شهرداری، خانه دایی‌جان ناپلئون را خرید

مینا داودی
مینا داودی پنجشنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۹
شهرداری، خانه دایی‌جان ناپلئون را خرید
خانه معروف به خانه دایی‌جان ناپلئون یا همان «خانه اتحادیه» به تملک شهرداری تهران درآمد.

خانه اتحادیه، تنها خانه-باغ بازمانده از خیابان لاله‌زار قدیم و یکی از با‌ارزش‌ترین معماری‌های دوران قاجار است. این بنا داستان عجیبی داشته است، در ۱۲ تیر ۱۳۸۴ به شماره ثبت ۱۲۰۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. پس از چندی و با شکایت مالکان بنا به رأی دیوان عدالت اداری از این فهرست خارج شد. در دوره‌ای تهدید به تخریب شد و در نهایت در هفته جاری به تملک شهرداری تهران در آمد تا آنگونه‌ که مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران می‌گوید به فضایی با کاربری فرهنگی و هنری تبدیل شود. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اعلام این خبر گفت:

مدت‌هاست که با تاکید شهردار تهران در پی تملک این خانه بودیم که بالاخره با خریداری این خانه که بیش از ۱۵۰ورثه داشته، هم‌اکنون این بنا در اختیار شهرداری تهران و سازمان زیباسازی است.

عیسی علیزاده با اعلام اینکه در حال حاضر عملیات شناسایی این خانه به‌لحاظ ظاهری از سوی کارشناسان به انجام رسیده است، افزود:

متاسفانه بیش از ۷۰درصد از بناهای این خانه نیاز به مرمت دارند و با تشکیل شورایی که قرار است کار مرمت این مجموعه قدیمی را انجام دهد، این اتفاق خواهد افتاد.

خانه اتحادیه نه‌تنها میزبان یکی از آثار تلویزیونی به نام دایی‌جان ناپلئون بود، بلکه به‌دلیل اینکه خانه صدراعظم ایران در ۳ دوره شاهنشاهی قاجار بود دارای اهمیت ویژه‌ای بوده است.این خانه-باغ زیبا متعلق به امین‌السلطان، صدراعظم دوره ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه و محمدعلی‌شاه قاجار بود و بسیاری از تصمیمات سیاسی مهم کشور در این خانه گرفته شده است. خانه امین‌السلطان در روزگاری جایی برای تردد و حضور ناصرالدین شاه بوده و از طرفی در روزگار مشروطه محلی برای اجتماع مشروطه‌خواهان بود. سرنوشت این خانه در سال‌های گذشته چندان بسامان نبود. اگرچه این بنا در سال۸۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد، اما با شکایت مالکان به دیوان عدالت اداری، از این فهرست خارج شد. تا اینکه شورای شهر تهران در بهمن‌ماه سال۹۲ به فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به خریداری و بازسازی این خانه تاریخی» رأی داد و در شهریور‌ماه سال۹۳ نیز این طرح را به تصویب رساند. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اینکه از هفته آینده جلسات مشترک با سازمان میراث فرهنگی کشور به‌منظور بررسی ابعاد مرمت این بنا آغاز خواهد شد، گفت:

در کنار آن نیز بر اساس پیشنهادی که به شهردار تهران ارائه دادیم، شورایی بر روند پیشرفت کار نظارت خواهد کرد.

عیسی علیزاده در پایان گفت:

سازمان زیباسازی پیش از این توانسته بود خانه‌ های قدیمی تهران از جمله خانه ارباب هرمز، باغ موزه نگارستان و موزه کمال‌الملک را ترمیم کند و به فضایی فرهنگی و هنری تبدیل کند. خانه - باغ اتحادیه حدود ۹ هزار متر مربع وسعت دارد.

منبع: همشهری

مطالب مرتبط:

دیدگاه