ناودانی ارزان و گران را قبل از خرید بشناسید!

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات چهار شنبه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۰
ناودانی ارزان و گران را قبل از خرید بشناسید!

ناودانی‌ها به‌عنوان یک محصول فولادی در انواع مختلف و با قیمت‌های متفاوتی در بازار موجود هستند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد

ناودانی یکی از محصولات فولادی مهم در پروژه‌های عمرانی است. ناودانی‌ها به‌عنوان یک محصول فولادی در انواع مختلف و با قیمت‌های متفاوتی در بازار موجود هستند، اما آیا ناودانی ارزان، همان کارایی ناودانی گران را در ساختمان دارد؟ در این مقاله، قصد داریم به بررسی تفاوت‌های ناودانی ارزان و گران بپردازیم و به شما کمک کنیم تا بهترین انتخاب را برای ساختمان و پروژه در حال اجرای خود داشته باشید.

مبنای انتخاب ناودانی ارزان و گران چیست؟

در هنگام انتخاب ناودانی، باید یک مبنا و فاکتور برای خرید خود در نظر بگیرید. پیش از خرید ناودانی به عوامل مختلفی مانند نوع کاربری ساختمان و بودجه خود توجه داشته باشید. مبنای انتخاب ناودانی ارزان و ناودانی گران، در ابتدا نیاز و بودجه شما و سپس میزان قیمت ناودانی است. اگر نیاز شما به ناودانی زیاد است و بودجه کافی دارید، بهتر است از ناودانی گران استفاده کنید. ناودانی‌های گران، مقاومت بیشتر و عمر طولانی‌تری دارند. بنابراین، در طولانی‌مدت هزینه کمتری برای شما خواهند داشت.

اگر نیاز شما به ناودانی کم است یا بودجه کافی ندارید، می‌توانید از ناودانی ارزان استفاده کنید. ناودانی‌های ارزان، اگر به‌درستی نصب و نگهداری شوند، می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند. بر اساس نوع نیاز شما در پروژه، هر نوع از ناودانی ارزان یا گران می‌تواند مفید باشد.

توجه به این نکته که ناودانی انتخابی باید دارای حداقل استانداردها باشد را نیز حائز اهمیت قرار دهید. چراکه خرید یک ناودانی ارزان نمی‌تواند به معنی یک خرید موفق قلمداد شود. همچنین ممکن است خرید ناودانی گران نیز در مقایسه با مدل ارزان‌تر باعث صرف هزینه بیشتر شود، زیرا در بلند مدت تاثیر و کارایی مفید آن را خواهید دید. سایز ناودانی و کارخانه تولیدی نیز در انتخاب محصول بسیار مهم است که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

ویژگی ناودانی‌های ارزان و گران

در ادامه به بررسی خصوصیات ناودانی‌ می‌پردازیم:

جنس ناودانی: ناودانی‌ها از مواد مختلفی مانند فولاد، گالوانیزه، آلومینیوم و مس ساخته می‌شوند. به‌طور مثال ناودانی‌های گالوانیزه به خاطر مقاومت بیشتر و خوردگی کم، از ناودانی‌های فولادی گران‌تر هستند.

ضخامت ورق ناودانی: ضخامت ورق ناودانی بر مقاومت آن تاثیر می‌گذارد. در نتیجه ناودانی‌های با ضخامت بیشتر گران‌تر هستند.

طول ناودانی: طول ناودانی بر مقدار مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت آن تاثیر گذار است. پس ناودانی‌های با طول بیشتر گران‌تر هستند.

سایز ناودانی: سایز ناودانی با ابعاد بزرگ‌تر منجر به تحمل بار بیشتر است. در نتیجه بزرگترین سایز ناودانی از کوچک‌ترین سایز آن گران‌تر خواهد بود.

کیفیت ساخت: کیفیت ساخت ناودانی بر مقاومت و طول عمر مفید آن موثر است. ناودانی‌های با کیفیت ساخت بالاتر گران‌تر هستند.

گارانتی: برخی از تولیدکنندگان ناودانی، گارانتی ارائه می‌دهند. ناودانی‌هایی که گارانتی دارند، معمولا گران‌تر هستند.

ناودانی نورد گرم بخریم یا ناودانی نورد سرد؟

انتخاب بین ناودانی‌های فابریک مانند ناودانی نورد گرم و ناودانی نورد سرد، یکی دیگر از عوامل مختلفی است که باید در زمان خرید ناودانی به آن توجه کنید. ناودانی نورد گرم در دمای بالایی (معمولا بالاتر از ۱۷۰۰ درجه سانتی‌گراد) تولید می‌شود. این دما باعث می‌شود که ساختار فلز تغییر کند.

ناودانی نورد سرد، در دمای اتاق تولید می‌شود. این روش طولانی برای تولید باعث می‌شود که ساختار فلز تغییر نکند و خواص مکانیکی آن به همان شکل اولیه باقی بماند، در نتیجه قیمت تمام شده آن نیز بالاتر خواهد بود. همچنین ناودانی‌های نورد سرد، مقاومت بیشتری نسبت به ناودانی‌های نورد گرم دارند و از عمر طولانی‌تری نیز برخوردارند. در نتیجه قیمت ناودانی نورد سرد بالاتر است.

رپورتاژ

بررسی کلی برخی از مزایا و معایب ناودانی نورد گرم و نورد سرد، به‌شکل خلاصه مطابق جدول زیر است:

ناودانی نورد سرد

ناودانی نورد گرم

مزایا

معایب

مزایا

معایب

مقاومت بیشتر

عمر طولانی‌تر

ظاهر زیبا

گران‌تر

ضخامت بیشتر

ارزان‌تر

ضخامت کمتر

مقاومت کمتر

عمر کوتاه‌تر

ظاهر نامناسب

 

در صورتی که نیاز شما در یک پروژه عمرانی به ناودانی زیاد است و بودجه کافی دارید، بهتر است از ناودانی نورد سرد استفاده کنید. بنابراین، ناودانی‌های نورد سرد در طولانی ‌مدت هزینه کمتری برای شما خواهند داشت.

سایزبندی ناودانی‌های ارزان و گران

هر ناودانی از یک جان (h) به‌صورت سطح افقی و دو بال (b) به‌شکل عمودی تشکیل شده است. سایزبندی ناودانی بر اساس ارتفاع جان ناودانی تعیین شده و یکی از مهم‌ترین عواملی است که در انتخاب ناودانی تاثیر می‌گذارد. در ایران، ناودانی‌ها بر اساس استاندارد UNEP سایزبندی می‌شوند. همچنین بر حسب سانتی‌متر محاسبه می‌گردند.

بر اساس این استاندارد، ناودانی‌ها در 10 سایز مختلف با ارتفاع جان‌های ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۴، ۲۶ و ۲۸ سانتی‌متر تولید می‌شوند. به‌طور مثال ناودانی سایز ۱۸، یعنی ارتفاع جان ناودانی (h) معادل ۱۸ سانتی‌متر است. در اینجا یک جدول از سایز بندی ناودانی بر اساس ارتفاع جان ناودانی یا h آورده شده است تا دسترسی راحت‌تری جهت بررسی سایز ناودانی داشته باشید:

سایز ناودانی

ارتفاع جان (سانتی‌متر)

۱۰

۱۰

۱۲

۱۲

۱۴

۱۴

۱۶

۱۶

۱۸

۱۸

۲۰

۲۰

۲۲

۲۲

۲۴

۲۴

۲۶

۲۶

۲۸

۲۸

ارتباط قیمت ناودانی‌های ارزان و گران با قیمت نبشی

قیمت ناودانی ارزان و گران با قیمت نبشی ارتباط مستقیمی دارد. ناودانی و نبشی از مواد اولیه مشابه ساخته می‌شوند و فرایند تولید مشابه دارند. بنابراین، قیمت آن‌ها نیز به عوامل مشابهی بستگی دارد که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم.

ناودانی‌های ارزان و گران در کارخانه‌های ایران

در ایران، تولید کنندگان مختلفی به تولید ناودانی می‌پردازند. برخی از این تولیدکنندگان، ناودانی‌های ارزان‌تری تولید می‌کنند. ناودانی‌های گران برای ساختمان‌های بزرگ و با اهمیت بیشتر استفاده می‌شوند. ناودانی گران معمولا ضخامت بیشتر، سایز بزرگ‌تر و همچنین طول بیشتری هم دارند. طول ناودانی بر مقدار مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت موثر بوده و ناودانی با طول بیشتر مقدار مواد اولیه بیشتری نیاز دارند و بنابراین گران‌تر هستند. برخی از ناودانی‌های با ارزش خرید بالا در ایران شامل موارد زیر است:

ناودانی فولاد ناب تبریز

کارخانه فولاد ناب تبریز با شروع فعالیت از سال ۱۳۸۲، تلاش خود را برای تولید ناودانی‌های با کیفیت و استانداردهای بین‌المللی به کار گرفته است. این کارخانه تولید ناودانی‌های سبک بر اساس استاندارد روسی GOST 8240:1997 و ناودانی‌های سنگین بر اساس استاندارد اروپایی DIN EN 1026-1:2009 را به عهده دارد. همچنین، تمامی محصولات تولیدی تحت استاندارد ملی با شماره ۱-۴۴۷۷ قرار دارند.

محصولات این کارخانه شامل ناودانی‌های با سایز ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ سانتی‌متر و طول ۶ و ۱۲ متر می‌شوند. با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و کنترل کیفیت دقیق، کارخانه فولاد ناب تبریز به تولید محصولات با کیفیت بالا می‌پردازد. علاوه بر این، این کارخانه با رعایت مسئولیت‌های اجتماعی و حفظ محیط زیست، به دستیابی به توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی می‌پردازد.

ناودانی فولاد البرز غرب

با شروع فعالیت از سال ۱۳۸۵، کارخانه فولاد البرز غرب به تولید ناودانی‌های با اندازه‌های مختلف مشغول است. محصولات این واحد، شامل ناودانی‌های با سایز ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ در طول ۶ و ۱۲ متر هستند. تمامی ناودانی‌های تولید شده در کارخانه فولاد البرز غرب، مطابق با استانداردهای EN 10056-2 و DIN EN 17100 ساخته می‌شوند. کارخانه فولاد البرز غرب با تمرکز بر بهینه‌سازی فرایند تولید و استفاده از تجهیزات روز دنیا، به تولید ناودانی‌های با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای جهانی متعهد است.

ناودانی نورد فولاد تهران

کارخانه نورد فولاد تهران با آغاز فعالیت از سال ۱۳۷۸، به تولید ناودانی‌های سری UPE و UPN در انواع سبک و سنگین مبادرت دارد. محصولات سنگین این واحد، با رعایت استاندارد اروپایی DIN EN 1026-1 تولید می‌شوند، در حالی که محصولات سبک طبق استاندارد روسی GOST 8240 ساخته می‌شوند. همچنین، تمامی ناودانی‌ها بر اساس استاندارد ملی شماره 1-4477 تولید می‌شوند.

کارخانه نورد فولاد تهران با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن به تولید ناودانی‌های با کیفیت و استحکام بالا متعهد است. محصولات این واحد شامل ناودانی‌های با ابعاد ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ سانتی‌متر و طول ۶ متر می‌شوند. تمامی تلاش‌های این کارخانه به سوی تضمین کیفیت محصولات است.

ناودانی فایکو

واحد صنعتی البرز ایرانیان (فایکو) با آغاز بهره‌برداری از سال ۱۳۸۶، به تولید ناودانی‌های سری UPE و UPN با انواع سبک و سنگین تخصص دارد. محصولات این واحد شامل انواع ناودانی با ابعاد ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰ و ۲۴ سانتی‌متر و طول‌های ۶ و ۱۲ متر می‌شود.

کارخانه البرز ایرانیان (فایکو) با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا و تلاش بی‌وقفه تیم متخصص خود، به تولید محصولات با کیفیت بالا و استانداردهای ایمنی و کیفیت بین‌المللی متعهد است.

ناودانی کیان فولاد ابهر

کارخانه کیان فولاد ابهر، با آغاز فعالیت از سال ۱۳۸۴، به تولید ناودانی‌های با کیفیت بر اساس استانداردهای ملی متعهد است. این واحد تولیدی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا ناودانی‌هایی با اندازه‌های ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۰ سانتی‌متر تولید و عرضه کند. کارخانه کیان فولاد ابهر با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته و تیم متخصص و با توجه به استانداردهای ملی، به تولید محصولات با کیفیت و استحکام بالا متعهد است. این واحد صنعتی با رویکردی محیط‌زیستی و پایدار، به تضمین کیفیت محصولات خود و رعایت اصول ایمنی و بهداشتی نیز توجه ویژه‌ای دارد.

رپورتاژ

سخن پایانی

در پایان، در میان تولیدکنندگان انواع ناودانی ارزان و گران که در بالا ذکر شد، ناودانی‌های تولید شده توسط فولاد ناب تبریز، کیان فولاد ابهر و نورد فولاد تهران، از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند. این ناودانی‌ها، از جنس فولاد ساخته شده‌اند و ضخامت مناسبی دارند. همچنین، سایز و طول مناسبی دارند و از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند. برخی از این ناودانی‌ها، دارای گارانتی نیز هستند.

اگر نیاز شما به ناودانی کم است یا بودجه کافی ندارید، می‌توانید از ناودانی نورد گرم و ارزان‌تر استفاده کنید. ناودانی‌های ارزان قیمت عمر کوتاه‌تری دارند؛ اما اگر به‌درستی نصب و نگهداری شوند، می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه