ترین مقصد گردشگری کشور محسوب می‌شود.

سه‌شنبه هفته گذشته در نخستین نشست ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان تهران به تصمیم اتحادیه‌های هتل‌داران و میهمان‌پذیرهای شهر تهران در ارائه تخفیف قابل‌توجه به گردشگران نوروزی پرداختند، برای مشاهده مشروح این خبر می‌توانید به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

بلیط هواپیمایی نوروزی با افزایش ۳۰ درصدی به فروش می‌رسد

هواپیما

 دیگر خبر نورزی این هفته اما خیلی دل‌چسب نبود. در هفته‌ای که گذشت دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از لغو نرخ‌های توافقی در بلیط پروازهای داخلی نوروز، فروش درصد بالایی از ظرفیت‌ ناوگان برای نوروز و فروش بلیط پروازهای نوروزی با افزایش متوسط ۳۰ درصدی، خبر داد. 

مقصود اسعدی سامانی ‌با اشاره به فروش بلیط نوروزی پروازهای داخلی توسط شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت:

پس از اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیط هواپیما در پروازهای داخلی در مقطعی بسیار کوتاه و روزهای اول اجرای قانون، مشکلاتی در قیمت‌ها رخ داد، اما امروز نرخ بلیط در مسیرهای آزادشده روند متعادلی دارد.

وی ادامه داد که شرکت‌های هواپیمایی تلاش کردند در راستای واقعی کردن نرخ بلیط پروازهای داخلی، افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی و متوسط ۳۰ درصدی نسبت به نرخ‌های تکلیفی گذشته در برخی مسیرها اعمال کنند، ضمن آنکه در برخی مسیر‌های آزادشده نرخ‌ها کاهش هم داشت.

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در حال حاضر نرخ‌های متنوع در روزها، ساعات و کلاس‌های متفاوت پروازی اعمال می‌شود، البته در برخی از ایام و کلاس‌های پروازی نرخ‌های کنونی از نرخ‌های قبلی تکلیفی پایین‌تر است.

وی با اشاره به اینکه انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری به‌ صورت منظم نرخ‌های بلیط هواپیما را رصد می‌کنند، افزود:

تا‌ امروز نشانی از اعمال نرخ‌های هیجانی و غیرمتعادل از سوی شرکت‌ها و آژانس‌ها مشاهده نشده است.

اسعدی سامانی گفت: برای ایام نوروز هم طی هماهنگی با شرکت‌های هواپیمایی و با توجه به یک سر خالی بودن پروازهای رفت یا برگشت، افزایش نرخ متوسط ۳۰ درصدی در قیمت‌ها نسبت به نرخ‌های تکلیفی گذشته اعمال‌ شده است‌ و مسافران می‌توانند با توجه به توان مالی خود و در ایام و ساعت‌های مختلف، کلاس‌های مختلف پروازی را انتخاب کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد:‌ برای پروازهای نوروزی‌ از ۲۵ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین سال بعد تلاش شده است، شرکت‌های هواپیمایی نرخ‌های‌ متناسب و متعادلی اعمال کنند.

وی اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی که برنامه‌های پروازی خود را از قبل برای نوروز تنظیم کرده بودند، بلیط‌های نوروزی را در سیستم عرضه کرده و به فروش رسانده‌اند و سهمیه ایام نوروز این ایرلاین‌‌ها اغلب به پایان رسیده است؛ همچنین شرکت‌های هواپیمایی دیگر که برنامه‌های فصلی تنظیم می‌کنند و هر دو تا سه ماه یک بار این برنامه تنظیم می‌شود، در حال ‌عرضه بلیط‌های نوروزی هستند یا تنظیم برنامه آن‌ها حداکثر تا چند روز آینده به پایان رسیده و عرضه می‌شود.

برای مشاهده جزئیات بیشتر از این خبر، می‌توانید به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

سی‌ و ششمین نمایشگاه گردشگری ایتالیا برگزار شد

bit 2016

در شرایط پسا تحریم، استفاده از فرصت‌های به‌وجود آمده در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری برای شناساندن میراث باستانی و طبیعی ارزشمند کشور، یکی از موثرترین راه‌ها برای توسعه صنعت گردشگری کشور است. نمایشگاه‌هایی که به تناوب در سراسر دنیا برگزار می‌شوند و فرصت‌های متعددی را پیش‌روی مسئولان کشورمان قرار می‌دهند. سی و ششمین نمایشگاه گردشگری ایتالیا، هفته گذشته در شهر میلان ایتالیا برگزار شد. اگرچه در سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به ایتالیا برای امضای تفاهم‌نامه گردشگری بین دو کشور فرصتی پیش نیامد، اما تحولات دو سال اخیر در روابط گردشگری ایران و ایتالیا، امیدواری‌های زیادی را از این بازار اروپایی برای فعالان گردشگری کشور به‌ وجود آورده است.

در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۳ هزار گردشگر ایتالیایی به ایران سفر کردند که ۰.۲۷ درصد از سهم گردشگران ورودی از اروپا را به خود اختصاص داد. استقبال زیاد ایتالیایی‌ها برای سفر به ایران در سال ۲۰۱۵ باعث شد تعداد پروازهای مستقیم بین دو کشور افزایش یابد.

ایتالیا از هفته گذشته نبض گردشگری جهان را به‌ دست گرفت تا سرنوشت تعاملات این حوزه را در سال پیش رو رقم بزند. نمایشگاه گردشگریBIT که از سال ۱۹۸۰ در شهر میلان برگزار شده، یکی از کلیدی‌ترین نمایشگاه‌های گردشگری جهان به‌ حساب می‌آید. این نمایشگاه در سال ۲۰۱۵ حدود ۶۰ هزار بازدیدکننده حرفه‌ای و متخصص از سراسر جهان داشته است.

در نمایشگاه امسال که روز پنجشنبه، ۲۲ بهمن‌ماه با حضور مقامات ایتالیا افتتاح شد، فعالان صنعت گردشگری کشورهای مختلف از جمله سازمان‌ها و انجمن‌های گردشگری، تورگردانان، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، رسانه‌ها، دفاتر رزرواسیون، شرکت‌های تجاری و برگزارکنندگان همایش‌ها حضور داشتند.

ایران نیز با همراهی ۱۰ آژانس مسافرتی و هوایی در غرفه‌ای که باغ ایرانی را به‌ نمایش گذاشته، در BIT میلان شرکت کرده بود. تبلیغات محیطی ایران در بخش‌هایی از این نمایشگاه به چشم می‌آمد، اقدامی که تاکنون در نمایشگاه‌های بین‌المللی کمتر به آن پرداخته شده است. مسئولیت غرفه ایران در نمایشگاه ایتالیا، امسال از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به منطقه آزاد قشم سپرده شده بود و با همکاری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران چنین فضایی آماده شد.

نمایشگاه گردشگری ایتالیا همواره سکویی برای کشورها بوده تا جاذبه‌های گردشگری خود را معرفی کنند. به همین دلیل  هر ساله مقامات برگزارکننده نمایشگاه گردشگری ایتالیا تلاش می‌کنند با اجرای تمهیدات ویژه‌، ساکنان شهر میلان و سایر گردشگران را به بازدید از BIT تشویق کنند.

این نمایشگاه گردشگری از ١١ تا ١٣ فوریه (٢٢ تا ٢٤ بهمن) به‌مدت سه روز در شهر میلان برگزار شد. دو روز نخست، ویژه کارشناسان صنعت گردشگری بود و روز پایانی به بازدید عموم اختصاص داشت.

برای اطلاع بیشتر از این نمایشگاه، به این صفحه از کجارو سری بزنید.

ایران صاحب هتل دریایی شد، توجه ویژه به جزایر خلیج‌فارس

کیش

 توسعه گردشگری در جزایر ایران به‌ویژه کیش و قشم این‌روزها مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است. هنوز چندی از خبر افتتاح بزرگترین پیست سافاری کشور در قشم نگذشته بود که نوبت به کیش، دیگر نگین زیبای خلیج‌فارس رسید. روز پنجشنبه هفته گذشته هم‌زمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۵ طرح خدماتی، صنعتی و گردشگری از جمله نخستین هتل دریایی ایران با طرح ایرانی و سنتی «ترنج»، در جزیره کیش به بهره‌برداری رسید.

 این پروژه‌ها توسط مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و علی اصغر مونسان، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، در جزیره کیش به بهره‌برداری رسید.

در مراسم افتتاح پروژه‌ها، چند مجتمع مسکونی و دو هتل که یکی از آن‌ها با ۱۰۰ سوئیت با کف شیشه‌ای و دارای استاندارد پنج ستاره و روی دریای جنوب ساخته شده و طرح ساخت اتاق‌هایش شبیه طرح ایرانی و سنتی «ترنج» است، به بهره‌برداری رسیدند.

برخی دیگر از این طرح‌ها شامل طرح توسعه و نوسازی پلاژ آقایان، بهره‌برداری از محل آماده‌سازی رقابت‌های جهانی والیبال ساحلی، کارخانه ساخت تجهیزات صنعتی قابل استفاده در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و پالایشگاهی، کارخانه ساخت تجهیزات مکانیکی و تعمیر و نگهداری خطوط لوله نفت و گاز است.

همچنین مجتمع ویلایی مجهز ۱۰۰ واحدی، آزمایشگاه استاندارد کیش به‌عنوان نخستین آزمایشگاه تخصصی نساجی در استان هرمزگان، سردخانه سه هزار و ۵۰۰ تنی به مساحت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع با ۲۸ واحد ۲۵ تا ۱۰۰ مترمربعی و مجتمع مسکونی با ۱۲ هزار مترمربع زیربنا شامل ۴۵۹ واحد مسکونی، تجاری و اداری از دیگر طرح‌هایی است که هم‌زمان با ۲۲ بهمن در جزیره کیش به بهره‌برداری رسیدند.

پارک تفریحی گلستان با مساحت بیش از ۱۷۴ هزار متر مربع، فاز دوم پارک شهر و پارک هور با وسعت شش و نیم هکتار و چند پارک نیز در این پروژ‌ها افتتاح شدند.

قرارداد ۶ هزار میلیاردی با بخش خصوصی؛ گردشگری کیش رو ی سکوی پرتاب

در همین راستا به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، قراردادی به ارزش ۶۰ هزار میلیارد ریال با بخش خصوصی برای توسعه گردشگری در جزیره کیش بسته شد.

علی‌اصغر مونسان با بیان این‌ که ۴۰ هتل در جزیره کیش فعالیت دارند، گفت:

۳۸ هتل در جزیره کیش در حال ساخت است، در دهه فجر امسال سه هتل به بهره‌برداری رسیده و دو هتل دیگر نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود.

برای اطلاع از مشروح این خبر به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

افتتاح سه بازارچه دائمی صنایع دستی

توسعه و رونق بازار صنایع دستی کشور، می‌تواند توجه سرمایه‌گذران کشور را به این بخش جلب کند. صنایع دستی می‌تواند نقش بسیار مهمی در افزایش صادرات غیرنفتی کشور داشته باشد. در هفته ای که گذشت، مدیر صادرات صنایع دستی کشور از افتتاح سه بازارچه دائمی صنایع دستی در استان مرکزی خبر داد.

 پویا محمودیان  در این رابطه اظهار کرد: هم‌زمان با ایام مبارک دهه فجر، روز چهارشنبه (۲۱ بهمن ماه) سه بازارچه صنایع دستی در ساوه، دلیجان و اراک به بهره‌برداری رسید.

 بازارچه صنایع دستی اراک، مالک خصوصی دارد و در بازار قدیمی این شهر قرار گرفته است، اما زمین بازارچه‌های ساوه و دلیجان طی انعقاد تفاهمنامه‌ای با شهرداری در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت و از محل تملک دارایی‌های این سازمان برای ساخت بازارچه بودجه اختصاص داده شد. بازارچه صنایع دستی ساوه و دلیجان هرکدام ۱۲ غرفه دارند و هنرمندان در آن‌ها مستقرند و کالاهایشان را عرضه می‌کنند.

 بازارچه صنایع دستی ساوه در نقطه گردشگرپذیر این شهر، یعنی ضلع غربی میدان سرداران و بازارچه دلیجان در پارک الغدیر و روبه‌روی مصلای نماز جمعه این شهر احداث شده است.

او درباره اینکه این غرفه‌ها به چه صورت در اختیار هنرمندان قرار می گیرد، توضیح داد:

 از حالا به بعد کم کم بازارچه‌هایی که روی آن‌ها کار کرده‌ایم، آماده بهره‌برداری می‌شود. دستورالعمل کامل آن را طی ماه‌های آینده به ۳۱ استان ابلاغ می‌کنیم، اما به‌دلیل آن که این بازارچه‌ها در استان مرکزی به‌ صورت کامل آماده بهره‌برداری بودند، آن‌ها را کامل در اختیار هنرمندان قرار دادیم، ولی در کل تصمیم داریم بازارچه‌های مذکور را با اجاره‌های بسیار کم و درصدی را هم به‌ صورت رایگان در اختیار هنرمندان صنعتگر قرار دهیم.

محمودیان درباره اینکه چطور همه‌ هنرمندان می‌توانند از این غرفه‌های محدود استفاده کنند، گفت:

 اولویت ما این است که بتوانیم اتحادیه‌های بازرگانی استان‌ها را فعال کنیم تا آن‌ها کالاهای صنعتگران را جمع آوری و در این بازارچه‌ها عرضه کنند، به‌طوری که تولیدکنندگان ما به‌طور مستقیم زمانشان درگیر عرضه کالاها نشود، اما در جاهایی که این اتحادیه‌ها اصلا شکل نگرفته یا فعال نیستند، غرفه‌ها در زمان‌بندی مشخص در اختیار هنرمندان صنعتگر قرار می‌گیرد تا همه‌ آن‌ها بتوانند از این حق به‌ صورت مساوی بهره‌مند شوند.

 

جیب پر میراث فرهنگی؛ افزایش۵۰ درصدی بودجه در سال ۹۵

 

بودجه

 

توسعه گردشگری، پابه‌پای توسعه صنایع نفت و گاز و فرآوری محصولات نفتی می‌تواند مسیر روشنی را به فردایی بهتر برای ایران ترسیم کند. به همین دلیل افزایش پنجاه درصدی بودجه میراث فرهنگی در سال آینده را می‌توان خبر مسرت‌بخشی برای آینده کشور تلقی کرد. در هفته‌ای که گذشت معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:

میراث فرهنگی و گردشگری دو بخشی هستند که در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به آن‌ها شده و دستور رهبری مبنی بر ۵ برابر شدن میزان ورود گردشگر در آن لحاظ شده است. در سال ۱۳۹۳ چیزی حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار ایرانگرد از کشورهای مختلف وارد ایران شدند و با بررسی‌های انجام شده و تاکنون در سال ۱۳۹۴ میزان ورود ایرانگردان به کشور ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، در حالی که در جهان میانگین حضور گردشگران خارجی ۴ درصد رشد داشته و این نمایش‌دهنده اقبال ایران در میان گردشگران جهان است.

وی به وضعیت گردشگری ایران پس از برجام اشاره کرد و افزود:

پس از برجام، شرایط بیش از پیش برای گردشگری فراهم است و زیرساخت‌های کشور در این زمینه رو به پیشرفت می‌رود و پیش‌بینی این است که در پایان برنامه ششم توسعه تعداد گردشگران خارجی به ۱۲ میلیون نفر برسد.

معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: میراث فرهنگی و گردشگری دو بخشی هستند که در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به آن‌ها شده و دستور رهبری مبنی بر ۵ برابر شدن میزان ورود گردشگر در آن لحاظ شده است.

حسینی‌ مکارم به ورود ۲۰ میلیون گردشگر در سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت:

امروز کشور نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی است. کشور نیازمند اقامتگاه‌ها و هتل‌ها به‌ویژه هتل‌های ۴ و ۵ ستاره است. حمل و نقل، مراکز اقامتی به‌علاوه کارت‌های اعتباری بانک‌های جهان و جابه‌جایی راحت پول از نیازهای پیشرفت و توسعه گردشگری در ایران است.

مشروح این گزارش را می‌توانید در این صفحه از کجارو مرور کنید.

رشد صنعت گردشگری اسپانیا در پی مشکلات امنیتی اخیر در ترکیه

اسپانیا

سقوط گردشگری ترکیه، فرصتی برای توسعه گردشگری در کشورهای همجوار یا با جاذبه‌های گردشگری مشابه است. همان طور که انتظار می‌رفت حملات انتحاری که اخیرا در استانبول رخ داد روی صنعت گردشگری این کشور تاثیر منفی گذاشته و بر اساس اطلاعات بزرگ‌ترین شرکت برگزاری تورهای مسافرتی در اروپا، تقاضای اروپایی‌ها برای رزرو تور ترکیه و سفر به این کشور در سال ۲۰۱۶، حدودا ۴۰ درصد نسبت به پارسال کاهش پیدا کرده است.

گروه گردشگری TUI که بزرگترین مجری تورهای مسافرتی در اروپا محسوب می‌شود، اعلام کرده که تقاضا برای سفر به ترکیه در تعطیلات تابستان ۲۰۱۶ حدودا ۴۰ درصد کاهش داشته است. به نظر می‌رسد دلیل این موضوع بمب‌گذاری‌های انتحاری اخیر در جاذبه‌های توریستی استانبول باشد.

گردشگرانی که قصد داشتند در تابستان ۲۰۱۶ به سواحل مدیترانه‌ای ترکیه سفر کنند، در پی بمب‌گذاری‌های ماه ژانویه در استانبول که منجر به کشته شدن ۱۱ آلمانی شد، به‌دنبال جایگزین‌های دیگری هستند تا مجبور نباشند به این کشور سفر کنند. این اطلاعات بر اساس گزارش‌های گروه گردشگری TUI به دست آمده است. در پی این چرخش تقاضا، درآمد به‌ازای هر تخت مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای Riu (که متعلق به گروه گردشگری TUI هستند) ۱۳ درصد افزایش پیدا کرد. اغلب هتل‌های ریو در کشور اسپانیا هستند و این نشان می‌دهد که گردشگران اروپایی، اسپانیا را به‌عنوان جایگزین ترکیه برای استفاده از سواحل مدیترانه انتخاب کرده‌اند.

برای مشاهده دیگر جزئیات این خبر می‌توانید به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

سفر به گرجستان بدون دردسرهای اخذ روادید

ایران گرجستان

 وزارت امور خارجه گرجستان اعلام کرد که ۱۵ ماه فوریه ۲۰۱۶  (دوشنبه ۲۶ بهمن) اجرای نظام بدون ویزا برای ایران از سر گرفته می‌شود.

شهروندان ایران با اقدام گرجستان در احیای نظام بدون روادید، می‌توانند بدون دریافت ویزا ۲۵ روز در این کشور اقامت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سفارت جمهوری اسلامی در تفلیس، یادداشت وزارت خارجه گرجستان ۱۹ بهمن ماه به عباس طالبی‌فر سفیر ایران در دیدار با معاون سیاسی منطقه‌ای وزارت امور خارجه گرجستان تحویل شد.

با اجرای مجدد موافقتنامه لغو روادید بین دو کشور که از ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۲ به‌ صورت یک طرفه از سوی دولت گرجستان متوقف شده بود، روابط اقتصادی بویژه ارتباطات مردمی و مناسبات گردشگری دو کشور، بیش از پیش، توسعه و گسترش خواهد یافت.

کشور گرجستان به پایتختی تفلیس که در ناحیه قفقاز اوراسیا در خط اتصال اروپای شرقی و آسیای غربی قرار دارد، از شمال با فدراسیون روسیه، از شرق با جمهوری آذربایجان، از جنوب با ارمنستان و از جنوب غربی با ترکیه هم مرز است و در غرب هم کنار دریای سیاه قرار دارد.

برگزاری تورهای مشترک گردشگری به پیشنهاد شهردار پانچوای صربستان

شهردار منطقه «پانچوا»ی صربستان در دیدار سفیر ایران در این کشور، پیشنهاد برگزاری تورهای مشترک گردشگری میان این شهر و شهرهای ایران را ارائه کرد.

دو طرف در این دیدار درباره راه‌های گسترش همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری بین شهر پانچوا و شهرهای ایران در زمینه‌های مختلف از جمله پتروشیمی، کشاورزی، فرهنگی و گردشگری بحث و گفت و گو کردند.

«ساشا پاولوو» روز یکشنبه هفته گذشته در دیدار با «مجید فهیم پور» با یادآوری لغو تحریم‌ها علیه ایران، این فرصت را مغتنم شمرد و گفت:

شهر پانچوا خواهان تقویت همکاری های خود با ایران در زمینه‌های مختلف است و ما می‌توانیم در زمینه‌های پتروشیمی و حمل و نقل سرمایه‌گذاری و همکاری خوبی داشته باشیم.

وی امکانات ایران را در دیگر زمینه‌ها از جمله گردشگری، علمی و فرهنگی بسیار متنوع و گسترده دانست و تاکید کرد:

شهر پانچوا می‌تواند با شهرهای مختلف ایران تورهای گردشگری مشترک برگزار کند و همچنین در زمینه‌های فرهنگی و دانشگاهی می‌توانیم همکاری خوبی را ارائه دهیم.

وی سطح همکاری‌های کشاورزی میان ایران و صربستان را بسیار خوب توصیف کرد و بر گسترش این همکاری‌ها به‌خصوص در سطح تحقیقاتی اشاره کرد و تبادل دانشجو و استاد را از دیگر زمینه‌های همکاری شهر پانچوای صربستان و ایران خواند.

مشروح این گزارش را می‌توانید در این صفحه از کجارو مطالعه کنید.

فسیل زرافه ایرانی پس از ۴۰ سال در خانه آرام می‌گیرد

فسیل

 به گفته مدیرکل دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست فسیل‌هایی که حدود ۴۰ سال پیش در مراغه کشف و برای انجام تحقیقات به آمریکا ارسال شده بود، به ایران بازگردانده شدند. داریوش کریمی روز شنبه هفته گذشته در نشست خبری در همین راستا افزوده بود:

این کاوش بر اساس همکاری مشترک بین ایران و آمریکا از سال ۱۹۷۴  تا ۱۹۷۶ (۱۳۵۲- ۱۳۵۴) آغاز شد و بر اساس آن کارشناسان دو کشور موفق به کشف تعداد زیادی فسیل از مراغه که یکی از چهار منطقه مهم دنیا در حوزه ذخایر فسیلی است، شدند.

طبق اظهارات مدیر کل دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست، این طرح مشترک بین محققان و متخصصان دانشگاه کالیفرنیا و موزه لس‌آنجلس و محققان ایرانی انجام شد که طی دو سال ادامه داشت و در این مدت مقدار زیادی فسیل استخراج و به موزه ملی تاریخ طبیعی ایران ارسال شد. برخی از فسیل‌ها توسط محققان داخلی شناسایی و کدگذاری شد و تعدادی نیز برای شناسایی و کدگذاری و انجام کارهای مطالعاتی به آمریکا ارسال شد. قرار بود در مدت تعیین شده، بعد از شناسایی و کدگذاری و انجام کارهای علمی، فسیل‌ها به ایران برگردانده شود که در آن زمان انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و مراودات دو کشور ایران و آمریکا متوقف شد.

چندین سال بعد از آن پرونده فسیل‌ها به دیوان لاهه ارجاع شد تا مورد بررسی قرار گیرد. از سال ۶۳ تا ۹۳ سازمان حفاظت محیط زیست این پروژه را در دیوان لاهه پیگیری کرد و در سال‌های ۹۲ و ۹۳ با گشایشی که از نظر گفت و گو بین دو کشور رخ داد، این مسئله در دستور کار دیوان لاهه قرار گرفت. بعد از آن لوایح متعددی برای ارسال فسیل‌ها به ایران تعیین شد و شهریور ۹۳ نشستی با حضور نمایندگان دو طرف به‌عنوان جلسه استماع در دیوان لاهه برگزار شد و قضات بعد از استماع مستندات به این جمع بندی رسیدند که آمریکا باید فسیل ها را به ایران بازگرداند.

با آبگیری سد سیلوه آثار تاریخی دوران اشکانی غرق خواهد شد

انتشار خبر آبگیری سد سیلوه، جامعه باستان‌شناسی کشور و علاقه‌مندان به این حوزه را به‌شدت نگران کرده‌ است. آبگیری سد «سیلوه» در پیرانشهر واقع در آذربایجان غربی، که هنوز عملیات نجات‌بخشی باستان‌شناسی در آن صورت نگرفته است، در روزهای آینده آثار عصر مفرغ و دوره اشکانی را غرق می‌کند.

به گفته‌ باستان‌شناسان، سدهای «گرده بین»، «چپرآباد»، «شهر یکند» در آذربایجان غربی و سد «احمد بیگلو» در اردبیل نیز وضعیت اسف‌بار مشابهی دارند.

فرماندار پیرانشهر پیش از این در گفت‌وگو با رسانه‌ها، با اشاره به آبگیری سد «سیلوه‌» تا پایان امسال، ایجاد مرکز پرورش ماهی و تفرجگاه را از اهداف مهم ساخت این سد اعلام کرده است.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۸۸ مطالعات باستان‌شناختی در سد سیلوه را خواستار شده بود، اما با وجود انجام مکاتبات فراوان و تشکیل جلسات حضوری برای تاکید بر اجرای برنامه مطالعات فرهنگی-تاریخی، آثار حوضه سد با بی‌تفاوتی کارفرما مواجه شد؛ به طوری‌ که هم‌اکنون ساخت این سد مراحل پایانی را پشت سر می‌گذارد.

پیش از این نیز سد «پیغام چای» به رغم درخواست‌های مکرر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای انجام عملیات نجات‌بخشی آثار فرهنگی-تاریخی و برخلاف قانون در دست ساخت قرار گرفت. این اقدام در حالی انجام شد که در بررسی‌های صورت گرفته ۲۷ اثر فرهنگی-تاریخی در محدوده مورد اشاره شناسایی شد.

بر این اساس در محدوده مورد بررسی آثاری از تپه‌های دوره تاریخی از جمله اشکانی و "گورهایی" از هزاره اول قبل از میلاد مربوط به اقوام سکایی شناسایی شد که مشابه آن‌ها پیشتر در شمال این منطقه و در محدوده سد «خداآفرین» شناسایی و مورد کاوش قرار گرفته بودند. اما کارفرما بدون توجه به تذکرات مکرر پژوهشکده باستان‌شناسی و انجام عملیات نجات‌بخشی آثار ارزشمند مدفون در منطقه به ساخت‌وساز خود همچنان ادامه می‌دهد.

همچنین مسئولان طرح ساخت سد سیمره پیش ازاجرای عملیات برای انجام عملیات نجات‌بخشی آثار باستانی همکاری کردند که این امر به شناسایی چندین اثر تاریخی و انتقال آن‌ها به مکانی دیگر و در نهایت تشکیل یک موزه از آثار کشف شده در محوطه این سد منجر شد.

بر اساس بند ج ماده ۱۱۴ قانون برنامه ۵ ساله چهارم، همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای طرح‌های عمرانی گسترده و درمرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی، نسبت به انجام مطالعات فرهنگی-تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان‌یابی طرح‌های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.

پدری که می‌خواست فرزند ۴ ساله‌اش دنیا را ببیند؛ سفر ۲۸۰۰۰ کیلومتری دور اروپا

سفر اروپا

  این داستان مردی است که تصمیم گرفت به فرزند ۴ ساله خود دنیا را نشان دهد. میهای باربو به‌همراه همسرش اُوانا و فرزندش ولادمیر کوله بار خود را بستند و راهی سفری به مسافت ۲۸ هزار کیلومتر در اروپا شدند. آن‌ها در مدت ۴ ماهی که در سفر بودند، با یک موتورسیکلت رنجر مدل ۲۰۱۴ که خودشان نام آن را «زایر» گذاشته بودند،  از ۴۱ کشور گذشتند. میهای برای اینکه این سفر را هیچ‌گاه از یاد نبرند، عکس‌های بسیار زیبایی را هم ثبت کرده است.

برای مشاهده تصویر ثبت شده توسط این خانواده ماجراجو می‌توانید از این صفحه از کجارو دیدن کنید.

تهیه شده در کجارو

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه