پرکاربردترین زبان های دنیا

عماد جعفری
عماد جعفری پنجشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
پرکاربردترین زبان های دنیا

در دنیای امروز فردی موفق خواهد بود که شهروند جهانی باشد، به این معنی که با فرهنگ‌های متفاوت دیگر مردم دنیا و به‌ویژه با آن‌هایی که قصد مصاحبت، کار یا تجارت دارد، آشنایی کافی داشته باشد. اساسی‌ترین راه آشنایی با هر فرهنگی یادگیری زبان آن ملت است.

در جهان امروز بالغ‌ بر ۶,۷۰۰ زبان مجزا از یکدیگر وجود دارد. یادگیری تمام این زبان‌ها ناممکن به نظر می‌رسد و علاوه بر این، بسیاری از این زبان‌ها را جمعیت بسیار کمی که گاه به کمتر از هزار نفر می‌رسند تکلم می‌کنند. ولی تعدادی از زبان‌ها نیز وجود دارند که بنا به دلایل مختلف مانند شرایط سیاسی، اجتماعی و... نسبت به دیگر زبان‌ها رواج بیشتری داشته‌اند و به مرور به زبانی مشترک برای برقراری ارتباط میان مردم کشورهای مختلف شده‌اند.

"کسانی که هیچ‌چیز از دیگر زبان‌ها ندانند انگار درباره خود هیچ نمی‌دانند".

یوهان ولفگانگ گوته

پرکاربردترین زبان های دنیا

توسعه و گسترش ارتباطات باعث کوچک‌تر شدن دنیای حاضر شده است. علاوه بر آن بسیاری از مردم دنیا برای موقعیت شغلی، بهبود شرایط زندگی یا آینده‌ای بهتر به دیگر کشورهای جهان مهاجرت می‌کنند. اگر به هریک از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نگاه کنید، افرادی از ملیت‌ها و فرهنگ‌های متفاوتی را می‌بینید که در کنار یکدیگر به کار مشغول هستند.

اولین نکته‌ای که از مطالب ذکرشده به ذهن می‌رسد این است که در دنیای امروز فردی موفق خواهد بود که شهروند جهانی باشد، به این معنی که با فرهنگ‌های متفاوت دیگر مردم دنیا و به‌ویژه با آن‌هایی که قصد مصاحبت، کار یا تجارت دارد، آشنایی کافی داشته باشد. اساسی‌ترین راه آشنایی با هر فرهنگی یادگیری زبان آن ملت است.

جالب است بدانید که در سراسر جهان نزدیک به ۷ هزار زبان وجود دارد و در هر چهارده روز یک زبان تبدیل به زبان مرده می‌شود؛ از دلایل آن می‌توان گرایش مردم به شهرهای بزرگ و همچنین، فوت افراد بومی آن زبان اشاره کرد. علاوه بر این، یادگیری تمام این زبان‌ها ناممکن به نظر می‌رسد. بنابراین، منطقی‌ترین راه برای آشنایی با فرهنگ سایر ملل دنیا، یادگیری زبان‌های زنده و مهم دنیا است، که دانستن آن‌ها ما را با بخش مهمی از فرهنگ دنیا آشنا می‌کند. البته معیار اصلی دسته‌بندی زبان‌های زنده جهان تعداد جمعیت تکلم‌کننده‌های آن زبان است.

انگلیسی

پرکاربردترین زبان های دنیا

زبان انگلیسی زبان کسب و کار، اینترنت و زبان دوم مردم بسیاری از کشورها به حساب می‌آید. اگر قصد مسافرت خارجی داشته باشید یا برای کسب و کار خود با خارج از کشور ارتباط برقرار کنید، زبان انگلیسی در جایجای دنیا و در هر مرحله راهگشای شما خواهد بود. تعداد کسانی که زبان مادری‌شان انگلیسی است امروزه ۳۸۰ میلیون نفر است. انگلیسی در بسیاری از کشورها زبان میانجی است و مهم‌ترین زبان دنیا در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، صنعتی، فرهنگی و علمی در روابط بین‌الملل به شمار می‌آید.

english-perfection

اسپانیایی

پرکاربردترین زبان های دنیا

زبان اسپانیایی دومین زبانی است که به‌طور گسترده در آمریکا صحبت می‌شود. در آمریکا حدود ۱۶ درصد جمعیت به زبان اسپانیایی تکلم می‌کنند. اسپانیایی، زبان اصلی مردم برای زندگی روزمره، کسب و کار و تجارت در بیش از بیست کشور دنیاست. زبان اسپانیایی با ۴۷۰ میلیون نفر گوینده به عنوان زبان مادری، دومین زبان پرتکلم دنیا است. در آمریکا و بسیاری از کشورهای دنیا، مشاغل ویژه ای وجود دارند که برای استخدام در آن‌ها شرط دانستن زبان اسپانیایی و خواندن و نوشتن آن از شروط اصلی پذیرش است. بنابراین یادگیری زبان اسپانیایی می‌تواند بسیار مفید واقع شود. SpanishClub3

چینی ماندارین

پرکاربردترین زبان های دنیا

اقتصاد چین در حال قبضه کردن تمام دنیاست. پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور اقتصاد چین جایگاه ایالات‌متحده را در رهبری اقتصادی جهان تصاحب کند. حتی اگر چنین نشود، چین نقشی مهم و اساسی در اقتصاد آینده دنیا بازی خواهد کرد. دلیلی که اهمیت یاد گرفتن زبان چینی را یاد آور می‌شود. چینی ماندارین هم اکنون زبان اصلی حدود ۸۸۰ میلیون نفر از مردم دنیاست. این زبان یکی از ۶ زبان رسمی سازمان ملل می‌باشد. 

فرانسوی

پرکاربردترین زبان های دنیا

زبان فرانسوی یکی از مهم‌ترین زبان‌های دنیا برای یادگیری است. زبان فرانسه زبان اصلی مردم بسیاری از کشورها در شمال و غرب آفریقا است. این زبان همچنین زبان دوم جمعیت زیادی از مردم دنیا است. درحدود ۱۹۰ میلیون نفر، فرانسوی را به عنوان زبان دوم صحبت می‌کنند، و ۲۰۰ میلیون نفر دیگر هم آن را به عنون یک زبان دوم اکتسابی استفاده می‌کنند.اگر کسی به مطالعه تاریخ و تمدن اروپا علاقه داشته باشد، یادگیری زبان فرانسه درهای جدیدی را به روی او خواهد گشود.

انتظار می‌رود بسیاری از کشورهای در حال توسعه آفریقایی که زبان اصلی یا دوم مردم آن‌ها فرانسه است در چند دهه بعدی اقتصاد پویایی داشته باشند، بنابراین برای افراد متخصص و حرفه‌ای که در شرکت‌های بزرگ کار می‌کنند، دانستن زبان فرانسه می‌تواند برگ برنده‌ای برای ربودن گوی سبقت از سایر رقبا برای مشارکت در اقتصاد این کشورها باشد. 

عربی

پرکاربردترین زبان های دنیا

 کشورهای خاورمیانه نقش مهمی در معادلات سیاست و اقتصاد جهانی دارند. نفت و تندروهای افراطی همواره اعراب را در متن اصلی سیاست جهان نگاه داشته و می‌دارد. زبان عربی زبان ۲۵۰ میلیون مردم عرب زبان در بیش از بیست کشور عرب زبان دنیا است. زبان عربی یکی از زبان‌های زنده دنیا و از زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد است.  این دلایل باعث می‌شوند که زبان عربی، زبانی مهم برای یادگیری تلقی شود.. این زبان امروز دارای لهجه‌ها و گویش های گوناگونی است و زبان عربی مدرن استاندارد به عنوان زبان رسمی نوشتار در همه کشورهای عرب پذیرفته شده است. 

روسی

پرکاربردترین زبان های دنیا

با وجود فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه همچنان یکی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیا محسوب می‌شود. زبان روسی زبان اصلی ۱۸۵ میلیون نفر از مردم دنیاست. علاوه بر این، مردم سایر کشورهای جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی زبان روسی را به عنوان دومین زبان خود به یاد دارند.  روسی زبان رسمی کشور روسیه و یکی از زبان‌های رسمی کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، جمهوری کریمه و همچنین، یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد است. جالب است بدانید در این کشورها مردم به ندرت به زبان انگلیسی تسلط دارند. بنابراین اگر قصد مهاجرت و با داد و ستد با این کشورها را دارید، یاد گرفتن زبان روسی ضروری به نظر می‌رسد. 

آلمانی

پرکاربردترین زبان های دنیا

زبان آلمانی زبان ۱۲۰ میلیون نفر از مردم دنیا است. زبان آلمانی علاوه بر آلمان در کشورهای اتریش و لیختن‌اشتاین نیز تنها زبان رسمی محسوب می‌شود و در سوئیس، بلژیک و لوکزامبورگ یکی از زبان‌های رسمی به شمار می‌رود. دانستن این زبان در بسیاری از نقاط دنیا برای تجارت و کسب و کار مفید واقع می‌شود. علاوه بر آن آلمان، پس از آمریکا و چین در جایگاه سومین اقتصاد بزرگ دنیا قرار دارد. بنابراین یادگیری زبان آلمانی بسیار سودمند است. 

علاوه بر زبان‌های ذکرشده زبان‌های ایتالیایی، پرتغالی، سواحیلی، ژاپنی، ترکی و پارسی زبان بخش بزرگی از مردم دنیا هستند و دانستن آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین اگر دوست دارید شهروند جهانی تلقی شوید، یادگیری هرچه بیشتر زبان‌های مهم دنیا را در برنامه زندگی‌تان قرار دهید. 

مطالب مرتبط:

منبع buzzle

دیدگاه