کشف خمره‌هایی با محتوای خاص در کشتی غرق شده رومی‌

احسان رستمی‌پور
احسان رستمی‌پور شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۷
کشف خمره‌هایی با محتوای خاص در کشتی غرق شده رومی‌

نوع جدیدی از خمره‌های سفالی رومی در کشتی غرق شده کشف شد.

مطالعه یک کشتی غرق شده رومی در سواحل «مایورکا» (Majorca) منجر به کشف نوعی تازه‌ای از خمره‌های سفالی رومی یا «آمفورا» (Amphora) شد.

کشتی غرق شده‌ای که به «کشتی شکسته» (سس فونتانلز؛ Ses Fontanelles) معروف است، در نزدیکی ساحلی توریستی در حوالی مایورکا در مجمع‌الجزایر پالما کشف شده است. 

بر اساس نتایج پژوهشی که در  مجله «علوم باستان‌شناسی و مردم‌شناسی» (Archaeological and Anthropological Sciences) منتشر شده، این کشتی متعلق به قرن چهارم میلادی است. همچنین احتمال داده می‌شود که این کشتی تاریخی در مسیرهای تجاری غرب مدیترانه فعال بوده است. 

خمره رومی

باستان‌شناسان در انبار این کشتی غرق شده محموله‌ای از خمره‌های سفالی بسته‌بندی شده را کشف کردند. روی برخی از این خمره‌ها، کتیبه‌هایی حاوی اطلاعاتی مانند مبدا، مقصد، نوع محصول و صاحب کالا وجود دارد.

این خمره‌ها در چهار گروه اصلی طبقه‌بندی شده‌اند. فراوان‌ترین آن‌ها خمره‌هایی از نوع «آلماگرو ۵۱سی» (Almagro 51c) است که بیشتر آن‌ها شامل نوعی سس ماهی به نام «آنچوی اروپایی» (Engraulis Encrasicolus) هستند.

خمره رومی

خمره‌های دیگر شامل کف تخت از نوع «کی ۱۹» (Keay XIX) و نوع جدیدی از خمره‌ها به نام «سس فونتالنز ۱» (Ses Fontanelles I) در این کشتی شناسایی شدند. نوع جدید خمره‌های کشف شده، بزرگ‌تر و سنگین‌تر از سایر آن‌ها است و برای حمل روغن گیاهی استفاده می‌شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه