آسیاب آبی متعلق به دوران ایلخانی در اردکان مرمت می‌شود

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
آسیاب آبی متعلق به دوران ایلخانی در اردکان مرمت می‌شود
به گفته حمید مشتاقیان سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان، آسیاب آبی ترک آباد واقع در روستایی به همین نام متعلق به دوران ایلخانی مرمت و ساماندهی می شود.
مشتاقیان با بیان اینکه پروژه مرمت و ساماندهی آسیاب آبی ترک آباد اردکان در آذر ماه ۹۴ با مشارکت دهیاری ترک آباد و با تخمین اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیون ریال آغاز می شود گفت:
مهم‌ترین آیتم‌های اجرایی این پروژه شامل پی‌بری و پی‌بندی، استحکام‌بخشی دیواره‌ها، ازاره چینی، مرمت داخلی، محوطه‌سازی و نور‌پردازی است که امیدواریم تا نوروز ۹۵ به بهره‌برداری برسد.

مشتاقیان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بخشی از استحکام‌بخشی و مرمت آسیاب توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان و با مشارکت دهیاری ترک آباد انجام شده است، خاطرنشان کرد:

روستای ترک آباد در پنج کیلومتری غرب اردکان در مسیر راه اردکان - نائین واقع ‌شده و به ‌صورت مشخص و مستند، قدیمی‌ترین شواهد تاریخی و متون در ارتباط با روستای ترک ­آباد را باید در وقف‌­نامه ربع رشیدی اثر رشیدالدین فضل‌ الله همدانی، وزیر اعظم ایلخانان مغول دانست.

مشتاقیان ادامه داد:

در این کتاب، بانی اولیه این روستا را ترکان خاتون دختر امیر مبارزالدین محمد، حاکم حکومت محلی آل­ مظفر در یزد در سال ۷۴۷ هجری قمری دانسته که قناتی در این منطقه احداث و موجب ایجاد این روستا شده است.

وی با بیان اینکه این آسیاب آبی در سال ۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اظهار امیدواری کرد:

این آسیاب پس از مرمت دوباره راه‌اندازی و فعال شود.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه