موزه نظامی سعدآباد پس از هشت سال بازگشایی شد

احسان رستمی‌پور
احسان رستمی‌پور پنجشنبه، ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۵
موزه نظامی سعدآباد پس از هشت سال بازگشایی شد

موزه نظامی سعدآباد پس از هشت سال تعطیل، امروز بازگشایی شد.

موزه نظامی کاخ سعدآباد با حضور امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش، جمعی از فرماندهان نیروهای چهارگانه ارتش و مدیران کاخ سعدآباد صبح امروز بازگشایی شد.

در ابتدای این مراسم امیر سرتیپ دوم حسینی، فرمانده دژبانی ارتش گزارشی از روند مرمت و بازگشایی این موزه ارائه کرد و گفت:

ساختمان موزه نظامی در سال ۱۳۱۴ به دستور رضاشاه برای همسر دومش تاج الملوک در سه طبقه به مساحت ۳,۰۰۰ متر مربع ساخته شد. این ساختمان بین سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۲ بازسازی شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامیدر هفته دفاع مقدس در ۳۱ شهریور ۱۳۶۲ توسط مقام معظم رهبری افتتاح شد. این موزه در سه طبقه که شامل سلاح‌های سرد و گرم، زره، البسه، مدال‌ها و نشان‌هایی است که متعلق به ۸۰۰ سال قبل از میلاد است. سالن جنگ این موزه نمادی از ایثارگری و فداکاری رزمندگان شهید ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

 امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش نیز در این مراسم با اشاره به وضعیت سابق این بنا گفت:

در سال ۱۳۹۹ بازدید از این موزه داشتیم. آن زمان وضعیت این بنا مناسب نبود و ایمنی ساختمان با مشکلات زیادی روبه‌رو بود. آثار این موزه از لحاظ تاریخی بسیار ارزشمند است و آن زمان این اشیای در مسیر نابودی قرار گرفته بود. از آن زمان تصمیم به رسیدگی جدی به موزه گرفته شد و دژبان ارتش و سازمان حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نیز به‌صورت مستمر پیگیر این اتفاق بود. جلسه‌ای با معاونان هماهنگ‌کننده نیروهای چهارگانه ارتش در اینجا برگزار شد و از هر نیرو خواستیم که به تجهیزات تخصصی خودشان رسیدگی کنند.

او با اشاره به چندین موزه نظامی در جهان افزود:

از زمان جلسات پیگیری، اعتبارات خوبی برای این اتفاق در نظر گرفته شد تا این موزه به سامان برسد. بازگشایی این موزه در حفظ و نگهداری این اشیا موثر است و این اتفاق جای قدردانی دارد. موزه جایگاه ارزشمندی در جهان دارد، بازدید از موزه نظامی در جهان بازدیدکنندگان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. 

امیردریادار سیاری ادامه داد:

موزه باید نشان بدهد که توانمندی‌های این ملت در دفاع از کشور و تمامیت ارضی چه بوده است. این موزه و سلاح‌ها نشان می‌دهد که در هر مقطع زمانی مردمان این کشور به چه شکلی در مقابل دشمنان ایستادگی کردند. بر اساس اطلاعی که دادند این موزه با استاندارهای مناسب بازگشایی شده است؛ اما امیدواریم محیط ارائه اشیای ارزشمند این موزه در ویترین‌ها نیز به استانداردهای بالاتری برسد. این آثار بسیار ارزشمند هستند و نمونه بسیاری از این تجهیزات در هیچ‌کجا نیست. این حجم از آثار که به‌صورت متراکم به نمایش گذاشته شده، ظرفیت این را دارد تا در فضای بسیار بزرگ‌تر به نمایش درآید. 

معاون هماهنگ کننده ارتش همچنین در این مراسم خواستار توجه بیشتر به بخش معرفی شهدای این موزه شد و تاکید کرد:

امیدوارم در کمترین زمان ممکن این بخش از موزه هوشمند شود و با توجه به فضایی که در اختیار است، شهدای بیشتری را معرفی کنیم. تندیس‌ها، نقشه‌های عملیاتی، وسایل شخصی شهدا و آثاری دیگری وجود دارد که می‌تواند در این بخش از موزه به نمایش گذاشته شود. 

دریادار سیاری همچنین در این مراسم با اشاره به وضعیت شناوری که در محوطه موزه قرار دارد، از امیر دریادار بلوچ، معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش خواست تا به وضعیت این شناور رسیدگی شود.

سید حسین علوی، مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد نیز در این مراسم با اشاره به بازگشایی موزه پس از هشت سال گفت:

هشت سال پیش با توجه به مشکلاتی که در حوزه حفاظت موزه نظامی پدید آمده بود، این موزه برای صیانت از جان مردم و آثار مردم تعطیل شد. آن زمان سقف‌های موزه با مشکل و خطر روبه‌رو بود و همچنین رطوبت ساختمان منجر به آسیب برای آثار موزه می‌شد. طولانی شدن روند بازگشایی این موزه دلایل متفاوتی داشت که یکی از آن‌ها مشکلات مالی بود.

مدیر کاخ موزه سعدآباد با اشاره به سیستم‌های حفاظتی نصب شده در این موزه افزود:

در دوره اخیر اولویت مجموعه سعدآباد، بازگشایی موزه نظامی بوده است. موزه نظامی جزو مفاخر مجموعه سعدآباد است و اشیای این موزه در دنیا کم‌نظیر و در ایران بی‌نظیر است. این موزه از فردا برای بازدید علاقه‌مندان آماده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه