آسیب یخدان ۲۰۰ ساله سیرجان در بارندگی | مرمت غیراصولی علت تخریب

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۷
آسیب یخدان ۲۰۰ ساله سیرجان در بارندگی | مرمت غیراصولی علت تخریب

یخدان احمدآباد سیرجان به‌دلیل مرمت غیراصولی آسیب دیده است.

یخدان تاریخی احمدآباد سیرجان هفته گذشته در جریان بارش‌های شدید باران دچار ریزش شد و بخشی از آن آسیب جدی دید. میراث فرهنگی کرمان علت اصلی این آسیب را مرمت‌های غیراصولی اعلام کرده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان درباره علت تخریب بخشی از این بنا اظهار داشت:

مرمت این بنای تاریخی چند سال قبل توسط مالک که بخش خصوصی است، به‌صورت غیراصولی و بدون نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام شده و همین موضوع بنا را در برابر بارش‌ها آسیب‌پذیر کرده بود. این یخدان مالک خصوصی دارد که چند سال قبل بدون هماهنگی با میراث فرهنگی نسبت به مرمت بنا اقدام کرد.

محسن موحدی ادامه داد:

مرمت یخدان محمودآباد سیرجان با پوشش آجری انجام شده که کار غیراصولی بود؛ در صورتی که باید با مصالح همگن و زیر نظر کارشناسان مرمت اداره‌کل میراث فرهنگی انجام می‌شد. البته چندسال گذشته تذکر و توضیح لازم برای مرمت این یخدان داده شد که به‌دلیل نیمه‌کار بودن مرمت امکان تغییر مصالح نبود؛ اما در مرمت جدید باید به‌طور حتم این کار با نظارت میراث فرهنگی باشد.

او با اشاره به اینکه میراث فرهنگی در استان کرمان واجد توانمندی، تجربه و فناوری مرمت بناهای تاریخی است، بیان کرد:

در هر بنای تاریخی که مالک خصوصی دارد، اگر دخل‌وتصرف بی‌رویه و غیرکارشناسی انجام شود، به بنا بیشتر آسیب وارد می‌آید. مرمت و دخل‌وتصرف غیراصولی نه‌تنها از نظر فیزیکی به بنای تاریخی آسیب می‌زند، بلکه روح و اصالت بنا را هم از بین می‌برد.

موحدی با بیان اینکه بنای تاریخی بر اساس اقلیم محل و منطقه احداث شده است، تصریح کرد:

وقتی تغییر اقلیم صورت می‌گیرد، بناها در معرض تخریب بیشتر قرار می‌گیرند و در مناطقی از استان کرمان به‌دلیل بارندگی‌ها و تغییر اقلیم خسارت‌هایی وارد شده است. در حال بازدید، ارزیابی و جمع‌بندی گزارش‌ها در زمینه خسارات وارد آمده به بناهای تاریخی استان به‌دلیل بارش‌ها هستیم که میزان نهایی برای جبران خسارت، به ستاد بحران استان کرمان ارسال می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه