فرش افشار تکاب در انتظار ثبت جهانی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر چهار شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
فرش افشار تکاب در انتظار ثبت جهانی

بنابر اعلام رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی فرش افشار تکاب برای ثبت جهانی در حال پیگیری است.

آذربایجان غربی یکی از استان‌های مطرح در صنعت فرش کشور به شمار می‌رود، متاسفانه در سال‌های اخیر به علت قرابت بسیار زیاد فرش استان با تولیدات استان‌های همجوار، این فرش‌ها به نام سایر استان‌ها صادر می‌شود.

اقدام به کارسازی برای ثبت برندهای فرش افشار و ریزماهی خوی که از فرش‌های اصیل و بومی منطقه هستند، از جمله کارهایی بود که سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اوایل سال ۹۰ با هدف جلوگیری از صدور فرش‌های استان به نام سایر استان‌های کشور و عرضه آن در بازارهای داخلی و خارجی انجام داد.

در این راستا بعد از آنکه فرش‌های فوق ثبت ملی شد، برای نخستین بار در سطح کشور و براساس قوانین و مقررات اداره کل مالکیت صنعتی ایران، ثبت جهانی این برندها پیگیری شده و در سال ۱۳۹۲ ریزماهی خوی به ثبت جهانی رسید و در زمان حاضر نیز ثبت جهانی فرش افشار تکاب در حال پیگیری است.

جعفرصادق اسکندری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت:

هم‌اکنون روند ثبت جهانی فرش افشار تکاب در سازمان جهانی «وایپو»، بعد از فرش ریزماهی خوی که گواهینامه ثبت جهانی دریافت کرده است در دستور کار مرکز ملی فرش قرار دارد.

به گفته وی سالانه فرش دستباف در استان ۲۹۰ هزار مترمربع تولید می‌شود و در حال حاضر ۷۲ هزار نفر از جمعیت استان به قالی‌بافی مشغول بوده و بیشترین بافندگان فرش دستبافت استان در شهرستان‌های خوی، تکاب، ارومیه، بوکان، میاندواب و شاهین دژ مستقر هستند.

از این میزان فرش تولیدی در سال ۲۰ میلیون دلار فرش دستباف به خارج از کشور صادر می‌شود، اما متاسفانه امسال نوسانات بازار ارز و وضعیت اقتصادی مانع از صادرات خوب در این زمینه شده است.

تعداد کارگاه‌های غیر متمرکز با مدیریت متمرکز ۲۲۷ کارگاه با اشتغال‌زایی هشت هزار نفر بوده و همچنین ۶۴ هزار نفر نیز در کارگاه‌های کوچک و خانگی مشغول فعالیت در بخش صنعت فرش استان هستند.

امسال در راستای حمایت از قالیبافان استان آذربایجان غربی ۷۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی کم‌بهره مشاغل خانگی پرداخت می‌شود که تاکنون یک هزار و ۱۵ نفر از فعالان این بخش برای دریافت وام به بانک‌های عامل معرفی شدند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه