انواع کیک اسفنجی

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات سه شنبه، ۲۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۰
انواع کیک اسفنجی

در این مقاله با طرز تهیه کیک اسفنجی آشنا خواهیم شد و به بررسی دستور پخت کیک اسفنجی مرمری و کیک خامه‌ای نیز خواهیم پرداخت.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

کیک اسفنجی از جمله محبوب‌ترین کیک‌ها در سراسر جهان است که بیشترین استفاده را در صنعت دسر دارد. کیک اسفنجی به‌عنوان کیک پایه در پخت و تهیه انواع کیک‌های مناسبتی شناخته می‌شود؛ البته کیک اسفنجی همراه با نوشیدنی‌های گرم برای صبحانه و شام نیز سرو می‌شود. در بیشتر مواقع کیک اسفنجی با طعم پیش‌فرض وانیلی تهیه می‌شود؛ اما می‌توانیم با اضافه کردن مواد دیگر طعم آن را تغییر دهیم. مثلا اگر بخواهیم این کیک خوشمزه را با کاکائو درست کنیم، می‌توانیم مقدار آرد را کم کنیم و به‌جای آن از پودر کاکائو استفاده کنیم.

دستور پخت کیک اسفنجی

مواد لازم برای ۴ نفر

  • آرد سفید ۲٫۵ لیوان
  • شیر ۱ لیوان
  • تخم‌مرغ ۵ عدد
  • شکر ۱٫۵ لیوان
  • وانیل یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • بکینگ پودر ۱٫۵ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کیک اسفنجی

گام اول

اولین مرحله برای تهیه کیک اسفنجی این است که فر را آماده کنید تا زمانی که مایه کیک آماده شد برای گرم کردن فر منتظر نمانیم؛ زیرا در صورتی که فر گرم نباشد، ممکن است از پف کیک کم شود. 

گام دوم

برای تهیه یک کیک ساده ابتدا سفیده و زرده تخم‌مرغ را جدا کرده و در دو کاسه جداگانه بریزید؛ سپس زرده‌های تخم‌مرغ را به‌همراه شکر و وانیل در ظرف بزرگی بریزید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا کرم رنگ و کش‌دار شود.

گام سوم

در این مرحله سفیده‌ها را با همزن برقی خوب بزنید تا کاملا کف کند و حجم آن‌ها زیاد شود. در این مرحله باید سفیده ها را هم بزنیم تا وقتی کاسه را برگردانید سفیده‌ها روی زمین نریزند.

گام چهارم

در این مرحله شیر را به ظرف حاوی زرده اضافه می‌کنیم و سپس سفیده را کم‌کم اضافه می‌کنیم و آرام آرام هم می‌زنیم تا مواد داخل ظرف یکدست شود. پس از اینکه مواد به‌خوبی با هم مخلوط شدند، آرد را اضافه کنید.

گام پنجم

برای این کار آرد سفید را دو بار الک کنید تا یکدست شود. این کار از گلوله شدن آرد هنگام مخلوط شدن با مواد دیگر جلوگیری می‌کند. پس از الک کردن آرد، بیکینگ پودر را اضافه کرده و خوب هم می‌زنیم تا یکدست شود.

گام ششم

در این مرحله آرد را کم‌کم به بقیه مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیری یکدست به دست بیاید. اگر آرد را مستقیم و یک‌جا در ظرف بریزید، احتمال زیادی وجود دارد که آرد به‌صورت گلوله گلوله درآید؛ بنابراین لازم است این مرحله با حوصله و دقت کافی صورت گیرد تا در پایان کیکی با بافت خوب و پف مناسب داشته باشید.

گام هفتم

پس از اضافه کردن تمام آرد به بقیه مواد، به سراغ قالب کیک می‌رویم. در این مرحله لازم است با چند قطره روغن قالب را چرب کنید. البته می‌توان به‌جای چرب کردن قالب از کاغذ روغنی استفاده کرد.

گام هشتم

بعد از آماده شدن قالب، خمیر کیک را داخل قالب بریزید. سپس کیک را در فری که با دمای ۱۸۰ درجه گرم کرده‌ایم قرار می دهیم تا آماده شود. برای تهیه کیک اسفنجی حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه زمان لازم است.

گام نهم

البته فرهای مختلف دمای متفاوتی دارند، پس از ۳۰ دقیقه بررسی کنید که کیک زیاد در فر نمانده و خشک نشده باشد. یک روش قدیمی برای تشخیص پخته شدن کیک، استفاده از خلال دندان است.

گام دهم

وقتی کیک را از فر خارج کردید یک خلال دندان داخل بدنه کیک فرو کنید؛ اگر به خلال دندون نچسبید کیک شما کاملا پخته شده است. بعد از اینکه کیک را از فر خارج کردید، اجازه دهید کمی خنک شود سپس آن را از قالب خارج کنید.

طرز تهیه کیک اسفنجی مرمری

کیک مرمری

مواد لازم کیک مرمری

  • تخم‌مرغ ۳ عدد
  • آرد ۲ لیوان
  • روغن مایع دو‌سوم لیوان
  • شیر یک‌دوم لیوان
  • شکر ۱ لیوان
  • وانیل یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • بکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
  • پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک مرمری خانگی

گام اول

برای تهیه کیک مرمری ابتدا فر را روی ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم میکنیم سپس میگذاریم فر کاملا گرم شود. سپس آرد را با بکینگ پودر داخل الک بریزید و سه بار الک کنید.

گام دوم

در این زمان تخم‌مرغ را به‌همراه شکر و وانیل در ظرف مناسبی بریزید؛ سپس با همزن برقی به‌مدت پنج تا هفت دقیقه بزنید تا مخلوط تخم‌مرغ کرمی و کشدار شود سپس روغن را اضافه کنید.

گام سوم

حالا تخم‌مرغ را با همزن برقی به‌مدت یک دقیقه هم میزنیم تا یکدست شود سپس شیر را اضافه میکنیم و دوباره با همزن برقی هم میزنیم تا یکدست شود. بعد از آن مخلوط آرد را در سه مرحله به مخلوط تخم‌مرغ اضافه می‌کنیم.

گام چهارم

در این مرحله کیک را با لیسک به‌صورت دورانی از یک طرف به طرف دیگر تکان می دهیم. سپس خمیر کیک را با سرعت کم با همزن برقی به‌مدت ۲۰ ثانیه هم میزنیم تا گلوله های آرد داخل مایه کیک باز شود.

گام پنجم

حالا خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم سپس روی یک قسمت کیک پودر کاکائو می ریزیم و در یک جهت با لیسک هم می‌زنیم تا پودر کاکائو داخل مواد باز شود.

گام ششم

در این مرحله ۲ قاشق غذاخوری آرد را به قسمت دوم مایه کیک اضافه کنید و هم بزنید تا کیک یکدست شود. سپس قالب مناسبی را انتخاب می‌کنیم و داخل آن را با کره سرد می‌مالیم و آرد می پاشیم.

حالا قالب را برگردانید تا آرد اضافی از قالب خارج شود. بعد مایه کیک ساده را داخل قالب می‌ریزیم؛ سپس به همان مقدار مایه کاکائویی را روی آن می‌ریزیم و همین طور ادامه می دهیم تا مایه کیک تمام شود.

گام هفتم

در این مرحله به کمک سیخ چوبی روی کیک را طرح می اندازیم بدین صورت که از وسط فالب به کناره ها با سیخ چوبی می کشیم. سپس قالب را در طبقه وسط فر قرار می دهیم و کیک را به‌مدت ۴۵ دقیقه در فر می گذاریم تا کاملا بپزد. بعد از این مدت کیک را تست می‌کنیم.

گام هشتم

برای این کار یک سیخ چوبی یا یک خلال دندان وسط کیک بچسبانید و آن را بردارید و اگر خمیر کیک نچسبد کیک کاملا پخته شده است. سپس قالب کیک را از فر خارج می‌کنیم و می گذاریم کاملا خنک شود.

طرز تهیه کیک خامه ای 

کیک خامه‌ای

مواد لازم برای تهیه کیک خامه ای

  • شیر : ۱ لیوان
  • شکر : ۱ لیوان
  • آرد سفید : ۱ لیوان
  • تخم‌مرغ : ۳ عدد
  • وانیل : یک‌چهارم قاشق چای خوری
  • بیکینگ پودر : ۱ قاشق چای خوری
  • خامه فرم‌گرفته: به میزان لازم
  • روغن مایع : ۱ لیوان

طرز تهیه کیک خامه ای

ابتدا فر را روی ۱۸۰ درجه قرار می دهیم و در ظرف مناسبی تخم‌مرغ و شکر و وانیل را با هم می زنیم تا سفید و کشدار شود.

در مرحله بعد روغن را به مایه کیک اضافه کنید و مواد را ۱ دقیقه با هم مخلوط کنید سپس آرد و بکینگ پودر را خوب الک کنید و آرد و شیر را به‌آرامی به مایه کیک اضافه کنید و خمیر را با کاردک شیرینی پزی مخلوط کنید. سپس کف قالب را خوب چرب و آردپاشی کنید و مایه کیک را داخل قالب بریزید سپس قالب را به‌مدت ۴۵ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید.

وقتی کیک اسفنجی آماده شد آن را از وسط نصف کنید.

روی لایه زیرین کیک کمی شیر بریزید تا خیس بخورد. اگر می‌خواهید کیک خامه ای آناناس یا پرتقال درست کنید، می‌توانید به‌جای شیر، آب آناناس یا آب پرتقال را در لایه زیرین کیک خامه ای قرار دهید. خامه را با همزن خوب هم بزنید. سپس خامه فرم گرفته را روی لایه زیرین کیک بمالید تا بافت خامه ای روی کیک ایجاد شود.

سپس برش هایی از میوه موردعلاقه خود را روی خامه بچینید، می‌توانید به‌جای میوه از گردو نیز استفاده کنید و اگر می‌خواهید کیک با خامه پر شود، خامه را دوباره با برش های میوه یا گردو بریزید. اگر ترجیح می دهید یک کیک خامه ای ساده درست کنید، می‌توانید فقط در زمان پخت این کیک از خامه استفاده کنید، سپس لایه دوم کیک را روی لایه اول قرار دهید و مرحله محکم کردن را به همان شکلی که در تصویر نشان داده شده است تکرار کنید. می‌توانید خامه را روی تمام سطح کیک بمالید و سپس روی کیک را تزیین کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه