کشف ظروف شیشه‌ای خیره‌کننده رومی در فرانسه

احسان رستمی‌پور
احسان رستمی‌پور جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۰
کشف ظروف شیشه‌ای خیره‌کننده رومی در فرانسه

باستان‌شناسان ظروف شیشه‌ای نفیس رومی را در شهر نیم فرانسه کشف کردند.

باستان‌شناسان گروه «INRAP» مجموعه‌ای ارزشمند و نفیس از ظروف شیشه‌ای مربوط به دوره روم را در شهر «نیم»، واقع در جنوب فرانسه کشف کرده‌اند.

شهر نیم فرانسه که در دوران باستان «نماسوس» (Nemausus) نام داشت، یکی از مستعمره‌های رومی در قرن اول پیش از میلاد بوده است. کاوش‌های تازه باستان‌شناسان در جاده منطقه «بوکر» (Beaucaire)، آتش‌سوزی و تدفین ثانویه مربوط به بازه زمانی قرن دوم پیش از میلاد تا قرن دوم پس از میلاد نشان می‌دهد.

ظروف شیشه‌ای رومی

این جاده از مسیر اصلی شرق به غرب محور «راه دومیتیا» (Via Domitia)، گذرگاهی رومی است که ایتالیا و هیسپانیا (نام رومی برای شبه‌جزیره ایبری) را از طریق جنوب فرانسه فعلی به هم متصل می‌کند. کاوش‌ها در این مسیر به محوطه تدفین رسیده است و باستان‌شناسان توانستند ۱۵ مقبره را کاوش کنند. بر اساس گزارش‌های باستان‌شناسی، بیشتر این تدفین‌ها پس از سوزاندن اجساد صورت گرفته است. همچنین یکی از مقبره‌های کشف شده مربوط به کودک کوچکی است که همراه خود چراغی و کوزه‌ای سرامیکی دارد.

کشف شیشه رومی

باستان‌شناسان همچنین در کنار مقبره‌ها، موفق به کشف اشیای مختلفی شدند و دریافتند که تدفین در این منطقه اغلب به‌همراه اشیای شخصی فرد متوفی بوده است. در کنار اجساد، اشیایی از جمله استریجیل (ابزاری برای پاکسازی بدن قبل از غسل)، گلدان‌های شیشه‌ای تزیین‌شده، ظروف سرامیکی، جام خمیر شیشه‌ای، چراغ‌ها و تکه‌هایی از بناهای تدفینی وجود دارد.

ظروف شیشه‌ای رومی

ظروف شیشه‌ای دست‌نخورده که در مراسم‌های تدفین استفاده می شدند، یکی از مهم‌ترین و درخشان‌ترین آثار کشف شده باستان‌شناسان در این منطقه هستند. گروه کاوش این محوطه در حال حاضر درهای محوطه را به روی بازدیدکنندگان باز کرده است و در قالب تور بخش‌های مختلف دستاوردهای خود را معرفی می‌کنند. 

مطالب مرتبط:

منبع inrap

دیدگاه