اولین مدیرعامل زن ایران ایر سکان را به دست گرفت

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی پنجشنبه، ۲۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
اولین مدیرعامل زن ایران ایر سکان را به دست گرفت

فرزانه شرفبافی، اولین مدیرعامل زن شرکت هواپیمایی ملی ایران، در دوران مهمی این مسئولیت را بر عهده گرفته است. برای آشنایی بیشتر با وی با کجارو همراه باشید.

شرفبافی، اولین زن ایرانی دارای مدرک دکتری در رشته‌ هوافضا است

اولین مدیرعامل زن شرکت هواپیمایی ملی ایران، ایران ایر، به‌طور رسمی در مراسم معارفه‌ای که در ۲۵ تیر ماه در تهران برگزار شد، معرفی شد.

فرزانه شرفبافی، در تاریخ ۲۰ تیر ماه در حکمی از سوی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، به این سمت منصوب شد. وی جانشین فرهاد پرورش شد که در ماه اردیبهشت به عنوان نماینده‌ی دائم ایران در سازمان هوانوردی بین‌المللی (ایکائو) معرفی شده بود.

شرفبافی ۴۴ ساله، که گفته می‌شود اولین زن ایرانی دارای مدرک دکتری در رشته‌ی هوافضا است، در زمانی حیاتی در این سمت منصوب شده است. شرکت هواپیمایی ملی کشور پس از سال‌ها تحریم بین‌المللی و استفاده از هواپیماهای قدیمی تعمیرشده، در حال بازسازی ناوگان خود است.

ایران ایر

اولویت‌های دیگر وی، ارتقای رکورد ایمنی خطوط هوایی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان است

از آنجایی که بیشتر موانع تجاری پس از اجرایی شدن برجام در دی ماه ۹۵ حذف شده‌اند، خطوط هوایی ایران دست به خریدهای فراوانی زده و ۲۲۰ هواپیمای جدید به ایرباس، بوئینگ و ای‌تی‌آر سفارش داده که بخشی از روند بازسازی چند میلیارد دلاری این سازمان را تشکیل می‌دهند. تاکنون تعدادی هواپیمای ایرباس و ای‌تی‌آر نو، وارد ناوگان هوایی شده‌اند، اما اولین محموله‌ی سفارشات بوئینگ هنوز به کشور نرسیده‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران، شرفبافی مسؤول بازسازی خطوط هوایی شده که رقابتی منطقه‌ای و جهانی است. اولویت‌های دیگر وی ارتقای رکورد ایمنی خطوط هوایی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان است.

شرفبافی قبل از این، عضو هیأت مدیره‌ی شرکت ایران ایر و مدیر کل بخش پژوهش و بهسازی منابع انسانی هما بوده است. او دکترای خود را از دانشگاه صنعتی شریف، عالی‌رتبه‌ترین مؤسسه‌ی آموزشی کشور، دریافت کرده و همچنین در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تدریس کرده است.

ایران ایر

شرفبافی اولین مدیرعامل زن خطوط هوایی در خاورمیانه نیست. مؤسسه‌ی هواپیمایی سوریه توسط غیدا عبداللطیف اداره می‌شود و راشا الرومی نیز تا قبل از استعفایش در ماه آوریل امسال به مدت سه سال، مدیر عامل شرکت کویت ایرویز بوده است.

نامه‌ی استعفای الرومی به وزیر داخله و رئیس شورای عالی حمل و نقل هوایی یعنی شیخ خالد الجراح الصباح، که در آن از عدم حمایت دولت دولت از خطوط هوایی شکایت کرده بود، در زمان خود موجب شکل‌گیری اعتراضات سیاسی شد.

پیمایشی که توسط اسکیفت (Skift) در سال ۲۰۱۴ انجام شده، نشان می‌دهد که تنها ۱۲ شرکت هواپیمایی از بین ۲۴۸ شرکت مورد بررسی، مدیر زن داشته‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع Forbes

دیدگاه