سطح آب دریاچه ارومیه ۴ سانتی‌متر افزایش یافت

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
سطح آب دریاچه ارومیه ۴ سانتی‌متر افزایش یافت

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های همگانی سازمان محیط زیست کشور از توقف روند کاهش سطح آب دریاچه ارومیه برای نخستین بار در طول ۱۵ سال گذشته و افزایش ۴ سانتیمتری سطح آب آن خبر داد.

محمد درویش روز چهارشنبه با بیان اینکه با افزایش سطح آب این دریاچه طرحی با عنوان طرح به کاشت نیز اجرا شده است. گفت:

تغییر الگوهای کشت و آموزش جوامع محلی نیز توانسته است روند نگران‌کننده را در این بخش متوقف کند اما کار مهم‌تر زمانی اتفاق می افتد که گزینه‌های جایگزینی معیشتی را در این دریاچه معرفی کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های همگانی سازمان محیط زیست کشور اظهار کرد:

در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۰ وسعت اراضی کشاورزی از ۳۶۰ هزار هکتار به ۳۸۰هزار هکتار اضافه شده است و اگر میانگین آب مورد نیاز برای هر هکتار اراضی کشاورزی را ۱۰ هزار متر مربع در نظر بگیریم ۳.۶ دهم میلیارد مترمکعب برداشت آب به این حوزه تحمیل شده است.

درویش یادآور شد:

احداث ۷۲ سد روی ۱۱ رودخانه طی سال‌های گذشته، وجود ۳۶ هزار حلقه چاه غیرمجاز و تبدیل تاکستان های کم‌مصرف آب به کشت محصولات پر مصرف معضلات کنونی را موجب شد که متهم اصلی آن نه‌تنها اقلیم یا خشکسالی بلکه اقدامات دست بشر است.

و با اشاره به آزمایش‌های سازمان‌ زمین‌شناسی کشور تصریح کرد:

بر اساس اعلام رئیس دپارتمان رسوب‌شناسی سازمان زمین‌شناسی ایران که به‌تازگی آزمایش هایی را از بستر خشک دریاچه ارومیه انجام داده‌اند بخش هایی از این دریاچه که خشک شده دست‌کم بین ۲۵ تا ۴۵ هزار سال گذشته هرگز خشک نبوده‌است.

درویش در ادامه گفت:

برای تامین آب شرب لازم از زاینده رود آب شیرین کن های خورشیدی از طریق خلیج فارس و دریای عمان باید تامین شود و به هیچ عنوان نباید به‌دنبال گزینه‌هایی مانند طرح انتقال آب بود و علاوه بر آن باید میزان بار گذاری‌های صنعتی در پایین و بالا دست استان چهار محال و بختیاری کنترل شود.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه