مغولستان خواهان پیوستن به نوروز شد

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۵
مغولستان خواهان پیوستن به نوروز شد

کشور مغولستان درخواست پیوستن به پرونده ثبت جهانی نوروز را داده است.

معاون میراث فرهنگی کشور از درخواست مغولستان برای پیوستن به پرونده ثبت جهانی نوروز خبر داد.

علی دارابی با اشاره به ثبت «نوروز» در فهرست میراث‌ناملموس یونسکو در ۴ اسفند ۱۳۸۸ اظهار داشت:

کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکیه، هندوستان، قرقیزستان، پاکستان، ازبکستان، افغانستان، عراق، تاجیکستان نوروز را ثبت کردند و کشور مغولستان نیز در خواست الحاق دارد که ما استقبال می‌کنیم.

دارابی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت نوروز ادامه داد:

نوروز باستانی با قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال، جشن و آیین فراگیر در ایران و بسیاری از کشورها است. گستره جغرافیایی آن از ایران تا چین و تا مدیترانه کشیده شده است.

او با بیان اینکه نوروز بزرگترین جشن ملی ایرانیان است، افزود:

جشن نوروز با نو شدن طبیعت و آغاز فصل بهار است. در شاهنامه آمده است که بنیاد نوروز در دوران جمشید که دوران شکوفایی و نو شدن تمدن ایرانی است بنا نهاده شده است. از آن تاریخ تاکنون از جلال، عظمت، مانایی آن کاسته نشده و روزبه‌روز باشکوه تمام برگزار شده است. در سفر نامه‌ها، اشعار و خدای‌نامه‌های فراوانی از نوروز گفته‌اند.

او با اشاره به اینکه نوروز در گستره‌ای از کشورهای امروزی جشن گرفته می‌شود، افزود:

در آذربایجان «عید آرزوهای خوش نیاکان» است. در ترکمنستان «روز بر تخت نشستن جمشید، چهارمین پادشاه پیشدادیان» است. در قزاقستان «سحرگاه نوروز به استقبال آفتاب می‌روند و مراسم «وقت آفتاب» برگزار می‌کنند. در تاجیکستان «دوشیزه‌ای زیبا با لباس سفید یا سبز که سمبل پاکی و بهار است به منتظران خبر آمدن بهار و رسیدن نوروز را می‌دهد.» در افغانستان نوروز نوید دهنده شادابی، تازگی و رستن از زمستان و پیوستن به بهار است. در پاکستان نوروز را «عالم افروز» یعنی روز تازه می‌نامند و به باور ترکان نوروز روزی است که در آن تمامی آمال و آروزها تحقق پیدا می‌کند. در ترکمنستان هنگام سال تحویل چراغ را روشن کرده و پنجره‌ها را باز می‌کنند تا هوای تازه بهاری وارد شده و به برکت افزون شود.

دارایی ادامه داد:

واژه نوروز یکی از رایج‌ترین کلمات در قرقیزستان است و عید نوروز از مقدس‌ترین اعیاد و مراسم نوروزی، پرشکوه‌ترین آیین در میان قزقیزهاست. همچنین نوروزگاه یکی از رسومی است که در ازبکستان مردم به آن پای بند هستند. در مکان‌هایی مانند باغ‌ها و پارک‌ها تجمع کرده و به آواز و رسوم سنتی خود می‌پردازند. در هندوستان نوروز به مثابه سنتی پسندیده و دوست داشتنی در میان هندی‌ها رواج دارد. در بسیاری از دیگر کشورها از سودان و مصر تا نقاط دیگر همه عید نوروز را جشن می‌گیرند.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی در پایان بیان کرد:

ر با استقبال از پیوستن کشور مغولستان به پرونده نوروز از سایر کشورها دعوت می‌کنم تا ضمن پیوستن به دو پرونده «نوروز» و «ضیافت افطاری» برای تدوین و ثبت پرونده‌های مشترک دیگر همکاری بایسته‌ای را داشته باشیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه