راهنمای راهپیمایی اربعین 1401

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی سه شنبه، ۱ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
راهنمای راهپیمایی اربعین 1401

هرساله کشور عراق میزبان پیاده‌روی اربعین، بزرگترین گردهمایی عاشقان امام حسین (ع) است که با حضور میلیون‌ها زائر برگزار می‌شود.

پس از اتمام مراسم عزاداری دهه اول محرم، هر سال عاشقان مکتب حسینی با شرکت در راهپیمایی اربعین، عشق و اردات خود را به امام حسین (ع) ابراز می‌کنند. طبق پیش‌بینی‌ها، امسال (سال ۱۴۰۱) حدود پنج میلیون نفر در این راهپیمایی حضور پیدا خواهند کرد؛ بنابراین، اطلاع از شرایط و جزئیات سفر برای متقاضیان ضروری است.

آنچه باید درباره راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱ بدانید:

ثبت‌ ‌‌نام راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱

طبق اعلام سازمان حج و زیارت کشور، علاقه‌مندان برای حضور در راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱ باید با ثبت‌نام غیرحضوری در سامانه سماح، کد رهگیری دریافت کرده باشند. پیش‌ثبت‌نام حضور در پیاده روی اربعین از تاریخ ۱۰ تیرماه شروع شده است و همچنان (در زمان انتشار این مقاله) ادامه دارد. نام و نام خانوادگی، کدملی، تاریخ تولد، شماره تماس، استان و شهر محل اعزام، تاریخ انقضای گذرنامه، مرز خروجی، تاریخ اعزام، تاریخ بازگشت، مرز خروج و وسیله نقلیه عزیمت تا مرز، اطلاعاتی هستند که افراد طی پیش‌ثبت‌نام اربعین باید در سامانه سماح وارد و کد رهگیری را دریافت کنند. این مرحله هیچ هزینه‌ای ندارد.

حرم امام حسین (ع)

منبع عکس: ایرنا

پیش‌ثبت‌نام در سامانه سماح به‌معنی اجازه حضور در راهپیمایی اربعین نیست و ثبت‌نام نهایی بعد از موافقت قطعی دولت عراق انجام می‌شود. پس از بررسی شرایط، اسامی پذیرفته‌شدگان از طریق سامانه سماح و همچنین پیامک، اطلاع‌رسانی می‌شود و متقاضی یا سرگروه باید برای ثبت‌نام قطعی (از تاریخ ۲۳ مرداد تا۲۴ شهریور ۱۴۰۱) از طریق بخش پیگیری و ویرایش سایت سماح اقدام کند. در این مرحله، متقاضیان با پرداخت حق بیمه، ثبت‌نام خود را قطعی می‌کنند. انصراف از حضور در راهپیمایی اربعین تا دو روز از قبل از تاریخ اعزام امکان‌پذیر است و وجه پرداختی با دریافت شماره شبا به حساب فرد بازمی‌گردد. 

منابع عکس‌ها: خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری آنا، خبرگزاری صدا و سیما

گذرنامه افرادی که در سامانه سماح پیش‌ثبت‌نام انجام می‌دهند، باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد و بهتر است نسبت به تمدید آن اقدام کنند. لازم است افراد تمام شرایط و مدارک مورد نیاز را در مبدا فراهم آورند تا در مرزها به مشکل برنخورند.

شایان ذکر است که بنا بر تاکید سازمان حج و زیارت و ستاد اربعین، تمدید ویزا و گذرنامه در پایانه‌های مرزی انجام نخواهد شد. در مورد تمدید گذرنامه برای افرادی که قصد سفر هوایی به عراق را دارند، هنوز تصمیم‌گیری نشده است؛ همچنین بر اساس آخرین اخبار، به افرادی که گذرنامه‌های آن‌ها کمتر از ۶ ماه اعتبار دارد نیز اجازه عبور از مرز داده خواهد شد.

زائران اربعین که گذرنامه آن‌ها اعتبار ندارد، می‌توانند به اداره گذرنامه استان‌ها مراجعه کرده و مهر اعتبار ۶ ماهه سفر بر گذرنامه‌شان به‌صورت رایگان بزنند.

همچنین طبق توافق صورت گرفته با طرف عراقی، برای افراد فاقد گذرنامه که برای اولین بار قصد حضور در راهپیمایی اربعین را دارند، امکان صدور گذرنامه مخصوص و بدون هزینه توسط فراجا فراهم خواهد شد. طبق اعلام سخنگوی فراجا به‌منظور کاهش هزینه زائران برگ گذر ویژه اربعین صادر می‌شود. این برگ گذر موقت فقط برای یکبار است و فرآیند صدورش متفاوت است.

در این راستا، فاقد گذرنامه باید به پلیس + ۱۰ مراجعه کرده یا درخواست صدور گذرنامه بدهند و هزینه آن را بپردازند یا اینکه درخواست صدور «برگ گذر موقت» می‌کنند که تنها هزینه صدور آن هزینه پست است. فرآیند صدور برگه مذکور ۲۴ ساعت طول می‌کشد اما تا زمانی که از طریق پست به دست درخواست‌کننده برسد، بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت زمان می‌برد.

ویزای راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱

عراق در توافق با ایران، ‌لزوم دریافت ویزا در زمان اربعین را لغو کرده است. ثبت‌نام قطعی در سامانه سماح، جایگزین گرفتن ویزا برای ورود به کشور عراق محسوب می‌شود.

مسیر راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱

راهپیمایی اربعین

منبع عکس: شفقنا

برای پیوستن به خیل عظیم راهپیمایان اربعین باید در ابتدا خود را از طریق هوایی یا زمینی به نجف برسانید. بیشتر ساکنان عراق، پیاده‌روی اربعین را از شهرهای خود آغاز می‌کنند؛ در نهایت، اجتماع اصلی زائران در مسیر شهر نجف به کربلا دیده می‌شود و معمولا افراد این مسیر را برای رسیدن به حرم امام حسین (ع) انتخاب می‌کنند. برای این منظور، باید از درب باب الساعه در حرم امام علی (ع) خارج شده و در کنار خیابان امام زین العابدین (ع) یا خیابان امام جعفر صادق (ع)، راهپیمایی خود را آغاز کنید. زائران با رسیدن به بزرگراه کربلا به خیل عظیم مشتاقان حسینی می‌پیوندید. از اینجا به بعد حضور جمعیت و نشانه‌های مسیر، راهنمای شما تا حرم خواهند بود.

در مسیر طریق الحسین (ع) ۱,۴۵۲ عمود وجود دارد

از ابتدای شهر نجف تا انتهای شهر، ۱۸۲ عمود وجود دارد که زائران با گذر از آن‌ها وارد مسیر اصلی پیاده‌روی می‌شوند. فاصله خروجی شهر نجف تا ابتدای شهر کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است و زوار معمولا این مسیر را در سه روز طی می‌کنند. از ابتدای اتوبان شهر نجف به کربلا (طریق الحسین (ع)) تا حرم حضرت عباس (ع) نیز تیرهای برق یا عمودهایی وجود دارند که با رنگ قرمز از یک تا ۱,۴۵۲ شماره‌گذاری شده‌اند. این عمودها برای محاسبه مسافت طی شده و آدرس دادن بسیار مفید هستند. فاصله دو عمود از هم حدود ۵۰ متر است. 

تجهیزات سفر برای راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱

سفر راهپیمایی اربعین

منبع عکس: همشهری آنلاین

به‌همراه داشتن وسایل و تجهیزات ضروری و کافی در راهپیمایی اربعین بسیار مهم است. این تجهیزات سبب می‌شود در طول سفر، دشواری کمتر و آرامش خاطر بیشتری داشته باشید. گذرنامه، برگه پرینت کارت شناسایی و بیمه که از سامانه سماح دریافت کرده‌اید، کارت واکسن، پول نقد، کارت بانکی و دینار عراقی از ضروریات قدم گذاشتن در این پیاده‌روی هستند؛ همچنین زائران می‌توانند در طول مسیر نجف به کربلا از خودپردازهای ایرانی و با هر نوع کارت متصل به سیستم شتاب، دینار عراقی تهیه کنند. دیگر وسایل و تجهیزات مورد نیاز عبارت است از: 

  • کفش پیاده روی: کفش مناسب مهم‌ترین وسیله برای پیاده‌روی است. این کفش نباید هیچ‌گونه فشاری به پای شما وارد کند؛ چون قرار است سه یا چهار روز و روزی حدود هفت یا هشت ساعت با آن راه بروید. 
  • کوله‌پشتی: حمل چمدان برای پیاده‌روی چند روزه آسان نیست و در این مورد کوله‌پشتی بهترین گزینه محسوب می‌شود. کوله‌پشتی باید به‌خوبی روی دوش قرار بگیرد و محکم و جادار باشد.
به‌همراه داشتن کفش راحت و لباس آزاد و خنک برای سفر اربعین ضروری است
  • پوشش مناسب: کشور عراق در منطقه‌ای بیابانی قرار دارد. با توجه به مصادف شدن اربعین حسینی با اوج گرمای تابستان، به‌همراه داشتن لباس آزاد، نخی، خنک و راحت بسیار ضروری است. شب‌ها در عراق هوا خنک می‌شود پس اگر قصد استراحت در موکب‌ها را دارید، لباس گرم برای خواب به‌همراه داشته باشید.
  • وسایل شخصی: در طول سفر چندروزه اربعین به وسایل شخصی همچون ماسک، عینک آفتابی، کلاه نقاب‌دار، ساعت مچی، گوشی همراه، کتاب دعا و اعمال زیارت، دمپایی نرم و سبک، کرم ضدآفتاب، مسواک و خمیر دندان، مایع دست‌شویی، شامپو، دستمال کاغذی، حوله یا پارچه سبک نخی، شارژر موبایل، پاور بانک، داروهای مصرفی، پماد سوختگی، چسب زخم، قرص مسکن و سرماخوردگی نیاز پیدا خواهید کرد. 

واکسیناسیون کرونا برای راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱

اربعین

منبع عکس: آخرین خبر

طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین ۱۴۰۱ تزریق حداقل دو دوز واکسن کرونا از شرایط اولیه برای شرکت در راهپیمایی است. نوع واکسن در سفر اربعین ملاک نیست. در صورتی که از زمان تزریق آخرین دوز واکسن (دوز دوم) فرد ۶ ماه گذشته باشد، متقاضی باید نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام کند و چنانچه قبلا سه دوز واکسن تزریق کرده باشد، دوز یادآور منتفی است.

شرط ثبت‌نام در سامانه سماح واکسیناسیون نیست و اطلاعات مربوط به این موضوع هنگام خروج از مرزها توسط کارت واکسن یا تصویر این کارت در موبایل زائر چک می‌شود. در صورتی که فرد شرایط واکسیناسیون اعلام‌شده را نداشته باشد، از خروج ایشان جلوگیری به‌عمل می‌آید. علاوه بر تزریق دوزهای لازم، بیمار نبودن متقاضی از شرایط حضور در راهپیمایی اربعین است؛ اما نیازی به تست PCR نیست و هنگام خروج از مرز کنترل نمی‌شود.  

غذا و اقامت در راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱

موکب‌ های اربعین

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما

هزینه اقامت و تغذیه در طول سفر و راهپیمایی اربعین رایگان است. در طول مسیر اقامتگاه‌های متعددی برای استراحت یا توقف شبانه زائران در نظر گرفته شده است. برخی از مردم عراق چند روز پیش از شروع راهپیمایی اربعین، خانه یا چند اتاق‌ از خانه‌ خود را آماده می‌کنند و به استراحت زوار اختصاص می‌دهند. موکب‌های ایرانی نیز فضاهای مناسبی برای استراحت و خواب شبانه زائران خانم و آقا فراهم می‌آورند. خدماتی چون ماساژ، درمان و برنامه‌های مذهبی در موکب‌ها برقرار است. 

در طول مسیر پیاده‌روی اربعین (به‌ویژه مسیر نجف تا کربلا) موکب‌های ایرانی و عراقی بسیاری مستقر هستند. حضور و فعالیت این موکب‌ها سبب شده که زائران هیچ‌گونه دغدغه‌ای بابت تهیه و هزینه وعده‌های غذایی، میان‌وعده، نوشیدنی و میوه نداشته باشند. مجریان این موکب‌ها مقوی‌ترین غذاها و خوراکی‌ها را با کرامت به زائران تقدیم می‌کنند. بهتر است چند لیمو ترش و همچنین نمک به‌همراه‌ داشته باشید. لیمو را موقع صرف غذا و نمک را قبل و بعد از غذا میل کنید تا احتمال ناراحتی‌های معده و مسمومیت غذایی به حداقل برسد.

هزینه سفر راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱

سفر اربعین

منبع عکس: قدس آنلاین

به‌طور کلی، سفر اربعین و شرکت در پیاده‌روی با کمترین هزینه انجام می‌شود. مسئولان در سال ۱۴۰۱ تلاش کرده‌اند تا موانع سفر اربعین را برای زائران تا حد امکان کاهش دهند و با تقویت زیرساخت‌ها، خدمات بهتری به زائران ارائه می‌دهند. در این سفر، زوار نباید نگران هزینه غذا و اقامت باشند؛ با این وجود برخی هزینه‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند؛ 

  • هزینه بیمه: زائران باید در مرحله ثبت‌نام قطعی سامانه سماح، مبلغ ۱۸,۰۰۰ تومان بابت حق بیمه هر نفر پرداخت کنند. باوجود افزایش نیافتن مبلغ بیمه، پوشش خدمات آن برای سفر اربعین ۱۴۰۱ افزایش یافته است. 
  • هزینه گذرنامه: در صورتی که متقاضی شرکت در راهپیمایی اربعین گذرنامه ندارد یا اعتبار گذرنامه او رو به‌ انقضا است، باید نسبت به دریافت یا تمدید آن اقدام کند. هزینه دریافت گذرنامه در سال ۱۴۰۱ درمجموع حدود ۳۸۵ هزار تومان است. گذرنامه معمولا طی ۲۴ تا ۷۲ ساعت کاری و با پست، به دست متقاضی می‌رسد. 
هزینه رفت و برگشت هوایی از تهران به نجف حدود ۶ میلیون تومان برای هر نفر است
  • هزینه رفت‌وآمد با ناوگان هوایی: مسئولان اعلام کرده‌اند که در طول سفر اربعین حدود ۱۵۰ پرواز در هفته از ۱۷ فرودگاه کشور، به مقصد نجف انجام می‌شود. زائران از شهرهای مبدا خود، به مقصد فرودگاه بین‌المللی نجف پرواز می‌کنند. زوار معمولا فاصله نجف تا کربلا را با پای پیاده طی می‌کنند. آن‌ها پس از روز اربعین با خودرو‌های موجود در مسیر، از کربلا به نجف بازمی‌گردند و از فرودگاه نجف راهی شهر خود می‌شوند. هزینه سفر هوایی رفت و برگشت از تهران به نجف در سال ۱۴۰۱ حدود ۶ میلیون تومان برای هر نفر اعلام شده است. این هزینه برای مبادی مختلف، با توجه به کاهش یا افزایش طول مسیر کمی تغییر می‌کند.  
  • هزینه رفت‌وآمد زمینی با اتوبوس: طبق اعلام ستاد اربعین حدود ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری جهت جابه‌جایی زائران به کار گرفته شده است. قیمت مصوب بلیط اتوبوس از تهران تا مرز مهران و بالعکس ۲۴۰,۰۰۰ تومان است. 
  • هزینه رفت‌وآمد زمینی با قطار: مسیر اصلی برای انتقال ریلی زوار، از تهران به اهواز و سپس خرمشهر خواهد بود و جابه‌جایی افراد بین خرمشهر تا شلمچه با قطار ریل باس (به‌صورت ۲۴ ساعته و طی ۳۰ دقیقه) انجام می‌شود. طی پیش‌بینی‌ها& حدود ۳۰۰ هزار نفر از طریق ناوگان حمل‌ونقل ریلی خود را به مرز شلمچه می‌رسانند. قیمت اعلام شده بلیط قطار از تهران تا مرز شلمچه و بالعکس حدود ۲۵۰,۰۰۰ هزار تومان است. 
  • هزینه رفت‌وآمد زمینی با خودرو شخصی: در صورت سفر با خودرو‌ی شخصی به‌ سوی مرز انتخابی، علاوه بر هزینه‌های شخصی در راه مانند سوخت، خورد و خوراک و غیره، نیاز به پارک اتومبیل خود پیش از عبور از مرز خواهید داشت. هزینه دریافتی در پارکینگ‌های دولتی مرزی روزی ۵,۰۰۰ تومان و در پارکینگ‌های خصوصی روزی ۱۰,۰۰۰ هزار تومان است. 
  • هزینه جابه‌جایی در کشور عراق: در خصوص هزینه جابه‌جایی از مرز انتخابی به نجف و بازگشت از کربلا تا مرز، مسئولان کشور در تلاش هستند تا طی رایزنی با طرف عراقی، زمینه حضور و رفت‌وآمد آسان را برای زائران فراهم کنند. 

رومینگ تلفن همراه در راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱ 

راهپیمایی اربعین

منبع عکس: شبکه شرق

یکی از دغدغه‌های زائران اربعین مسئله خدمات شبکه‌های مخابراتی و اپراتورهای تلفن همراه است و مسئولان در تلاش هستند تا در این زمینه بسترهای لازم را فراهم کنند. طبق رایزنی‌های انجام شده، اینترنت مورد نیاز زائران در مسیر نجف به کربلا به‌صورت شبانه‌روزی و رایگان خواهد بود. شرکت ایرانسل نیز اعلام کرده است که در طول حضور زائران ایرانی در مناطق و پایانه‌های مرزی، اینترنت رایگان در اختیار مشترکان خود قرار می‌دهد. 

اپراتور همراه اول با طراحی بسته‌های ویژه اینترنت رومینگ در تلاش است تا به زائران اربعین خدمات باکیفیت‌تر و ارزان‌تری ارائه کند. براین اساس مشترکان می‌توانند پیش از سفر، اینترنت همراه اول در کربلا را از طریق شماره‌گیری کد دستوری «#۱۳۱*۲۹*۱۰*» یا از طریق اپلیکیشن «همراه من» فعال کنند؛ در این صورت، از خرید سیم‌کارت عراقی و پرداخت هزینه‌های اضافی بی‌نیاز خواهند شد.

استفاده از «سامانه اعلام وضعیت اربعین» در اپلیکیشن «بله» این امکان را به زوار می‌دهد که به‌صورت کاملا رایگان، با سیم‌کارت ایرانی، بدون نیاز به اینترنت و هزینه مکالمه، خانواده و آشنایان را از آخرین شرایط و موقعیت خود مطلع کنند. 

همچنین، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری حدود ۵۰ نقطه وای‌فای رایگان توسط اپراتور ITPC عراق در طول مسیر پیاده‌روی اربعین برای زائران ایرانی آماده کرده است.

پایانه‌های مرزی راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱ 

بر اساس اخبار اعلام شده از سوی مراجع ذی‌صلاح، در سال ۱۴۰۱ علاوه بر مرزهای شلمچه (۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر)، چذابه (۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز)، مهران (جنوب استان ایلام) و خسروی (استان کرمانشاه) دو گذرگاه مرزی در شمال غرب با نام‌های تمرچین (در پیرانشهر استان آذربایجان غربی) و باشماق ( مریوان در استان کردستان) نیز برای تسهیل در تردد مرزی زائران اربعین آماده شده‌اند.

به‌دلیل مسائل امنیتی، تردد زائران از مرز ترمچین و باشماق باید گروهی انجام شود (زائران باید گروهی و در زمان مقرر از مرز عبور کنند). طرف عراقی اتوبوس‌هایی با ظرفیت ۴۰ نفر در این مرز مستقر کرده است که پس از تکمیل ظرفیت، به‌سمت نجف حرکت می‌کنند. 

مسیر راهپیمایی اربعین

منبع عکس: دنیای اقتصاد

بسیاری از زائران راهپیمایی اربعین از خدمات حمل‌و‌نقل عمومی زمینی برای رسیدن به گذرگاه‌های مرزی استفاده می‌کنند و برخی استفاده از وسیله نقلیه شخصی را ترجیح می‌دهند. برای ورود خودروهای شخصی به کشور عراق تاکنون توافقی صورت نگرفته است؛ با این وجود، خدمات پارکینگ در مرزها بهبود یافته و از این بابت نگرانی وجود ندارد. 

مقرر شده است تا زوار خارجی که برای رسیدن به کربلا از کشور ما عبور می‌کنند تنها از طریق مرز شلمچه اعزام شوند. 

مسیرهای مرزهای ایران تا کربلا

منبع عکس: سایت تابناک

زائرانی که از مرز خسروی خارج می‌شوند، باید از شهر‌های خانقین، مقدادیه، بعقوبه و کاظمین عبور کنند و مسیر پیاده‌روی از کاظمین تا کربلا را در پیش بگیرند. زائرانی که مرز مهران را برای خروج از کشور انتخاب کرده‌اند، باید با خودرو از شهرهای دره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه عبور کنند تا به نجف برسند. افرادی که از مرز شلمچه خارج شده‌اند، باید از شهرهای بصره و دیوانیه بگذرند تا به شهر نجف برسند و زائران خارج شده از مرز چذابه با عبور از شهرهای مشرح، العماره، فجر، آفک، دیوانیه و شامیه به نجف شهر نجف می‌رسند.

زائرانی که از مرز باشماق وارد کشور عراق می‌شوند، باید از شهرهای پنجوبن، مقدادیه، یعقوبه، بغداد و اسکندریه بگذرند تا به کربلا برسند و افرادی که مرز ترمچین را برای خروج از کشور در ایام اربعین انتخاب می‌کنند، باید از شهرهای اربیل، سامرا، فلوجه و مدان بگذرند و وارد کربلا شوند. 

بهترین ساعت عبور از مرزها

با توجه به استقبال زیاد ار راهپیمایی اربعین و شلوغی و تجمع افراد در گیت‌های خروجی، بهتر است زائران به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در ساعات اولیه صبح در مرزها حضور داشته باشند تا کمترین توقف و معطلی را برای عبور از گذرگاه‌ها تجربه کنند. 

ساعت کاری مرزها

ساعت کاری مرز خسروی در ایام اربعین همه‌روزه از ساعت پنج تا ۱۷ اعلام شده است و در مرزهای پرتردد همچون مهران، شلمچه و چذابه به‌صورت ۲۴ ساعته خدمت‌رسانی می‌‌شود. در مرز باشماق و ترمچین زائران می‌توانند از ساعت هشت تا ۱۷ از مرز خارج شوند.

چه کسانی می‌توانند در راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱ شرکت کنند؟

راهپیمایی اربعین 1401

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

از شرایط ضروری برای شرکت و حضور در راهپیمایی اربعین می‌توان به توانایی جسمی، ثبت‌نام در سامانه سماح، داشتن گذرنامه معتبر و تزریق حداقل دو دوز واکسن اشاره کرد. برخی مشاغل و افراد همچون دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه دانشجویان و طلاب می‌توانند از طریق مدرسه یا دانشگاه خود در سایت نظام وظیفه ثبت نام کرده و به آنان مجوز داده می‌شود که بدون توثیق وثیقه از مرز خارج شوند. 

مشمولان سربازی نمی‌توانند در سفر اربعین شرکت کنند

بر اساس شرایط اعلام‌شده در سامانه سماح، افراد دیابتی با زخم و عفونت اندام یا عفونت کلیه، بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته، بیماران دارای عوارض قلبی و عروقی، بیمارانی که قند ناشتای بالای ۲۵۰ دارند، بیماران مبتلا به سرطان با وضع جسمانی نامطلوب که در حال درمان هستند، افراد مبتلا به بیماری‌های واگیردار و بیماران مبتلا به آسم شدید یا کنترل‌نشده، باید از ثبت‌نام خودداری کنند. بهتر است زنان باردار، سالمندان بالای ۶۰ سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، فشار خون بالا و کنترل نشده، افراد چاق با شاخص توده بدنی بالای ۴۰ و افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی در راهپیمایی اربعین حضور پیدا نکنند.

شرایط نظام وظیفه برای حضور در راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱

طبق اعلام سردار مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا مشمولان غیرغایب متقاضی زیارت عتبات عالیات، در صورت نداشتن غیبت سربازی می‌توانند بدون نیاز به پرداخت وثیقه و با ثبت درخواست خود به‌صورت اینترنتی، در این سفر معنوی شرکت کنند. متقاضیان باید در محدوده زمانی هشتم مرداد تا پنجم مهر از طریق سامانه سخا، برای ثبت درخواست خروج از کشور اقدام کنند.

همچنین، مشمولان متولد فروردین تا شهریور ۱۳۸۳ که در سال جاری وارد سن مشمولیت شده‌اند و بدون دریافت مجوز خروج از کشور از وظیفه عمومی، برای زیارت عتبات عالیات و حضور در پیاده روی اربعین حسینی به مرز کشور عراق مراجعه کرده‌اند، با مساعدت سازمان وظیفه عمومی و هماهنگی با پلیس گذرنامه می‌توانند با ارائه شناسنامه خود مجوز خروج از کشور را از سامانه مرزی پلیس گذرنامه دریافت کنند.

تاریخ شروع و اتمام راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱

راهپیمایی اربعین

منبع عکس: خبرگزاری حوزه

اربعین به چهلمین روز بعد از شهات امام حسین (ع) و یاران ایشان در عاشورا اتلاق می‌شود. این روز برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۴ و در سال ۱۴۰۱ مصادف با ۲۶ شهریور است. مشتاقان حضور در راهپیمایی اربعین معمولا پیاده‌روی را از روز شانزدهم صفر (۲۲ شهریور ۱۴۰۱) آغاز می‌کنند و خود را یک روز پیش از اربعین به کربلا می‌رسانند. 

مسئولان عراقی اعلام کرده‌اند که از ۲۰ محرم (۲۷ مرداد ۱۴۰۱) نسبت به پذیرش زوار آمادگی دارند. با توجه به استقبال بیش از پیش و ثبت‌نام‌های زیاد انجام‌شده، بهتر است متقاضیان سفر خود را به تاخیر نیندازند؛ اگرچه هر شخصی با توجه به شرایط و دلایل شخصی خود می‌تواند زودتر یا دیرتر به این راهپیمایی بپیوندد.

راهپیمایی اربعین

منبع عکس: خبرگزاری میزان

به‌طور کلی، طرح سفرهای زیارتی اربعین در سال ۱۴۰۱ از ۱۶ شهریور شروع می‌شود و زائران تا ۳۱ شهریور اجازه بازگشت دارند. بلیط‌های ناوگان هوایی، قطار و اتوبوسرانی نیز برای این بازه زمانی پیش‌فروش می‌شوند. موکب‌های عراقی از عصر روز اربعین جمع می‌شوند؛ اما از موکب‌های ایرانی خواسته شده تا حدود سه روز بعد از اربعین به خدمت‌رسانی ادامه دهند. 

میزان ارز اربعین

طبق اعلام بانک مرکزی، به‌منظور تسهیل در ارائه خدمات ارزی به زائران محترم اربعین حسینی (ع)، از روز شنبه پنجم شهریورماه ۱۴۰۱، بانک‌های ملی،‌ سپه، ملت، تجارت و صادرات ایران نسبت به فروش ارز در سرفصل ارز زیارتی اربعین به میزان ۱۰۰ دلار به نرخ توافقی به هر زائر اقدام می‌کنند.

همچنین، صرافی‌های دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی نیز در چارچوب ضوابط ابلاغی و احراز هویت متقاضیان (کارت ملی، شماره تلفن همراه به نام متقاضی و کارت بانکی به نام متقاضی)، مجاز به فروش ارز در سرفصل ارز زیارتی اربعین به میزان هر متقاضی ۱۰۰ دلار آمریکا به نرخ توافقی هستند.

یادآور می‌شود، فروش ارز بابت سرفصل زیارتی اربعین حسینی (ع) هیچ‌گونه محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند.

بر این اساس در حال حاضر صرفا پنج بانک ملی ایران، سپه، ملت، تجارت و صادرات ایران به زائران اربعین حسینی خدمات ارزی ارائه می‌کنند، لیکن بر اساس میزان استقبال و تقاضای مردم امکان افزایش تعداد بانک‌ها نیز وجود دارد.

همچنین، درصورت تامین دینار مورد نیاز از محل منابع تجهیز شده، صرافی‌ها و بانک‌های عامل می‌توانند به‌جای ۱۰۰ دلار نسبت به پرداخت ۱۵۰ هزار دینار عراق به نرخ توافقی به متقاضیان اقدام کنند.

سامانه اعلام وضعیت اربعین

روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در روز ۱۳ شهریور ماه سامانه اعلام وضعیت اربعین را رونمایی کرد.  این سامانه قادر است تا بدون نیاز به اینترنت یا سیم‌کارت عراقی، مکان افراد را به همراهان او نشان دهد و از این طریق، به زائران و آشنایان ایشان کمک شایانی می‌کند. استفاده از این سامانه با نصب یا به روزرسانی آخرین نسخه نرم افزار بله میسر خواهد بود.

داروهای ممنوع همراه مسافر در کشور عراق

زائران عتبات عالیا باید توجه داشته باشند که بر اساس قوانین کشور عراق اگر مسافری یکی از داروهای زیر را حمل کند، جرم محسوب می‌شود.

  • اکسپکتورانت کدئین
  • ترامادول
  • هیدرومرفین
  • پتدین
  • فلورازپام
  • متادون
  • کلوتازپام
  • مورفین
  •  اگزازپام
  • دیازپام
  • بوپرنورفین
  • انواع مواد مخدر

اگر تاکنون در راهپیمایی اربعین شرکت کرده‌اید، لطفا تجربه‌ها و نظرات خود را با ما و مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

آیا برای سفر اربعین ۱۴۰۱ به ویزا نیاز است؟

خیر، ثبت‌نام قطعی در سامانه سماح به‌منزله اخذ ویزا برای سفر اربعین ۱۴۰۱ است.

پیاده‌روی اربعین چه زمانی آغاز و به پایان می‌رسد؟

طرح سفرهای زیارتی اربعین از ۱۶ شهریور شروع می‌شود و زائران تا ۳۱ شهریور اجازه بازگشت دارند. 

آیا گذرنامه‌های زائران اربعین ۱۴۰۱ در مرزهای زمینی تمدید می‌شوند؟

در حال حاضر تمهیدات لازم برای تمدید گذرنامه‌ها در مرز فراهم نشده است؛ اما به افرادی که گذرنامه‌های آن‌ها کمتر از ۶ ماه اعتبار دارد، اجازه عبور از مرز داده می‌شود.

تا چه ساعتی می‌توان از مرز خارج شد؟

در مرزهای خسروی، تمرچین و باشماق تا ساعت ۱۷، در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران به‌صورت ۲۴ ساعته به زوار خدمت‌رسانی می‌شود. 

منبع عکس کاور: عصر ایران

مطالب مرتبط:

دیدگاه