ایجاد مرکز اسناد و موزه عکس در محوطه قلعه فلک‌الافلاک

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰
ایجاد مرکز اسناد و موزه عکس در محوطه قلعه فلک‌الافلاک

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از ایجاد مرکز اسناد و موزه عکس در محوطه قلعه فلک‌الافلاک لرستان خبر داد.

 غلامرضا سلیمانی از مرمت بنای پاسدارخانه (دژبانی) واقع در عرصه قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد و تبدیل آن به عنوان مرکز اسناد و موزه عکس در محوطه این قلعه تاریخی خبر داد.

وی با بیان اینکه مرمت بنای پاسدارخانه با مساحت ۲۸۸ مترمربع آغاز شده است، گفت:

در این راستا پیش‌بینی شده که در اردیبهشت و همزمان با هفته میراث فرهنگی این بنا به عنوان مرکز اسناد و موزه عکس پایگاه میراث فرهنگی محوطه فلک‌الافلاک افتتاح شود.

 تاریخ ساخت این بنا به سال ۱۳۱۲ هجری شمسی برمی‌گردد و شامل قسمت‌های مختلفی از جمله حیاط، بند عمومی، بخش اداری و سلول‌های انفرادی است.

 این بنا به عنوان دژبانی پادگان مورد استفاده قرار می‌گرفت. از ارزش‌های معماری بنای پاسدارخانه می‌توان به فضاسازی عالی، کف‌سازی سنگی و آژیانه کاری در اطراف ساختمان اشاره کرد.

موزه عکس لرستان در بنای تاریخی پاسدارخانه هنگ‌سوار در ابتدای ورودی پادگان سابق ارتش معروف به هنگ‌سوار واقع در دامنه شمال غربی قلعه فلک‌الافلاک با مساحت ۲۸۸ متر مربع ایجاد می‌شود.

بنای پاسدارخانه هنگ‌سوار با عنوان «ساختمان بانک تجارت در دانشگاه لرستان» و به شماره ۹۹۷۱ در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه