افزایش فعالیت های گردشگری در ایران با ثبت جهانی آثار تاریخی

ساحره چمنی
ساحره چمنی پنجشنبه، ۱۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰
افزایش فعالیت های گردشگری در ایران با ثبت جهانی آثار تاریخی

به گفته‌ی مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی، ثبت جهانی آثار تاریخی نه‌تنها موجب افزایش فعالیت‌های گردشگری می‌شود بلکه موجب جذب منابع مالی و رونق اقتصادی محلی و عامه مردم می‌شود.

فرهاد عزیزی اعلام کرد:

مزایای ثبت آثار در فهرست میراث جهانی را به‌طور کلی می‌توان در قالب ارتقا و بهبود ۸ گروه مشارکت علمی و عملی، سرمایه‌های اجتماعی، افتخار ملی، کمک‌های مالی و وام‌های مشخصه، حفاظت، آموزش، باززنده‌سازی و اصلاح شرایط و گردشگری دسته­ بندی کرد.

وی ادامه داد:

محوطه‌هایی که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند از برنامه‌ها و اقدامات حفاظتی و شیوه‌های نظارتی متناسبی نیز بهره‌مند خواهند شد که شامل آموزش‌های فنی لازم به تیم‌های بومی مدیریت محوطه است. از مزایای دیگر ثبت محوطه در فهرست میراث جهانی، آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی به جامعه جهانی است که موجب افزایش فعالیت گردشگری و به‌دنبال آن جذب منابع مالی و رونق اقتصاد محلی و عامه مردم می‌‌شود. کمک‌های بین‌المللی دیگری نیز شامل کشورهای عضو کنوانسیون می‌شود که عبارت هستند از جذب همکاری‌های علمی از سایر کشورهای عضو کنوانسیون در زمینه‌هایی با تجارب مشابه، بهره‌گیری از همفکری فنی کمیته و هیئت‌های مشاور آن، اعزام کارشناسان متخصص به محوطه، تهیه تجهیزات غیرقابل تهیه برای کشورهای متقاضی، اعطای وام‌های دراز مدت کم‌بهره و اختصاص کمک‌های بلاعوض در موارد استثنایی از محل صندوق بین‌المللی میراث جهانی که از جمع­ آوری حق مشارکت کشورهای عضو و کمکهای داوطلبانه تأمین می‌شود.

عزیزی افزود:

شناسایی و توجه ویژه از سوی مردم و رسانه­‌ها به محوطه‌ی مورد نظر نتایج ویژه‌ای به‌خصوص در زمینه‌ی پایش و کنترل تخصصی و عمومی توسط کارشناسان فن و مردم محلی دربر خواهد داشت.

بر این اساس با وجود اضافه‌ شدن شهر تاریخی شوش و منظر فرهنگی و تاریخی روستای میمند در کرمان به فهرست میراث جهانی یونسکو انتظار می‌رود که توریست‌های زیادی از کشورهای مختلف جذب این مناطق شوند.   منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه