حراج برگه قرآن سرقتی ایران متوقف شد

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۵
حراج برگه قرآن سرقتی ایران متوقف شد

حراج برگه قرآن سرقت شده از ایران در حراج سابتیز متوقف شد.

حراجی ساتبیز لندن فروش ورقی از قرآن سرقت‌شده از ایران را متوقف کرد.

 مرتضی کریمی‌نیا، پژوهشگر نسخه‌های خطی و قرآنی که چندی پیش از به حراج گذاشتن صفحه‌هایی از قرآن خطی سرقت‌شده از ایران در حراجی ساتبیز لندن (انگلیس) خبر داده بود، اکنون اطلاع داده این حراجی فروش این برگ (متعلق به قرآن مسروقه ۵۴۸ موزه ملی پارس) را متوقف کرده است و این صفحات از روی سایت رسمی حراج ساتبیز حذف شده‌اند؛ بنابراین این برگه در تاریخ چهارشنبه ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) به فروش نخواهد رسید.

بر اساس آنچه در سایت ساتبیز منتشر شده بود، قرار بود صفحاتی از قرآن خط کوفی چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه (۲۴ آوریل) در لندن با قیمت پایه ۱۵ تا ۲۵ هزار پوند به حراج گذاشته شود.

سرقت این قرآن خطی (کوفی) عصر روز چهارشنبه ۲۷ فروردین‌ ماه سال ۱۳۸۲ شمسی (۱۶ آوریل ۲۰۰۳ میلادی)، در ساعات پایانی وقت اداری انجام شد. چهار سارق مسلح با لباس مبدل وارد موزه ملی پارس در شیراز شدند و با شکستن یکی از ویترین‌های شیشه‌ای موزه، نسخه‌ای از قرآن به خط کوفی را از موزه به سرقت بردند. درباره سرنوشت آن دزدها تاکنون خبری نشده است. نظر کریم‌نیا، پژوهشگر نسخ قرآنی بر این است که سارقان احتمالا قرآن کوفی را به‌صورت ورق ورق از ایران خارج کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه