شدیدترین و مرگبارترین طوفان های تاریخ را بشناسید

امیرعلی محمودی | چهار شنبه, ۲۱ مهر ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

طوفان‌های شدید، از جمله قدرت‌های مرگبار طبیعت به شمار می‌روند. بسیاری از مردم جهان، جان و مال خود را در پی این اتفاق از دست می‌دهند. در این مقاله، با ۱۵ طوفان شدید و مرگبار تاریخ بشریت آشنا خواهیم شد. در ادامه همراه کجارو باشید.

طوفان عبارت است از آشفتگی شدید جوّی و اختلال شدید فشار هوا. گاه بر اثر برخورد دو جبهه‌ی هوای سرد و گرم، طوفانی به وقوع می‌پیوندد که می‌تواند موجب قطع درختان، خرابی ساختمان‌ها و شکستن شیشه‌ها شود. گردبادها در نقاط مختلف به‌صورت تندباد، گردباد دریایی یا گردباد خشکی ظاهر می‌شوند.

وقوع طوفان اغلب با باران‌های شدید و سیل‌آسا همراه است. طوفان‌های عظیم و گردبادهای دریایی معمولا در عرض‌های نزدیک به استوا رخ می‌دهند و از قدرت تخریب زیادی برخوردارند. بر اساس «مقیاس سفیر سیمپسون»، طوفان‌ها بسته به میزان قدرت و سرعت باد در ۵ گروه طبقه‌بندی می‌شوند؛ گروه یک یا نوع اول طوفان‌ها از شدت کمتری برخوردار هستند اما هر چه به طوفان‌های نوع ۵ نزدیک‌تر می‌شویم، شدت آن‌ها بسیار بیشتر می‌شود. در ادامه‌ی این مقاله، با شدیدترین، قدرتمندترین و مرگبارترین طوفان‌های ثبت شده در تاریخ، آشنا خواهیم شد.

۱۵. طوفان متیو، ۲۰۱۶

طوفان

طوفان متیو که در سال ۲۰۱۶ رخ داد، یکی از قدرتمندترین و مرگبارترین طوفا‌ن‌های دریایی تاریخ است که تا کنون به ثبت رسیده است. طوفان متیو که یک طوفان نوع ۵ است، با شکل‌گیری امواجی در سواحل آفریقا، در تاریخ ۲۲ سپتامبر ایجاد شد. این طوفان تا کنون، جان حداقل ۱۰۲۷ نفر را گرفته است؛ تقریبا ۱۰۰۰ نفر در هائیتی، ۲۱ نفر در آمریکا، ۴ نفر در جمهوری دومینیکن و یک نفر در هر یک از کشورهای سنت وینسنت و گردنادین و کلمبیا. خسارات ناشی از طوفان متیو در حدود ۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

۱۴. طوفان هوگو، ۱۹۸۹

طوفان

طوفان هوگو که یکی از وحشتناک‌ترین طوفان‌های تاریخ است، موجب مرگ حداقل ۵۰ نفر و میلیاردها دلار خسارت مالی در آمریکا و جزایر کارائیب شد. طوفان هوگو که یک طوفان نوع ۴ بود در سالیوانس آیلند کارولینای جنوبی آمریکا جنوبی رخ داد و سرعتی برابر با ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت داشت. سرعت این طوفان رفته رفته بیشتر شده و به یک طوفان نوع ۵ تبدیل شد. طوفان هوگو جان ۳۴ نفر در جزایر کارائیب و ۲۷ نفر در کارولینای جنوبی را گرفت. از جمله عمده دلایل مرگ قربانیان این طوفان، می‌توان به مرگ بر اثر برق‌گرفتی و غرق شدن در آب اشاره کرد. حدودا ۱۰۰٫۰۰۰ نفر خانه‌های خود را در طوفان هوگو از دست دادند. خسارت مالی ناشی از این طوفان برابر با ۱۰ میلیارد دلار (به ارزش سال ۱۹۸۹ میلادی) بود که آن را به یکی از پرهزینه‌ترین فجایع طبیعی تاریخ تبدیل می‌کند.

۱۳. طوفان چارلی، ۲۰۰۴

طوفان

طوفان چارلی، از جمله قدرتمندترین طوفان‌های به وقوع پیوسته در سال ۲۰۰۴ است. این طوفان که نوع ۴ محسوب می‌شود، سرعتی برابر با ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت داشت. طوفان چارلی موجب مرگ ۴ نفر و خسارات مالی شدید در کوبا شد. همین که طوفان به فلوریدا رسید، شدیدتر شده و خسارات بسیار بیشتری به این ایالت آمریکایی وارد کرد. طی این طوفان، درخت‌ها از ریشه کنده شد، تیرهای برق سقوط کردند، خودروها توسط درختان تخریب و تلی از خاک و چوب خیابان‌ها را پر کرد. طبق اعلام رسمی مقامات، خسارات ناشی از طوفان چارلی برابر با ۱۵٫۴ میلیارد دلار و تلفات جانی آن ۱۰ نفر بود.

۱۲. طوفان اندرو، ۱۹۹۲

طوفان

طوفان اندرو که یکی از مرگبارترین طوفان‌های به ثبت رسیده در تاریخ است، موجب خسارات بسیار زیادی در جزایر کارائیب و آمریکا شد. این طوفان که نوع ۵ بود، با سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت، تمامی ساختمانی‌های مسکونی منطقه را به کلی نابود کرد؛ به طوری که تنها بتن فوندانسیون آنها باقی ماند. طی طوفان اندرو، در مجموع ۶۳۰۰۰ خانه ویران شد که از این میان، ۲۵۰۰۰ خانه تنها در شهر «میامی‌دید» ایالت فلوریدا قرار تخریب شد. در این فاجعه، ۶۵ نفر جان خود را از دست داده و میلیاردها دلار خسارت مالی بر پیکره‌ی شهرها وارد شد. در طول این طوفان، ۱۷۵ هزار نفر بی‌خانمان شده و برق خانه‌ی ۱٫۴ میلیون نفر نیز قطع شد. بیش از ۸۰ درصد از درختان ناحیه‌ی اتشافالایا از ریشه کنده شده و ۱۸۷ میلیون ماهی آب‌های شیرین از بین رفتند.

۱۱. طوفان سندی، ۲۰۱۲

طوفان

طوفان سندی، قدرتمندترین طوفان سال ۲۰۱۲ بود. این طوفان نوع ۳ در سال ۲۰۱۲ و در کوبا رخ داد. طی وقوع طوفان سندی، ۲۳۳ نفر جان خود را در ۸ کشور مختلف از دست دادند و خسارات مالی بسیار زیادی بر شهرهای این مناطق وارد شد. برق خانه‌ی ۷۰ درصد از شهروندان کشور جامائیکا در این فاجعه قطع شد. در هائیتی، سیل ۵۴ نفر را به کام مرگ کشانده و ۲۰۰٫۰۰۰ نفر بدون دسترسی به منابع غذایی بی‌خانمان شدند. دو نفر در جمهوری دومینیکن کشته شده و یک نفر نیز توسط سیل در پورتوریکو جان باخت. ۱۵۰۰۰ خانه در هائیتی از بین رفت و ۱۱ نفر نیز کشته شدند. در کانادا و باهاماس نیز خسارات‌های مالی و جانی گزارش شد. طوفان سندی ۲۴ ایالت آمریکایی را تحت تأثیر خود قرار داد که طی آن، سیل در خیابان‌ها، خطوط مترو و تونل‌های شهرهای این کشور جاری شد. طوفان سندی موجب قطع برق و بسته شدن خیابان‌های بسیاری از مکان‌های آمریکا شد.

۱۰. طوفان کامیل، ۱۹۶۹

طوفان

طوفان کامیل یکی از سه فاجعه‌ی طبیعی بزرگ رخ داده در آمریکا است که در قرن بیستم به وقوع پیوست. این طوفان در ۱۴ آگوست سال ۱۹۶۹ شکل گرفته و به سرعت، شدیدتر شد. طوفان کامیل که در ابتدا نوع ۲ بود، در کرانه‌های غربی کوبا شروع شده و به سمت خلیج مکزیک حرکت کرد و در نهایت در یک آگوست با سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت به دهانه‌ی رودخانه‌ی می‌سی‌سی‌پی رسید. طوفان کامیل هر چیزی که بر سر راهش قرار داشت را از بین برد. این طوفان در گستره‌ی عظیمی به وقوع پیوست و جان انسان‌ها و حیوانات زیادی را گرفت. ۲۵۹ نفر در طوفان کامیل جان خود را از دست داده و خسارتی بالغ بر ۹٫۱۶ میلیارد دلار بر شهرها و کشورهای مختلف وارد شد.

۹. طوفان گیلبرت، ۱۹۸۸

طوفان

طوفان گیلبرت، از جمله مخرب‌ترین طوفان‌هایی است که تا کنون در نواحی خلیج مکزیک و جزایر کارائیب رخ داده است. این طوفان در تاریخ ۸ سپتامبر سال ۱۹۸۸ در ۶۴۰ کیلومتری شرق باربادوس شروع شده و تا ۱۰ سپتامبر بسیار شدیدتر شد. طوفان گیلبرت پس از درنوردیدن جامائیکا، در تاریخ ۱۳ سپتامبر به نوع ۵ تبدیل شد. این طوفان طی ۹ روز، شهرها و روستاهای بسیاری را تخریب کرد. ۳۱۸ نفر در این حادثه جان باخته و خساراتی برابر با ۷٫۱ میلیارد دلار بر مناطق مختلف وارد شد.

۸. طوفان بزرگ میامی، ۱۹۲۶

طوفان

طوفان بزرگ میامی که در ۱۱ سپتامبر سال ۱۹۲۶ در قسمت‌های مرکزی اقیانوس اطلس شکل گرفت، خسارات بسیار زیادی بر میامی، سواحل خلیجی ایالات مختلف آمریکا و باهاماس وارد کرد. طی این طوفان، صدها ساختمان مسکونی تخریب شده و هزاران نفر بی‌خانمان شدند. حداقل ۱۷ نفر در جزایر کارائیب جان باخته و صدها نفر دیگر نیز در پی سیل دریاچه‌ی اوکی‌چوبی غرق شدند. این طوفان خسارات مالی زیادی بر جای گذاشت که اطلاعات دقیقی از میزان آن در دست نیست.

۷. طوفان روز کارگر، ۱۹۳۵

طوفان

طوفان روز کارگر که نوع ۵ بود، در سال ۱۹۳۵ رخ داده و موجب خسارات بسیاری زیادی در نقاط مختلف آمریکا شد. این طوفان، یکی از مرگبارترین طوفان‌های قرن بیستم محسوب می‌شود. طوفان روز کارگر که همراه با باد و باران بود، سرعتی در حدود ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت داشت و جان حدودا ۴۰۰ نفر در نواحی میانی و فوقانی «فلوریدا‌کی» را گرفت. بیشتر قربانیان این طوفان، سربازان بازنشسته‌ی جنگ جهانی اول بودند که بر روی ساخت پلی بین «کی‌وست» و «کی‌لارگو» کار می‌کردند.

۶. طوفان جین، ۲۰۰۴

طوفان

طوفان جین که بدترین طوفان سال ۲۰۰۴ محسوب می‌شود، با شروع تخریبش در جزایر هیسپانیولا، به سمت غرب حرکت کرده و قبل از این که در تاریخ ۲۵ سپتامبر به فلوریدا برسد، از جزایر کارائیب عبور کرد. طوفان جین ۳ کیلومتر آن‌طرف‌تر از محل طوفان‌های فرانس و ایوان رخ داد که چند هفته قبل‌تر به وقوع پیوسته بودند. این طوفان با بارش باران همراه شده و موجب وقوع سیل در مناطق مختلف شد. طی طوفان جین، ۳۰۰۶ نفر در هائیتی، ۷ نفر در پورتوریکو، ۱۸ نفر در جمهوری دومینیکن و ۴ نفر نیز در فلوریدای آمریکا جان باختند. خسارات مالی ناشی از این طوفان، در حدود ۶٫۸ میلیارد دلار برآورد شده است.

۵. طوفان خلیج اطلس، ۱۹۱۹

طوفان

طوفان خلیج اطلس که با عنوان طوفان فلوریدا‌کی ۱۹۱۹ نیز شناخته می‌شود، از جمله مرگبارترین طوفان‌های تاریخ محسوب می‌شود. این طوفان در سپتامبر سال ۱۹۱۹ و در نواحی ساحلی ایالات جنوبی آمریکا و شمال دریای کارائیب رخ داد. فلوریداکی و تگزاس جنوبی، بیشترین خسارات را از این طوفان دیدند. طوفان خلیج اطلس موجب غرق شدن کشتی «وارد لاین» در شهر کوریدون ایندیانا شده و جان ۹ نفر از سرنشینان این کشتی را گرفت. تعداد زیادی از خانه‌ها و قایق‌های مردم از بین رفته و بسیاری نیز بی‌خانمان شدند. در این طوفان، حداقل ۶۰۰ الی ۹۰۰ نفر جان باختند که از این میان، ۵۰۰ نفر سوار بر کشتی‌های مختلف بودند که به قعر دریا فرو رفتند. بسیاری از نقاط ایالت‌های فلوریدا و میامی، ارتباطات تلفنی و رادیویی خود را در این حادثه از دست دادند.

۴. طوفان کاترینا، ۲۰۰۵

طوفان

طوفان کاترینا که یکی از مهلک‌ترین طوفان‌های رخ داده در اقیانوس اطلس است، از جمله خاطرات تلخ سال ۲۰۰۵ به شمار می‌رود. این طوفان در تاریخ ۲۳ آگوست در باهاماس شروع شده و با شدتی که در خلیج مکزیک گرفت، به طوفان نوع ۵ تبدیل شد. بیش از ۹۰ درصد از شهرهای ساحلی نزدیک رودخانه‌ی می‌سی‌سی‌پی، غرق در سیل شدند. طوفان، قایق‌های نزدیک ساحل را به سمت شهرها رانده و به ساختمان‌ها کوبید. خانه‌ها و خودروهای داخل شهر، شدیدا توسط طوفان آسیب دیدند. سیلی که در پی طوفان کاترینا شکل گرفته بود، تا فاصله‌ی ۱۰ الی ۱۲ کیلومتری داخل شهرها نیز رسید. بیشترین خسارات طوفان کاترینا نصیب ایالت نیو اورلئان آمریکا شد؛ طی این حادثه، ۸۰ درصد از شهر و نواحی اطرافش در آب فرو رفته، تمامی ارتباطات تلفنی شهر قطع و بسیار از مردم نیز در آب غرق شدند.

۳. طوفان گالوستون، ۱۹۰۰

طوفان

تقریبا ۶۰۰۰ الی ۱۲۰۰۰ نفر جان خود را در طوفان مرگبار گالوستون از دست دادند. این طوفان که سرعتی برابر با ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت داشت، در تاریخ ۸ سپتامبر سال ۱۹۰۰ در گالوستون تگزاس شروع شد. مردم این شهر، به دلیل پیش‌بینی نادرست اداره‌ی هواشناسی، آمادگی رویارویی با خطرات طوفان را نداشتند. زمانی که طوفان به جزیره‌ی گالوستون رسید، ساکنان آن، شدیدا متعجب شدند. این طوفان یا بهتر بگوییم، این سونامی که ۴٫۵ متر ارتفاع داشت، بیشتر بخش‌های شهر که تنها ۲٫۵ از سطح دریا بلندتر بودند را از بین برد. بسیاری از مردم جان خود را از دست دادند. طوفان گالوستون، ضعف این جزیره در مقابل بلایای طبیعی را به خوبی نشان داد. پس از وقوع این طوفان، ارتفاع جزیره‌ی گالوستون تا ۵ متر افزایش یافته و دیواره‌ای به بلندی ۵ متر برای مقابله با امواج سهمگین دریایی، در سواحل این شهر ساخته شد.

۲. طوفان میچ، ۱۹۹۸

طوفان

طوفان میچ یکی از مخرب‌ترین طوفان‌های تاریخ و سال ۱۹۹۸ محسوب می‌شود. سرعت این طوفان برابر با ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت بود. طوفان میچ در تاریخ ۲۲ اکتبر سال ۱۹۹۸ در دریای کارائیب شکل گرفته و کم کم با سرعت گرفتن، به طوفان نوع ۵ تبدیل شد. این طوفان افسارگسیخته، به هر کجا که می‌رفت، خسارات بسیار زیادی به بار می‌آورد. طوفان میچ، موجب بارش بسیار زیاد باران در هندوراس، نیکاراگوئه و گواتمالا شد. تقریبا ۱۱۰۰۰ نفر طی این حادثه جان باخته و همین تعداد نیز در طوفان گم شدند. پس از این طوفان، حدودا ۲٫۷ میلیون نفر بی‌خانمان شدند و ۶ میلیارد دلار نیز خسارت مالی بر شهرهای مختلف وارد آمد.

۱. طوفان بزرگ ۱۷۸۰، ۱۷۸۰

طوفان

قدمت وقوع مرگبارترین طوفان تاریخ به سال ۱۷۸۰ باز می‌گردد که طی آن ۲۰٫۰۰۰ الی ۲۲۰۰۰ نفر جان خود را در مجمع‌الجزایر «آنتیل کوچک» از دست دادند. این طوفان مابین ۱۰ الی ۱۶ اکتبر سال ۱۷۸۰ رخ داد و سرعتی بالغ بر ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت داشت. این طوفان پس از عبور از باربادوس، به جزیره‌ی مارتینیک، سنت لوسیا و دیگر جزایر دریای کارائیب رسید. از آنجایی که این طوفان در بحبوحه‌ی انقلاب آمریکا رخ داد، ناوگان دریایی فرانسه و بریتانیا که بر سر تصاحب مناطق مختلف با یکدیگر رقابت می‌کردند، متحمل خسارات بسیار زیادی شدند.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه