بهترین و معروف ترین کافه های انقلاب | عکس + آدرس و رده قیمت

فاطمه حکمت شعار
فاطمه حکمت شعار یکشنبه، ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۹
بهترین و معروف ترین کافه های انقلاب | عکس + آدرس و رده قیمت

کافه های متعددی در مرکز شهر تهران قرار دارند که در میان آن‌ها،‌ کافه های انقلاب به‌دلیل موقعیت مکانی و تردد دانشجویان، همواره بیشتر مورد توجه واقع می‌شود.

خیابان انقلاب تهران، یکی از معروف‌ترین و شلوغ‌ترین مراکز تردد شهر است که به‌دلیل وجود اماکن فرهنگی و آموزشی، کتاب‌فروشی‌های متعدد، دانشگاه تهران و دانشکده‌های گوناگون، از مهم‌ترین گذرهای فرهنگی پایتخت به شمار می‌رود. حضور در کافه های خیابان انقلاب و نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه،‌ می‌تواند فرصت خوبی برای استراحت و کسب انرژی مضاعف باشد.

موقعیت مکانی این خیابان معروف تهران در مرکز شهر و دسترسی آسان شهروندان از یک سو و عبور و مرور جمع کثیری از اساتید و دانشجویان از سوی دیگر، میدان و خیابان انقلاب تهران را به محله پررفت‌و‌آمد و شلوغی تبدیل کرده است.

تعداد زیادی کافه‌ با طراحی متفاوت و خوردنی‌های متعدد در خیابان انقلاب و اطراف آن وجود دارد که گزینش و انتخاب از میان آن‌ها،‌ کار ساده‌ای نیست. هرچند تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از این کافه‌ها در زمان همه‌گیری کرونا،‌ به حالت تعلیق یا تعطیل درآمده‌اند؛ اما همچنان کافه‌های بسیاری در کوچه‌ها و خیابان‌های منتهی به خیابان انقلاب تهران، مشغول به فعالیت هستند که هریک رویکردی جداگانه را پیش گرفته‌اند.

این مقاله به سراغ تعدادی از بهترین و معروف‌ترین کافه های انقلاب رفته است که همچنان طرفداران ویژه‌ای دارند و برخی از آن‌ها مشتریان را در صف انتظار می‌نشانند.

بهترین کافه های خیابان انقلاب:

کافه گالری مارکوف

  • آدرس کافه گالری مارکوف: خیابان انقلاب، بین چهارراه ولیعصر و چهارراه کالج، خیابان خارک، کوچه شهرود، پلاک ۹ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط
  • کافه‌ های روباز میدان انقلاب

کافه گالری مارکوف

منبع عکس: سایت بلد؛ نام عکاس: ناشناس

 کافه گالری مارکوف برای آن‌هایی که در هزارتوی قصه‌ها نفس می‌کشند،‌ یک فضای ایدئال و دوست‌داشتنی است. قصه تولد کافه مارکوف و نام‌گذاری آن نیز ریشه در داستان‌های قدیمی تاریخ دارد.

این کافه در ابتدا در کنار باغ موزه قصر قرار داشت و نامش را از معمار روس‌تباری وام گرفت که روزگاری به‌عنوان تبعه خارجی، ساکن ایران بود. «نیکلای مارکوف» پس از انقلاب بلشویکی روسیه در سال ۱۹۱۷، در ایران ماندگار می‌شود و بیش از ۲۰ اثر معماری، از خود بر جای می‌گذارد. وی در نهایت در سال ۱۹۵۷ میلادی (۱۳۳۶ خورشیدی) در تهران درگذشت و در گورستان ارامنه دولاب به خاک سپرده شد.

 آثار مشهور و ماندگاری چون دبیرستان البرز تهران، ساختمان اداره پست ایران، ساختمان شهرداری (عمارت بلدیه)، دبیرستان انوشیروان دادگر، کلیسای مریم مقدس، مدرسه ژاندارک، مدرسه جدید دارالفنون، سفارت ایتالیا، کارخانه قند ورامین، ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی) و زندان قصر بخشی از طراحی‌های مارکوف در ایران به شمار می‌آیند و او را از پیشگامان معماری مدرن در ایران می‌دانند. 

زندان قصر یکی از مشهورترین یادگارهای این معمار روس‌تبار، در واقع، بازسازی یکی از قدیمی‌ترین قصرهای پادشاهان قاجار است که پس از تغییر کاربری‌های متعدد، در اواخر عصر ناصری به یک مرکز نظامی تبدیل و نیروی قزاق در آن مستقر شد. بعدها و در زمان «رضاشاه پهلوی» به غیر از «کلاه فرنگی» و یک ساختمان قدیمی، این مکان کاملا تخریب و به‌عنوان اولین زندان متمرکز پایتخت، مورد بهره‌‌برداری قرار گرفت. طراحی و معماری این زندان را بر عهده مارکوف روسی گذاشتند و در سال ۱۳۰۸ خورشیدی، آن را افتتاح کردند که تا دهه ۸۰ خورشیدی نیز کماکان به‌عنوان زندان از آن استفاده می‌شد و سپس تعطیل شد.

زندان قصر در ابتدای دهه ۹۰، با تغییر کاربری مجدد، به‌عنوان باغ موزه در معرض بازدید عموم قرار گرفت و کمی بعد، در سال ۱۳۹۲ خورشیدی) در فضای کنار این باغ موزه کافه‌ای افتتاح شد که نامش را به یاد هنرمند روسی ایرانی آن مجموعه، «مارکوف» گذاشتند.

گروه جوان موسس کافه گالری مارکوف، این کافه را پس از چهار سال، به حوالی خیابان انقلاب تهران و به خانه‌ای قدیمی و باصفا منتقل کردند که نام مارکوف نیز با اهالی کافه جابه‌جا شد؛ هرچند که کافه مارکوف اولیه با مدیریت جدید، در همان زندان قصر باقی ماند.

کافه مارکوف انقلاب

منبع عکس:کافه یاب؛ نام عکاس: ناشناس

اکنون کافه مارکوف به یکی از دنج‌ترین کافه های انقلاب تبدیل شده است؛ کافه‌ای که فضای باز، محیط گرم و دلنشین، حال و هوای دلچسب و دکوراسیون نوستالژی آن، تصویر خانه مادربزرگ‌ها را در ذهن تداعی می‌کند. فضای فعلی این کافه را یک خانه قدیمی آجری و دو طبقه تشکیل می‌دهد که پله‌ها و ایوان آن با گلدان‌های زیبای شمعدانی تزیین شده و حیاط کوچک و زیبای آن را حوضی فیروزه‌ای و میز و صندلی‌های فلزی رنگی زینت بخشیده‌ است.

راهرو‌ها و اتاق‌های کافه را نیز با عکس‌ها و وسایل قدیمی آذین بسته‌اند و میز ‌و صندلی‌های چوبی و کتابخانه‌ای کوچک، انتظار مهمانان مارکوف را می‌کشند. علاوه بر فضای دنج و آرام، خوش‌خلقی و رفتار مودبانه و صمیمی کارکنان کافه مارکوف، یکی از مهم‌ترین امتیازات این کافه محسوب می‌شود و کیفیت غذا، دسر و نوشیدنی‌های آن را نیز معمولا مطلوب توصیف می‌‌کنند. 

منوی متنوع این کافه شامل انواع سالاد، پیش‌غذا، غذای خانگی، غذای روزانه، صبحانه، پاستا و پنینی و اسنک، نوشیدنی‌های سرد، شربت و عرقیات سنتی، انواع چای و قهوه و شیک و گلاسه می‌شود. نکته جالب‌توجه در این منو،‌ سرو غذای روزانه است که هرروز هفته را به یکی از پلوهای سنتی ایرانی اختصاص داده‌اند.

کافه گالری مارکوف بنا به گفته اهالی آن، فقط یک کافه نیست؛ چراکه توجه ویژه‌ای به فرهنگ و هنر و ادبیات دارد و در قالب برنامه‌های مختلف،‌ گاه میزبان اهالی این حوزه است. در مناسبت‌های گوناگون نیز می‌توان از اجرای تئاتر و برگزاری موسیقی زنده در کافه لذت برد.

کافه باکارا

  • آدرس کافه باکارا: بالاتر از ميدان انقلاب، خيابان كارگر شمالى، كوچه فروزان‌فر (رهنما)، پلاک ١٩ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط
  • کافه‌ های روباز میدان انقلاب

حیاط کافه باکارا

منبع عکس: irannihon؛ نام عکاس: ناشناس

کافه باکارا یکی از بهترین و زیباترین کافه های انقلاب به حساب می‌آید که محیط زیبا و قدیمی آن،‌ حس نوستالژی را در بسیاری از افراد زنده می‌کند. نام این کافه از منطقه‌ای حاکم‌نشین در کشور فرانسه آمده است که به شیشه‌سازی شهرت دارد. از این جهت، این نام را نیز متناسب با روح تاریخی و فضای کلاسیک خانه انتخاب کرده‌اند. 

قدمت ساختمانی که کافه در آن قرار دارد،‌ به دوره پهلوی برمی‌گردد. محیط کافه نیز به دو قسمت داخلی و خارجی (حیاط) تقسیم می‌شود که در هر دو قسمت، تمرکز طراحی را بر فضاسازی سنتی و چیدمان ایرانی قرار داده‌اند.

کافه باکارا محلی نوستالژیک منطبق بر اصول طراحی و معماری ایرانی است که با کمک المان‌هایی کلاسیک از روزگار دور، آرامش را به مهمانان خود هدیه می‌کند

وجود بنای آجری زیبایی منطبق بر اصول معماری ایرانی و حوض بزرگ فیروزه‌ای در مرکز حیاط که دور تا دورش مزین به گلدان‌های گل شده است، کافه باکارا را به محلی برای تداعی خاطرات یا لمس روزگار گذشته تبدیل می‌کند.

 چند المان کلاسیک نیز از دهه‌های پیشین در جای‌جای بنا و اطراف حوض به چشم می‌خورد که حس و حال فضا را دو چندان کرده است. المان‌هایی چون رادیوی قدیمی، فانوس، تلفن‌های دیواری، تلویزیون قدیمی زرد‌ رنگ و چرخ خیاطی دستی که عموما در خانه مادربزرگ‌ها دیده می‌شد و این روزها، دیگر در کمتر جایی می‌توان سراغ از آن گرفت. چند تاب چوبی نیز در کنار حوض آب قرار دارد که برای کودکان و کسانی که هنوز وسوسه تاب‌بازی رهایشان نمی‌کند،‌ گزینه هیجان‌انگیزی به نظر می‌رسد.

محیط دلنشین کافه باکارا با تکیه بر این المان‌های سنتی و قدیمی،‌ بسیار مورد توجه قرار گرفته و این مکان را به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین فضاهای پایتخت و پرطرفدارترین کافه های میدان انقلاب تهران تبدیل کرده است.

فضای خارجی باکارا در روزهای سرد سال، به سیستم گرمایشی مجهز می‌شود و در صورت تمایل، پتو نیز در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد تا لذت صرف وقت در حیاط با صفای مجموعه، همواره وجود داشته باشد.

فضای داخلی کافه باکارا

منبع عکس: فیدیلیو؛ نام عکاس: ناشناس

کافه باکارا منوی متنوع و مفصلی از انواع نوشیدنی های گرم و سرد،‌ انواع غذاهای ایرانی و فرنگی از سنتی تا مدرن، پیش‌غذا و سالاد، صبحانه،‌ کیک و دسر آماده کرده است که اکثر آن‌ها را در ظروف قدیمی و روحی سرو می‌‌کند. در میان نوشیدنی‌های گرم کافه باکارا، انواع چای و قهوه، قهوه‌های دمی و دمنوش‌های سنتی ایرانی به چشم می‌خورد که در این میان، هات چاکلت و دم‌نوش‌های باکارا بسیار معروف و محبوب هستند.

نوشیدنی‌های سرد این کافه نیز انواع اسموتی، شیک،‌ ماکتل، قهوه سرد،‌ آب‌میوه تازه فصل،‌ شربت‌ و عرقیات سنتی را شامل می‌شود. در منوی غذای اصلی کافه، انواع برگر چون چیز برگر، فت برگر، ماشروم برگر، باکارا برگر و جوسی برگر، انواع پاستا چون پاستا مرغ، پاستا گوشت و پاستا پستو، بشقاب سوخاری، کته استیک، استیک ریبای، وجی پنینی و بیف پنینی به چشم می‌خورد.

شامی کباب، باقلا قاتق، ترشه شامی و کشک و بادمجان نیز از جمله غذاهای ایرانی باکارا است. آیتمی نیز تحت عنوان «غذای روز» در منوی این کافه وجود دارد که روزهای هفته (به غیر از شنبه‌ها) را به یکی از پلوهای سنتی ایرانی اختصاص داده‌اند.

کافه باکارا از آغاز همه‌گیری کرونا، از جمله کافه هایی به شمار می‌رفت که پروتکل‌های بهداشتی به‌طور کامل در آن رعایت می‌شد. این امر، همچنان با ضدعفونی کردن کامل دست‌ها و محیط و فاصله بیشتر میز‌های حیاط ادامه دارد تا لحظات مشتریان، با خاطر آسوده در این کافه سپری شود.

به غیر از ساعاتی از صبح و ظهر که خلوت‌ترین زمان‌های کافه محسوب می‌شود، باکارا معمولا کافه شلوغی است؛ ازاین‌رو، تنها در هنگام شلوغی کافه، حداکثر استفاده از هر میز را حدود ۹۰ دقیقه در نظر گرفته‌‌اند تا زمان انتظار سایر مشتریان را به حداقل برسانند. وجود پارکینگ عمومی در چند قدمی کافه، اختصاص طبقه دوم به آرت شاپ و حمایت از کسب و کارهای کوچک، محیط صمیمی و دل‌باز،‌ کیفیت مطلوب غذاها و نوشیدنی‌ها و رفتار بسیار خوب پرسنل،‌ بخشی از امتیازات مثبت کافه باکارا از نظر شهروندان است.  

کافه خانه گدار

  • آدرس کافه خانه گدار: خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان پورسینا، نبش کوچه جلالیه، پلاک دو (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط
  • کافه‌ های روباز میدان انقلاب

کافه خانه گدار، تنها یک کافه برای گذران وقت و صرف یک نوشیدنی گرم یا سرد نیست. در و دیوار این کافه، قصه‌ای از دل تاریخ و معماری معاصر ایران را روایت می‌کند؛ خانه‌ای تاریخی در تهران که بنا بر بعضی اسناد، روزگاری به مهم‌ترین شخصیت خارجی دوره پهلوی اول تعلق داشت و در گذر زمان، سرنوشتی عجیب برایش رقم خورد. آندره گدار (André Godard) باستان‌شناس و معمار فرانسوی بود که در زمان رضا شاه پهلوی به استخدام دولت وقت درآمد و در طی حدودا ۳۰ سال سکونت در ایران، آثار ماندگاری از خود به یادگار گذاشت.

کافه گدار، زمانی خانه معمار فرانسوی بود که پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران را بنیان گذاشت و بناهایی چون موزه ایران باستان و حافظیه شیراز،‌ از او در ایران به یادگار مانده است

گدار بنیان‌گذار و رئیس پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و بناهای بسیاری در ایران،‌ توسط او مرمت،‌ طراحی و اجرا شد. از میان مهم‌ترین آثار معماری به جا مانده از وی،‌ می‌توان به موزه ایران باستان،‌ حافظیه شیراز، مدرسه ایرانشهر در یزد، موزه آذربایجان تبریز و دبیرستان امام صادق (حکیم نظامی) قم اشاره کرد.

حال،‌ مکان فعلی کافه گدار خانه‌ای است که زمانی محل اقامت آندره گدار در ایران بود و به یاد این معمار مطرح فرانسوی،‌ نام وی را بر آن گذاشته‌اند. گفته می‌شود که طراحی این خانه، بر اساس الگوی معماری دوران پهلوی اول و توسط شخص گدار انجام گرفت. خانه‌ای مدرن با نمایی سفید رنگ که جنب دانشگاه تهران قرار دارد و تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی را به نمایش می‌گذارد.

طبقه دوم این خانه در زمان پهلوی دوم ساخته شد و به‌عنوان زایشگاه مورد استفاده قرار گرفت. این خانه را پس از انقلاب در اختیار دانشگاه تهران قرار دادند و برای مدتی، محل تشکیل کلاس‌های رشته مامایی شد. خانه گدار بعد از تغییر کاربری به کافه رستوران،‌ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و اکنون، به یکی از زیباترین کافه‌ های انقلاب و بهترین کافه‌ های روباز تهران تبدیل شده است. مکانی دلنشین با فضاسازی و رنگ‌آمیزی چشم‌نواز و مبلمان آنتیک که علاوه بر حفظ حال و هوای قدیمی، المان‌هایی از معماری مدرن معاصر را نیز به نمایش می‌گذارد.

محیط زیبای کافه و قصه‌ای که بسیاری با آن آشنایی دارند،‌ از جمله دلایلی به شمار می‌رود که کافه خانه گدار را به مکانی پر تردد و شلوغ برای گذران وقت مبدل ساخته است. ازاین‌رو،‌ بهتر است پیش از مراجعه،‌ از رزرواسیون مجموعه استفاده کرد و انتظار را به حداقل رساند. 

منوی متنوع کافه خانه گدار شامل انواع نوشیدنی سرد و گرم خاص چون ویرجین موهیتو، بلو مارگاریتا، مون لایت، مدمانگو، کلد برو، کارامل ماکیاتو، اوریگامی، ایروپرس، چای کرک زعفرانی و دمنوش گدار می‌شود. برای صبحانه می‌توان به سراغ سینی یا بشقاب صبحانه و سینی سبز رفت و به‌عنوان پیش‌غذا، مواردی چون سوپ روز، فرنچ فرایز، دیپ قارچ و بادمجان، کراستینی سبزیجات و سیب‌زمینی وجز (سیب‌زمینی با دیپ پنیر و بیکن) سفارش داد.

همچنین، انواع غذای اصلی، برگر و ساندویچ، سالاد، کیک و دسر نیز در کافه خانه گدار سرو می‌شود. علاوه بر محیط جذاب، طعم و کیفیت مطلوب غذاها و نوشیدنی‌ها، رفتار مناسب پرسنل و سرویس‌دهی خوب را از جمله مزیت‌های کافه خانه گدار معرفی می‌کنند.

کافه فکر

  • آدرس کافه فکر: خیابان انقلاب، انتهای خیابان دانشگاه، بن‌بست پور جوادی، پلاک هفت، طبقه دو (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط
  • کافه بازی‌های انقلاب

کافه فکر انقلاب

منبع عکس: سایت کافه فکر؛ نام عکاس: ناشناس

کافه فکر یک مجموعه فرهنگی است که به‌عنوان اولین مرکز ترویج و فروشگاه تخصصی بازی‌های رومیزی، فعالیت خود را از مهرماه سال ۱۳۹۳ خورشیدی در خانه ریاضیات تهران آغاز کرد. در این کافه لذت و هیجان و سرگرمی دست به دست هم داده‌اند تا لحظات بهتری را برای افراد رقم بزنند. 

کافه فکر که یکی از بهترین کافه های بازی تهران به شمار می‌رود، بیش از ۴۵۰ عنوان بازی دارد تا رضایت همه سلیقه‌ها و سنین مختلف را جلب کند. از سوی دیگر،‌ وجود تعداد و تنوع منحصربه‌فرد بازی‌ها، کافه فکر را به پیشتاز مراکز بازی‌های رومیزی در کشور بدل کرده است. بازی‌هایی که با دقت بسیار و با بهره‌گیری از متخصصان بازی‌های رومیزی به روز‌رسانی می‌شود تا حداکثر استفاده برای مراجعان فراهم آید. برای انتخاب و آموزش بازی نیز اشخاصی به‌عنوان راهنما در کافه مستقر شده‌اند و مشاوره یا آموزش‌های لازم را در خصوص بازی‌ها ارائه می‌کنند.

کلیه غذاهای موجود در کافه فکر انقلاب،‌ تنها با استفاده از سبزیجات و لبنیات آماده می‌شوند و کاملا گیاهی و مناسب افراد وجترین هستند

خوردنی‌هایی که در کافه فکر وجود دارند نیز هویتشان با بازی‌ها شکل گرفته تا در هنگام استفاده، مشکلی برای بازی کردن مراجعان علاقه‌مند ایجاد نشود. از طرفی، همه غذاها و نوشیدنی‌های موجود در این کافه مناسب گیاهخواران است و با استفاده از لبنیات و سبزیجات تهیه شده‌اند.

محیط جذاب،‌ چالش‌های گروهی هیجان‌انگیز، تنوع گسترده و روزافزون بازی‌ها، بازی‌های مخصوص کودکان و وجود فروشگاه بازی‌های فکری در کنار سرو انواع خوراکی‌های خوشمزه،‌ کافه فکر انقلاب را در فهرست پرطرفدارترین کافه های تهران قرار می‌دهد.

مجموعه کافه فکر در طبقه دوم یک خانه قدیمی واقع شده و همه‌روزه به غیر از دوشنبه‌ها، از ساعت ۱۷ تا ۲۳ آماده پذیرایی از مراجعان است.  

کافه هنر قشقایی

  • آدرس کافه هنر قشقایی: میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، بالاتر از خیابان نصرت، نرسیده به بلوار کشاورز، کوچه عبدی نژاد، پلاک ۱۸، طبقه اول (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط
  • کافه های هنری انقلاب

کافه هنر قشقایی

منبع عکس: کافه یاب؛ نام عکاس: ناشناس

در اطراف میدان انقلاب تهران،‌ یکی از متفاوت‌ترین و خاص‌ترین کافه های هنری پایتخت وجود دارد که مورد توجه بسیاری از اهالی و علاقه‌مندان فرهنگ و هنر و ادبیات و دانشجویان حوزه‌های مختلف قرار گرفته است.

 کافه هنر قشقایی، از سال ۱۳۹۰ خورشیدی کار خود را آغاز کرد و اکنون، نام این کافه برای شهروندان و به‌ویژه کافه دوستان، نامی آشنا و محبوب به حساب می‌آید. موقعیت مکانی این کافه، فضای دلنشین، منوی خاص و متنوع و کیفیت و قیمت مناسب آن، شهرت و محبوبیت کافه قشقایی را نزد مردم افزایش داده است.

کافه هنر قشقایی، محلی برای آموزش موسیقی و باریستایی است و هنرجویان منتخب هر دوره به اپرای هانوفل آلمان معرفی می‌شوند

 اجرای موسیقی زنده نیز از جمله برنامه‌های جذاب کافه هنر قشقایی محسوب می‌شود که اوقات خوش و خاطره انگیزی را برای مهمانان فراهم می‌کند. علاوه بر آن، این کافه در برنامه‌های روزانه خود به آموزش موسیقی و کارگاه‌های باریستایی نیز می‌پردازد و در پایان هر دوره (بدون پرداخت هزینه)،‌ هنرجویان منتخب را برای آموزش تکمیلی به اپرای هانوفل آلمان معرفی می‌کند.

کافه هنر قشقایی یکی از دنج‌ترین کافه های انقلاب و به‌طور کل، شهر تهران به شمار می‌آید که فضاسازی و حفظ حریم شخصی را در دستور کار خود قرار داده است. فضاهایی چون حجره‌های قدیمی در این کافه به چشم می‌خورد که با وجود تنها یک میز،‌ محل مناسبی را برای قرارهای دو نفره یا دوستانه فراهم می‌کند.

علاوه بر آن، دو بخش فضای ویژه (VIP) و کتابخانه را برای استراحت و دیدار هنرمندان و نویسندگان در نظر گرفته‌اند و محلی نیز به بازی‌های دست جمعی و دوستانه اختصاص داده‌اند. مشتریان می‌توانند در مدت حضور در کافه به‌طور رایگان از کتاب‌های کتابخانه استفاده کنند یا در صورت تمایل، به سراغ گیتار کلاسیک کافه بروند.

کلاویه‌های یک پیانوی قدیمی نیز گاه با دستان هنرمندی نوازش می‌شود که ممکن است از مشتریان کافه باشد و برای دقایقی کوتاه، مراجعان را به نوای موسیقی مهمان کند.

منوی کافه هنر قشقایی شامل انواع نوشیدنی،‌ شیرینی، صبحانه و ناهار می‌شود که کوکتل‌های کاملا طبیعی و قهوه‌های مخصوص آن زبانزد است. صبحانه مخصوص،‌ املت آلمانی،‌ پاستا مخصوص،‌ همبرگر مخصوص و لقمه قشقایی، بخشی از غذاهای منوی کافه قشقایی را تشکیل می‌دهند.   

کافه میرا

  • آدرس کافه میرا: میدان انقلاب، ضلع جنوب غربی میدان، جنب بانک پارسیان، ساختمان اسفند، واحد یک (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط
  • کافه های دانشجویی انقلاب

کافه میرا انقلاب

منبع عکس: کافه یاب؛ نام عکاس: ناشناس

اول آبان ماه ۱۳۸۹ خورشیدی، در ضلع جنوب غربی میدان انقلاب تهران،‌ کافه‌ای کوچک افتتاح شد که اکنون، بعد از گذشت ۱۲ سال، آن را به‌عنوان یکی از معروف‌ترین کافه‌ های انقلاب می‌شناسند.

کافه میرا با هدف تغییر نگرش عموم که گاه قهوه را نوشیدنی تجملاتی و محدود به طبقه خاص می‌دانستند؛ کار خود را با فرهنگ‌سازی نوشیدن قهوه آغاز کرد. در این راستا،‌ با استفاده از به‌روزترین تجهیزات و با کیفیت‌ترین مواد مصرفی و نیز همکاری با افراد و شرکت‌های پیشروی این صنعت، فعالیت خود را ارتقا داد.

این کافه توسط جوانان متعهد و متخصصی تاسیس شده است که مشتری‌مداری را سر لوحه کار خود قرار داده‌اند و با شعار «از لذت شما لذت می‌بریم» به استقبال مهمانان خود می‌روند. فضای کوچک و ساده، اما آرام و دوست‌داشتنی کافه با دیوارهای سبز و نوری سبز‌رنگ، جوانان و دانشجویان بسیاری را به خود جلب می‌کند و غذاها و نوشیدنی‌ها و دسرهای خوشمزه آن،‌ معمولا باب طبع اکثر مراجعان قرار می‌گیرد.

محیط دنج و خلوت در میان شلوغی خیابان انقلاب، برخورد مودبانه و صمیمی کارکنان، طعم و کیفیت بسیار خوب قهوه‌، صبحانه و میان‌و‌عده‌های لذیذ با حجم مطلوب، از جمله امتیازات مثبت کافه میرا است.

مهم‌ترین انتقاد وارد بر این کافه، عدم محدودیت در استعمال دخانیات است که افراد غیر سیگاری را به اجبار، راهی اتاقی کوچک‌تر می‌کند. از سوی دیگر، برخی از مشتریان نیز به کم بودن فاصله میزها و در نتیجه ایجاد همهمه در محیط کوچک کافه اشاره می‌کنند که چندان خوشایند نیست. 

کافه کتاب امیرکبیر

  • آدرس کافه کتاب امیرکبیر: میدان انقلاب، خیابان انقلاب، بین ۱۲ فروردین و اردیبهشت، انتشارات امیرکبیر (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط
  • کافه کتاب‌ های انقلاب

کافه کتاب امیرکبیر

منبع عکس: رهبال؛ نام عکاس: ناشناس

کافه کتاب امیرکبیر از سال ۱۳۹۱ خورشیدی، فعالیت خود را آغاز کرد. این کافه کتاب مشهور پایتخت، به موسسه انتشارات امیرکبیر اختصاص دارد و در محل کتاب‌فروشی این موسسه واقع شده است.

در قفسه‌های کتاب کافه کتاب امیرکبیر، بیش از ۷۰ هزار اثر از انتشارات گوناگون و با موضوعات مختلف به چشم می‌خورد که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب‌های کمک آموزشی، آثار بزرگ ادبی دنیا، کتاب‌‌هایی از شاعران ایرانی و انواع داستان‌های کوتاه اشاره کرد.

نشست‌های ادبی، رونمایی از آثار مکتوب فاخر و برپایی مراسم‌های نقد کتاب در زمینه‌های مختلف، از جمله فعالیت‌هایی است که در کافه کتاب امیرکبیر انجام می‌گیرد. علاوه بر بخش بزرگسال، وجود بخش کتاب کودک، برپایی کارگاه‌های روان‌شناسی رفتاری و ارتباطی با کودک و ایجاد فضایی برای مطالعه والدین در کنار فرزندان، از مهم‌ترین رویکردهای این کافه کتاب برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در خانواده است.

کافه کتاب امیرکبیر، مکان فرهنگی آرام و مناسبی را در اختیار اهالی کتاب، کتاب‌خوانان و کتاب‌دوستان قرار می‌دهد تا علاوه بر مطالعه و صرف وقت در محیطی دلنشین، با انواع دسر و نوشیدنی‌های گرم و سرد از خود پذیرایی کنند.

کافه کتاب جان (عمارت شمسا)

  • آدرس کافه کتاب جان (عمارت شمسا): خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، خیابان ادوارد براون، پلاک ۱۷ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط
  • کافه کتاب‌ های انقلاب

کافه کتاب جان در عمارت شمسا

منبع عکس: صفحه اینستاگرام عمارت شمسا؛ نام عکاس: ناشناس

کافه کتاب گالری جان عنوان مکان زیبایی بود که حال، نامش به عمارت شمسا تغییر کرده است. عمارتی که به خاندان ملک مدنی از چشم‌پزشکان دربار قاجار و پهلوی تعلق داشت و معماران دربار در سال ۱۲۸۰ خورشیدی،‌ آن را بنا کردند.

فضای دلنشین و حیاط بزرگ و باصفای این مجموعه، در تلفیق با نوای موسیقی و صدای آب، جان می‌گیرد و آرامشی مضاعف به مراجعان هدیه می‌کند. این حیاط زیبا به‌همراه بخشی از طبقه اول ساختمان، فضای کافه را تشکیل می‌دهد و بخش دیگر بنا، به کتاب‌‌فروشی اختصاص گرفته است. برگزاری دوره‌ای نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف نیز در طبقه دوم عمارت انجام می‌گیرد.

نمای کلاسیک و حوض فیروزه‌ای حیاط، طراحی سنتی و دکوراسیون قدیمی و جذاب کافه، فضای دلنشین و گرم و صمیمی، حجم و قیمت مناسب غذا و سرویس‌دهی مطلوب و سریع، از جمله امتیازات مثبت کافه کتاب جان در عمارت شمسا است.

انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد،‌ قهوه‌های دمی، اسموتی، انواع صبحانه، میان‌وعده، سالاد، برگر، پاستا، تست و پنینی،‌ غذاهای خانگی و انواع کیک، منوی متنوع کافه کتاب جان را تشکیل می‌دهند.

کافه قنادی فرانسه

  • آدرس کافه قنادی فرانسه: خیابان انقلاب، رو‌به‌روی خیابان وصال، نبش خیابان ابوریحان، پلاک ۱۲۷۲ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط
  • کافه قنادی‌ های انقلاب

کافه قنادی فرانسه

منبع عکس: دروازه تهران؛ نام عکاس: داوود قهردار

کافه قنادی فرانسه قدیمی‌ترین، معروف‌ترین و محبوب‌ترین کافه قنادی خیابان انقلاب تهران است که در سال ۱۳۴۴ خورشیدی تاسیس شد. شهرت و نام این کافه قنادی،‌ به جهت شیرینی‌هایی خاص آن شکل گرفت؛ شیرینی‌هایی که برای نخستین بار به سبک فرانسوی در ایران پخت می‌شدند.

نام شیرینی فرانسه از سبک شیرینی‌پزی قناد فرانسوی آن الهام گرفت که اولین شیرینی‌های فرانسوی را در ایران پخت کرد

«ژيلبرت بارو» قناد فرانسوی‌ تباری بود که به ایران آمد و در قنادی تازه تاسیس خیابان شاه‌رضای سابق (انقلاب کنونی) مشغول به کار شد. ایرانیان و اهالی پایتخت، برای نخستین بار، طعم شیرینی‌های فرانسوی و نان‌های صنعتی مدرن را با دست‌پخت «بارو» چشیدند و نام قنادی نیز وام‌دار سبک قنادی او باقی ماند.

حال، کافه قنادی فرانسه به بخشی از هویت خیابان انقلاب تبدیل شده است و با معماری خاص کلاسیک و فضای زیبا و نوستالژیک، نظر عموم عابران را به خود جلب می‌کند.

در این میان، جایگاه ویژه اهالی فرهنگ و هنر و علاقه‌مندان به این حوزه، در میان مراجعان کافه مشهود است؛ چراکه بخشی از نمای بیرونی کافه قنادی فرانسه به پوسترهایی از رویدادهای فرهنگی و هنری شهر تعلق دارد.

تنوع بسیار بالایی از انواع شیرینی‌های خشک و تر، انواع کیک و چیز کیک به‌همراه نوشیدنی‌های گرم و سرد در شیرینی فرانسه وجود دارد تا پاسخگوی تمامی ذائقه‌ها و سلایق مختلف مراجعان باشد. کیفیت مطلوب محصولات و قیمت بسیار مناسب آن نیز،‌ همواره مورد توجه مشتریان کافه قنادی فرانسه قرار می‌گیرد.

محبوب‌ترین محصول این کافه قنادی معروف پایتخت، چیزکیک یا کیک پنیر ویژه شیرینی فرانسه به شمار می‌آید که در کنار یک لیوان شیرکاکائو یا قهوه دلخواه، انتخاب بسیاری از مشتریان این کافه است. مشتریانی که عموما پشت پیشخوان کافه می‌ایستند و خاطرات خیابان دوست‌داشتنی انقلاب را در ترکیب با عطر و طعم قهوه‌شان، مزه می‌کنند.

کافه کیک استودیو ورتا (ورتا کیک لند)

  • آدرس کافه کیک استودیو ورتا: خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شیرازی و خیابان اسکو، جنب سینما سپیده، پلاک ۹۷۹ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط رو به بالا
  • کافه قنادی‌ های انقلاب

کافه ورتا کیک لند

منبع عکس: سایت ورتا کیک لند؛ نام عکاس: ناشناس

کافه قنادی ورتا کیک لند (Vorta Cake Land) یک کافه قنادی مدرن و فانتزی با دکوراسیون متفاوت اما جالب‌توجه است. شاید مهم‌ترین وجه تمایز کافه قنادی ورتا در مقابل سایر کافه‌ های خیابان انقلاب را نیز باید طراحی فضای شاد،‌ روشن و متفاوت آن عنوان کرد.

زمان زیادی از شروع فعالیت کافه کیک استودیو ورتا نمی‌گذرد؛ اما در همین زمان کوتاه، نظر بسیاری از شهروندان را به خود معطوف کرده است؛ به‌ویژه دانشجویان بسیاری هستند که عصرهای خود را در این کافه خاص و زیبا سپری کرده و با یک برش کیک یا نوع خاصی از شیرینی در کنار انواع قهوه یا دم‌نوش‌های گیاهی، از خود و دوستانشان پذیرایی می‌کنند.

کیک‌های بزرگ یا تک نفره خاص و زیبا،‌ کوکی‌هایی با طراحی متفاوت و شیرینی‌های خوشمزه کافه قنادی ورتا، ‌به سرعت در میان شهروندان و به‌خصوص جوانان، مشهور و محبوب شد.  

کافه قنادی ورتا، از جمله دنج‌ترین کافه های انقلاب به حساب می‌آید که برای دورهمی‌های کوتاه مدت دوستانه می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد. افراد بسیاری تمایل به برگزاری جشن تولد در این کافه دارند؛ چراکه علاوه بر فضای گرم و صمیمی کافه، کیک‌های تولد خاص، متنوع و رنگارنگ ورتا نیز از طرفداران بسیاری برخوردار است.

در کنار انواع نوشیدنی، چهار عنوان لالا کیک، آرت کیک،‌ کیک روز و شیرینی روز، منوی کلی محصولات ورتا کیک لند را تشکیل می‌‌دهد. در این میان، کیک رد ولوت، کیک موکا، انواع کاپ کیک، رول دارچین، قهوه فرانسه و دمنوش های گیاهی این کافه قنادی، از محبوب‌ترین و معروف‌ترین محصولات آن به شمار می‌آیند.

کافه دیاموند

  • آدرس کافه دیاموند: خیابان انقلاب، خیابان ویلا (استاد نجات الهی)، خیابان فلاح پور، پلاک ۳۳ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط رو بالا
  • کافه‌ های قدیمی انقلاب

کافه دیاموند

منبع عکس: کافه یاب؛ نام عکاس: ناشناس

جایی درست در قلب پایتخت،‌ یکی از بهترین کافه رستوران‌های تهران قرار دارد که به‌رغم ازدحام جمعیت،‌ یکی از دنج‌ترین کافه های انقلاب نیز به شمار می‌آید. عمارتی بزرگ با معماری کلاسیک که زمانی یک عکاس‌خانه قدیمی بود و اکنون به همت چند جوان خوش‌ ذوق، به یکی از زیباترین کافه‌ های انقلاب تبدیل شده است. طراحی فضای کافه دیاموند با تلفیق سنت و مدرنیته شکل گرفته و در عین حال، حفظ اصالت کلاسیک بنا را نیز مد نظر قرار داده‌اند.

کافه رستوران دیاموند شامل دو طبقه فضای بسته و یک فضای باز بزرگ در حیاط می‌شود که انتخاب اکثر مشتریان،‌ حیاط زیبای این کافه است؛ زیرا با استفاده از سیستم گرمایشی و سرمایشی در فضای باز،‌ در روزهای بسیار سرد یا گرم سال نیز می‌توان از محیط زیبای حیاط لذت برد. با توجه به ازدحام جمعیت در ساعت‌های شلوغ،‌ توصیه می‌کنند که خصوصا در عصر و روزهای آخر هفته، میز خود را از قبل رزرو کنید.

منوی کافه رستوران دیاموند که شامل دو بخش منوی کافه‌ای و منوی غذایی است؛ در عین سادگی،‌ بسیار متنوع و ویژه به نظر می‌رسد و غذاها و نوشیدنی‌های آن کیفیت بسیار مطلوبی دارند. به‌دلیل سیستم خاص تامین محصولات کافه دیاموند، نوشیدنی‌ها و میوه‌هایی در این کافه خواهید یافت که چون رامبوتان (میوه گرمسیری) در کمتر مکان مشابهی می‌توان سراغ از آن گرفت.

حضور باریستاهای خلاق و حرفه‌ای و وجود قهوه‌های با کیفیت و صد در صد عربیکا، طعم بی‌نظیری از قهوه را به مشتریان هدیه می‌دهد. صبحانه‌های کافه دیاموند را نیز برخی از بهترین صبحانه‌های تهران معرفی می‌کنند که منوی آن ترکیبی از صبحانه ایرانی و فرنگی را شامل می‌شود.

این کافه با وجود انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد، انواع کیک و دسرهای مختلف، غذاها،‌ پیش‌غذاها و سالادهای متنوع و طراحی منوی سه وعده صبحانه، ناهار و شام، پاسخگوی نیاز و سلیقه همه مشتریان خود است.

عده‌ای معتقدند که در ساعات شلوغ کافه،‌ کمی از کیفیت غذاها و سرویس‌دهی کاسته می‌شود و زمان انتظار مشتریان برای دریافت خدمات افزایش می‌یابد. ازاین‌رو،‌ توصیه می‌کنند که ساعات خلوت‌تری را برای مراجعه به کافه دیاموند انتخاب کنید. کارکنان آن نیز برای سرگرم کردن مشتریان خود، بازی‌های گروهی متعدد و مختلفی را در فضای انتظار کافه پیشنهاد می‌دهند.

حال و هوای دلنشین کافه، تناسب قیمت و کیفیت غذاها و نوشیدنی‌ها، توجه توامان به طعم،‌ کیفیت و زیبایی ظاهری خوردنی‌ها و رفتار صمیمانه و محترم کارکنان را بخشی از وجوه بارز کافه دیاموند عنوان می‌کنند.

کافه حیاط شماره ۶۵

  • آدرس کافه حیاط شماره ۶۵: خيابان انقلاب (شرق به غرب)، نرسيده به ميدان فردوسى، خيابان موسوى، نبش كوچه اعتماد مقدم، پلاک ۳۲ (مشاهده روی نقشه)  
  • رده قیمت: متوسط
  • کافه‌ های قدیمی انقلاب

کافه حیاط شماره ۶۵

منبع عکس: مجله فیدیلیو؛ نام عکاس: ناشناس

نبش یک کوچه معمولی در مرکز شهر، ساختمانی قدیمی با پلاک ۶۵ دیده می‌شود که هنوز هم با وجود تغییر کاربری به کافه، هویت خود را به‌عنوان یک خانه قدیمی و دل‌باز حفظ کرده است. خانه‌ای با فضای گرم و صمیمی و خاطره‌انگیز که لذت دورهمی یک روز تعطیل در خانه بزرگ‌ترها را برای بسیاری از افراد تداعی می‌کند.

کافه حیاط شماره ۶۵ خیابان انقلاب تهران،‌ همان خانه‌‌ای است که میزبان خوش سلیقه‌ای، حیاطش را آب و جارو کرده است و با چای تازه‌ دم و روی گشاده، انتظار مهمانان خود را می‌کشد.

این کافه یکی از دنج‌ترین کافه‌ های انقلاب به حساب می‌آید که به ذوق و همت دختران هنرمند نجار، تاسیس و طراحی و اجرا شده است. در واقع، خانه‌ای به سبک ایرانی که با بهره‌گیری فراوان از المان‌های چوبی، انرژی و گرمای مضاعفی را به مراجعان هدیه می‌کند.

طراحی مینیمال فضای داخلی و ترکیب رنگ‌های دلنشین،‌ گل‌ها و گیاهان طبیعی و حیاط زیبا و باصفا، حیاط شماره ۶۵ را به یکی از محبوب‌ترین کافه‌ های مرکز شهر تبدیل کرده است.

وجود قفسه‌های کتاب، یکی از المان‌های برجسته و تاثیرگذار فضای کافه محسوب می‌شوند که در عین سادگی و ظرافت، بسیار چشم‌نواز است و به‌نوعی، فرهنگ کتاب‌خوانی را در اوقات فراغت ترویج می‌دهد.

در غذاهای متنوع کافه حیاط شماره ۶۵، سبزیجات نقش اساسی دارند و گوشت قرمز به‌طور کامل با گوشت مرغ جایگزین شده است

منوی متنوع کافه حیاط، شامل صبحانه،‌ ناهار و شام، انواع سالاد و میان‌وعده، انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد و کیک و کوکی‌های لذیذ می‌شود. صبحانه‌های این کافه از جمله محبوب‌ترین آیتم‌های منو به حساب می‌آیند و پاستا و سالادهای متنوع آن نیز طرفداران بسیاری دارد. با این حال، حجم بسیار کم غذا از جمله انتقادات وارد بر این کافه است که به گفته مشتریان، متناسب با هزینه دریافت شده نیست.

نکته قابل‌توجه در غذاهای کافه حیاط،‌ عدم استفاده از محصولات کارخانه‌ای، جایگزینی کامل گوشت قرمز با گوشت مرغ و استفاده متنوع و فراوان از سبزیجات است.

کافه موزه گربه ایرانی

  • آدرس کافه موزه گربه ایرانی: خیابان انقلاب،‌ خیابان وصال شیرازی، بن‌بست مریم (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط
  • کافه‌ های گیاهی انقلاب

کافه موزه گربه ایرانی

منبع عکس: مردم سالاری؛ نام عکاس: ناشناس

گوشه‌ای دنج در یکی از کوچه‌های فرعی محله دانشگاه تهران، کافه‌ای خاص و منحصربه‌فرد و جالب‌توجه وجود دارد که برای علاقه‌‌مندان به گربه‌ها، بهشتی رویایی است. در این کافه که لقب اولین موزه گربه در ایران را یدک می‌کشد؛ حدود ۲۴ گربه از نژادهای مختلف زندگی می‌کنند. 

به گفته یکی از موسسان، از آنجایی که درآمد حاصل از موزه،‌ کفاف هزینه‌های آن را نمی‌داد؛ مدیران تصمیم گرفتند تا کافه‌ای در کنار موزه گربه ایرانی راه‌اندازی کنند و پس از آن،‌ عنوان کافه موزه بر این مکان نشست.

کافه موزه گربه ایرانی،‌ در واقع خانه‌ آجری قدیمی و بازسازی شده‌ در مرکز شهر است که حدود دو سال از بازگشایی آن می‌گذرد و در این مدت،‌ گربه‌دوستان بسیاری برای تماشای این دنیای جذاب،‌ راهی کافه گربه شده‌اند. علاقه‌مندانی که گاه تمایل بسیاری به نگهداری یکی از این موجودات نزد خود دارند؛ اما شرایط زندگی به آن‌ها اجازه نمی‌دهد و کافه موزه گربه ایرانی، همان دنیای فانتزی است که در رویاهای خود به آن سفر می‌کنند. 

از بدو ورود، روی تمام دیوارهای این خانه با تمبر‌ها، نقاشی‌ها و تابلوهایی از تصاویر گربه‌ها روبه‌رو خواهید شد. گربه‌هایی که برای نوازش یا در آغوش کشیدن نمونه واقعی آن‌ها،‌ باید منتظر اعتماد و اجازه این موجودات باشید. این حیوانات کاملا سلامت هستند و در هر ماه، دامپزشکی به‌طور داوطلبانه، آن‌ها را معاینه و واکسینه می‌کند. از این جهت و به‌دلیل پیشگیری از انتقال انواع بیماری از انسان به حیوان، توصیه می‌کنند پیش از دیدار، با پاپوش بهداشتی کفش‌های خود را بپوشانید و از دادن غذاهای خود به گربه‌ها خودداری کنید.

علاوه بر آن، مدتی است به‌دلیل قوانین رسمی و رعایت بهداشت محیط،‌ فضای گربه‌ها را از کافه جدا کردند و آن‌ها را به طبقه دوم و پشت‌بام ساختمان انتقال داده‌اند. پس برای ملاقات این موجودات دوست‌داشتنی باید پاپوش مخصوص را به پا کنید و راهی موزه طبقه فوقانی شوید.

کافه موزه گربه ایرانی،‌ علاوه بر مهمانی گربه‌ها، از مراجعان خود با غدای کاملا گیاهی و دوستدار طبیعت پذیرایی می‌کند. با این حال، غذای حاوی گوشت نیز در منوی کافه گنجانده‌اند تا پاسخگوی همه نیازها و سلیقه‌ها باشند؛ اما عمده غذاهای کافه موزه گربه بر پایه وگان تنظیم شده است.

مشتریان می‌توانند از میان منوی وگان یا معمولی، غذا یا میان‌وعده خود را سفارش دهند و از انواع دسر و صبحانه، موکتل‌ها، عرقیات ایرانی، اسموتی، انواع قهوه، قهوه دمی، چای و دم‌نوش کافه لذت ببرند.

ویکافه

  • آدرس شعبه مرکزی ویکافه: خیابان فلسطین، بالاتر از خیابان انقلاب، نبش خیابان نایبی (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط رو به بالا
  • مشهورترین کافه‌ های انقلاب

ویکافه خیابان انقلاب

عکس از علیرضا کیخا

در حوالی دانشکده هنر دانشگاه تهران،‌ یکی از مشهورترین،‌ محبوب‌ترین و شیک‌ترین کافه های انقلاب وجود دارد که پاتوق بسیاری از شهروندان و به‌ویژه دانشجویان است. موقعیت مکانی و برگزاری رویدادهای فرهنگی و نمایشگاه آثار هنری نیز شهرت و محبوبیت ویکافه را به‌خصوص نزد دانشجویان افزایش داده است.

ویکافه در دو طبقه به ارائه سرویس می‌پردازد که طبقه همکف به کافه و زیرزمین ساختمان، به رستوران اختصاص دارد. کیفیت غذاها و نوشیدنی‌های این کافه رستوران محبوب مرکز شهر نیز بسیار خوب توصیف می‌شود و همواره مورد رضایت مشتریان قرار می‌گیرد. فضای بزرگ،‌ مدرن، آرام و دلنشین این کافه رستوران، با قابلیت پذیرایی از ۲۴۰ نفر در روز،‌ انتخاب خوبی برای جشن‌ها و مهمانی‌ها می‌تواند باشد.

منوی متنوع و منحصربه‌فرد ویکافه شامل انواع نوشیدنی گرم و سرد، سالاد‌های مختلف،‌ صبحانه، کیک و شیرینی‌های تازه و دسرهای خاص و لذیذ می‌شود. قهوه، کمکس، وی۶۰، کلور، سایفون، انواع چای و دمنوش، لانگ آیلند، موهیتو کلاسیک، جینجرلایم (زنجبیل، لیمو و سودا)، انواع شیک و پین کیلر (پشن فروت، پرتقال، توت‌فرنگی)، ماونتین بریز، کارموپولیتن (میکس میوه‌های قرمز و ماست) و انواع متنوعی از ساندویچ، برگر،‌ پاستا و پیتزا، بخشی از آیتم‌هایی است که در منوی این کافه رستوران دیده می‌شود.

کافه رستوران ویکافه یکی از متنوع‌ترین و بهترین صبحانه‌های تهران را نیز ارائه می‌کند و با انواع صبحانه‌های ایرانی و فرنگی جذاب و خوشمزه، پذیرای مشتریان خود است. علاوه بر منوی کافه‌ای متنوع، وجود میزهای بزرگ اجتماعی (social) و رفتار مناسب پرسنل جوان کافه که هنوز در حال تجربه هستند، از دیگر امتیازات مثبت ویکافه عنوان می‌شود. با این حال، برخی از مشتریان، به سرعت و نحوه سرویس‌دهی ویکافه انتقاداتی دارند.

ویکافه دو شعبه دیگر نیز در محله‌های قلهک و پاسداران دارد؛ اما همچنان شعبه مرکزی ویکافه در دانشجویی‌ترین منطقه تهران، محبوبیت بیشتری نزد شهروندان دارد. ممنوعیت سیگار در محیط کافه، از دیگر مزیت‌های ویکافه به شمار می‌آید که برای بسیاری از مشتریان آن حائز اهمیت به نظر می‌رسد.  

کافه لمیز (قهوه لمیز)

  • آدرس شعبه انقلاب کافه لمیز: میدان انقلاب، ابتدای کارگر شمالی، پلاک ۱۰۱۲ (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط
  • ارزان‌ترین کافه‌ های انقلاب

مجموعه کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای قهوه لمیز از سال ۱۳۸۸ خورشیدی کار خود را با افتتاح اولین شعبه در میدان تجریش آغاز کرد. در حال حاضر این کافی شاپ مشهور پایتخت، با ۱۹ شعبه فعال در نقاط پر تردد شهر تهران و نقاطی از استان‌های اصفهان،‌ قم و جاده نوشهر مازندران، به برندی قابل‌اعتماد و محبوب تبدیل شده است.

قهوه لمیز هدف خود را پر کردن خلاء قهوه و کافه‌داری و نیز ترویج فرهنگ قهوه نوشی عنوان می‌کند؛ آن هم در جامعه‌ای که نوشیدن چای اولویت دارد. مجموعه لمیز، بهترین دانه‌های قهوه را به‌طور مستقیم و با دقت و وسواس از مزارع قهوه مناطق مختلف دنیا خریداری می‌کند؛ سپس این قهوه توسط گروه تحقیق و توسعه لمیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و بنا به نوع دانه، با دستور‌العمل‌های خاص برشته (رست) می‌شود.

فضای گرم و صمیمی و طراحی داخلی منحصربه‌فرد و زیبای کافه لمیز که ترکیبی از مبلمان و کتابخانه است، محیط دنج و دلنشینی را برای سپری کردن اوقات فراغت فراهم می‌آورد. مواد اولیه تمام شعب لمیز که از شعبه مرکزی تامین می‌شود نیز کیفیت مطلوب و یکسانی دارد.

انواع نوشیدنی‌ها و کیک‌های بی‌نظیر کافه لمیز نظر مشتریان بسیاری را به خود جلب می‌کند. نوشیدنی‌های کافه لمیز در سه اندازه کوچک،‌ متوسط و بزرگ ارائه می‌شود و انواع قهوه موج سوم را نیز در این کافه خواهید یافت. اسپرسو ماکیاتو، اسپرسو آفوگاتو، کارامل ماکیاتو، کورتادو، کافه موکا، قهوه ضد گلوله،‌ شیر زردچوبه و انواع چای و دم‌نوش،‌ بخشی از نوشیدنی‌های گرم قهوه لمیز است. در میان نوشیدنی‌های سرد این کافه نیز آیتم‌هایی چون چای ماچا تشریفاتی، ماچا لاته، کارامل ماکیاتو سرد، شکلات سرد، کارامل کاپاچیلو، چیلو میوه‌ای و کافه ژلاتو به چشم می‌خورد.

قهوه لمیز از جمله کافه های اقتصادی شهر است؛ اما شعبه‌های مختلف آن با توجه به موقعیت مکانی، محصولات را با قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌کنند.

کافه لمیز انقلاب

منبع عکس: سایت قهوه لمیز؛ نام عکاس: ناشناس

شما نیز می‌توانید در تکمیل این فهرست، اطلاعات یا تجربه‌های خود را از بهترین کافه‌هایی که در حوالی خیابان انقلاب تهران می‌شناسید، با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: marcocial.com؛ نام عکاس: ناشناس

پرسش‌های متداول

بهترین کافه‌ های خیابان انقلاب تهران کدامند؟

کافه گالری مارکوف، کافه باکارا، کافه خانه گدار، کافه فکر، کافه هنر قشقایی، کافه میرا، کافه کتاب امیرکبیر، کافه کتاب جان (عمارت شمسا)، کافه قنادی فرانسه، کافه کیک استودیو ورتا (ورتا کیک لند)، کافه دیاموند، کافه حیاط شماره ۶۵، کافه موزه گربه ایرانی، ویکافه و کافه لمیز (قهوه لمیز)

کافه بازی‌های انقلاب کدام است؟

کافه فکر

کافه های هنری انقلاب کدام است؟

کافه هنر قشقایی

کافه کتاب‌ های انقلاب کدامند ؟

کافه کتاب امیرکبیر و کافه کتاب جان (عمارت شمسا)

مطالب مرتبط:

دیدگاه