سرقت پنج کاشی هفت رنگ مسجد نصیرالملک شیراز

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
سرقت پنج کاشی هفت رنگ مسجد نصیرالملک شیراز

تعداد پنج کاشی هفت رنگ گل‌دار مسجد تاریخی نصیرالملک شیراز صبح دیروز، شنبه به سرقت رفته است.

خادم مسجد نصیر‌الملک شیراز گفت:

امروز صبح پس از اطلاع یافتن از این سرقت موضوع را به پلیس ۱۱۰ شیراز و حراست اداره کل اوقاف استان فارس اطلاع دادم.

وی در پاسخ به اینکه مگر داخل و اطراف این مسجد از حفاظت الکترونیکی برخوردار نبوده است، بیان کرد که اقدامات اولیه برای خرید دوربین و نصب دوربین در داخل و بیرون از مسجد شده ولی هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است.

خادم مسجد نصیر‌الملک همچنین گفت که طی چند سال گذشته دوبار نیز درکوب برنجی این مسجد نیز هم به سرقت رفته و این سومین سرقت بوده که دیشب صورت گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس نیز ضمن تائید کاشی‌های به سرقت‌رفته گفت که کاشی‌های به سرقت‌رفته مسجد خارج از بنا بوده و در کوچه‌ای که بیشتر پاتوق کارتن خواب‌ها و افراد معتاد است، واقع شده است.

«حجت‌الاسلام سید عباس موسوی» افزود که با توجه به اینکه این مسجد از مساجد شاخص ایران به شمار می‌رود از طریق ماموران انتظامی به جد پیگری سارقان این کاشی‌های گران‌بها و نفیس هستیم.

وی احتمال داد که این سرقت از سوی افراد معتاد و کارتن‌خواب‌هایی که به وفور در کوچه‌های منتهی به این بنای تاریخی در تردد هستند، صورت گرفته باشد.

یک فعال و دوستدار میراث فرهنگی در این ارتباط گفت:

این اثر تاریخی که مربوط به دوره‌ی قاجاریه بوده و معروف به مسجد صورتی است، به لحاظ کم نظیری کاشی‌کاری‌های آن در حقیقت تبلوری هنر نگارگری و نقاشی کاشی هفت رنگ در ایران به شمار می‌رود.

«امین طباطبایی» که مدیریت خانه هنر جاودان را عهده دار است، افزود که هر چند صیانت نشدن اغلب آثار تاریخی به علت فقدان امکانات و اعتبارات یک مشکلی ملی است ولی برخی موازی‌کاری‌ها نیز صیانت از این آثار را دشوارتر کرده است.

این فعال میراث فرهنگی ضمن اینکه جبران و جایگزین این کاشی‌ها دیگر غیرقابل‌جبران است، تاکید کرد که تجهیز بناهای تاریخی و ارزشمند به دوربین‌های مدار بسته یک ضرورت است که متولیان امر باید به این مهم توجه جدی تری داشته باشند.

مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است که به لحاظ جغرافیایی در محله گود عربان که در قدیم به محله اسحق بیگ معروف بوده واقع شده است. این مسجد در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی شاه چراغ و در کوچه‌ی نصیرالملک قرار دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه