۵ نکته ضروری و کاربردی برای سفر جاده‌ای

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات چهار شنبه، ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۰
۵ نکته ضروری و کاربردی برای سفر جاده‌ای

بسیاری فکر می‌کنند سفر جاده‌ای بسیار آسان است و آمادگی خاصی نیاز ندارد، اما این‌طور نیست در ادامه با هم پنج نکته که ضروری و کاربردی برای سفر جاده‌ای را مرور می‌کنیم.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

سفر با خودروی شخصی و زدن به دل جاده یکی از محبوب‌ترین گونه‌های سفر است. هنوز برای بسیاری از ایرانیان سفر به شمال با پیکان‌های قدیمی یکی از نوستالژیک‌ترین سفرهای زندگی است. هنوز هم با هر تعطیلاتی این جاده تهران – شمال است که شلوغ می‌شود و مردم برای رسیدن به چالوس از هم پیشی می‌گیرند.

جذابیت‌های جاده‌ها، هم نفسی با همسفران و البته اقتصادی بودن سفر با خودروی شخصی از جمله دلایلی است که باعث شده سفر جاده‌ای هنوز یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای هر سفری باشد.

هر چند سفر جاده‌ای سفری ساده، روتین و بی‌دغدغه به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که سفر جاده‌ای مثل هر سفر دیگری نیازهای خاص خود را دارد. نگاهی به نقشه کنید و ببینید که فاصله زاهدان تا تهران چند کیلومتر است، آیا می‌شود به‌سادگی سوار ماشین شد و به دل مسیری ۱۴۰۰ کیلومتری زد؟

به همین بهانه بد نیست پنج پیشنهاد ضروری و کاربردی که حتما باید به آن توجه کرد را با هم مرور کنیم.

خودرو را سرویس کنید

یک پراید قدیمی یا یک بنز آخرین مدل هیچ فرقی ندارد، هر ماشینی که قصد دارید با آن به دل جاده بزنید را حتما یک سرویس فنی کامل کنید. اتومبیل‌تان را حداقل یک هفته قبل از آغاز سفر به تعمیرگاه ببرید. موتور را چک کنید، باد چرخ‌ها را تنظیم کنید، زاپاس سالم داشته باشید و زیر و روی ماشین را با دقت بررسی کنید.

سطح مایعات را از  شوینده شیشه جلو اتومبیل و روغن ترمز گرفته تا مایع خنک کننده موتور بررسی کنید. هرکدام کم بود آن را پر کنید. باتری ماشین را چک و در صورت نیاز تمیز یا حتی تعویض کنید. اگر در فصل سرد سفر می‌کنید ضد یخ را جدی بگیرید. همراه داشتن وسایل یدکی و کمکی تعمیرات را نیز از یاد نبرید.

مطمئن باشید هیچ چیز بدتر از خراب شدن ماشین در یک جاده خلوت نیست. اینکه منتظر باشید تا ماشینی گذری رد شود و به شما کمک کند کاری است که اصلا ارزش ریسک کردن ندارد.

توجه داشته باشید که بازدیدهای شخصی شما هرچند مفید خواهد بود اما هیچ‌گاه کیفیت بازدید متخصصان حرفه‌ای را نخواهد داشت. پس تنبلی نکنید و سری به تعمیرگاه خودرو بزنید.

بیمه را فراموش نکیند

حادثه خبر نمی‌کند؛ این ضرب المثل قدیمی و ساده را باور کنید. بدون مطمئن شدن از بیمه‌های مرتبط با خودرو به‌هیچ‌وجه آن را از پارکینگ خارج نکنید. بیمه‌های مرتبط با خودرو را چک و تمدید کنید و به فکر بیمه خودتان هم باشید.

شما حتی اگر بدانید امن ترین شهرهای ایران برای سفر کدام شهرها هستند و به این شهرها سفر کنید باز هم امکان دارد با هزار و یک حدادثه روبه‌رو شوید.

اقتصادی باشید، اما خسیس و بی‌فکر نه. اگر فکر می‌کنید اندک هزینه بیمه بی‌فایده و دور ریختن پول است سخت در اشتباه هستید. همین هزینه اندک می‌تواند از تحمیل هزینه‌های کلان به شما جلوگیری کنید. تنبلی را کنار بگذارید و یک بیمه مناسب با سفر خود تهیه کنید، چون حادثه و بیماری منتظر همه ما است.

استفاده از نقشه را جدی بگیرید و آب و هوا را چک کنید

این روزها برای گشتن در تهران هم استفاده از ابزارهایی مثل گوگل مپس یا دیگر نقش‌های آنلاین ضروری و حتی واجب است؛ چه برسد به یک سفر جاده‌ای. باور کنید که این روزها سفر و گردشگری به برنامه‌های جدی نیاز دارد و شوخی بردار نیست.

رپورتاژ

تجربه گران‌بها و قابل احترام است، اما بعضی وقت‌ها هیچ تجربه‌ای جای اطلاعات به روز و دست اول را نمی‌گیرد. خیال نکنید که به واسطه سفرهای زیاد در جاده تهران – شمال به هیچ راهنما و نقشه‌ای نیاز ندارید. نقشه‌های آنلاین در جایی مثل تهران شمال راه خلوت‌تر را به شما نشان می‌دهند و در مسیرهای غریبه‌تر شما مسیر درست را شناسایی می‌کنند.

اگر در جاده‌های غربی یا جنوبی ایران بخواهید به‌جای این نقشه‌ها به حس شخصی و راهنمایی محل تکیه کنید در بهترین حالت چند ساعت از زمان خود را در جاده‌های دور و دراز از دست می‌دهید و در بدترین حالت گم می‌شوید. استفاده از نقشه می‌تواند از تبدیل شدن سفر شما به یک دردسر بزرگ جلوگیری کند. پیشنهاد ما این است که حداقل از دو نقشه استفاده کنید تا ضریب خطای کمتری داشته باشید.

به‌جز استفاده از نقشه حتما آب و هوا را هم چک کنید. بررسی پیش‌بینی‌های آب و هوایی قبل از قبل و در طول سفر می‌تواند به شما کمک کند تا لباس مناسبی انتخاب کنید و خودروی خود را برای شرایط مورد نظر آماده کنید. چک کردن سایت‌های خارجی یا سایت سازمان هواشناسی در اینجا حسابی مفید خواهد بود.

به خودتان فشار نیاورید

اصلِ سفر بر لذت است پس با خودتان مسابقه ندهید و برای هرچه زودتر تمام کردن مسیر به خود فشار نیاورید. کسی قرار نیست در انتهای مسیر به شما جایزه بدهد. توانایی خود و ماشینی که سوار آن هستید را بشناسید و آرامش هم‌سفران را مدنظر قرار دهید.

گاهی بد نیست که مسیر را طولانی کنید، اما از نقاط جذاب و لذت‌بخش بگذرید و برای خوردن یک چای، بلال یا بستنی توقفی کوتاه کنید.

رپورتاژ

برنامه‌ریزی کنید، اما منعطف باشید

سفر بدون برنامه چالش برانگیز و جالب، اما در نهایت پر دردسر است. حتما برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید و اجازه ندهید بی‌نظمی باعث شود بخشی از اهداف شما در سفر به سرانجام نرسید. با این همه به خاطر داشته باشید که برنامه‌ریزی سفر مثل برنامه‌ریزی نظامی است و باید انعطاف داشت.

عموما پیشنهاد می‌شود مسافت و سرعت ماشین‌تان را حساب و کتاب کنید و بدانید تا مقصدتان چند ساعت در راه خواهید بود. ساعت حرکت، میزان توقف در هر مقصد و شروع و پایان هر سفر را مشخص کنید، اما اگر تغییر دلپذیری رخ داد از آن استقبال کنید.

یک پیشنهاد جدی در حوزه برنامه‌ریزی سفر آن است که حتما محل اقامت خود در مقصد را رزرو کنید. اگر بخواهید بعد از رسیدن به مقصد تازه دنبال جا بگردید با چند چالش جدی مواجه خواهید شد. اول از همه احتمالا بخشی از اقامتگاه‌های خوب را از دست خواهید. مشکل بعد هم این است که با تنی خسته و حوصله‌ای کم باید دنبال اقامتگاه بگردید. در چنین وضعی دنبال اقامتگاه گشتن شیرینی سفر را به کام شما تلخ می‌کند.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه