راهنمای مترو مشهد | نقشه خطوط + ایستگاه ها و ساعت حرکت مترو

معصومه صادقپور
معصومه صادقپور یکشنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
راهنمای مترو مشهد | نقشه خطوط + ایستگاه ها و ساعت حرکت مترو

مترو یا قطار شهری مشهد از وسایل حمل‌ونقل عمومی است که با دو خط فعال در جلوگیری از ترافیک شهری، دسترسی به حرم مطهر و جاهای دیدنی‌ شهر، نقش بسزایی دارد.

در شهرهای بزرگ و پرجمعیت، ترافیک شهری بزرگ‌ترین مشکل شهروندان برای رفت‌وآمد در شهر است. وسایل نقلیه عمومی نقش مهمی در رفع این مشکل ایفا می‌کنند. یکی از این وسایل نقلیه عمومی، مترو یا قطار شهری نام دارد. مترو، قطاری زیرزمینی با سرعت زیاد و ظرفیت بالای جابه‌جایی مسافران است که در دو دهه اخیر، بهترین گزینه برای رهایی از ترافیک شهری در برخی از شهرهای بزرگ ایران محسوب می‌شود. 

شهر مشهد همه‌روزه میزبان تعداد بسیاری از زائران و مسافران داخلی و خارجی است که اغلب ترجیح می‌دهند از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. شهرداری مشهد نیز برای رفع این مشکل و جلوگیری از ازدحام شهری اقدام به تولید خطوط مترو کرده است. شهروندان و زائران این شهر به‌راحتی می‌توانند با استفاده از راهنمای مترو مشهد، به منطقه مورد نظر خود و جاهای دیدنی مشهد دسترسی پیدا کنند. با ما همراه باشید تا شما را با راهنمای مترو مشهد آشنا کنیم.

آنچه باید در مورد مترو مشهد بدانید:

خطوط فعال مترو مشهد

مترو مشهد

منبع عکس: مشهد اینفو، عکاس: ناشناس

مشهد چهار خط مترو دارد که در حال حاضر تنها خط یک و خط دو به بهره‌برداری رسیده و فعال است. این دو خط مترو در ایستگاه شریعتی واقع در میدان شریعتی مشهد (تقی‌آباد) تقاطع دارند.

خط یک مترو مشهد

خط یک مترو (قطار شهری) مشهد، ۲۴ کیلومتر طول دارد و ۲۴ ایستگاه را شامل می‌شود. این ایستگاه‌ها حدفاصل فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد و وکیل‌آباد است. فاصله زمانی هر قطار بین ۴٫۵ تا ۶ دقیقه طول می‌کشد که متغیر بودن این زمان با توجه به ساعت پیک استفاده و روزهای تعطیل زمان‌بندی می‌شود. ظرفیت جابه‌جایی خط یک مترو مشهد در ساعت کاری، روزانه ۱۷۰ هزار نفر است. در طول خط در هر ۴۰۰ متر یک پله خروج اضطراری وجود دارد.

کد ایستگاهنام ایستگاهآدرس
۲۴فرودگاهفرودگاه شهید هاشمی‌نژاد
۲۳بوستان ریحانهابتدای ورودی فرودگاه
۱غدیرابتدای خیابان فدائیان اسلام
۲پروین اعتصامیخیابان پروین اعتصامی
۳۱۷ شهریورچهارراه نخریسی
۴بسیجچهارراه بسیج
۵امام خمینیچهارراه لشکر
۶شریعتی میدان دکتر شریعتی
۷قائمخیابان احمدآباد-خیابان قائم
۸طالقانیخیابان احمدآباد-خیابان کلاهدوز
۹فلسطینمیدان فلسطین
۱۰خیامسه‌راه خیام
۱۱آزادیابتدای خیابان آزادی
۱۲پارک ملتابتدای بلوار وکیل‌آباد-پارک ملت
۱۳کوثرسه‌راه کوثر
۱۴سید رضیابتدای بلوار سید رضی
۱۵دانش‌آموزابتدای بلوار دانش‌آموز
۱۶هفت تیرابتدای بلوار هفت تیر
۱۷صدفابتدای خیابان صدف
۱۸صیاد شیرازیابتدای بلوار صیاد شیرازی
۱۹اقبال لاهوری ابتدای خیابان اقبال لاهوری
۲۰نمایشگاهابتدای بلوار نمایشگاه
۲۱کوهستان پارکانتهای بلوار وکیل‌آباد
۲۲وکیل‌آبادسه‌راهی طرقبه شاندیز

خط یک مترو (قطار شهری) مشهد

خط دو مترو مشهد

خط دو مترو مشهد ۱۴٫۵ کیلومتر طول دارد که ۱۳٫۸ کیلومتر از این خط به به بهره‌برداری رسیده است. خط دو قطار شهری مشهد ۱۳ ایستگاه را شامل می‌شود. این ایستگاه‌ها حدفاصل انتهای بلوار طبرسی شمالی و انتهای بلوار فکوری است. فاصله زمانی هر قطار، ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

در حال حاضر ۱۲ ایستگاه از ایستگاه طبرسی تا ایستگاه شهید کاوه به بهره‌برداری رسیده است. این خط روزانه ظرفیت جابه‌جایی ۱۶ هزار مسافر را دارد. ایستگاه‌های این خط دارای پله‌برقی بین همه طبقات، نوارهای هدایت نابینایان، سیستم تهویه، سیستم اعلام اطفای حریق و خروجی ضروری است. هر سکو ۱۰۰ متر طول دارد و تعداد طبقات ایستگاه‌ها بین یک تا سه طبقه است و هر ایستگاه  از دو تا چهار ورودی دارد.

کد ایستگاهنام ایستگاهآدرس
۱طبرسیطبرسی ۳۵-۴۶
۲ولایتطبرسی اول
۳فجرمیدان فجر
۴نبوتچهارراه گاز 
۵شهید مفتحچهارراه برق
۶راه‌آهنمیدان راه‌آهن
۷شهدا میدان شهدا
۸سعدیمیدان سعدی
۹شریعتیمیدان دکتر شریعتی
۱۰الندشتخیابان کوهسنگی
۱۱کوهسنگیبوستان کوهسنگی
۱۲شهید کاوهابتدای رضاشهر
۱۳سلامتانتهای بلوار فکوری

خط دو مترو (قطار شهری) مشهد

نقشه مترو مشهد

نقشه مترو مشهد

منبع عکس: شرکت بهره‌ برداری قطار شهری مشهد

ساعت کار مترو مشهد

ساعت کار مترو مشهد در خط یک و خط دو، از ساعت ۶ تا ۲۲ است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد از تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ تا اطلاع ثانوی، خط یک و خط دو مترو مشهد در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲ و در روزهای تعطیل از ساعت هفت تا ۲۲ سرویس‌دهی خواهد داشت.

قیمت بلیط مترو مشهد

من کارت بلیط مترو و اتوبوس‌رانی مشهد

منبع عکس: ایرنا، عکاس: ناشناس

پرداخت هزینه مترو مشهد از دو طریق «من کارت» و «بلیط QR کد» انجام می‌شود. من کارت، کارتی قابل شارژ است که با مبلغ ۱۵ هزار تومان خریداری می‌شود و تا سقف ۵۰ هزار تومان قابل شارژ است و برای استفاده در مترو و اتوبوس‌رانی به‌کار می‌رود. این کارت غیرقابل‌استرداد است. بلیط کاغذی QR (کیو آر) از باجه‌ بلیط فروشی ایستگاه‌های مترو تهیه می‌شود و اعتبار یک‌روزه دارد.

قیمت بلیط مترو مشهد از نیمه دوم سال ۱۴۰۰، با کارت اعتباری من کارت برابر با ۱۰۰۰ تومان و بلیط تک‌سفره کیو آر برابر با ۱,۲۵۰ تومان است.

ایستگاه های نزدیک حرم مترو مشهد

خطوط قطار شهری مشهد نقش مهمی را در جابه‌جایی زائران حرم مطهر رضوی و شهروندان مشهد ایفا می‌کند. از ایستگاه‌های نزدیک به حرم می‌توان از ایستگاه مترو بسیج در خط یک با فاصله ۳٫۵ کیلومتر (حدود ۱۱ دقیقه) و ایستگاه مترو شهدا در خط دو با فاصله ۳٫۶ کیلومتر (حدود ۱۲ دقیقه) نام برد. به‌محض خروج از ایستگاه‌های متروی بسیج و شهدا، گنبد و گلدسته حرم مطهر مشاهده می‌شود.

جاهای دیدنی مشهد با مترو

ایستگاه مترو کوهسنگی مشهد

منبع عکس: ایرنا، عکاس: ناشناس

دسترسی به جاهای دیدنی مشهد مانند طرقبه، شاندیز و رستوران پدیده شاندیز، باغ‌وحش، شهربازی کوهستان پارک، نمایشگاه بین‌المللی مشهد از طریق مترو خط یک مشهد امکان‌پذیر است. همچنین با استفاده از این خط می‌توان به پارک ملت مشهد، بازار زیست‌ خاور، بازار هفده شهریور، حرم مطهر، دانشگاه فردوسی، ترمینال و فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد دسترسی پیدا کرد. دسترسی به حرم مطهر و پارک کوهسنگی نیز از طریق مترو خط دو مشهد ممکن است.

تاریخچه مترو مشهد

تاریخچه مترو

منبع عکس: آسمونی، عکاس: ناشناس

بر اساس مطالعات جامع ترابری مشهد و مطالعات توسعه شبکه ترابری ریلی که توسط پژوهشکده ترابری در دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است، شهر مشهد به چهار خط مترو نیاز دارد. از چهار خط مورد نیاز تنها دو خط احداث و بهره‌برداری شده است.

احداث خط یک مترو مشهد با طول ۲۴ کیلومتر با ۲۴ ایستگاه در دو فاز انجام شد. ساخت فاز اول این خط به طول ۱۹ کیلومتر (از وکیل‌آباد تا نخریسی) در آذر ماه سال ۱۳۷۹ شمسی آغاز شد و در اسفند ۱۳۸۹ با سرفاصله زمانی ۳۰ دقیقه به بهره‌برداری رسید. ۱۰٫۵ کیلومتر از این مسیر به‌صورت زیرزمینی در تونل کم‌عمق و ۸٫۵ کیلومتر از مسیر به‌صورت همسطح احداث شده است. فاز دوم این خط نیز با طول پنج کیلومتر و با دو ایستگاه جدید در بهمن ۱۳۹۴ به‌بهره‌برداری رسید و این خط به فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد وصل شد. 

خط دو قطار شهری مشهد نیز با طول ۱۴٫۵ کیلومتر با ۱۳ ایستگاه در دو فاز احداث شده است. فاز اول این خط با هفت ایستگاه (از خیابان طبرسی تا میدان شهدا) در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید. سپس تا سال ۱۳۹۸، بقیه ایستگاه‌ها مرحله به مرحله تکمیل و راه‌اندازی شد.

خط سه مترو مشهد نقش مهمی در آینده شهر مشهد دارد. این خط با طول ۲۸ کیلومتر و ۲۴ ایستگاه، از شهرک ابوذر تا قاسم‌آباد کشیده شده است و جنوب شرقی شهر را به شمال غربی متصل خواهد کرد. ساخت این خط از سال ۱۳۹۴ آغاز شده ولی تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است. خط چهار قطار شهری مشهد نیز به طول ۱۷٫۵ کیلومتر با ۶ ایستگاه از بلوار حر تا خواجه ربیع کشیده شده است و  شرق شهر مشهد را به شمال شهر متصل خواهد کرد. مراحل ساخت این خط در سال ۱۴۰۰ آغاز شده است. 

اگر شما نیز اطلاعاتی در مورد راهنمای مترو مشهد دارید با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

خطوط فعال مترو مشهد کدامند؟

خطوط یک و دو

ساعت کاری مترو مشهد چگونه است؟

شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲، جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۷ تا ۲۲

قیمت بلیط مترو مشهد چقدر است؟

با کارت اعتباری من کارت برابر با ۱۰۰۰ تومان و با بلیط تک‌سفره کیو آر برابر با ۱۲۵۰ تومان است.

ایستگاه های نزدیک حرم مترو مشهد کدامند؟

ایستگاه مترو بسیج در خط یک و ایستگاه مترو شهدا در خط دو

منبع عکس کاور: صبح توس، عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه