اندروید یا iOS؛ مقایسه نقاط قوت و ضعف آن‌ها

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات یکشنبه، ۵ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۰
اندروید یا iOS؛ مقایسه نقاط قوت و ضعف آن‌ها

اندروید یا iOS؟ کدام سیستم‌عامل بهتر است، هر یک چه ویژگی‌هایی دارد و نقاط قوت ‌و ‌ضعف هر یک در مقابل دیگری چیست؟

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

اندروید یا iOS؟ کدام سیستم‌عامل بهتر است، هر یک چه ویژگی‌هایی دارد و نقاط قوت ‌و ‌ضعف هر یک در مقابل دیگری چیست؟ اندروید یا iOS  سوالی که این روزها ذهن خیلی از افراد را به خود مشغول کرده است. 19کالا در ادامه سعی دارد به این موضوع پرداخته و به برخی از تفاوت‌های این دو سیستم عامل بپردازد.

یکی از مشکلات عمده این روزها خصوصا برخی از برندهای نوظهور در اکوسیستم اندروید اینست که سیستم‌عامل روانی ندارند یا کاربران بعد از اپدیت باگ‌های زیادی را تجربه می‌کنند؛ اما اکوسیستم IOS معمولا این مشکلات را ندارد، پس اگر دوست ندارید که باگ‌های نرم‌افزاری را در گوشی خود تجربه کنید و قیمت گوشی برای شما مسئله‌ای نیست، با اطمینان می‌توان گفت که سیستم عامل IOS برای شما بهتر است. می‌توانید مدلی از گوشی‌های اپل را خریداری کنید، گرچه این سیستم‌عامل هم کاستی‌های خود را دارا است. در ادامه این مرجع موبایل سعی خواهد کرد که به برخی از این موارد اشاره کند.

عملکرد و روان بودن؛ اندروید یا iOS

رپورتاژ

مقایسه اندروید با iOS نشان می‌دهد که iOS به‌طور کلی روان‌تر و سریع‌ترست. سیستم عامل بسته اپل انسجام بسیاری خوبی با سخت‌افزار گوشی دارد، بنابراین گوشی‌های تولید این شرکت نیازی به مشخصات سخت‌افزاری چشمگیری مثل رم ندارند. اگر گوشی سال قبل این برند را در نظر بگیرید، تنها از6 گیگابایت رم برخوردار بود در حالی که یکی از روان‌ترین و قدرتمند‌ترین گوشی‌های بازار به حساب می‌آید؛ این در حالیست که رم ۶ در اکوسیستم اندروید در گوشی‌های میان‌رده می‌توان دید و گوشی‌های پرچمدار معمولا رم بیشتری دارند.

از نظر سادگی و راحتی در استفاده کدام بهتر است؛ اندروید یا  iOS

اندروید یا iOS کدام بهتر است؟ در پاسخ به این سوال همین بس که بدانید گرچه سفارشی‌سازی‌های اندروید بهتر است و خیلی از ماها آن‌ها را دوست داریم و گاها به کارمان هم می‌آید؛ اما همین موضوع آن را از سادگی خارجی می‌کند. گرچه در نسخه اندروید ۱۲ سازندگان سعی کرده‌اند که از نظر سادگی بهبود قابل‌توجهی را به این سیستم عامل‌ دهند، اما حقیقت این است هنوز هم تنظیمات گیج‌کننده به نظر می‌رسند و این موضوع را هم باید در نظر گرفت که تمام این سفارشی‌سازی‌ها برای همه مناسب نیست و به کار آن‌ها نمی‌آید. به‌علاوه اینکه هر یک از شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی سفارشی‌سازی‌های مخصوص به خود را دارند که این را هم نیز می‌توان یکی دیگر از نقاط ضعف اندروید دانست.

رپورتاژ

ارائه آپدیت‌های زمان‌بندی شده 

ازنظر اپدیت اندروید بهتر است یا ای او اس به‌‍روزرسانی نرم‌افزار یکی از کارهایی است که iOS بهتر از اندروید انجام می‌دهد. اگر دستگاه iOS شما واجد شرایط دریافت آخرین به‌روزرسانی باشد، به‌محض ارائه جدیدترین نسخه نرم‌افزاری، آن را دریافت خواهد کرد؛ اما به روزرسانی گوشی‌های اندرویدی معمولا با گوگل یک‌پارچه نیست و این شرکت تنها برای گوشی‌های خودش اپدیت ارائه می‌دهد، برای مثال شرکت‌های دیگر مجبورند ابتدا روی نسخه جدید اندروید کار کنند سپس آن را برای دستگاه‌های خود ارائه دهند.

یکی دیگر از نقاط قوت سیستم عامل ای او اس این است که می‌تواند به‌خوبی بین دستگاه‌های مختلف ساخت این شرکت ارتباط برقرار کند و با آن‌ها یک‌پارچه شود. در مورد سیستم عامل اندروید باید گفت که بسیاری از برنامه‌های مورد نیاز برای ارتباط بین دستگاه‌های مختلف از قبل روی آن‌ها نصب نشده، از‌این‌رو کاربران مجبورند که آن‌ها را از گوگل پلی دانلود کنند این مورد شاید برای کسانی که سر‌و‌کارشان با تکنولوژیست ساده باشد؛ اما قطعا برای بسیاری از کاربران دیگر کاری بس چالش‌برانگیز به حساب می‌آید.

از نظر امنیت اندروید یا iOS

شاید تا چند سال گذشته می‌توانستیم بگویم که اندروید از نظر امنیتی کمی ضعیف است؛ اما اکنون بعد از تلاش‌هایی که در این زمینه انجام شده تمام دستگاه‌های اندرویدی نیز از امنیت بسیار خوبی برخوردار هستند. پس اگر می‌خواهید بدانید که از نظر امنیت اندروید بهتر است یا iOS پاسخ ساده هست، فرق چندانی با هم ندارند. در مورد برتری گوشی‌های اندرویدی در مقایسه با آیفون هم نمی‌توان نظر قطعی داد؛ گرچه هنوز هم عده‌ای این امتیاز را به آیفون می‌دهند به این دلیل که اکوسیستم بسته‌ای دارد و نفوذ به آن سخت‌تر است و فروشگاه اپلیکیشن آن هم سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کند.

همه این عوامل در کنار هم، هدف قرار دادن کاربران iOS را برای مهاجمان دشوارتر می‌کند. تا به اینجا به مقایسه اندروید و iOS پرداختیم و به مواردی اشاره کردیم که در آن می‌توانستیم در پاسخ به اندروید یا iOS ؟ بگویم  iOS؛ اما اندروید هم امتیازاتی دارد که در ادامه 19کالا به برخی از این موارد اشاره خواهد کرد.

چرا اندروید از iOS برتر است؟

قبل از اشاره به هر موضوعی در پاسخ به سوال چرا اندروید برای توسعه‌دهندگان بهتر از iOS است باید گفت که این سیستم عامل اپن سورس هست و می‌توانند سفارشی‌های بسیار زیادی را روی آن انجام دهند؛ اما برتری گوشی‌های اندرویدی نسبت به آیفون به اینجا ختم نمی‌شود. گرچه 19کالا به‌عنوان مرجع موبایل نمی‌تواند به این سوال که اندروید بهتر است یا iOS پاسخ قطعی دهد؛ اما نکاتی هم وجود دارد که اشاره به آن خالی از لطف نیست.

یکی دیگر از دلایل آن هم این است که فروشگاه اپل قوانین سخت گیرانه تری دارد در حالی که توسعه دهندگان برنامه ساخت خود را خیلی راحت‌تر می‌توانند در فروشگاه‌های اندرویدی قرار دهند و ارتباط بهتری را هم می‌توانند با کاربران خود داشته باشند و از آن‌ها بازخورد بگیرند. حال شما اگر توسعه دهنده بودید انتخابتان کدام بود اندروید یا  iOS؟

برتری گوشی‌های اندرویدی در مقایسه با آیفون شاید تنوع مدل‌های آن در بازار باشد به‌طوری که هر سلیقه‌ای که داشته باشید و با هر بودجه‌ای می‌توانید مدل مناسبی را خریداری کنید. با توجه به اینکه خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که مدلی را خریداری کنند که قیمت مناسبی داشته باشد از این نظر اکوسیستم اندروید می‌تواند برای آن‌ها مناسب‌تر باشد. اگر به‌دنبال پاسخ این هستید که چرا اندروید از iOS برترست قطعا این مورد یکی از آن‌ها است.

اگرچه iOS و Android در طول سال‌ها تکامل یافته‌اند، اما اندروید همیشه به‌عنوان پلتفرم برای کاربرانی که دوست دارند دستگاه‌های خود را تغییر داده و شخصی‌سازی کنند، در بین کاربران شناخته شده است. برای مثال در لانچر هوم اسکرین ویجت‌ها پویا بوده و امکان قرار دادن برنامه‌ها در هر نقطه از صفحه یا در کشویی دور از چشم وجود دارد، موردی که آیفون اخیرا با iOS 14 به آن رسیده است. حتی می‌توانید لانچر گوشی اندرویدی را هم عوض کنید. نظر شما چیست اندروید یا iOS...

حافظه قابل ارتقاء

در گوشی‌های اندرویدی این امکان وجود دارد که بتوان حافظه داخلی را ارتقاء داد این در حالی است که این ویژگی تاکنون در گوشی‌های آیفون وجود نداشته است. جالب است بدانید که تمام تکنولوژی‌های روز و ویژگی‌های نوآورانه ابتدا در گوشی‌های اندرویدی مورد استفاده قرار گرفته است.

19کالا در این مطلب به مقایسه اندروید و iOS پرداخت تا به این سوال شما که اپل بخریم یا گوشی اندرویدی پاسخ داده باشد. بعد از تمام موارد گفته شده شما کدام‌یک را ترجیح می‌دهید اندروید یا iOS؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه