لوکیشن فیلم: شهر موش ها ۲

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی سه شنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
لوکیشن فیلم: شهر موش ها ۲

در قسمت ۲۵ از سری مقالات لوکیشن فیلم، این بار سراغ یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران رفته‌ایم. فیلمی متفاوت و عروسکی که هم کودکان از دیدنش لذت بردند و هم نظر بزرگسالان را به خودش جلب کرد. با ما در کجارو همراه باشید تا سری به لوکیشن فیلم سینمای شهر موش‌های ۲ بزنیم.

مقالات مرتبط:

شهر موش‌ها

شهرموشها

موش‌های فیلم «شهر موش‌ها ۲» در قسمت دوم همگی بزرگ‌ شده‌اند و دارای فرزند و خانواده هستند. معلم جدید مدرسه هم که جایگزین معلم فداکار قسمت قبل شده، وظیفه آموزش بچه موش‌ها را دارد، اما نگرانی از وجود «اسمشو نبر» کماکان در شهر موش‌ها وجود دارد. کُپُلک و مشکی و صورتی که به‌شدت کنجکاو کشف دنیای پیرامونشان هستند، به‌طور اتفاقی بچه‌گربه‌ای را داخل سبد و رها شده روی رودخانه پیدا می‌کنند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند از «بچه اسمشو نبر» مراقبت کنند.

 عوامل فیلم

شهرموشها

کارگردان: مرضیه برومند

فیلمنامه: فرهاد توحیدی

مدیر هنری و طراح دکور: محسن شاه ابراهیمی

موسیقی: بهرام دهقانیار

 سرپرست صداپیشگان: آزاده پور مختار

طراح و سرپرست کارگاه عروسک‌سازی: مرضیه محبوب

 جلوه های ویژه کامپیوتری: رضا میثاقی

دستیار کارگردان: روزبه سجادی حسینی

شعر و ترانه: هنگامه مفید

 تهیه‌کنندگان: منیژه حکمت و علی سرتیپی.

لوکیشن

زمانی که به تماشای دکور شهر موش‌های ۲ بنشینید قطعا تصویری آشنا در ذهنتان تداعی می‌شود. تصویر یا عکسی از روستایی با خانه‌های صخره‌ای همانند روستای کندوان در شمال‌غربی ایران. محسن شاه ابراهیمی با الهام از معماری صخره‌ای روستای کندوان به‌خوبی توانسته در سه طبقه فضایی مدرن و فانتزی و در عین حال استاتیک ایجاد کند. ساخت دکور مجموعه در سوله‌ای به مساحت ۱۵۰۰ مترمکعب و در سال ۱۳۹۰ آغاز شد.

 نوع عروسک‌های نمایشی از مواردی بود که طراحی دکور را سخت کرد، زیرا به فراخور دستکشی، میله‌ای یا نخی بودنشان فضای دکور و جایگاه عروسک‌گردانان متفاوت است. علاوه بر وجود تخیل و فانتزی در طرح، به‌دلیل دستکشی بودن عروسک‌ها، زیر دکور جایگاهی با ابعاد متناسب با قد عروسک‌گردانان و فضای مناسب برای حرکت آن‌ها تعبیه شد.

فیلمبرداری «شهر موش‌ها ۲» در سوله‌ای واقع در بوستان ولایت از تیرماه ۱۳۹۰ آغاز شد. هم‌زمان با اکران فیلم، عروسک‌ها، لوازم جانبی و بازی رایانه‌ای آنلاین مرتبط با آن عرضه و کنسرت «شهر موش‌ها» نیز برگزار شد. دکور فیلم به‌علت آنکه جزوی از خاطرات کودکان ایرانی محسوب می‌شود قرار است در اختیار شهر تهران قرار بگیرد تا به‌عنوان یک مکان گردشگری از آن استفاده شود. تهیه‌کنندگان این فیلم علاوه بر اختصاص دادن درصدی از فروش فیلم به کودکان کار ایران و کودکان آسیب‌دیده از جنگ کشورهای دیگر منطقه، از دوبله آن به زبان عربی و نمایش برای کودکان غزه، سوریه، عراق و… خبر دادند.

شهرموشها

شهرهای شوشتر، دزفول و ملک‌آباد برای فیلمبرداری فضای خارجی مدنظر بودند. دلیل انتخاب استان خوزستان طبیعت زیبا و آب‌وهوای مناسب این منطقه بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه