با شگفت انگیزترین باغ‌ های جهان آشنا شوید

سینا غرباوی | دوشنبه, ۱۸ مرداد ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

هیچ‌چیز حال انسان را مانند قدم زدن در دل طبیعت سرسبز و میان گل‌های زیبا و رنگارنگ خوب نمی‌کند. حتی متصور شدن لحظه‌ای که بعد از یک روز کاری پرمشغله و شلوغ، ساعتی را به دور از شلوغی شهری در یک باغ زیبا سپری کنید هم لذت‌ بخش است. اگر نیاز به چند دقیقه دور شدن از فضای کار و دیدن تصاویر زیبای باغ‌های رنگارنگ را دارید، در ادامه همراه کجارو باشید تا با بهترین‌ باغ‌ها در سراسر دنیا آشنا شوید.

باغ تأمل کیهانی؛ اسکاتلند

باغ زیبا

باغ زیبا

باغ زیبا

اگر به کیهان‌شناسی، فیزیک و ریاضیات و در عین حال طبیعت علاقه‌مندید، دیدن این باغ بی‌مانند را از دست ندهید. باغ «تأمل کیهانی» ترکیبی است از علم و زیبایی‌های طبیعت که در آن با اشکال عجیب هندسی و برکه‌های مصنوعی روبه‌رو می‌شوید. البته با کمال تأسف باید متذکر شویم که این باغ ۳۰ جریبی فقط یک روز در سال به روی عموم باز است و پول حاصل از ورودی‌ها برای حمایت و پشتیبانی از مراکز خیریه افراد سرطانی خرج می‌شود.

در این مکان گویی کهکشان را سیر می‌کنید. طراحی بخش‌های کیهانی آن فوق‌العاده است و بیننده را مسحور می‌کند. دریاچه‌های مصنوعی و فرم‌های زمینی این باغ، کژدیسی‌های ناشی از حفره‌های سیاه را به ذهن می‌آورند. می‌توان به‌سادگی ادعا کرد که این باغ در دنیا بی‌همتا است. «چارلز جنکز» معمار و همسرش «مگی» این باغ را سال ۱۹۸۹ در «دامفریز» اسکاتلند ساختند. این باغ روی زمین‌های «پورتراک هاوس» عمارت قرن هجدهمی، ساخته شده است. خود باغ در سال ۱۹۹۰ تکمیل شد.ایده آن‌ها از ایجاد این مجموعه متفاوت از بقیه مردم بوده است. باغبانی و گل‌کاری در این باغ در رده دوم اهمیت قرارگرفته است. در عوض ایده‌ها در شکل‌گیری طرح آن اهمیت داشته‌اند تا بیننده را به تفکر عمیق درباره ماهیت چیزها وادارند.

باغ کونکهوف؛ هلند

باغ زیبا

باغ زیبا

باغ زیبا

انبوهی از جلوه‌های بی‌نظیر گل‌ها که با تنوع بی‌شمار کاشته شده و باعث خلق آثار هنری دل‌انگیزی شده‌اند، تنها عباراتی است که می‌توان در وصف این باغ زیبا بکار برد. این باغ خواستگاه ۷ میلیون گل لاله است که در میان آن‌ها گونه‌های ترکیبی و پیوندی در حال پرورش هستند.

کوکنهوف (به هلندی Keukenhof) به‌معنای «باغ اروپا»، یکی از پارک‌های دیدنی کشور هلند در نزدیک شهرهای «لیسه» و «لایدن» است که هر ساله با آغاز بهار (در اول فرودین) به‌مدت ۲ ماه بازگشایی می‌شود و معمولا از ۲۲ مارس تا ۲۰ می این مجموعه باز است و در آن هزاران لاله رنگی از انواع مختلف به نمایش درمی‌آید. در این دو ماه حدود ۷۰۰ هزار نفر از این باغ بازدید می‌کنند. هر سال میلیون‌ها پیاز لاله در محوطه‌ای به وسعت ۳۲ هکتار کاشته می‌شوند که پس از شکفتن گل‌ها این پارک منظره‌ای بدیع را می‌یابد.

شونگ نونگ نوچ؛ تایلند

باغ زیبا

باغ زیبا

باغ زیبا

این باغ باورنکردنی در پاتایای تایلند واقع شده است. دلیل شهرت فراوان آن در میان توریست‌ها، مناظر و چشم‌اندازهای حیرت‌انگیز این باغ است. آقای «پیسیت» و خانم «نونگ نوچ» در ۱۹۵۴، زمین این باغ عظیم را خریداری کردند که پیش‌بینی می‌شد تبدیل به یک مزرعه میوه شود. اما این دو پس از بازگشت از سفر هلند و دیدن لاله‌زارهای آنجا، تصمیم گرفتند تا یک باغ گرمسیری مملو از درختان و گیاهان زینتی و گل‌ها را ایجاد کنند. این باغ در سال ۱۹۸۰ به روی عموم باز شد و نام  رسمی “Suan Nong Nooch” را دریافت کرد. اینجا فضایی است که علاقه‌مندان می‌توانند بیشتر با فرهنگ تایلند آشنا شوند. روزانه ۲۰۰۰ نفر از این باغ دیدن می‌کنند.

باغ یویان؛ چین

باغ زیبا

باغ زیبا

باغ زیبا

گفته می‌شود که باغ «یویان» در دوران پادشاهی «مینگ» در چین ساخته شده و به سبک سنتی چینی ساخته شده است. باغ یویان چندین بار ترمیم و دوباره بازگشایی شده است. با سقوط خاندان یویان برای مدتی این باغ بلااستفاده ماند و به هم ریخت. با وجود اینکه تعدادی از ثروتمندان محلی آن را بازسازی کردند اما جنگ‌های داخلی در اواسط قرن ۱۹ آسیب زیادی به آن وارد کرد. در ۱۹۵۶ پس از آزادی «شانگهای»، دولت باغ را بازسازی کرد و به زیبایی و شکوه آن افزود و در نهایت در ۱۹۶۱، این باغ به روی عموم باز شد.

باغ ورسای؛ فرانسه

باغ ورسای

باغ ورسای

باغ زیبا

باغ زیبا

مجموعه کاخ‌هایی در شهر «ورسای»، در نزدیکی پاریس است که به‌عنوان بزرگ‌ترین کاخ‌های سلطنتی جهان شناخته می‌شود. این کاخ‌ها سابقاً در دهکده‌ای به همین نام در نزدیکی پاریس قرار داشتند، اما امروزه این دهکده و کاخ، جزو حومه پاریس به شمار می‌روند. از سال ۱۶۸۲ تا سال ۱۷۸۹، که به‌ اجبار انقلابیون، خانواده سلطنتی به پاریس منتقل شدند، این کاخ محل زندگی و دربار حکومتی شاهان فرانسه بود. همچنین معاهده ورسای، که به جنگ جهانی اول پایان داد، در این کاخ منعقد شده‌ است. این کاخ در حال حاضر به‌عنوان یکی از میراث‌های جهانی توسط یونسکو انتخاب شده‌ است.

شاید بتوان اذعان داشت که باغ این کاخ یعنی باغ ورسای، مشهورترین باغ دنیا است. این باغ برای «لوئیز هفتم» ،توسط «آندره لِنوتره، ساخته شده است. طراحی باغ مستلزم کار زیادی بوده و مقادیر وسیعی از زمین که سابقاً جنگل و باتلاق بود برای باغچه‌بندی گل‌ها، درختان پرتقال، فواره‌ها و کانال‌ها آماده‌سازی شد. مقادیر زیادی خاک توسط چرخ دستی‌ها به محوطه باغ حمل شد. درختان نیز از همه‌ی استان‌ها آورده شدند. هزاران نفر در ساخت این مجموعه همکاری کرده‌اند تا اینکه این محوطه زیبا و باشکوه ساخته شود.

باغ وانگشیوان؛ چین

باغ وانگشیوان

باغ «وانگشیوان» که کوچک‌ترین باغ کلاسیک چین محسوب می‌شود، در طول ۸۰۰ سال ساخته شده است و تا سال ۱۹۵۰ مالکیت خصوصی داشت، تا اینکه بعدها به دولت اهدا شد. در سال ۱۹۵۸ این باغ به روی عموم مردم باز شد. با آنکه این باغ بسیار کوچک است ولی از سه بخش مسکونی، مرکزی و باغ درونی تشکیل شده است. بخش مرکزی آن یک آبگیر کوچک هم دارد. این باغ، شب‌ها نیز باز است و نمایش‌های موزیکال و اُپرا در آن برگزار می‌شود. این باغ به‌خوبی سبک کلاسیک باغ‌های چینی را نشان می‌دهد که به‌عنوان قالب باغ «Ming Hall» در موزه «متروپولیتن» هنر نیویورک بکار گرفته شد و مدل مینیاتوری آن برای نمایشگاهی در پاریس در دهه هشتاد ساخته شد.

باغ جاردیم بوتانیکو؛ برزیل

باغ زیبا

باغ زیبا

این باغ زیبا در شهر «کوریتیبا»، پایتخت ایالت «پارانا» و بزرگترین شهر در جنوب برزیل، واقع شده است. می‌توان گفت که این باغ بزرگترین جاذبه این شهر است و همین طور بخشی از محوطه دانشگاه فدرال پارانا در آن قرار دارد. این باغ که در سال ۱۹۹۱ افتتاح شده به سبک باغ‌های فرانسوی طراحی شده است. در ورودی این باغ، درختانی در میان فواره‌ها دیده می‌شوند و علاوه بر آن، وجود آبشارها و برکه‌ها زیبایی این باغ را دوچندان کرده است. مساحت کلی این مجموعه ۲۴۰۰۰۰ مترمربع است. موزه گیاه‌شناسی این مجموعه با دارا بودن کلکسیون کامل از گونه‌های گیاهان و گل‌های محلی محققان را از سراسر دنیا به خود جلب می‌کند.

باغ‌های بوچارت؛ کانادا

باغ زیبا

باغ زیبا

باغ زیبا

باغ‌های بوچارت (Butchart Gardens) به مجموعه باغی گفته می‌شود که در جزیره ونکوور، در ۲۱ کیلومتری شمال استان «بریتیش کلمبیای» کانادا واقع است. مساحت کل باغ ۵.۲۶ هکتار است و در سال‌های ۱۹۳۹-۱۹۰۴ تحت نظارت «جنی بوچارت» طراحی و ایجاد شده است. سالانه یک میلیون نفر از باغ‌های بوچارت بازدید می‌کنند.
باغ‌های بوچارت در مکانی که قبلاً معدن سنگ آهک بود واقع شده‌ است. در سال ۱۹۰۹، معدن سنگ آهک پس از ۵ سال استخراج تعطیل و تخلیه شد. جنی بوچارت، همسر «آر. پی. بوچارت»، تصمیم گرفت بر بقایای معدن متروک، باغی ایجاد کند. در یک بازه زمانی ده ساله، با به کار گرفتن کارگران معدن که اکنون بیکار شده بودند، تخته‌سنگ‌ها و زباله‌ها از محوطه معدن خارج شد. با اسب و ارابه خاک به منطقه آورده شد و به این ترتیب نخستین باغ از مجموعه باغ‌های بوچارت به نام باغ «سانکن» ایجاد شد.در سال‌های بعد، با مشارکت معماران، طراحان باغ و باغبانان متعدد، بخش‌های دیگری نیز به این باغ افزوده شد: باغ ایتالیایی (۱۹۲۶)، باغ رز (۲۹-۱۹۲۸)، تالاب ستاره (۱۹۲۸) و باغ خصوصی (۱۹۲۸). تا اواخر دهه ۳۰ میلادی، در باغ به روی بازدیدکنندگان باز بود و خانواده بوچارت بدون دریافت پول از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کردند. در سال ۱۹۳۹، خانواده بوچارت، مالکیت باغ‌های بوچارت را به نوه‌شان «ایان راس» واگذار کردند و راس ضمن گسترش باغ‌ها، کسب و کار خانوادگی پردرآمدی نیز از محل باغ ایجاد کرد.

باغ شالیمار؛ پاکستان

باغ زیبا

باغ زیبا

باغ زیبا

باغ «شالیمار» پاکستان یک باغ پارسی است. ساخت این باغ در ۱۶۴۱ میلادی توسط «شاه جهان» در «لاهور» پاکستان شروع شد. مدیریت ساخت آن توسط «خلیل الله»، از رجال دربار شاه جهان با همکاری «علیمردان‌خان» صورت گرفته است. این باغ به‌شکل یک متوازی‌الاضلاع است که توسط یک دیوار آجری محصور شده و شهرتش به‌دلیل منبت‌کاری‌های پیچیده در آن است. این مجموعه به‌همراه قلعه لاهور، در سال ۱۹۸۱ به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسید.

باغ مجسمه مینیاپولیس؛ آمریکا

باغ زیبا

باغ زیبا

باغ «میناپولیس» در «واین‌ لند»، رو‌به‌روی مرکز هنری «واکر» واقع شده است. این باغ بزرگترین باغ مجسمه‌ای کشور آمریکا است که بیش از ۴۰ اثر هنری دائمی را در خود جای داده است. به‌علاوه آثاری به‌طور موقتی به محوطه آورده و برده می‌شوند تا فضا متنوع نگهداشته شود. این مجموعه فرصت خوبی برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده است که با آثار هنری هنرمندان برجسته آمریکا و دنیا آشنا شوند.

باغ رویان‌جی؛ ژاپن

باغ زیبا

باغ زیبا

باغ زیبا

معبد «رویان‌جی» در کیوتو به خاطر وجود باغ بودایی‌اش مشهور است. گفته می‌شود باغ معبد رویان‌جی برجسته‌ترین نمونه سبک هنر بودایی و فرهنگ ژاپنی است. این معبد ژاپنی توسط دیوارهای کوتاهی محصور شده است. در سنگ‌فرش سفید این معبد، ۱۵ تخته سنگ وجود دارد. از اینکه چه کسی و چه موقع و به چه منظوری اینجا را ساخته، اطلاع دقیقی در دسترس نیست؛ اما این باغ زیبا شکل قدیمی خود را تا امروز حفظ کرده است و امیدوار هستیم تا با نگه‌داری کارشناسی شده،‌ در آینده نیز این‌چنین باقی بماند.

باغ جنگلی درختان بامبو؛ ژاپن

باغ زیبا

باغ زیبا

باغ زیبا

جنگل بامبو در شهر کیوتو (Kyoto) یکی از زیباترین جنگل‌های طبیعی جهان است. «آراشی‌یاما» (Arashiyama) منطقه‌ای در حومه غربی کیوتو در ژاپن است که به‌عنوان یک منطقه تفریحی و یکی از جاذبه‌های گردشگری ژاپن، نام و آوازه بلندی دارد. به‌ویژه در فصل شکوفه دهی درختان گیلاس در ژاپن در ماه‌های فروردین و اردیبهشت و نیز در فصل هزار رنگ پاییز، جنگل بامبوی آراشی یاما به یکی از محل‌های محبوب گردشگران تبدیل می‌شود. این باغ پهناور با مساحتی بالغ‌بر ۱۵ کیلومتر مربع، یکی از گنجینه‌های ملی ژاپن به شمار می‌رود.

یک مسیر پیاده‌روی به‌سمت این جنگل مسحور کننده وجود دارد و تقریباً با نیم ساعت پیاده‌روی می‌توان از کیوتو به این جنگل رسید. جذابیت این جنگل نه‌تنها به‌دلیل درختان بلند و سرسبز بامبو است، بلکه به‌دلیل صدای خاصی است که با وزش باد از بین این درختان به گوش می‌رسد. ترکیب صدای به هم خوردن ساقه‌های غول پیکر بامبو و صدای زوزه باد، در کنار رقص نور و سایه یک سمفونی زیبا را به وجود می‌آورد.

مسیرهای پیاده‌روی که از داخل این جنگل باشکوه عبور می‌کند، یک فضای خوب و رویایی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در اختیار گردشگران و مردم محلی قرار می‌دهد.

باغ پترهوف؛ روسیه

باغ زیبا

باغ زیبا

باغ زیبا

کاخ پترهوف (Peterhof Palace) مجموعه‌ای از قصر و باغ است که به دستور «پتر کبیر» در نزدیکی «سن‌پترزبورگ» روسیه ساخته شده است. کاخ پترهوف گاهی با نام ورسای روسیه هم خوانده می‌شود.

کاخ پترهوف در میراث جهانی یونسکو به رسمیت شناخته شده است. این عمارت باشکوه زمانی قصر خصوصی پتر کبیر بوده است و در حال حاضر یکی از پربازدیدترین و محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری در سراسر روسیه است. محبوبیت کاخ پترهوف به حدی است که از سال ۲۰۰۷ تا به امروز به‌عنوان یکی از عجایب روسیه در این کشور شناخته شده است.

محبوبیت کاخ پترهوف به‌دلیل وجود آبشارهای فوق‌العاده زیبا، مجسمه‌های طلایی و زیبایی منحصربه‌فرد محوطه کاخ و باغ آن است. در رو‌به‌روی کاخ پترهوف آبشار پله‌ای زیبایی وجود دارد که همراه با فواره‌های آن و مجسمه‌های طلایی که در کنار پله‌ها از بالا تا پایین آبشار قرار دارد زیبایی خاصی را به این محوطه داده است و این تنها آبشار این باغ نیست و آبشارها و چشمه‌های متعدد دیگری نیز در گوشه و کنار این باغ رویایی به چشم می‌خورند.

 

باغ ماژورل؛ مراکش

باغ زیبا

باغ زیبا

باغ «ماژورل» توسط «ژاک ماژورل» هنرمند طراحی شد که او این باغ را با گیاهانی با رنگ‌های هماهنگ که از سراسر دنیا آورده شد، پر کرد و دیوارهایش را به رنگ باشکوه ‌«آبی ماژورل» رنگ کرد که این رنگ آبی، باعث می‌شود که رنگ سبز گیاهان زیباتر به چشم بیاید. این باغ در دهه چهل به روی عموم مردم باز شد و در دهه هشتاد فروخته شد و هتلی روی زمین آن ساخته شد. خوشبختانه صاحب جدید این ملک، یک ناجی به تمام معنا برای این باغ زیبا بود. او باغ ماژورل را در سال ۱۹۸۰ خرید و شروع به مرمت آن کرد. حاا این باغ ۳۰۰ گونه گل دارد و ۲۰ باغبان از آن نگهداری و مراقبت می‌کنند.

باغ ویلا دِسته؛ ایتالیا

باغ زیبا

باغ زیبا

باغ زیبا

باغ زیبا

باغ «ویلا دسته» در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و مظهر سبک «باروک» ایتالیا است. این باغ تراس‌های متعددی دارد و پر از فواره‌های زیبا و مناظر نفس‌گیر است. کار روی این ویلا و باغ‌های اطراف آن توسط کاردینال «ایپولیتو ایل دسته» آغاز شد و تا زمان مرگش در سال ۱۵۷۲ ادامه یافت. کاردینال‌های دیگر کار دسته را ادامه دادند و به مرمت و زیباسازی آن پرداختند و مجسمه‌هایی از مجسمه ساز معروف یعنی «برنینی» در آن قرار دادند. در بیست سال گذشته مرمت‌های مداوم روی این باغ انجام شده و آخرین مرمت روی فواره «ارگان» انجام شد تا به شکوه قبلی‌اش بازگردد.

لاس پوزاس؛ مکزیک

باغ لاس پوزاس

باغ لاس پوزاس

باغ لاس پوزاس

باغ «لاس پوزاس» نوعی تقارن یا تاریخ شکوفایی و حتی فرمولی علمی دارند. «ادوارد جیمز» شاعر و هنرمند، سازنده این باغ‌ها بوده و سبک سوررئال را در آن پیاده کرده است. زمانی یک باغچه ارکیده باشکوه هم در این باغ وجود داشت، ولی یخبندان سال ۱۹۶۲ بسیاری از ارکیده‌ها را از بین برد و باعث شد که جیمز تمرکز خود را روی مجسمه‌سازی بگذارد و ۳۶ مجسمه سوررئال بسازد و در باغ بگذارد. تا زمان مرگ جیمز در سال ۱۹۸۴ هزینه‌های میلیونی برای این باغ شد و صدها هنرمند و سنگ‌تراش هنرشان را برای زیباسازی این باغ بکار بردند. این باغ در تمام طول سال باز است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه