کنسلی بلیط قطار بدون جریمه

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات دوشنبه، ۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰
کنسلی بلیط قطار بدون جریمه

در این مطلب درباره کنسلی بلیط قطار و روش‌های استرداد پول بلیط اطلاعاتی به دست داده خواهد شد.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که برای سفر برنامه‌ریزی کردید، بلیط سفر را هم تهیه کردید و حتی چمدان‌ها را بستید، اما به‌یک‌باره تمام برنامه‌ریزی‌های شما به هم خورده باشد. در این صورت نیز سفر لغو می‌شود و به همین دلیل باید تمام برنامه‌ها را به هم بزنید. در این میان شاید برای شما هم سوال باشد که اگر از روش فروش بلیط قطار استفاده کرده و بلیط مقصدی را خریده باشید، چطور می‌توانید آن را لغو کنید؟

آیا هزینه پرداخت شده بابت بلیط به شما بازگردانده می‌شود یا اینکه باید این خسارت را قبول کنید؟ با توجه به اینکه این روزها قیمت بلیط انواع وسایل سفر مانند قطار و هواپیما یا اتوبوس گران شده است، اگر نتوان قیمت بلیط را استرداد کرد، خسارت سنگینی خواهد بود. به‌خصوص زمانی که بلیط را برای تمام افراد خانواده و چند نفر خریده باشید و به‌یک‌باره سفر لغو شود. به همین دلیل در ادامه درباره کنسلی بلیط قطار مطالبی بیان می‌شود تا با روش‌های استرداد پول بلیط آشنا شوید.

آمار لغو سفر با قطار چقدر است؟

آمارها و ارقام نشان می‌دهند که در طول سال حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر با خطوط ریلی جابه‌جا می‌شدند. در عینِ حال از این تعداد مسافران نیز حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد، مجبور می‌شدند که بلیط قطار خود را لغو کنند و از سفر منصرف شوند. به همین دلیل می‌توان گفت که لغو سفر در بین مسافران امری شایع و مشکلی فراگیر است.

البته در حال حاضر برای بازگرداندن بلیط قطار، راهکار آسانی در اختیار مسافران قرار دارد. در گذشته مسافران باید به‌صورت حضوری در محل فروش بلیط حاضر می‌شدند و درخواست خود را به‌صورت مکتوب صادر می‌کردند تا مراحل استرداد بلیط انجام بگیرد؛ اما امروزه برای لغو و بازگرداندن بلیط قطار کافی است  قبل از سفر، به‌صورت آنلاین بلیط قطار خود را لغو کنید تا استرداد پول آن بر اساس زمان لغو سفر انجام بگیرد. با انجام این کار در عرض چند دقیقه مراحل استرداد بلیط انجام شده و پول بلیط به حساب اعتباری معرفی شده از سوی شما بازگردانده می‌شود.

عبور قطار از پل

جریمه کنسلی بلیط قطار چقدر است؟

به‌صورت کلی قوانین تعیین‌شده برای لغو سفر  و بلیط قطار در شرکت‌های ریلی مختلف یکسان است و تنها فرقی که بین آن‌ها وجود دارد، تعیین زمان  و اعلام کنسلی است. به عبارتی بهتر باید گفت که کنسلی بلیط قطار رجا، بن ریل، جوپار و قطار فدک با توجه به فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شدند و به همین دلیل باهم تفاوت‌هایی دارند.

برای توضیح بیشتر می‌توان گفت که از زمان صدور بلیط قطار تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت، مقدار پول قابل بازپرداخت از قیمت بلیط به میزان ۹۰ درصد بهای بلیط است و فقط ۱۰ درصد پول بلیط به‌عنوان جریمه کنسلی کسر می‌گردد.

همچنین در صورتی که بخواهید از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت تا سه ساعت پیش از حرکت قطار، بلیط خودتان را کنسل کنید، در این حالت ۷۰ درصد بهای بلیط پرداخت می‌شود و ۳۰ درصد از آن هم به‌عنوان جریمه کنسلی کسر می‌گردد. اما زمانی که فقط سه ساعت به حرکت قطار مانده باشد، در این صورت ۵۰ درصد بهای بلیط بازگردانده می‌شود و ۵۰ درصد از آن به‌عنوان جریمه کنسلی نزد شرکت ریلی نگهداری می‌شود.

 در نهایت اینکه امکان لغو سفر و درخواست مبلغ پول بلیط قطار، بعد از حرکت کردن قطار وجود ندارد و مبلغی نیز به مسافر بازگردانده نمی‌شود و این امر کاملا منطقی است. در این شرایط بلیط شما سوخت شده و امکان استرداد مبلغ آن عملا وجود ندارد.

عبور قطار از کنار رودخانه

مبلغ بلیط چطور به حساب واریز می‌شود؟

همان طور که بیان شد، در گذشته مسافران باید برای خرید بلیط به پایانه‌های فروش بلیط قطار مراجعه می‌کردند و به‌صورت حضوری بر اساس نیاز و تعداد مسافران، بلیط را تهیه می‌کردند. همچنین زمانی که به هر دلیل سفر به هم می‌خورد، برای دریافت مبلغ بلیط باید دوباره به‌صورت حضوری مراجعه می‌کردند تا مبلغ را دریافت کنند. اما در حال حاضر روش‌های اینترنتی کمک می‌کنند که تمام روند کارهای روزمره مانند لغو بلیط کاری آسان و سریع باشد.

در حال حاضر تمام شرکت‌های ایرلاین، ریلی و اتوبوس‌رانی از روش‌های اینترنتی برای فروش بلیط استفاده می‌کنند. همچنین وجود گوشی‌های هوشمند در دست همه ما کمک می‌کنند که با یک اتصال ساده به اینترنت، تمام کارهای دیجیتال را جلو ببریم و نیازی به حضور در ترافیک نباشد.

یکی از کارهای معمولی که امروزه برای همه ما آسان و معمولی شده است، خرید و لغو بلیط قطار به‌صورت آنلاین است؛ البته در زمان خرید بلیط به‌صورت اینترنتی، باید یک حساب کاربری داشته باشید و آن را به سیستم فروش بلیط قطار معرفی کنید. در این صورت اگر به هر دلیل سفر شما لغو شد و خواستار بازپرداخت مبلغ شوید، با توجه به زمان لغو سفر، مبلغ به حساب کاربری معرفی شده بازگردانده می‌شود.

شرکت‌های معتبری که در زمینه فروش بلیط فعال هستند، علاوه بر یک حساب کاربری معتبر، شماره تماس همراه را از شما می‌خواهند تا کد و سریال بلیط را برای شما ارسال کنند. همچنین بهتر است بدانید که فرایند استرداد بلیط در صورت لغو آن، در عرض چند دقیقه انجام می‌شود. اما با این حال بازگشت هزینه پرداختی به حساب کاربری نیاز به فرایندهای بین‌بانکی و اداری دارد و به همین دلیل ممکن است در همان لحظه لغو بلیط، به حساب برنگردند و حدود یک روز زمان ببرد. در عینِ حال توصیه می‌شود که تا زمانی که پول به حسابتان برنگشته، کد پیگیری را نزد خودتان نگه دارید تا در صورت نیاز بتوانید فرایند اداری برای دریافت پول را انجام دهید.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه