مرگبارترین سوانح خطوط ریلی تاریخ

امیرعلی محمودی | دوشنبه, ۱۵ شهریور ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

در این مقاله با ۱۰ مورد از مرگبارترین سوانح خطوط ریلی آشنا خواهیم شد. در ادامه با کجارو همراه باشید.

ممکن است فکر کنید سفر با قطار و مترو همواره بدون خطر و راحت‌تر از سفرهای زمینی و یا هوایی است. البته تا حدودی هم درست است ولی همیشه این‌گونه نیست. خطوط ریلی مستحکم قطارها نیز ممکن است با لغزش همراه باشند. در مقاله‌ی پیش رو، با ۱۰ مورد از مرگبارترین و ناگوارترین سوانح خطوط ریلی تاریخ آشنا خواهیم شد. 

۱۰. راه آهن ملی مصر، قطار الصعید، مصر، ۲۰ فوریه ۲۰۰۲ (۳۸۳ کشته)

قطار

در روز ۲۰ فوریه سال ۲۰۰۲، آتشی درون یک قطار مصری شعله‌ور شد که جان ۳۸۳ نفر را گرفت.

این قطار ۱۱ واگن داشت و از مصر به سمت اقصر در حال حرکت بود که به یک‌باره، آتشی از واگن پنجم آن زبانه کشید. طولی نکشید که آتش، قطار را فرا گرفته و ۷ واگن آن را تبدیل به خاکستر کرد. علاوه بر این‌که افراد بسیاری بر اثر آتش و دود آن کشته شدند، تعدادی نیز به دلیل پرش از قطار به سمت بیرون جان خود را از دست دادند. برخی بر این باورند که به دلیل پر بودن ظرفیت قطار در روز حادثه و نیز نبود فهرست اسامی مسافران، تعداد کشته شدگان بسیار بیشتر از آن چیزی است که مقامات اعلام کرده‌اند.

۹. آدیس آبابا، راه آهن جیبوتی، شهر آواش، اتیوپی، ۱۴ ژانویه ۱۹۸۵ (۴۲۸ کشته)

قطار

یکی از بدترین سوانح ریلی تاریخ آفریقا در روز ۱۴ ژانویه سال ۱۹۸۵ رقم خود. طی این حادثه، قطار «راه آهن جیبوتی» در شهر آواش از ریل خارج شده و موجب مرگ حداقل ۴۲۸ نفر شد. همچنین این قطار، با برخورد به تعدادی از افراد روی زمین، شدیداً آنان را مجروح کرد. این قطار پنج واگنی، حامل هزار مسافر بود که احتمالاً به دلیل سرعت زیادش از ریل خارج شد. این اتفاق بر روی یک پل و در یک پیچ اتفاق افتاد که موجب سقوط چهار واگن قطار به دره و کشته شدن بسیاری از مسافرانش شد.

۸. قطار رنفی اوپرادورا، روستای توره دل بیرزو، اسپانیا، ۳ ژانویه ۱۹۴۴ (۵۰۰ کشته)

قطار

حادثه‌ای که در ۳ ژانویه سال ۱۹۴۴ در روستای توره دل بیرزو اتفاق افتاد، جان ۵۰۰ انسان بی‌گناه را گرفت. طی این سانحه، سه قطار درون یک تونل در حوالی روستای توره دل بیرزوی اسپانیا با یکدیگر برخورد کردند. سه قطار مذکور، متشکل از قطار سریع‌السیر گالیسیا، یک قطار حمل ذغال‌سنگ با ۲۷ واگن کاملا پر و یک قطار سه واگنی مخصوص تغییر خطوط راه آهن بود. عدم ترمز به موقع توسط قطار سریع‌السیر گالیسیا، موجب برخوردش با قطار مخصوص تغییر خطوط راه آهن شد. در پی این برخورد، آتشی شعله‌ور شد که موجب اختلال در سیستم هشدار دهی شد. سپس قطاری که حامل ذغال‌سنگ بود نیز با قطار مخصوص تغییر خطوط راه آهن برخورد کرد. طی این سانحه، صدها تن جان خود را از دست دادند.

۷. قطار باری شماره ۸۰۱۷، بالوانو، ایتالیا، ۲ مارس ۱۹۴۴ (۵۶۰ کشته)

قطار

یکی از عجیب‌ترین سوانح خطوط ریلی تاریخ در ۲ مارس سال ۱۹۴۴ و در حوالی بالوانو ایتالیا اتفاق افتاد. قطار مورد بحث ما، یعنی قطار باری شماره ۸۰۱۷ از بندر سالرنو، راهی یک منطقه‌ی روستایی در جنوب کشور بود. این قطار در مسیر خود بایستی از تونل «Galleria delle Amri» در بالوانو عبور می‌کرد. اگرچه قطار شماره ۸۰۱۷، یک قطار باری محسوب می‌شد، اما در زمان جنگ جهانی دوم، برای سربازان و غیرنظامیان، سوار شدن به هر قطاری برای رسیدن به مقصد، امری معمول و عادی بود. از آن‌جایی که این قطار از شهرهای ابولی، پرسانو و روماگنانو عبور می‌کرد، ۵۶۰ مسافر سوارد کرده بود. همین‌که قطار وارد تونل «Galleria delle Amri» شد، توقف کرد. دلیل توقف قطار، هنوز هم مشخص نشده اما این اتفاق موجب بسته شدن بخت مسافران قطار ۸۰۱۷ شد. این قطار به‌مدت ۳۰ دقیقه داخل تونل ماند. اگرچه این توقف، در ظاهر بی‌خطر به نظر می‌آید، اما سوختن ذغال بی‌کیفیت قطار، به‌اندازه کافی مونوکسید کربن تولید کرد که به‌راحتی موجب خفگی تمامی مسافران شود.

۶. راه آهن کوبیشف، شهر اوفا، روسیه، ۴ ژوئن ۱۹۸۹ (۵۷۵ کشته)

قطار

یکی از بدترین فجایع تاریخ خطوط ریلی، طی یک برخورد و انفجار اتفاق افتاد که جان بیش از ۵۷۵ انسان بی‌گناه در شهر اوفای روسیه را گرفت. در میان کشته شدگان، کودکان بسیاری نیز وجود داشت. طی این حادثه در ۴ ژوئن سال ۱۹۸۹، لوله‌ی گاز مایع قطار سوراخ شده و مایع آن به سمت ریل هدایت شد. دو قطار کاملا پر از مسافر که بین شهر نووسيبريسک و دریای سیاه حال حرکت بودند، با سرعت تمام به یکدیگر برخورد کردند. گاز مایع نشتی روی خطوط آهن و جرقه‌ی حاصل از ترمز قطار، موجب انفجاری مهیب شد. این انفجار به‌قدری سهمگین بود که واگن‌های قطار را تکه‌تکه، شیشه‌های خانه‌های شهر آشا را خرد و تا فاصله‌ی ۴ کیلومتری از آن، تمامی درختان را نقش زمین کرد. از آن‌جایی‌که اجساد بسیاری از کشته شدگان قابل شناسایی نبود، آمار دقیقی از تعداد قربانیان این حادثه در دست نیست.

۵. قطار نظامی کارآنسا، شهر گوادالاهارا، مکزیک، ۲۲ ژانویه ۱۹۱۵ (۶۰۰ کشته)

قطار

در ۲۲ ژانویه سال ۱۹۱۵، زمانی که انقلاب مکزیک در روزهای اوج خود بود، رئیس‌جمهور وقت این کشور، یعنی «ونوستیانو کارآنسا» دستور داد تا اعضای خانواده‌ی سربازانش از شهر کولیما به گوادالاهارا انتقال داده شوند. این قطار نظامی ۲۰ واگنی که عازم گوادالاهارا بود، بسیار بیشتر از ظرفیت معمولش مسافر داشت. طبق گزارشات، حتی مسافرانی بر روی سقف و زیر قطار نیز سوار بودند. هنگامی که قطار وارد یک سراشیبی شد، لوکوموتیوران، کنترل آن را از دست داد. در پی این اتفاق، قطار و تمامی مسافرانش داخل دره پرتاب شدند. بیش از ۶۰۰ نفر در این حادثه جان باختند.

۴. قطار بیهار، رودخانه باگماتی، هند، ۶ ژوئن ۱۹۸۱ (۷۵۰ کشته)

قطار

بیهار هندوستان، شاهد یکی از ناگوارترین سوانح ریلی تاریخ بشریت بوده است. طی این حادثه، قطار مذکور از ریل خارج شده و به داخل آب‌های روان رودخانه باگماتی سقوط کرد. اگرچه حدس و گمان‌هایی درمورد دلایل وقوع این حادثه وجود دارد اما هنوز هم به طور دقیق مشخص نیست که چرا این قطار از ریل خارج شد. گفته می‌شود، یکی از مهندسان قطار برای نجات جان گاوی که روی ریل آمده بود، به یک‌باره ترمز لوکوموتیو را می‌کشد که موجب لغزش شدید و در نهایت واژگونی قطار می‌شود. برخی دیگر بر این باورند که ریل قطار به ذلیل بارش باران‌های موسمی آن زمان، به‌شدت لغزنده شده بود و قطار نیز به همین سبب از ریل خارج شده است. دلیل این حادثه هر چه که باشد، جان ۷۵۰ انسان را در سال ۱۹۸۱ گرفته است. ۷ واگن از ۹ واگن این قطار داخل روخانه افتادند.

۳. قطار E-1، ایستگاه سیوریا، رومانی، ۱۳ ژانویه ۱۹۱۷ (۸۵۰ کشته)

قطار

حادثه‌ی ناگواری که در ۱۳ ژانویه سال ۱۹۱۷ در ایستگاه سیوریا اتفاق افتاد، جان ۸۵۰ نفر را گرفت. این سانحه که در دوره‌ی جنگ جهانی اول به وقوع پیوست، با نام «فاجعه‌ی سیوریا» نیز شناخته می‌شود. از آن‌جایی که تحقیقات مناسبی بعد از وقوع این حادثه انجام نشد، دلیل اصلی سانحه‌ی مذکور نامعلوم است؛ اما با احتساب تعداد کشته‌شدگان، این فاجعه سومین ضایعه‌ی مرگبار در تاریخ ریلی دنیا محسوب می‌شود.

۲. قطار نظامی شماره ۶۱۲ فرانسه، سنت میشل دی مورینی، فرانسه، ۱۲ دسامبر ۱۹۱۷ (۹۰۰ کشته)

قطار

در حدود یک قرن پیش، طی سانحه‌ای که قابل پیشگیری بود، ۹۰۰ سرباز فرانسوی در حال بازگشت از تعطیلات کریسمس به خانه‌هایشان، جان خود را از دست دادند. در ۱۲ دسامبر سال ۱۹۱۷، یک قطار نظامی پر از مسافر که از تورین ایتالیا عازم لیون فرانسه بود، به‌هنگام پایین رفتن از یک شیب تند در حوالی مودان فرانسه، از ریل خارج شد. قطار از پل سقوط کرده و واگن‌هایش بر روی هم تلمبار شد. از آن‌جایی که واگن‌های این قطار چوبی بود، به‌سرعت آتش گرفت. اجسادی که از این حادثه بیرون آورده شدند، به‌قدری سوخته بودند که قابل شناسایی نبودند. پیش از وقوع این حادثه، مکانیک قطار نسبت به تعداد زیاد مسافران و نیز عدم کارایی مناسب ترمز در ۱۶ واگن آن، به حرکت قطار اعتراض داشت. اما یکی از افسران فرانسوی با اسلحه او را تهدید به هدایت لوکوموتیو کرده بود. با این‌حال، نگرانی‌های مکانیک قطار بی‌مورد نبود و دستان تقدیر، تمامی مسافران «قطار نظامی شماره ۶۱۲» را به کام مرگ کشاند.

۱. قطار شماره ۸۰۵۰ ملکه دریا، روستای پرالیا، سریلانکا، ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ (۱۷۰۰ کشته)

قطار

بدترین و ناگوارترین سانحه مربوط به خطوط آهن، در ۲۶ دسامبر سال ۲۰۰۴ اتفاق افتاد که وقوع سونامی نیز در لین حادثه دست داشت. طی این حادثه بیش از ۱۷۰۰ نفر جان باختند. در آن روز که تعطیلات ماه کامل بودایی‌ها و تعطیلات آخر هفته‌ی کریسمس هم بود، قطار شماره ۸۰۵۰ که با عنوان «ملکه دریا» نیز شناخته می‌شود، از کلمبو (پایتخت سریلانکا) عازم گال بود. مسافران بسیار زیادی سوار بر این قطار بودند. هنگامی‌که این قطار به سواحل روستای پرالیا نزدیک شد، زلزله‌ای به‌وقوع پیوست که موجب ایجاد یک سونامی شد. اولین موج این سونامی قطار را کاملا در بر گرفت. مسافران که این قطار را تنها سپر خود در مقابل سونامی می‌دانستند، به سقف آن پناه بردند. اما هیچ‌کس نمی‌دانست که رفتن بالای قطار، در مقابل قدرت امواج سونامی کاری کاملا بیهوده است. دومین موج سونامی به‌قدری بزرگ و قدرتمند بود که به‌سادگی قطار را بالا برده و بر روی خانه‌ها و درختانی که در مسیر راه‌آهن بود، کوبید. تعداد زیادی از مسافران در پی این حادثه کشته شدند و برخی دیگر نیز که داخل واگن‌ها به دام افتاده بودند، غرق شدند. بسیاری از آنان که موفق به فرار از قطار شده بودند، توسط امواج به داخل دریا کشیده شدند. با همه‌ی این‌ها، هیچ‌چیز توانایی مقابله با خشم طبیعت را ندارد. تعداد کشته‌شدگان این حادثه به‌طور غیر قابل باوری زیاد بود.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه