آشنایی بیشتر با فرهنگ و عادات مردم کشور ژاپن

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات دوشنبه، ۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۰
آشنایی بیشتر با فرهنگ و عادات مردم کشور ژاپن

در این مقاله قصد داریم تا شما را با فرهنگ، آداب و رسوم و عادات مردم کشور ژاپن آشنا سازیم.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

کشور ژاپن دارای فرهنگی غنی است و این کشور به واسطه همین فرهنگ و سنت پیچیده‌ای که دارد به شهرت جهانی رسیده ‌است. بسیاری از ما خاطرات زیادی را از این کشور با تماشای سریال‌های زیبایی مانند اوشین، هانیکو و سرزمین شمالی داریم و نام ژاپن با این سریال‌ها در ذهن ما نقش بسته است و به واسطه شباهت‌های زیادی که در فرهنگ و سنت‌هایمان وجود دارد، توانسته‌ایم با این سریال‌ها به‌خوبی ارتباط برقرار نماییم. امروزه کشور ژاپن جزء کشورهای توسعه یافته است و از لحاظ جغرافیایی در شرقی‌ترین نقطه جهان قرار دارد. با توجه به اینکه اخیرا از لحاظ تکنولوژی نیز بسیار پیشرفت داشته است، اما با این حال نیز مردم آن همواره سعی براین داشته‌اند تا فرهنگ و سنت غنی خود را حفظ کرده و آن را به نسل‌های بعدی انتقال دهند.

در کشور ژاپن آداب و رسوم و سنت حرف اول را می‌زنند و انجام هرکاری حتی کوچک‌ترین کار مانند یک خوشامدگویی و نشستن و برخاستن ساده، در ژاپن رسم خاص خود را دارد. شدت این پایبندی به حدی است که اگر همه چیز طبق اصول خودش پیش نرود، یک نوع بی‌ادبی و بی‌احترامی تلقی می‌شود. فرهنگ کشور ژاپن با توجه به مسیر پرفراز و نشیبی که طی کرده و همچنین ظهور تکنولوژی هنوز نیز پابرجاست و تاثیرات آن روی زندگی مردم عصر حاضر وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با فرهنگ، آداب و رسوم و عادات مردم کشور ژاپن آشنا سازیم.

عادات مثبت مردم ژاپن

مردم چشم بادامی ژاپن از قدرت عادت اطلاع دارند، آن‌ها می‌دانند که عادات خوب و بد چگونه می‌توانند سرنوشت و زندگی افراد را تغییر بدهند و به همین دلیل است که از همان دوران خردسالی و دوران تحصیل، در کودکان به‌دنبال ایجاد عادات مثبت هستند و بنیان شخصیتی هر فرد را با توجه به عادات مثبت و موفقیت‌ساز پی‌ریزی می‌کنند.

ادب

به جرات می‌توان ژاپنی‌ها را مودب‌ترین و مبادی آداب‌ترین مردم دنیا نامید. در همان دوران کودکی هارمونی اجتماعی به فرزندان تعلیم داده می‌شود. هارمونی اجتماعی این مفهوم را می‌رساند که هر شخص با توجه به فرد طرف مقابلش، جایگاه و موقعیت اجتماعی‌اش را به‌دست می‌آورد. به‌عنوان مثال وزیر در برابر والدین تنها یک فرزند است و در مقابل فرزندش یک پدر یا مادر و در مقابل مردم کشورش، منصب دولتی دارد. البته که مفهوم ادب در کشورها و فرهنگ‌ها، متفاوت است.

وقت‌شناسی

در مورد این عادت مثبت ژاپنی‌ها، تقریبا همه جهان اطلاع دارند و داستان‌های زیادی در مورد وقت‌شناسی و آن‌تایم بودن آن‌ها شنیده یا خوانده‌اند. در تاریخ این کشور مسئولان زیادی وجود داشته‌اند که به‌علت تاخیر کوتاه از سمت خود استعفاء داده‌اند. وقت‌شناسی و وقت‌شناس بودن، یکی از مهم‌ترین هنجارهای اجتماعی در ژاپن است. تنها همین یک عادت مثبت توانسته این کشور را در لیست کشورهای توسعه‌یافته و تاثیرگذار در صنایع مختلف جهان قرار دهد.

پشتکار و سخت‌کوشی

سخت‌کوشی نیز صفت بارز دیگری از ژاپنی‌هاست، که مردم جهان آن‌ها را با این صفت نیز می‌شناسند. کشور ژاپن از نظر طولانی بودن ساعات کاری، رتبه دوازدهم جهانی را در اختیار دارد. سخت‌کوشی و پشتکار را می‌توان به وجدان کاری نیز تعبیر کرد. شدت این وجدان کاری به حدی است که چندی پیش تصویر کارمند ژاپنی که بعد از یک روز کاری شلوغ از شدت خستگی در کف مترو از حال رفت و نقش بر زمین شد؛ در اینترنت به سرعت دست به دست گشت و به نماد زندگی کاری در ژاپن تبدیل شد.

رپورتاژ

تمایل به خدمت‌رسانی

این مردم سخت‌کوش تمایل زیادی برای به‌دست آوردن قدرت ندارند و در صورت داشتن آن، هیچ‌گاه از قدرت برای کسب منافع شخصی بهره نمی‌برند. اعتقادات راسخی در وجودشان از کودکی نهادینه شده که خدمت به مردم را اولویت کار خود قرار می‌دهند و با کوچک‌ترین خطا و احساس نالایقی از سمت خود استعفاء می‌دهند و در هنگام اشتباه بسیار مسئولیت‌پذیر هستند. ژاپنی‌ها با این عادات خوب، تمام سعی‌شان این است که کشور در مسیر رشد و ترقی قرار بگیرد.

مهربانی

عادت مثبت دیگری که در این مردم آسیای شرقی وجود دارد، باملاحظه بودن و مهربانی آن‌ها است. آن‌ها در مدرسه و دوران تحصیل تفکر جمع‌گرایی را می‌آموزند که در مقابل بینش فردگرایی (طرز فکر آمریکایی) قرار دارد. آن‌ها همیشه حواس‌شان به اطرافیان خود است و سعی براین دارند تا از همه مواظبت کنند. احترام و محبت به افراد سال‌خورده و کودکان را همواره در امور زندگی دارند و از افراد سال‌خورده همچون گنجی باارزش محافظت و مراقبت می‌کنند.

عادات غذاخوردن

در ژاپن شستن دست‌ها قبل از سرو غذا امری مرسوم است. مواد غذایی که مصرف می‌کنند بیشتر شامل سبزیجات و میوه‌جات است. هورت کشیدن غذا هیچ اشکالی ندارد و بسیار نیز پسندیده است زیرا نشان‌دهنده میزان لذت فرد از خوردن آن غذا است. آنان هرگز پیر و چاق نمی‌شوند و مواد غذایی حاوی شکر، آرد و نمک را به‌هیچ‌وجه مصرف نمی‌کنند و همچنین از یک دستور‌العمل تغذیه‌ای ملی پیروی می‌کنند و رژیم شخصی و سلیقه‌ای ندارند. به همین دلیل است که درصد مرگ و میر در آن‌ها کمتر است و ملتی سالم و با طول عمر بیشتر هستند.

رپورتاژ

بالا بودن انگیزه و امید به زندگی در آن‌ها

کتاب ایکیگای در بوکاپو، راهنمای داشتن عمر طولانی است که بر اساس تحقیقی جامع و علمی از اهالی روستای اکیناوا انجام گرفته است. هکتور گارسیا، نویسنده کتاب ایکیگای، طی مصاحبه‌ای با ساکنان روستای اکیناوا که بالاترین تعداد افراد بالای ۱۰۰ سال را دارد، رازهایی را در مورد سلامتی و عمر طولانی‌ ساکنان آنجا کشف کرد.

کتاب ایکیگای حول محور باور ژاپنی‌ها به فلسفه‌ای قدرتمند به نام ایکیگای است. ژاپنی‌ها معتقدند هر شخص ایکیگای مخصوص به خودش را دارد که انگیزه و دلیل زندگی آن شخص را شکل می‌دهد. کتاب ایکیگای به بررسی ژاپنی‌ها و روش زندگی آن‌ها نظیر تغذیه سالم، میزان تحرک، رضایت و امیدواری‌شان پرداخته است.

سخن آخر

مردم ژاپن هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهند تا تکنولوژی بر زندگی روزمره و سنت‎‌های دیرینه‌شان تاثیر منفی بگذارد و از طریق آگاهی و دانشی که از نیاکان و اجدادشان به‌دست آورده‌اند، خلاء و رنج ایجاد شده توسط دنیای مدرن امروزی را کاهش می‌دهند. از همان دوران کودکی همواره با خودشان عهدها و پیمان‌هایی که در کتاب چهار میثاق هم آمده است را مرور می‌کنند و در کنار رعایت احترام و ادب در مقابل بزرگترها، از بیان عقاید خود هراسی نداشته و به‌دنبال رویاهای خود می‌روند. مردم جهان تصویر خوبی از ژاپنی‌ها دارند و آن‌ها را با خصوصیات و عادات مثبت می‌شناسند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه