نخجوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جمهوری آذربایجان به شمار می‌رود. منابع معتبر تاریخ تاسیس این شهر را حدود ۱۵۰۰ قبل از میلاد نشان می‌دهند. با این وجود، افسانه‌ای محلی می‌گوید که این شهر از زمان «نوح» وجود داشته و خود نوح پس از اتفاق افتادن سیل مشهور این شهر را بنیاد گذاشته است. امروزه حتی می‌توان آرامگاه این پیامبر بزرگ را در بخش جنوبی شهر پیدا کرد.

نخجوان تاکنون توسط شعرا و گردشگران زیادی از گذشته به‌عنوان یکی از زیباترین شهرهای مشرق‌زمین تحسین شده است. امروزه نیز به سبب وجود بناهای یادبود متعددی که بازتاب دهنده‌ تاریخ پر فرازونشیب این دیار هستند، مقصد توریستی جذابی به شمار می‌رود.

نخجوان

نخجوان را بیشتر بشناسید:

راهنمای سفر به نخجوان

اطلاعات ضروری سفر به نخجوان

آب‌و‌هوای نخجوان

هزینه‌های سفر به نخجوان

جاهای دیدنی نخجوان

راهنمای سفر به نخجوان

خوشبختانه برای ورود هموطنان عزیز به منطقه‌ نخجوان نیازی نیست به سفارت مربوطه مراجعه کنید و تنها با داشتن پاسپورت می‌توانید در مرز درخواست ویزای ۱۵ روزه دهید. به‌علاوه اگر در خود احساس نیاز به سفر خارجی می‌کنید، نخجوان یکی از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین مقصدهای سفری به شمار می‌رود که از عهده‌ بسیاری بر می‌آید.

نخجوان

خوبی سفر به نخجوان در این است که نیاز نیست حتما با هواپیما سفر کنید، بلکه می‌توانید با اتوبوس یا حتی اتومبیل شخصی هم این مسیر را طی کرده و از تماشای زیبایی‌های راه هم لذت ببرید. احتمالا شما هم با خواندن این مطلب برای سفر به این شهر ترغیب شوید. در ضمن باید این نکته را یادآوری کنیم که نخجوان شهری بسیار کوچک (۱۲ کیلومتر مربع) است و با سفری نهایت دو روزه می‌توانید از بیشتر جاذبه‌های مهم آن دیدن کنید.

نخجوان

اطلاعات ضروری سفر به نخجوان

اختلاف ساعت با تهران: ۳۰+

زبان رسمی: آذری

زبان‌های رایج دیگر: فارسی، پهلوی، دری، غازی، روسی

واحد پول: مانات آذربایجان (AZN)

نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز (دوشاخه نوع C، F)

پیش شماره کشور: ۹۹۴+

پیش شماره منطقه: ۳۶

شماره اضطراری: ۱۱۲

آب‌و‌هوای نخجوان

آب‌و‌هوای نخجوان به‌دلیل نزدیکی با خط مرزی ایران، بسیار مشابه استان‌های شمال غربی کشورمان است. اقلیم نیمه‌خشک قاره‌ای با زمستان‌های برفی کوتاه اما سرد و تابستان‌های طولانی خشک و بسیار گرم برای بسیاری از هموطنان آشنا به نظر می‌رسد. پس هنگام سفر با توجه به شناختی که از آب و هوای مناطق شمالی کشور دارید لباس مناسب به‌همراه داشته باشید.

نخجوان

هزینه‌های سفر به نخجوان

هزینه‌ اقامت

نخجوان هتل‌های زیادی ندارد؛ اما همان تعدادی هم که وجود دارد، کیفیت خوبی را ارائه می‌دهند. از مشهورترین هتل‌ های نخجوان «هتل تبریز» با پنج ستاره است که در مرکز شهر قرار دارد و امکانات مناسبی را برای راحتی حال مسافران فراهم آورده است. اگر در این هتل اقامت کنید، می‌توانید با پای پیاده از بسیاری از جاذبه‌های شهر همچون مقبره مومنه خاتون، قلعه قدیمی، مقبره نوح نبی و بازارهای شهر دیدن فرمایید.

هتل پنج ستاره‌ دیگر هتل «دوزدوغ» است که در ۱۰ کیلومتری شهر قرار دارد. هتل گراند نیز با سه ستاره و قیمت مناسب‌تر می‌تواند پذیرای شما باشد. این هتل در سه کیلومتری فرودگاه واقع شده است.

نخجوان

هزینه خوراک

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقه‌مند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت چند ده دلار تهیه کنید. 

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

به‌دلیل داشتن سفری یک یا دو روزه و نزدیکی با ایران، می‌توانید همراه خودتان، مقداری غذای آماده مانند کنسرو هم بردارید تا بار هزینه‌های غذایی را کم کنید.

جاهای دیدنی نخجوان

مقبره مومنه خاتون

آرامگاه مومنه خاتون را می‌توان نماد نخجوان به حساب آورد. نمادی ۲۶ متری که از آجر بنا شده است و به‌همراه کاشی‌های فیروزه‌ای و خطوط کوفی که برای تزئین آن به کار رفت است، یکی از بهترین جاهای دیدنی نخجوان به شمار می‌رود. قدمت این بنا به قرن دوازدهم باز می‌گردد. پادشاه «شمس‌الدین الدنیز» بنیانگذار سلسله‌ آتابی به‌همراه همسرش در این مکان به خاک سپرده شده بودند تا اینکه در دهه‌ پنجاه میلادی به سن پترزبورگ منتقل شدند. امروزه تنها می‌توان نمایشگاهی کوچک از عکس‌ها و نقاشی‌های مرتبط با این قبرها را در این مکان تماشا کرد. خود بنا، سازه‌ای هشت ضلعی است که با استفاده از آجرهای مزین به شکلی زیبا فرم داده شده است. در سفر به نخجوان حتما از این بنا دیدن کنید.

نخجوان

غار اصحاب کهف

به احتمال زیاد داستان یاران غار و آن حادثه‌ شگفتی را که برایشان رخ داد می‌دانید. افسانه یا واقعیت بسیاری به‌دنبال غار مشهوری هستند که این قدیسان را درون خود به‌مدت حدود ۳۰۰ سال جای داده بود. با این وجود تا به امروزه مکان مطمئنی که نشانه‌هایش با غار ذکر شده در کتاب‌های مقدس دقیقا هم‌خوانی داشته باشد، پیدا نشده است. اگرچه خیلی نمی‌شود اعتماد کرد، اما این غار که به اعتقاد مردم نخجوان همان غار اصحاب کهف است، در ۱۸ کیلومتری این شهر قرار دارد. 

نخجوان

این موضوع درست هم نباشد، نمی‌توان زیبایی‌های این غار را کتمان کرد. حتما در برنامه سفرتان دیدار از این مکان را بگنجانید.

موزه قوچ‌های سنگی

قوچ‌های سنگی قدمتی به عظمت تاریخ دارند. قدمتی که ریشه در باور گذشتگان تنیده است. از دیرباز این قوچ‌ها همواره نمادی از قدرت و باروری محسوب می‌شدند. حتی گاهی این قوچ‌ها را برای دور کردن ارواح شیطانی و حفاظت از مردگان در قبرستان‌ها نصب می‌کردند.

از آنجایی که نخجوان زمانی بخشی از خاک ایران به شمار می‌رفت، هنر ساخت این نوع قوچ‌ها به این شهر هم وارد شده است. موزه‌ قوچ‌های سنگی در نزدیکی آرامگاه مومنه خاتون قرار دارد. این موزه فضای باز حال و هوایی مشابه یک پارک دارد و چشم‌اندازهای بی‌نظیری از کوه آرارات را ارائه می‌دهد. بی‌شک از بودن در این مکان پشیمان نخواهید شد.

نخجوان

موزه فرش نخجوان

فرش ایرانی به حدی شهرت دارد که شاید برای بسیاری، دیدار از چنین موزه‌ای خیلی وسوسه‌انگیز نباشد. اما تماشای فرش‌های پر نقش و نگار و زیبایی که هم از جنبه‌ تاریخی و هم از جنبه‌ زیبایی‌شناسی از اهمیت بالایی برخوردار هستند، قطعا خالی از لطف نیست. این موزه در سال ۱۹۹۸ میلادی تاسیس شده است و در آن می‌توان انواع فرش، دار قالی، وسایل بافندگی، نقشه‌های مختلف فرش با قدمت‌های تاریخی متفاوت را تماشا کرد. انواع پارچه، کیف، چنته، خورجین و دستگاه بافندگی نیز از دیگر مواردی است که می‌توانید در این مکان مشاهده کنید.

موزه فرش نخجوان

دریاچه باتابات نخجوان

دریاچه باتابات به پوشش گیاهی غنی و زیبای اطراف خود به‌همراه اقلیم معتدل و آب شیرین یکی از نقاطی است که نباید از دست داد. دریاچه‌ مذکور در ۶۲ کیلومتری شمال شرقی کوه‌های قفقاز کوچک قرار دارد. خوشبختانه مراکز اقامتی و رستوران‌های محلی که در اطراف آن تاسیس شده است، خیال شما را از جانب اقامت و داشتن اوقاتی مفرح راحت می‌کند. 

نخجوان

گفته می‌شود آب این دریاچه به‌دلیل وجود هیدروکربنات، کربنات، کلسیم و مواد معدنی دیگر برای درمان بسیاری از بیماری‌ها (به‌خصوص بیماری‌های معده و روده) بسیار مفید است. مسیری که به این دریاچه منتهی می‌شود هم از نظر زیبایی ارزش دیدار از آن را دوچندان می‌کند.

نخجوان

مقبره حسین جاوید

«حسین راثی زاده» ملقب به «حسین جاوید» یکی از شاعران ترکی است که در نخجوان به دنیا آمد. این نمایشنامه‌نویس و شاعر پرافتخار جایگاه مهمی در تاریخ آذربایجان دارد. مقبره‌ وی واقع در شهر نخجوان علاوه بر ارزش معنوی، از نظر هنری و معماری هم ارزش یک بار دیدن را دارد. این بنا با سبک معماری عجمی ساخته شده و اجساد همسر و دختر این شاعر بزرگ در سردابه‌هایی که در بالا و پایین بنا قرار دارند، به خاک سپرده شده‌اند. در ساخت بنا معمار بزرگی همچون «راسیم علی اف» و مجسمه‌سازی چون «عمر الداراف» نقش ایفا کرده‌اند.

نخجوان

نویسنده: محبوبه رستمی

از کجا شروع کنیم

راهنمای سفر به نخجوان؛ آذربایجان

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map