موزه دانشگاه طباطبایی در مسیر پیوستن به اتحادیه موزه‌های بین‌المللی

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
موزه دانشگاه طباطبایی در مسیر پیوستن به اتحادیه موزه‌های بین‌المللی

موزه دانشگاه علامه طباطبایی که به تاریخ مجموعه‌های تحصیلی علوم انسانی اختصاص دارد، در تلاش است تا به اتحادیه موزه‌های بین‌المللی دانشگاهی وارد شود.

موزه دانشگاه علامه طباطبایی، از تجمیع مجموعه‌ای از مدارس عالی، دانشسراها، دانشکده‌ها و دانشگاه‌هایی که در زمان‌های مختلف، از سال ۱۳۳۶، زمان تاسیس مدرسه بازرگانی تهران تا پیش از انقلاب، در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی در ایران فعالیت داشته‌اند، تشکیل شده است. غلام‌رضا حداد، رئیس موزه دانشگاه علامه طباطبایی درباره این موزه گفته است:

این‌ها موجودیت‌های متمایز و متنوعی بودند که بعد از انقلاب، در دو مجتمع علوم اداری بازرگانی و ادبیات و علوم انسانی جمع شدند و در سال ۶۳ ادغام شده و به دانشگاه علامه طباطبایی تغییر نام یافتند. در ابتدا قرار بود این مکان به مسجد و شبستان اختصاص پیدا کند؛ اما در شرایط فعلی، درمانگاه دانشگاه، موزه، بخش اداری معاونت فرهنگی و نهاد نمایندگی رهبری هم در این مجتمع قرار دارند.

موزه دانشگاه طباطبایی

حداد در ادامه افزود:

با کمک طرح پژوهشی «نگارش تاریخ» در معاونت پژوهشی دانشگاه، تایم‌لاین یا تاریخ شکل‌گیری دانشگاه، از آغاز تاکنون را، در بخش اصلی موزه ترسیم کرده‌ایم. این تاریخ، رویداد‌های مهم دانشگاه از سال ۱۳۳۶ تاکنون، اشخاص مهم و تاثیرگذار، تصاویر، اشیا و... را به نمایش می‌گذارد.

موزه دانشگاه طباطبایی

هرچند، در جابه‌جایی‌ها و نقل مکان‌ها طی ۶۰ سال گذشته، عمده اشیایی که می‌توانست برای موزه جنبه تاریخی و ارزشمند داشته باشد، از بین رفته است؛ اکنون اشیا موزه شامل آثار قلمی و مطبوعات منتشر شده طی سال‌های گذشته، هدایای بین‌المللی دانشگاه طی مراودات آن، جوایز دانشگاه و چهره‌های ماندگار و اساتید برتر می‌شود. بخش عمده اشیا این موزه مرتبط با علم ارتباطات است و شامل دوربین‌ها، نمایشگرها، میز تدوین و غیره می‌شود. همچنین، بخش ویژه موزه این دانشگاه، متعلق به فردی است که عنوان دانشگاه از او برگرفته شده است.

اتاقی که در موزه به «علامه طباطبایی» اختصاص یافته است، دارای پنجره‌ای شیشه‌ای رو به ورودی مجتمع امام علی (ع) است، که در اوقات  تعطیلی موزه نیز قابل‌مشاهده است. حداد درباره این اتاق گفته است:

بازسازی این اتاق بر اساس تصویری از اتاق مطالعه ایشان انجام شده و بعد مجسمه سوپر رئال مرحوم طباطبایی و چند تن دیگر از جمله شهید مطهری، نیز، به آن افزوده شده است. برخی اقلام شهید طباطبایی و تصاویر ایشان نیز در این اتاق وجود دارند که برای مهمانان خارجی بسیار جذاب هستند.

موزه دانشگاه طباطبایی

در طول سال تحصیلی، هفته‌ای ۲ روز، به‌عنوان روزهای بازدید از موزه به‌همراه کارشناس آن، انتخاب شده است. علوه بر آن، دانشجویان دانشگاه نیز با برنامه‌ریزی قبلی در گروه‌های ۲۰ نفره از این موزه بازدید خواهد کرد. امکان بازدید عمومی از موزه هنوز وجود ندارد؛ اما اگر درخواستی برای آن وجود داشته باشد، امکان آن فراهم خواهد شد.

حداد درباره بازدیدکنندگان از موزه گفته است:

بیشترین درخواست بازدید از سمت دبیرستان‌ها است، که معمولا در سال‌های پایانی متوسطه، دانش‌آموزان را به‌منظور آشنایی بیشتر با فضای دانشگاه، برای بازدید می‌آورند. تاکنون آماری بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ مورد بازدید دانش‌آموزی در سال، از دانشگاه داشته‌ایم که می‌توانیم موزه را نیز در برنامه‌های بازدید دانش‌آموزی بگنجانیم.

موزه دانشگاه طباطبایی

حداد در ادامه، درباره راه‌اندازی موزه گفت:

از آن جایی که موزه بخشی از روابط عمومی دانشگاه محسوب می‌شود، در بودجه مصوب با محدودیت‌های خاصی مواجه نبوده‌ایم و امکان همکاری دانشجویان در موزه به‌عنوان کارشناس فراهم است.

حداد در انتها افزود:

امیدواریم بتوانیم در آینده دستاوردهای علمی دانشگاه را نیز به‌صورت آرشیوی عرضه کنیم. همچنین پیوستن به اتحادیه موزه‌های بین‌المللی دانشگاهی در دستور کار قرار دارد.

موزه دانشگاه طباطبایی

عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه