۸ دانشگاه برتر آلمان برای دانشجویان بین‌المللی

عماد جعفری
عماد جعفری چهار شنبه، ۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
۸ دانشگاه برتر آلمان برای دانشجویان بین‌المللی

آلمان یکی از بهترین کشورهای دنیا برای ادامه تحصیل در خارج از کشور است. از لحاظ هزینه‌های تحصیلی نیز آلمان یکی از کم هزینه‌ترین کشورها در میان سایر کشورهای پیشرفته است. تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان رایگان است و اگر قرار بر پرداخت شهریه در دانشگاهی باشد، این هزینه برای دانشجویان بین‌المللی همان مقداری است که دانشجویان آلمانی می‌پردازند.

آلمان به دلایل بسیار محکم و قانع کننده‌ای محبوب‌ترین کشور جهان برای دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند. این کشور یکی از بالاترین حمایت‌ها را در میان سایر کشورهای دنیا از دانشجویان بین‌المللی به عمل می‌آورد. در آلمان هزینه تحصیل دانشجویان بین‌المللی مشابه دانشجویان شهروند این کشور است و در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور حتی تسهیلات تحصیل رایگان نیز در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

از این‌رو آلمان یکی از کم‌هزینه‌ترین کشورهای دنیا برای تحصیلات عالی به‌حساب می‌آید. علاوه بر آن زبان انگلیسی روز به روز بیشتر در دانشگاه‌های این کشور به زبان اصلی تدریس می‌شود، تا جایی که در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور می‌توانید تحصیلات دوره کارشناسی یا تکمیلی خود را بدون شرکت در حتی یک کلاس آلمانی زبان به پایان ببرید.

oktoberfest-32236-57575 با این حال، اگر به زبان آلمانی نیز علاقه داشته باشید، بسیاری از کلاس‌ها به زبان آلمانی نیز ارائه شده و برای تقویت زبان آلمانی خود می‌توانید از برنامه‌های ویژه آموزش زبان در این کشور استفاده کنید. صدها دانشگاه در سرتاسر آلمان به تربیت نیروهای متخصص می‌پردازند و در این میان بیش از ۱۰ دانشگاه آلمان در زمره ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند. تعدد دانشگاه‌های آلمان به حدی است که شما با هر شرایطی و در هر رشته‌ای که قصد ادامه تحصیل داشته باشید دانشگاه مناسب با شرایط خودتان را خواهید یافت. با کجارو همراه باشید تا با هشت دانشگاه برتر آلمان بیشتر آشنا شویم.

دانشگاه‌های برلین

berlin برلین برخی از بهترین دانشگاه‌های اروپا را در خود جای داده است. در بیشتر این دانشگاه‌ها دوره‌های درسی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند با همان تنوع و گستردگی که کلاس‌های آلمانی این دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند، برقرار هستند. این یکی از بهترین مزیت‌های برلین برای دانشجویان بین‌المللی است که با زبان آلمانی آشنایی کافی ندارند.

d573960c-9606-4aec-b149-be273d975da7

دانشگاه فریه برلین (Freie University of Berlin)

FU-Berlin این دانشگاه که یکی از بهترین دانشگاه‌های تحقیقاتی آلمان و بزرگ‌ترین دانشگاه از چهار دانشگاه تحقیقاتی برلین است، در نظر دارد در آینده‌ای نه چندان دور یک‌سوم از جمعیت دانشجویان خود را از میان دانشجویان بین‌المللی انتخاب کند. دانشگاه فریه برلین در رتبه‌بندی کیو اس (QS World University Rankings) که هرساله بهترین دانشگاه‌های جهان را در فهرست سالانه خود منتشر می‌کند، در رتبه ۸۷ دنیا قرار گرفته است و در رشته‌های هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی یکی از بهترین‌ها در جهان شناخته می‌شود. این دانشگاه در کشورهای ایالات‌متحده، بلژیک، روسیه، مصر، چین و هندوستان دفاتر رسمی دارد، که به ارتباط با دانشگاه‌های این کشورها و جذب دانشجویان مستعد این کشورها مبادرت می‌ورزند.

دانشگاه هومبولت برلین (Humbolt University of Berlin)

Berlin-Mitte,_Humboldt_University,_the_Faculty_of_Law بیش از ۱۰ درصد  از جمعیت دانشجویان دانشگاه هومبولت که یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های برلین است را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۱۳- ۲۰۱۲ این دانشگاه در فهرستی که نشریه تایم برای رده‌بندی بهترین دانشگاه‌های آموزش عالی جهان منتشر کرد، رتبه ۹۹ ام دنیا را به خود اختصاص داد. هومبولت یکی از دانشگاه آلمان با تمرکز ویژه بر روی تحقیقات است که مشهورترین اساتید جهان در رشته‌های تاریخ علم، اقتصاد کمی و هواشناسی و تغییرات آب و هوایی را در خود جای داده است.  این دانشگاه یکی از مناسب‌ترین دانشگاه‌های آلمان برای دانشجویان علاقه‌مند به تحقیقات علمی است.

دانشگاه‌های مونیخ

munich-new-year_2714247b مونیخ بزرگ‌ترین شهر ایالت باواریا آلمان و شهری غنی از تاریخ و فرهنگ آلمان است. انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل  مونیخ  برای دانشجویان مستعد بین‌المللی با توجه به تعداد زیاد دانشگاه‌ها در این شهر، کار دشواری نیست.

دانشگاه فنی مونیخ (Technical University Munich)

GIST-Sitz_Pixel_Building_Flachbau_Vordergrund.jpg دانشگاه فنی مونیخ یا TUM با رتبه ۵۳ ام بهترین جایگاه  از میان دانشگاه‌های آلمان را در فهرست رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص داده است. این دانشگاه هم‌اکنون با ۵۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی، ۱۶ درصد از جمعیت دانشجویان خود را از دانشجویان بین‌المللی پذیرفته است. این دانشگاه در زمینه‌های فنی، همچون رشته‌های مهندسی شهرت و اعتبار خاصی دارد و با بسیاری از دانشگاه‌های مشهور ایالات‌متحده از جمله دانشگاه‌های MIT، استنفورد، کرنل و جورجیا تک (Georgia Tech) همکاری نزدیکی دارد. این دانشگاه همچنین با بهترین دانشگاه‌های سرتاسر اروپا و آسیا همکاری‌های علمی بسیار قوی دارد.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ Ludwig Maximilian University of) Munich)

germany-ludwig-maximilian-university-of-munich دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ  یا LMU یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آلمان است که در رتبه‌بندی بین‌المللی کیو اس در رتبه ۶۰ ام جهان و پس از دانشگاه‌های فنی مونیخ و هایدلبرگ (Heidelberg University) در رتبه سوم برترین دانشگاه‌های آلمان قرار گرفته است. حدود ۱۵ درصد از جمعیت دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده‌اند. دانشگاه LMU در بیش از صد رشته و زمینه تحقیقاتی فعالیت می‌کند و کلاس‌های انگلیسی زبان در این دانشگاه به ویژه در رشته‌های بازرگانی، مدیریت، روانشناسی و فیزیک به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است.

دانشگاه‌های شهرهای کوچک‌تر آلمان

post-122086-128976293737 بادن-وورتمبرگ، ایالتی در جنوب غربی آلمان است که به دلیل دانشگاه‌های مشهور و مناظر طبیعی زیبا یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای دانشجویان بین‌المللی دنیا است. از آنجا که این دانشگاه‌ها در شهرهای کوچک‌تر آلمان با تعداد مهاجرین کمتری واقع‌شده‌اند، دانشجویان بین‌المللی  به تجربه کامل‌تری از تحصیل در خارج دست می‌یابند.

دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University)

bg_alteuni این دانشگاه که در سال ۱۳۸۶ میلادی بنا شده، با رتبه ۵۵ام بهترین دانشگاه‌های دنیا، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های اروپای غربی به شمار می‌رود. رشته‌های علوم پایه این دانشگاه از سایر رشته‌های آن نیز وضعیت بهتری دارند. ۲۰ درصد جمعیت دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی که از ۱۳۰ کشور جهان گرد هم آمده‌اند، تشکیل می‌دهند. هم‌چنین حدود یک‌سوم دانشجویان دکتری در این دانشگاه از دانشجویان بین‌المللی هستند. به خاطر داشته باشید که اغلب دوره‌های تحصیلی در این دانشگاه به زبان آلمانی ارائه می‌شوند و اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه هایدلبرگ را دارید باید به زبان آلمانی تسلط کافی داشته باشید.

دانشگاه بین‌المللی شیلر (Schiller International University)

Chateau-Pourtales-exterieur دانشگاه بین‌المللی شیلر، با پردیس‌های متعدد در اروپا و آمریکا یک دانشگاه بین‌المللی به معنای واقعی است. پردیس اصلی این دانشگاه در ایالت فلوریدا آمریکا واقع شده، اما قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پردیس این دانشگاه در هایدلبرگ آلمان قرار دارد. این دانشگاه در ابتدا برای دانشجویان آمریکایی که قصد ادامه تحصیل در کشور آلمان  را داشتند، تأسیس شد. در حال حاضر دانشجویانی از ۱۰۰ کشور جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. سیستم آموزشی این دانشگاه کاملا مطابق با سیستم آموزشی ایالات‌متحده است و مدرک تحصیلی اخذ شده در این دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم ایالات‌متحده قرار می‌گیرد. تمامی کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی این دانشگاه به زبان انگلیسی بوده و بیش‌تر آموزشی مبتی بر کار در دستور کار این دانشگاه قرار دارد، که شامل دوره‌های دوساله و چهارساله می‌شود.

دانشگاه Hochschule فورت وانگن (Hochschule Furtwangen University)

97-furtwangen711x400 دانشگاه هوشخوله فورت وانگن یا به اختصار HFU، دانشگاهی کوچک واقع در ایالت بادن-وورتمبرگ است که روی  علوم کاربردی تمرکز بیشتری دارد. با وجود وسعت کم، این دانشگاه در زمینه مدیریت بازرگانی بین‌المللی در رتبه دوم آلمان قرارگرفته و در رشته‌های مهندسی و علوم کامپیوتر اعتبار خاصی دارد. دانشگاه هوشخوله فورت وانگن که ۱۳ درصد از دانشجویان را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده‌اند، از لحاظ رضایت دانشجویان بین‌المللی در رتبه اول کشور قرار گرفته است. این دانشگاه با بیش از ۱۰۰ دانشگاه معتبر بین‌المللی همکاری‌های نزدیک علمی دارد.

دانشگاه فرایبورگ (University of Freiburg)

UniKlinik_(Freiburg)_4 دانشگاه فرایبورگ آلمان که در ایالت بادن-وورتمبرگ  واقع شده و ۱۶ درصد از جمعیت دانشجویانش را دانشجویان بین‌المللی از ۱۲۰ کشور جهان تشکیل داده‌اند، برای دانشجویان بین‌المللی برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است. در مرکز آموزش زبان این دانشگاه، دوره‌های فشرده آموزش زبان آلمانی برگزار می‌شود، که محبوب دانشجویان بین‌المللی است و در تعطیلات بین‌ترم هر سال دانشجویانی از بیش ۵۰ کشور دنیا در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

برنامه آموزشی جهانی (Global Studies Program)، که یکی از معتبرترین دوره‌های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در دنیا لست نیز شانس بزرگی برای دانشجویان بین‌المللی است که قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه را دارند. اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید، یا می‌خواهید برای دوره‌ای کوتاه در یکی از دانشگاه‌های معتبر جهان دوره‌ای آموزشی بگذرانید، تحصیل در هر یک از این دانشگاه‌های ذکر شده، می‌تواند تجربه بسیار ارزنده‌ای در اختیارتان قرار دهد. تحصیل در این کشور در کنار آشنایی با فرهنگ غنی آلمان و  یافتن دوستانی از دانشجویانی از سراسر جهان تجربه‌ای است که آینده زندگی شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. 

مطالب مرتبط:

منبع gooverseas

دیدگاه