مرمت عمارت کلاه فرنگی باغ موزه قصر

سیامک احدی
سیامک احدی سه شنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۵
مرمت عمارت کلاه فرنگی باغ موزه قصر

عمارت کلاه فرنگی باغ موزه قصر با هدف حفظ و صیانت از ابنیه‌های تاریخی مرمت و بازسازی می‌شود.

«محمد جواد خسروی» معاون فنی و عمران منطقه ۷ گفت:

با عنایت به بازپیرایی و مرمت عمارت کلاه فرنگی در سنوات گذشته، سیاست اجرایی منطقه بازگشت کالبدی بنا به حالت اولیه و اجرای فضاهایی در غالب معماری اولیه در راستای حفظ بنا با هماهنگی میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفت.

خسروی افزود:

تراشیدن دیواره‌های گچی (بدنه بیرونی، داخلی و سقف) جهت رسیدن به نمای اصلی (نمای آجری)، مرمت و بازسازی دیواره‌های آجری به همراه ساب‌زنی و بندکشی، ترمیم و بازسازی گچ‌بری‌ها، اجرای سقف داخلی بنا به صورت کاربندی چوبی با طرح دوره قاجار و بازسازی سقف چوبی زیر ایوان از جمله اقداماتی است که از سوی این منطقه در عمارت کلاه فرنگی باغ موزه قصر در حال اجرا است.

عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد (یا کاخ عشرت‌آباد پیشین) ساختمانی از دوره قاجار است که در خاور تهران، در میدان عشرت‌آباد (میدان سپاه)، پادگان عشرت‌آباد (پادگان ولیعصر) جای گرفته‌است. این اثر در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۴۶ با شماره‌ی ثبت ۶۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاخ عشرت‌آباد پس از نخستین سفر ناصرالدین شاه به فرنگ ساخته شد. این عمارت با الگوی معماری ایرانی در چهار طبقه بنا نهاده شده‌است. این بنا در دوره‌ای به عنوان خوابگاه انیس‌الدوله یکی از همسران ناصرالدین شاه اختصاص داده شد و در جنوب شرق این عمارت حوض دایره‌ای بزرگی قرار گرفته که آب آن با آب قنات پر می‌شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه