معروف ترین غذاهای تند | لیست رستورانهای غذای تند تهران + آدرس

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
معروف ترین غذاهای تند | لیست رستورانهای غذای تند تهران + آدرس

غذاهای تند در جایجای جهان طرفداران بسیاری دارند؛ غذاهایی با ادویه‌های فلفلی، خوش‌طعم و پرانرژی که برگرفته از طبیعت هستند و وجود ما را گرم می‌کنند.

در سراسر دنیا افرادی هستند که تمایل به خوردن غذاهای تند و خوشمزه دارند؛ غذاهایی غنی، پیچیده و پر از عطر و طعم خاص با قدمتی از ۶ هزار سال قبل که وجود شما را به آتش می‌کشند و خوردن آن‌ها اگرچه با همراه با رنج، بسیار لذت‌بخش است. ادویه‌های تند همچون فلفل‌های چیلی در تهیه انواع غذاها، پیش غذاها، سس‌ها، سالادها و سوپ‌ها به کار گرفته می‌شوند و طعم‌هایی وسوسه‌انگیز و غیرمنتظره را خلق می‌کنند. شانزدهم ژانویه برابر با ۲۶ دی ماه به‌عنوان روز جهانی غذاهای پرادویه و تند نام‌گذاری شده است تا تند‌ترین روز سال در تقویم باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خوردن غذاهای تند فواید بسیاری برای بدن انسان دارند؛ البته اگر بتوانید در مصرف آن‌ها میانه‌روی کنید. هند، شیلی، مکزیک، چین، پاکستان، بنگلادش، تایلند، مالزی، اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله ایران، تونس، مراکش، آمریکا، پرتغال و کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که غذاهای تند جایگاه ویژه‌ای در آن‌ها دارند.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با تندترین غذاهای ایران و جهان آشنا کنیم، فواید و مضرات این غذاها را برای شما بگوییم و شما را به میان بهترین رستوران‌های غذاهای تند تهران ببریم.

غذاهای تند

منبع عکس: healthyeating.sfgate.com. عکاس: نامشخص

هرآنچه باید درباره غذاهای تند بدانید:

معروف‌ ترین غذاهای تند ایرانی

هواری جهینگا

هواری جهینگا یا بت و هواری جهینگا یکی از غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان است که با میگو، برنج، سیر له شده، گشنیز کوبیده شده، فلفل سبز، پیاز و ادویه درست می‌شود. ادویه این غذای تند و خوشمزه سیستانی متشکل از زردچوبه، ادویه گرم مصالحه، زنجبیل و پودر زیره است. طرز تهیه این غذا شباهت زیادی به تهیه استانبولی دارد و به‌صورت کته آماده می‌شود.

ادویه گرم مصالحه (garm masala) در آشپزی هندی، پاکستانی و بلوچی کاربرد دارد و با مخلوط کردن زیره سبز، تخم گشنیز، هل، فلفل سیاه، میخک، دارچین و جوز هندی آسیاب شده تهیه می‌شود. این ادویه در کشورهای هند، پاکستان و ایران طعم‌ها و رنگ‌های مختلفی دارد. مصالحه گرم هندی‌ها تلخ مزه و تند است؛ در حالی که مصالحه گرم پاکستانی‌ها تند است؛ ولی تلخ نیست و بوی تندی ندارد. گرم مصالحه بلوچی نیز طعم و بوی ملایمی دارد. 

پلو بریانی

پلو بریانی

منبع عکس: blog.okcs.com. عکاس: نامشخص

پلو بریانی از غذاهای مجلسی استان‌های جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان است

بریانی یا بیریانی (Biryani) از غذاهای لذیذ و پرادویه پلویی است که مبدا آن را به شمال هند نسبت می‌دهند؛ البته پلو بریانی، علاوه بر هند در قسمت‌هایی از پاکستان، افغانستان، ایران و عراق هم با دستور پختی تقریبا مشابه درست می‌شود. پلو بریانی در استان‌های جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان از محبوبیت بسیاری برخوردار است و یکی از غذاهای مجلسی به شمار می‌آید که در مجالس عروسی یا عزا سرو می‌شود. برخی افراد، این غذا را با بریان یا بریون اصفهان اشتباه می‌گیرند؛ اما باید بدانید که این دو غذا هیچ شباهتی به هم ندارند. 

پلو بریانی متشکل از پلو و مایه بریانی است. مایه بریانی معمولا با گوشت (مرغ، گوشت گوسفند یا گوساله، میگو، ماهی، بز، شتر و غیره)، ماست، سبزیجات، سیر، پیاز، زنجبیل و ترکیب متنوعی از ادویه‌های معطر از جمله میخک، جوز هندی، فلفل، زردچوبه، پاپریکا، تخم گشنیز، زیره، هل، دارچین و غیره درست می‌شود. این غذا، یک نسخه کاملا گیاهی هم دارد که بدون گوشت و با سبزیجات مختلف مانند سیب‌زمینی، هویج، قارچ و غیره درست می‌شود و گیاهخواران می‌توانند از طعم آن لذت ببرند.

آبگوشت سیستانی

آبگوشت سیستانی

منبع عکس: sarashpazpapion.com. عکاس: نامشخص

آبگوشت سیستانی یکی دیگر از غذاهای تند استان سیستان و بلوچستان است که با پیاز، گوشت گوسفند یا گوساله با استخوان، روغن حیوانی، گوجه‌فرنگی، ادویه آچار و سیب‌زمینی تهیه می‌شود. سیستانی‌ها برای تهیه این غذا از گوشت با استخوان استفاده می‌کنند تا طعم لذیذتری به آن بدهند.

ادویه آچار یکی از ادویه‌های سنتی منطقه سیستان ایران است که گفته می‌شود در گذشته به‌عنوان جایگزین پیاز و گوجه در فصول سرد سال استفاده می‌شده است؛ زیرا این مواد غذایی یا در فصل سرما یا وجود نداشتند یا بسیار گران‌قیمت بودند. ادویه آچار برای طعم‌دار کردن غذاهایی چون آبگوشت و انواع خورش قرمز رنگ (خورش قیمه و خورش آلو) به کار گرفته می‌شود. این ادویه در حال حاضر در تمام فصول قابل تهیه است؛ اما در گذشته آن را اواخر تابستان تهیه می‌کردند تا جیره‌ای برای فصل سرما باشد. آچار در در فرهنگ لغت دهخدا و عمید به چاشنی ترجمه می‌شود.

ادویه آچار به روش‌های مختلف و با مواد اولیه متنوعی تهیه می‌شود. آرد گندم سبوس‌دار یا گندم چرخ شده، پیاز چرخ شده یا رنده شده، پودر زیره سبز، پودر زیره سیاه، پودر تخم گشنیز، پودر تخم شوید، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه و نمک و گاهی گوجه‌فرنگی چرخ شده از مواد تشکیل‌دهنده این ادویه فوق‌العاده تند سیستانی هستند که معمولا تهیه آن به ۲۰ تا ۳۰ روز زمان نیاز دارد.

فلافل

فلافل

منبع عکس: blog.okcs.com. عکاس: نامشخص

فلافل از غذاهای سنتی و خیابانی خاورمیانه‌ به شمار می‌آید. این غذا در اصل، غذای بومی کشورهای شرقی دریای مدیترانه و خاستگاه آن کشور لبنان است؛ اما به گفته برخی افراد، قدمت این غذا به زمان امپراتوری فرعون‌ها در مصر باستان بازمی‌گردد. فلافل به توپ‌ها یا کتلت‌های سرخ شده‌ای از نخود چرخ شده، باقلای سبز چرخ شده یا هر دو گفته می‌شود. این غذای تند و خوشمزه را معمولا در نان پیتا یا نان‌های گردی به نام «تابون» (taboon) و همراه با سالاد، انواع ترشی، سس تند و سس‌های بر پایه ارده به‌عنوان یک میان‌وعده لذیذ یا پیش‌غذا سرو می‌کنند. 

فلافل در کشورهای عربی با عدس، سیب‌زمینی و حتی بادمجان نیز طبخ می‌شود. فلافل در ایران به‌عنوان یکی از غذاهای خیابانی محبوب در جنوب به‌خصوص اهواز و بندرعباس مطرح است و معمولا آن را به‌همراه سس انبه و نان باگت در کنار انواع ترشی سرو می‌کنند. جالب است بدانید که فلافل، غذایی مشهور در سطح جهانی است و ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد)، به‌عنوان روز جهانی فلافل نام‌گذاری شده است. این غذای لذیذ معمولا از نظر قیمت ارزان، محبوبیت و فست‌فود بودن، با فیش اند چیز انگلیسی‌ها و هات‌داگ آمریکایی‌ها مقایسه می‌شود. فلافل غذایی کاملا گیاهی، تند و پر ادویه است که البته می‌توان آن را با گوشت چرخ‌کرده نیز درست کرد. 

سمبوسه

سمبوسه

منبع عکس: samosa-making-machine.com. عکاس: نامشخص

سمبوسه یا سنبوسه غذایی شبیه به «پای» است که با نان لواش یا خمیر درست می‌شود و داخل آن را با موادی چون گوشت، پیاز، سیب‌زمینی، نخود و ادویه تند (فلفل سیاه، زنجبیل، فلفل قرمز و غیره) پر و در نهایت آن را در روغن سرخ می‌کنند. این غذای تند و لذیذ معمولا در شهرهای جنوب و شرق ایران مانند خوزستان، هرمزگان، خراسان و سیستان و بلوچستان طبخ می‌شود. سمبوسه نوعی خوارکی یا پیش‌غذا است که امروزه در سطح جهانی شهرت دارد و می‌توان آن را در رستوران‌های غذای ایرانی، غذای لبنانی یا غذای افغانی در کشورهای خارجی نیز یافت.

سمبوسه انواع مختلفی از جمله سنبوسه گوشت، سنبوسه مرغ، سنبوسه بندری، سنبوسه سبزیجات، سنبوسه بلوچی، سنبوسه پیتزایی، سنبوسه سیب‌زمینی و سنبوسه اسفناج دارد. سمبوسه معمولا به‌شکل سه‌گوش طبخ می‌شود. خاستگاه سنبوسه را به در خراسان نسبت می‌دهند؛ البته این غذا در خراسان به شکلی متفاوت از امروز آماده و سرو می‌شده است و در واقع می‌توان آن را نوعی آش به حساب آورد؛ زیرا سمبوسه‌ها پس از پیچیده شدن در خمیر در آب جوش انداخته می‌شدند.

قلیه ماهی

قلیه ماهی

منبع عکس: blog.okcs.com. عکاس: نامشخص

در طرز تهیه قلیه ماهی، مردم هر شهری از یک نوع ماهی خاص استفاده می‌کنند

قلیه ماهی یکی از معروف‌ترین غذاهای جنوبی ایران است که در استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و جنوب بلوچستان درست می‌شود. طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی بسیار آسان و سریع است و به مواد اولیه کمی نیاز دارد. این غذا شامل گشنیز و شنبلیله، سیر و پیاز، ماهی جنوبی، تمبر هندی و ادویه‌جات تند (انواع فلفل، زنجبیل و غیره) می‌شود. مردم هر شهری برای طبخ قلیه ماهی از یک نوع ماهی خاص استفاده می‌کنند؛ به‌عنوان مثال در بندرعباس ماهی شیر یا زبیدی، در اهواز میش ماهی و هامور و در بندر گناوه ماهی سرخو یا همار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از معروف‌ترین قلیه ماهی‌ها در بوشهر طبخ می‌شود که آن را با نام «قلیه مُی» نیز می‌شناسند. این غذا معمولا با برنج یا نان سرو می‌شود. قلیه ماهی در شمال کشور نیز طرفداران خاص خود را دارد و معمولا با ماهی قزل‌آلا و رب انار تهیه می‌شود. نسخه شمالی این غذا تند نیست.

سوسیس بندری

سوسیس بندری

منبع عکس: PERSIANFOODTOURS.COM. عکاس: نامشخص

سوسیس بندری از سنتی‌ترین و معروف‌ترین ساندویچ‌های تند و خوشمزه مناطق جنوبی ایران است. در طرز تهیه سوسیس بندری از سوسیس، پیاز، ادویه کاری تند و رب گوجه‌فرنگی (گوجه‌فرنگی خرد شده یا پوره گوجه‌فرنگی) استفاده می‌شود؛ البته برخی در نسخه خانگی این غذا سیب‌زمینی، فلفل دلمه‌ای، قارچ و پنیر موتزارلا (پنیر پیتزا) هم می‌ریزند. سوسیس بندری معمولا با نان ساندویچی سرو می‌شود و به‌عنوان یک غذای نیمه‌آماده، گزینه‌ای فوق‌العاده، به‌خصوص برای زمان‌هایی است که برای آشپزی زمان ندارید. 

کراهی 

کراهی 

منبع عکس: blog.okcs.com. عکاس: نامشخص

کارائی، کارایی، کرایی یا کراهی، یک نوع کاری سنتی پاکستانی، هندی و بلوچی با سس غلیظ بر پایه گوجه‌فرنگی است که آن را در یک تابه گود و ضخیم به همین نام طبخ می‌کنند. برای تهیه این کاری تند و پرادویه به گوشت (گوشت بره، گوسفند، گوساله، میگو، ماهی یا مرغ)، زنجبیل، سیر، گوجه‌فرنگی، ادویه‌های مختلف از جمله تخم گشنیز، گرام ماسالا، نمک، زیره، پودر چیلی قرمز، زردچوبه و فلفل سیاه و گاهی پیاز نیاز دارید. کراهی را معمولا با نان سیر یا نان روغنی، نان روتی هندی، چاپاتی، پیتا یا برنج در کنار سالاد، چاشنی هندی رایتا (متشکل از ماست، نعنا، سیر و خیار) و سبزی خوردن سرو می‌کنند. کارایی یک نسخه هیجان‌انگیز دیگر در پاکستان دارد که با نام کراهی سفید مشهور است و با خامه و ماست درست می‌شود. 

کراهی، دو نسخه گیاهی نیز دارد که با نام کارائی پنیر و کارائی سبزیجات شناخته می‌شوند. کارائی پنیر (Kadai Paneer)، یک غذای محبوب هندی است که با پنیر و فلفل دلمه‌ای در یک ماسالای تند درست می‌شود. برای تهیه ادویه کارائی پنیر به تخم گشنیز، فلفل چیلی قرمز خشک شده، هل سبز، دانه رازیانه و میخک نیاز دارید.  کارائی سبزیجات نیز یک غذای هندی پاکستانی است که با انواع سبزیجات از هویج و سیب‌زمینی گرفته تا نخود سبز و ذرت، زنجبیل، سیر، پیاز، خامه، ماست یا شیر نارگیل، مخلوط ادویه‌جات، گوجه‌فرنگی و رب درست می‌شود. 

کراهی یک نوع تابه گود، ضخیم و دایره‌ای شکل است که گفته می‍‌شود خاستگاه اصلی آن شبه‌قاره هند بوده است. کرایی به‌طور سنتی از ورقه فولاد نازک یا آهن چکش کاری شده ساخته می‌شد و شباهت زیادی به «ووک» (wok) یا همان تابه چینی داشت؛ با این تفاوت که لبه‌های کرایی، تیزتر بود. امروزه، انواع کرایی با استفاده از فولاد ضدزنگ، مس و تفلون نچسب با ته گرد یا تخت ساخته می‌شوند.

قلیه میگو

قلیه میگو

منبع عکس: دیجی کالا. عکاس: نامشخص

خورش قلیه میگو یکی از غذاهای تند جنوبی است که معمولا به‌عنوان یک غذای مجلسی محبوب در مناسبت‌ها و مهمانی‌های شهرهای جنوبی (آبادان، بوشهر، اهواز و غیره) سرو می‌شود. طرز تهیه این خورش شباهت زیادی به قلیه ماهی دارد؛ با این تفاوت که به‌جای ماهی از میگو استفاده می‌شود. میگو، سیر، پیاز، سیبزی قلیه، شنبلیله و گشنیز تازه، تمبر هندی، رب گوجه‌فرنگی، آرد یا نشاسته ذرت و ادویه (پودر زنجبیل، پودر تخم گشنیز، نمک، زردچوبه، فلفل و ادویه کاری میگو و ماهی) از مواد تشکیل‌دهنده قلیه میگو هستند؛ غذایی پرخاصیت و سرشار از امگا سه و آهن که معمولا با برنج سرو می‌شود.

غذاهای تند هندی

چیکن تندوری

چیکن تندوری

منبع عکس: blog.okcs.com. عکاس: نامشخص

چیکن تندوری یکی از غذاهای تند هندی است که در تنور پخته می‌شود؛ البته می‌توان آن را در تابه، به‌صورت کبابی یا در فر نیز آماده کرد

مرغ تندوری، چیکن تندوری یا مرغ تنوری یکی از غذاهای مشهور و تند هندی است که در تنور پخته می‌شود. مرغ، ماست، سیر، آب لیمو، و ادویه‌جات تند و تیز از جمله مواد تشکیل‌دهنده این غذای لذیذ هستند که می‌توان آن را در تابه، به‌صورت کبابی یا در فر آماده کرد. چیکن تندوری در افغانستان و پاکستان در کنار لیمو، پیاز یا پیازچه و سیب‌زمینی کبابی سرو می‌شود. در ضمن تنوری که در آن مرغ تندوری پخته می‌شود، به‌شکل استوانه‌ است و علاوه بر هندوستان، افغانستان و پاکستان در قفقاز، بالکان، بنگلادش، کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی نیز کاربرد دارد. ادویه تندوری شامل پودر سیر، پودر دانه خردل، پودر دانه زیره، پودر دانه گشنیز، پودر فلفل قرمز، زنجبیل، پودر فلفل پاپریکا می‌شود.

چیکن تندوری و مرغ کره ای توسط فردی هندو و پنجابی به نام «کاندان لال گوجرال» ابداع شدند؛ فردی که از پاکستان فرار و رستوران موتی ماهال را در دهلی تاسیس کرد. البته نمی‌توان به‌طور دقیق خاستگاه این غذا را مشخص کرد؛ اما واضح است که چیکن تندوری یک غذای متعلق به دهلی است. برای تهیه این غذا در ابتدا مرغ را ماست و ادویه‌جات می‌خوابانند تا به رنگ قرمز مایل به زرد برسد و سپس آن را در تنور با دمای بالا می‌پزند. چیکن تندوری معمولا به‌صورت قطعه‌هایی به‌همراه استخوان سرو می‌شود.

مرغ کره‌ای

مرغ کره‌ای

منبع عکس: blog.okcs.com. عکاس: نامشخص

مرغ کره‌ای، مرغ کرایی، مرغ کره‌ای، کراهی مرغ یا چیکن کرایی غذایی مشهور در شمال هند و پاکستان است که در اکثر رستوران‌های این مناطق سرو می‌شود؛ غذایی خوشمزه و پر از ادویه که به‌دلیل تندی و مزه‌های زیاد طرفداران بسیاری دارد و متشکل از مرغ با استخوان، سیر، گشنیز، کره، پیاز، ماست، خامه، فلفل سبز خرد شده و ادویه کراهی (پودر چیلی قرمز، نمک، ادویه گرام ماسالا، زیره پودر شده، پودر زردچوبه و تخم گشنیز آسیاب شده) است. طرز تهیه این غذای لذیذ مشابه کراهی بلوچی است. 

چیکن تیکا ماسالا

چیکن تیکا ماسالا

منبع عکس: bonappetit.com. عکاس: نامشخص

چیکن تیکا ماسالا از غذاهای معروف و بسیار تند هندی است که با ادویه‌ای مخصوص تهیه می‌شود و عطر و طعم متفاوتی دارد. «تیکا» در زبان هندی به‌معنی «تکه» ترجمه می‌شود و در نتیجه چیکن تیکا به‌معنای «تکه های مرغ» است. کلمه «ماسالا» نیز به مخلوط ادویه‌ها اطلاق می‌شود. مرغ با استخوان، لیمو ترش، زنجبیل، سیر، ماست، برگ گشنیز، ادویه گرام ماسالا، نمک و فلفل، پودر زیره، زردچوبه و فلفل قرمز از مواد تشکیل‌دهنده این غذای خوشمزه هستند که با برنج یا نان سرو می‌شود. برای درست کردن ادویه گرام ماسالا نیز به پودر زیره سیاه، پودر دارچین، فلفل قرمز، تخم گشنیز ساییده شده، میخک ساییده شده، پودر هل، جوز هندی و فلفل سیاه نیاز دارید.

روگان جوش 

روگان جوش 

منبع عکس: tags.news.com.au. عکاس: نامشخص

روگان جوش خورشتی تند و متعلق به منطقه کشمیر است 

روگان جوش یا روغن جوش یکی از مشهورترین خورش‌های هندی و منطقه کشمیر است که تندی آن زبانتان را آتش خواهد زد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید که هندی‌ها برای طبخ یک غذای ساده ممکن است تا ۲۰ نوع ادویه به‌کار ببرند و به همین دلیل است که غذاهای هندی از تندترین غذاهای بین‌المللی به شمار می‌آیند. روگان جوش متشکل از ماهیچه، پیاز، گشنیز، رب گوجه‌‌فرنگی، روغن و ادویه روغن جوش (زنجبیل تازه، گوجه‌فرنگی، فلفل قرمز خشک، برگ بو،‌ پودر ماست، گل میخک، هل، پودر سیر، پودر تخم گشنیز و رازیانه، نمک و زردچوبه) است.

روغن جوش، نام گیاهی است که در گذشته توسط مغول‌ها به کشمیر هند منتقل شد و از همان زمان در بین مردم محبوبیت پیدا کرد. از این ادویه معمولا برای طعم دادن به غذاهای گوشتی استفاده می‌شود؛ ادویه‌ای که نام آن در گذر زمان روگان جوش یا روژان گوش تغییر نام یافت.

دال گوشت

دال گوشت

منبع عکس: blog.okcs.com. عکاس: نامشخص

دال گوشت یا دال گشت یک غذای تند و محبوب متعلق به شمال هند و پاکستان است که با گوشت قرمز تکه‌ای یا چرخ شده (بره، گوسفندی یا گوساله)، عدس قرمز، روغن، پیاز، گوجه‌فرنگی، آب لیمو و ادویه‌جات تند درست می‌شود. نمک و زردچوبه، زنجبیل تازه، فلفل سبز، پودر زیره، پودر چیلی و تخم گشنیز از جمله ادویه‌هایی هستند که در تهیه این غذای تند به کار می‌روند. دال گوشت در جنوب ایران نیز طرفداران بسیاری دارد.

خورش کاری فال

خورش کاری فال

منبع عکس: matadornetwork.com. عکاس: نامشخص

خورش کاری «فال» با دارا بودن فلفل قرمز کارائیبی (scotch bonnet pepper) یا فلفل هندی هابانرو (habanero) در یک سس با پایه گوجه‌فرنگی، تندی را به سطح غیرقابل تصوری برده است. برخی از آشپزان خانگی، این خورش را با «فلفل شبح» (ghost pepper) درست می‌کنند که ۴۰۰ برابر تندتر از سس تاباسکو است؛ اما طعمی متمایز، شیرین و میوه‌ای دارد؛ البته اگر بتوانید طعم تند آن را تحمل کنید. یک رستوران در شهر نیویورک، خورش کاری «فال» را این‌گونه توصیف می‌کند:

یک کاری تند که شما را شکنجه می‌کند و در حین خوردن آن، بیشتر از اینکه طعمش را حس کنید، درد خواهید کشید.

غذاهای تند کره‌ ای

کیمچی

کیمچی

منبع عکس: lonelyplanet.com. عکاس: نامشخص

کیمچی در واقع نوعی ترشی و فرآورده تخمیری است که با کاهو چینی، سبزیجات، ادویه‌جات تند و گچوجانگ درست می‌شود

کیمچی به‌نوعی چاشنی ملی کُره‌ای و مشابه ترشی اطلاق می‌شود که متشکل از سبزیجات تخمیر شده مختلف و ادویه‌های متنوع است و طعم بسیار تندی و گرمی دارد. برای تهیه کیمچی به کاهو چینی، هویج، پیازچه، ترب سفید، آرد برنج، نمک، فلفل تند، پاپریکا، سرکه بالزامیک یا سویا سس، زنجبیل رنده شده، سیر رنده شده، شکر سفید یا قهوه‌ای، آب، پیاز و گچوجانگ (ترکیبی از پودر مالت یا عصاره مالت جو، آرد برنج، آب برنج پخته شده، سویا سس، نمک و پودر فلفل قرمز چیلی) نیاز دارید. کیمچی را می‌توان بلافاصله بعد از آماده‌سازی سرو کرد؛ اما بهتر است یک تا دو روز کاهوهای آغشته به مواد را در یک ظرف پلاستیکی دربسته بگذارید تا در دمای اتاق به‌خوبی تخمیر شوند.

کیمچی جیگه یا خورش کیمچی نیز غذایی ساده است که می‌توان آن را با مواد اولیه تازه یا باقی‌مانده کیمچی، پیاز، سیر، پیازچه و «گچوجانگ» (gochujang) یا رب فلفل قرمز درست کرد. خرشو کیمچی غذایی ایدئال برای گرم شدن در روزهای سرد زمستانی و درمان سرماخوردگی به شمار می‌آید. کره‌ای‌ها مواد پروتئینی مختلفی را به خورش کیمچی اضافه می‌کنند که در میان آن‌ها می‌توان به گوشت گاو، تن ماهی و توفو (پنیر سویا) اشاره کرد.

بولگوگی (bulgogi)

بولگوگی

منبع عکس: damndelicious.net. عکاس: نامشخص

بولگوگی یک خوراک تند و محبوب کره ای است که از کباب کردن تکه‌های نازک و مزه‌دار شده گوشت گاو یا مرغ به‌همراه تکه‌های فلفل سبز، پیاز و بوته سیر روی منقل یا صفحه گریل تهیه می‌شود؛ البته می‌توان آن را در تابه و روغن نیز سرخ کرد. بولگوگی از ترکیب دو کلمه بول (به‌معنای آتش) و گوگی (به‌معنای گوشت) تشکیل شده است. برای مزه‌دار کردن گوشت این غذا از سس سویا، شکر، روغن کنجد، پودر فلفل سیاه، پیازچه، زنجبیل، پیاز و قارچ استفاده می‌کنند. مدت لازم برای مزه‌دار شدن گوشت از نیم ساعت تا یک شبانه‌روز بسته به سلیقه افراد متفاوت است.

بولگوگی معمولا همراه برنج، کاهو یا هر نوع سبزی با برگ پهن به‌منظور لقمه گرفتن و با مخلفاتی چون کیمچی و سوپ تخم‌مرغ سرو می‌شود. جالب است بدانید که در برخی از رستوران‌های کره ای، میزهایی با یک صفحه گریل در وسط آن‌ها وجود دارند که این امکان را به مشتریان می‌دهد تا غذایشان را خودشان کباب کنند. خاستگاه اصلی این غذا کره شمالی است. بولگوگی پس از آزادی شبه‌جزیره کره از استعمار ژاپن در سال ۱۹۴۵ توسط پناهجویان به مردم این کشور معرفی و به سرعت در سراسر کشور محبوب شد؛ افرادی که از پیونگیانگ به کره جنوبی آمده بودند.

دوکبوکی (tteokbokki)

دوکبوکی

منبع عکس: iamafoodblog.com. عکاس: نامشخص

دوکبوکی یکی از رایج‌ترین غذاهای تند کره است که با کیک استوانه‌ای برنجی، کیک ماهی، سبزیجات مخصوص و البته سس تند چیلی درست می‌شود. این غذا در بیشتر غرفه‌های غذای خیابانی در کشور کره یافت می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. برای تهیه این غذا باید درابتدا کیک برنجی درست کنید؛ خمیری بخارپز که متشکل از آرد برنج، نمک، آب جوش و روغن کنجد است و باید آن را به‌صورت رولی دربیاورید.

پیازچه خرد شده، آب جوش، پودر فلفل چیلی، ماهی کولی خشک شده، شکر، سس سویا، سیر رنده شده، روغن کنجد، کلم سفید خرد شده، رب فلفل چیلی یا رب گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ آب‌پز شده، نودل، کیک ماهی ( نوعی نان شیرینی که از ماهی خرد شده و پوره سیب‌زمینی تهیه می‌شود) و کنجد خام یا بو داده از مواد تشکیل‌دهنده دوکبوکی هستند.

سون دوبو جیگائه (sun do jjigae)

سون دوبو جیگائه

منبع عکس: omnivorescookbook.com. عکاس: نامشخص

خورش تند توفو و کیمچی معمولا با برنج کته کره‌ای سرو می‌شود

خورش تند توفو و کیمچی یا «سون دوبو جیگائه» از غذاهای سنتی و پرطرفدار کره است که معمولا با برنج کته کره‌ای سرو می‌شود. برای تهیه این غذا به توفو تازه (پنیر به‌دست آمده از شیر سویا)، گوشت دنده یا کمر گوساله (چربی‌دار)، پیازچه، پودر فلفل قرمز کره ای یا فلفل چیلی، روغن کنجد، سیر رنده شده، نمک، آب ماهی کولی خشک شده یا آب، کیمچی و تخم‌مرغ نیاز دارید.

سوپ «جامبونگ» (Jjambbong)

سوپ «جامبونگ»

منبع عکس: matadornetwork.com. عکاس: نامشخص

جامبونگ، توسط مهاجران چینی که در دهه ۱۸۰۰ به اینچئون در کشور کره مهاجرت کردند، ابداع شد. این سوپ نودل تند کره‌ای، طعمی آتشین دارد. جامبونگ از انواع غذاهای دریایی مانند صدف و ماهی مرکب، گوشت، نودل و سبزیجاتی چون هویج، کلم و کدوی سبز درست می‌شود.

مایه قرمزرنگ سوپ جامبونگ با جلبک «کتانجک» (kelp) و «گوچوگارو» (gochugaru) مزه‌دار می‌شود که نوعی پودر چیلی کره‌ای است.  «گوچوگارو» با فلفل‌های قرمز چیلی کره‌ای خشک شده زیر نور آفتاب، درست می‌شود. این دو طعم‌دهنده، مزه‌ای شیرین، دودی و پرادویه به سوپ نودل کره‌ای می‌بخشند.

ادویه تند قرمز، یکی از اجزای اصلی آشپزی کره‌ای است و از آن در طبخ دیگر غذاهای این کشور از جمله «ناکجی بوکیوم» (nakji bokkeum)، اختاپوس تند سرخ شده؛ «داک بوکیوم تنگ» (dakbokkeumtang)، سینه مرغ پخته شده تند و «گوچو جوآنگ» (gochujang)، سس فلفل قرمز کره‌ای استفاده می‌شود.

غذاهای تند چینی

مرغ گنگ بائو (gong bao chicken)

مرغ گنگ بائو

منبع عکس: realfood.tesco.com. عکاس: نامشخص

مرغ گنگ بائو (مرغ کبابی تند) یا مرغ کونگ پائو از غذاهای چینی تند و خوشمزه است که در هر منطقه‌ای از این کشور به روشی متفاوت طبخ می‌شود. این غذا متشکل از مرغ تکه‌شده، انواع آجیل به‌خصوص بادام زمینی، سیب‌زمینی، ذرت، سیر خرد شده و یک سس مخصوص متشکل از فلفل چیلی (فلفل سیچوآن خشک شده) است. مرغ گنگ بائو معمولا در روغن داغ تفت داده می‌شود و طرز تهیه اصیل آن متعلق به منطقه سیچوآن در جنوب غرب چین است.

ما پوتوفو (mapo tofu)

ما پوتوفو

منبع عکس: healthynibblesandbits.com. عکاس: نامشخص

ما پوتوفو یکی از خوراک‌های تند چینی با اصالتی از استان سیچوآن است. این غذا شامل توفوهایی غرق در یک سس تند رقیق، روغنی و قرمز روشن بر پایه «دوبان» (باقالی تخمیر شده به‌همراه فلفل چیلی) و دوچی (لوبیا سیاه تخمیر شده) به‌همراه با گوشت چرخ‌کرده گاو می‌شود. در برخی طرز تهیه‌ها به ما پوتوفو، شاه بلوط، پیاز، قارچ، پیازچه و دیگر سبزیجات نیز اضافه می‌کنند. قدمت این غذا به سال ۱۲۵۴ بازمی‌گردد.

هات پات سیچوآن (Sichuan hot pot)

هات پات سیچوآن

منبع عکس: hotel-lotti-paris.com. عکاس: نامشخص

«هات پات»، یک غذای سلف سرویس به شمار می‌آید و شما می‌توانید برای تهیه آن مواد غذایی خام مختلفی را انتخاب کنید و در مایه سوپی بریزید تا بپزد

بهترین راه برای توصیف «هات پات سیچوآن»، آتشین و بسیار تند است. «هات پات سیچوآن»، یک مایه سوپی قرمز رنگ است که با فلفل‌های قرمز چیلی سیچوآنی خشک‌شده و دانه‌های فلفل طعم‌دار می‌شود و معمولا آن را در کاسه سرو می‌کنند. غذاهای خامی چون توفو، قطعات نازکی از گوشت گاو و سبزیجاتی مانند جوانه لوبیا و کلم «بوک چوی» (bok choy) را می‌توان با سوپ «هات پات سیچوآنی»، سرو کرد.

«هات پات»، یک غذای سلف سرویس است و افراد می‌توانند به انتخاب خود، مواد غذایی خام مختلفی را انتخاب کنند و در این مایه سوپی بریزند تا بپزد. «هات پات سیچوآنی»، آن‌قدر تند است که اشک چشمانتان را درمی‌آورد، دهانتان را می‌سوزاند و باعث می‌شود که پیشانیتان عرق کند؛ اما طعم و مزه خارق‌العاده آن، ارزش دردی که می‌کشید را دارد. «گان گوئو» (Gan guo)، یک نسخه خشک این سوپ است که از ترکیب سبزیجات سرخ شده و مزه‌دار شده با دانه‌های فلفل و ورقه‌های چیلی درست می‌شود.

غذاهای تند تایلندی

پد پریک (Pad Prik)

پد پریک

منبع عکس: .eatingthaifood.com. عکاس: نامشخص

«پد پریک» یکی از انواع کاری تند تایلندی است که به نسبت دیگر کاری‌ها غلیظ‌تر است؛ زیرا در روغن سرخ می‌شود و در آن، شیر نارگیل نمی‌ریزند. پد پریک به‌دلیل وجود فلفل‌های چیلی قرمز رنگ به رنگ قرمز تیره است. برای تهیه در این غذا به گوشت مرغ یا گوسفند یا ماهی همراه با فلفل، پیاز، علف لیمو، سیر و ریحان و مهم‌تر از همه فلفل‌های قرمز بسیار تند نیاز دارید. پد پریک معمولا با برنج سرو می‌شود تا کمی از تندی آن بکاهد.

کائو پد نام پریک ناروک (Khao Pad Nam Prik Narok)

کائو پد نام پریک ناروک

منبع عکس: glebekitchen.com. عکاس: نامشخص

«کائو پد نام پریک ناروک» به‌معنای «برنج سرخ‌ شده همراه با سس فلفل از جهنم» است. این غذای تند تایلندی در میان ۱۰ غذای لذیذ و تند این کشور جای دارد. برای تهیه «کائو پد»، فلفل‌های قرمز خشک‌ شده در هاون کوبیده و با سیر، شکر پالم، سس خرچنگ و قطعه‌های ماهی مخلوط می‌شوند. این سس آتشین در نهایت در کنار برنج سرخ‌شده سرو خواهد شد؛ غذایی که دهان و تمام وجود شما را به آتش خواهد کشید.

در حالی‌ که برنج معمولا راهی برای فرار از طعم‌های تند در غذاهای تایلندی است، این بار دیگر راه فراری نخواهید داشت؛ زیرا در این غذا برنج در کنار سس فلفل از جهنم قرار می‌گیرد.

پد کا پرائو (Pad Ka Prao)

پد کا پرائو

منبع عکس: poshjournal.com. عکاس: نامشخص

«پد کا پرائو» در تایلند به‌عنوان یک فست‌فود شناخته می‌شود

«پد کا پرائو» از غذاهای تند و مشهور تایلندی به شمار می‌آید؛ خوراکی که با ماهی، گوشت قرمز یا گوشت مرغ تهیه می‌شود و طعم غالب در آن ریحان و فلفل‌های تند است. «پد کا پرائو» در تایلند به‌عنوان یک فست‌فود شهرت دارد و بسیاری از افراد آن را با برگر یا ساندویچ مقایسه می‌کنند.

پد کا پرائو معمولا با تخم‌مرغ سرخ‌شده سرو می‌شود؛ اما شما می‌توانید آن را به‌همراه برنج نیز میل کنید. سیر، فلفل چیلی تایلندی، پیاز، لوبیا، سس صدف، سس ماهی، سس سویا، آب، شکر، روغن، ریحان از مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند.

توم یوم کونگ (Tom Yum Kung)

توم یوم کونگ

منبع عکس: ویکی پدیا. عکاس: نامشخص

سوپ «توم یوم کونگ» با وجود فلفل‌های خشک تند و سس فلفل مخصوص از محبوب‌ترین غذاهای تند تایلندی است. این سوپ نارنجی رنگ است و ترکیب فلفل با علف لیمو سسی بسیار تند و غذایی معطر از آن می‌سازد. گالانگال، برگ‌های کفیر لایم، زنجبیل، سس ماهی و میگو از دیگر مواد تشکیل‌دهنده سوپ داغ، تند و ترش «توم یوم کونگ» هستند؛ غذایی مناسب برای روزهای سرد و زمان‌هایی که سرما خورده‌اید. علاوه بر کشور تایلند، طبخ این سوپ در کشورهای مجاور مانند کامبوج، مالزی، سنگاپوری و برونئی نیز رواج دارد و در سال‌های اخیر در سراسر جهان نیز شهرت یافته است.

لاب (Laab)

لاب

منبع عکس: asianinspirations.com.au. عکاس: نامشخص

سالاد لاب، از سالادهای تند و محبوب تایلندی به شمار می‌رود. این سالاد در لائوس و همچنین منطقه «او آیسان» تایلند، با برنج برشته و کوبیده شده و ترکیبی از گوشت مرغ یا گوشت قرمز خام، فلفل‌های له‌شده و پیاز درست می‌شود. لاب از آن دسته سالادهایی است که با خوردن چند قاشق از آن آتش خواهید گرفت؛ پس حسابی مراقب باشید.

توم کلونگ پلا گرب (Tom Klong Pla Grab)

توم کلونگ پلا گرب

منبع عکس: asianinspirations.com.au. عکاس: نامشخص

«توم کلونگ پلا گرب» یکی دیگر از سوپ‌های تند تایلندی است که با رنگ قهوه‌ای به نظر تند نمی‌آید؛ اما باید بدانید که واقعیت این نیست و این سوپ به‌محض قرار گرفتن روی زبان، شما را خواهد سوزاند. ماهی خشک‌ شده، گالانگال، برگ‌های کفیر لیمو، پاپریکا، موسیر و فلفل‌های قرمز مواد اصلی در تهیه این سوپ ترش و تند هستند که با طرز تهیه‌های مختلفی در سراسر تایلند درست می‌شود.

توم لائنگ (Tom Laeng)

توم لائنگ

منبع عکس: knowinsiders.com. عکاس: نامشخص

خوراک توم لائنگ به‌عنوان یکی از تندترین غذاهای تایلند مشهور است. در تهیه این غذا گوشت همراه با استخوان تا زمانی که گوشت و استخوان کاملا از هم جدا شوند پخته می‌شود. سپس پیازچه و مقدار فراوانی فلفل سبز را به آن می‌افزایند. در نگاه اول، این خوراک شفاف با گوشت و سبزیحات، شبیه به یک سوپ مرغ خانگی به نظر می‌رسد؛ اما اشتباه نکنید. توم لائنگ به‌شدت تند است.

گائنگ سوم (Gaeng Som)

گائنگ سوم

منبع عکس: ویکی پدیا. عکاس: نامشخص

گائنگ سوم خوراکی تنها با بوی تند خود، پرزهای بینی شما را می‌سوزاند

گائنگ سوم خوراکی نارنجی رنگ و متعلق به منطقه جنوب تایلند است که تنها با بوی تند منحصربه‌فرد خود، پرزهای بینی شما را می‌سوزاند. این سوپ رقیق تندی خود را از سس خرچنگ و فلفل‌های قرمز می‌گیرد و ترشی آن به خاطر وجود تمبر هندی در آن است.

گائنگ سوم معمولا با ماهی یا خرچنگ تهیه و با برنج سفید بخارپز سرو می‌شود؛ اما مراقب باشید. ماهیت آبکی این غذا می‌تواند به‌سرعت برنج شما را نیز تند کند و هیچ راه فراری برایتان باقی نگذارد.

سوم تام (Som Tam)

سوم تام

منبع عکس: glebekitchen.com. عکاس: نامشخص

سالاد «سوم تام» متعلق به منطقه آیسان تایلند را می‌توان به‌عنوان سومین غذای تند این کشور در لیست تندترین‌ها معرفی کرد؛ البته میزان تندی آن می‌تواند با توجه به نوع تهیه و محل تهیه آن متغیر باشد. طعم تند پاپایای نرسیده در این غذا کاملا مشخص است و این میوه در کنار ترکیبی از نمک، آب‌ لیمو، سس ماهی، شکر نارگیل و فلفل‌های آتشین سرو می‌شود. مردم منطقه آیسان این سالاد را همراه با برنج بخارپز سرو می‌کنند.

گائنگ کوا کلینگ (Gaeng Kua Kling)

گائنگ کوا کلینگ

منبع عکس: eatingthaifood.com. عکاس: نامشخص

گائنگ کوا کلینگ از غذاهای جنوب تایلند آن‌قدر تند است که پس از خوردن آن بی حس خواهید شد. طرز تهیه این خوراک به نسبت دیگر غذاهای تایلندی آسان‌تر است. در تهیه گائنگ کوا کلینگ سس کاری حاوی فلفل، فلفل چیلی، علف لیمو، سیر، زردچوبه، نمک و سس خرچنگ برای طعم‌دار کردن گوشت به آن اضافه و سپس گوشت در تابه سرخ می‌شود. شما می‌توانید این سس را برای گوشت مرغ، ماهی یا گوسفند نیز استفاده کنید. گائنگ کوا کلینگ معمولا به‌همراه برنج سرو می‌شود.

گائنگ تای پلا (Gaeng Tai Pla)

گائنگ تای پلا

منبع عکس: matadornetwork.com. عکاس: نامشخص

گائنگ تای پلا با اختلاف تندترین غذای تند تایلند است. فلفل قرمز خشک‌ شده، زردچوبه و ماهی (گاهی میگو)، کدوتنبل، ذرت، بادنجان و ساقه‌های بامبو از مواد تشکیل‌دهنده این کاری متعلق به جنوب تایلند هستند. تای پلا در نام این غذا اشاره به سس نمکی و لذیذی دارد که با دل و روده ماهی تخمیر شده درست می‌شود. در تهیه این کاری تند گاهی از شیر نارگیل به‌جای آب استفاده می‌کنند تا طعم ملایم‌تری به خود بگیرد. زردچوبه، موسیر، گالانگال، برگ کفیر لیمو، علف لیمو، سس میگو و سیر از دیگر موادی هستند که ممکن است در تهیه این غذا به کار بروند. «گائنگ تای پلا» در زادگاه خود، شهر «ناخون سی تامارات» (Nakhon Si Thammarat) در شمال تایلند، بدون هیچ افزودنی خورده می‌شود و طعم آن بسیار تند است.

برای آشنایی با دیگر غذاهای تند جهان می‌توانید به مقاله کجارو در این زمینه سر بزنید.

رستوران غذاهای تند در تهران

رستوران‌های هندی تهران

رستوران مدراس

  • آدرس شعبه یک: تهران، شریعتی، خیابان سهیل، بعد از چهارراه قلندری، بن‌بست طاهری، مجتمع تجاری سبحان، فودکورت سبحان (۲۲۶۸۲۴۵۶ ۰۲۱) (مشاهده روی نقشه)
  • آدرس شعبه دو: تهران، خیابان دکتر شریعتی، رو‌به‌روی خیابان ظفر، مجتمع نگین ظفر، فود کورت نگین ظفر (۲۲۸۹۶۸۱۱ ۰۲۱) (مشاهده روی نقشه)

رستوران مدراس

منبع عکس: نت برگ. عکاس: نامشخص

رستوران هندی مدراس یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای هندی در تهران است که دو شعبه دارد. این رستوران غذاهای هندی را به روش فست‌فود و با قیمت مناسب ارائه می‌کند و غذاهایی چون کباب سیزلر، چیکن تندوری، بوتی کباب، چیکن آشوکا، بال مرغ تند کبابی، انواع خورش (لم پالاک، چیکن پاتیالا، چیکن ماسالا، شاهی قرمه و میگو ماسالا)، بریانی (گوشت، مرغ و میگو)، پلو کاری، پلو تندوری و غیره را در منوی خود جای داده است.

رستوران لیالی

  • تلفن: ۲۲۱۸۱۳۶۷ ۰۲۱
  • آدرس: زعفرانیه، انتهای آصف، بالاتر از میان اعجازی، انتهای خیابان دست راست، مقابل بوستان ولنجک، شماره یک (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: هر روزه هفت تا ۲۴
رستوران لیالی یکی از شیک‌ترین رستوران‌های تهران است که غذاهای هندی، عربی، لبنانی، دریایی و بین‌المللی سرو می‌کند

رستوران لیالی یک رستوران هندی، عربی و هندی است که غذاهای دریایی و بین‌المللی را نیز سرو می‌کند. طراحی داخلی این رستوران بسیار خاص و منحصربه‌فرد است و می‌توان آن را به‌عنوان یکی از شیک‌ترین رستوران‌های تهران معرفی کرد. رستوران لیالی غذاهای هندی را به سبک ایرانی طبخ می‌کند. در میان غذاهای هندی مزه کردن خوراک روغن جوش را از دست ندهید. در منوی بین‌الملل نیز چیکن کروسان، ماهی سالمون نروژی و کباب مُشَکِل از بهترین انتخاب‌ها به شمار می‌آیند.

رستوران لیالی یک منوی پیش غذای مفصل، سالاد بار (شامل هشت نوع سالاد و دو نوع ماست لبنانی)، پنج مدل بشقاب مخصوص سالاد پروتئین‌دار و همچنین یک منوی نوشیدنی دارد که شامل انواع نوشیدنی سرد، نوشیدنی گرم و دم‌نوش‌های ویژه می‌شود. رستوران لیالی هرروز صبح از ساعت هفت تا ۱۲ صبحانه سرو می‌کند. سینی‌های صبحانه این رستوران شامل منو فرانسوی، آمریکایی، ایرانی، ایتالیایی و انگلیسی هستند. چای و نان در کنار منوی صبحانه رایگان می‌شوند. در این رستوران سفارش دادن دسر را نیز فراموش نکنید؛ دسرهایی که همه از قنادی لوندر تهیه می‌شوند. 

رستوران چینگاری

  • تلفن: ۸۸۳۲۷۰۷۵ ۰۲۱
  • آدرس: تهران، خیابان مطهری، خیابان مفتح شمالی، چهارراه زهره، جنب بانک ملت، پلاک ۶ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: هر روزه ۱۱ تا ۲۳

رستوران چینگاری

منبع عکس: نت برگ. عکاس: نامشخص

رستوران چینگاری با طراحی و نورپردازی فوق‌العاده و پخش موزیک هندی، مکانی بی‌نظیر برای امتحان غذاهای تند هندی است. در پخت غذاهای این رستوران ادویه کمتری به کار رفته است تا با ذائقه ایرانی‌ها هماهنگ‌تر باشند. از بهترین و پرطرفدارترین غذاهای رستوران چینگاری می‌توان به سوپ دال عدس، قارچ تنوری، بریانی بره، پالاک پنیر، کاری ماهی گوا، ساگوآلا گوشت و پاری کباب اشاره کرد. انواع سمبوسه، انواع سوپ، سالاد، نان پاپادام و نان پنیر چینگاری نیز از گزینه‌هایی هستند که نباید از آن‌ها غافل شد.

رستوران چینگاری فضایی شیک و تمیز و منویی به نسبت گران دارد. به‌محض ورود به این رستوران، با محیطی تاریک و دنج و وسایل و مجسمه‌های هندی روبه‌رو می‌شوید که شما را به حال‌ و هوای جادویی هندوستان می‌برند. سه نوع مبل و صندلی برای مهمانان در این رستوران تعبیه شده است که شما می‌توانید مبل‌های راحتی، صندلی‌های معمولی یا بلند را بسته به سلیقه‌ خود انتخاب کنید. 

رستوران مهاراجه

  • تلفن:  ۰۲۱ ۶۶۴۷۶۸۵۵
  • آدرس: خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه طالقانی، کوچه رحیم زاده، هتل جهان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: هر روزه از ۱۱ تا ۲۳

رستوران مهاراجه

منبع عکس: نت برگ. عکاس: نامشخص

رستوران هندی مهاراجه با معماری و دکوراسیون زیبای هندی، یک مجسمه فیل طلایی در ورودی، کاشی‌کاری‌های زیبای دیوارها و موسیقی هندی بی‌وقفه به شما این حس را می‌دهد که به هندوستان سفر کرده‌اید. نورپردازی این رستوران بسیار زیبا است، رستورانی که از قدیمی‌ترین رستوران‌های هندی تهران به شمار می‌رود و در سال ۱۳۴۰ هم‌زمان با هتل جهان افتتاح شده است.

از جمله لذیذترین و پرطرفدارترین غذاهای رستوران هندی مهاراجه می‌توان به نان‌های تازه و سنتی هندی، کباب سیزلر، جوجه آشوکا، چیکن بریانی، شاهی قرمه، چیکن تندوری، بریانی گوشت، انواع کاری گوشت و مرغ، چیکن پاتیالا و جوجه تیکه اشاره کرد. از منوی نوشیدنی حتما لسی (یکی از دوغ‌های هندی) و از منوی دسرها گلاب جامون و کلفی را سفارش دهید. در رستوران هندی مهاراجه گیاهخواران نیز می‌توانند از انواع غذاها چون پالاک پنیر، ماتر پنیر کاری، سبزی ماسالا و پنیر بوجیا لذت ببرند. این رستوران از نظر قیمت منویی قابل‌قبول دارد.

رستوران تندور هتل سفیر

  • تلفن: ۸۸۸۲۲۲۰۶
  • آدرس: تهران، خیابان مفتح جنوبی ، پایین‌تر از میدان هفت تیر، مقابل درب غربی ورزشگاه شیرودی، خیابان اردلان، هتل سفیر، پلاک ۱۰ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: هر روزه ۱۱:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و ۲۰ تا ۲۳

رستوران تندور هتل سفیر

منبع عکس: فودیسم. عکاس: نامشخص

رستوران تندور از اولین رستوران‌های هندی تهران است که در طبقه پایین هتل سفیر قرار دارد. مشتری‌های این هتل اکثرا هندی‌ها هستند و برای غذا خوردن به رستوران تندور می‌آیند. این رستوران با دکوراسیون هندی و موسیقی هندی منوی مفصلی دارد که در میان آن می‌توان به نان‌های هندی، سمبوسه، غذاهای گیاهی، گوشتی، تندوری، دریایی و کاری مرغ (سیزلر، بوتی کباب، میگو تندوری، کباب بره، قرمه شاهی) و دسرهای لذیذ اشاره کرد. قیمت‌های این رستوران قابل‌قبول هستند،؛ اما خودتان را برای حق سرویس آماده کنید. 

رستوران تاج محل

  • تلفن: ۰۲۱ ۸۸۰۳۵۴۴۴
  • آدرس: ونک، خیابان شیخ بهایی جنوبی، پلاک ۲۹ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: هر روزه ۱۲ تا ۲۳

رستوران تاج محل

منبع عکس: smarttiz.com. عکاس: نامشخص

رستوران تاج محل از شناخته شده‌ترین و بهترین رستوران‌های هندی تهران است

رستوران تاج محل به‌واسطه هتل تاج محل و نمای ساختمانش از اتوبان حقانی از شناخته شده‌ترین رستوران‌های هندی تهران است که با محیط بسیار زیبای و دکور شرقی مکانی بی‌نظیر برای امتحان کردن غذاهای تند هندی به شمار می‌رود. در این رستوران به‌محض ورود از شما با نان مخصوص و تند هندی از شما پذیرایی می‌شود. کارکنان این مجموعه بسیار مودب هستند.

از غذاهای پرطرفدار رستوران تاج محل می‌توان به چیکن تندوری، کشمیری کباب، بوتی کباب، گوشت پالاک، روغن جوش و چیکن بریانی اشاره کرد. در نظر داشته باشید که آخر هفته‌ها این رستوران بسیار شلوغ می‌شود؛ پس سعی کنید که در روزهای وسط هفته به تاج محل بروید تا از غذا و محیط رستوران لذت ببرید. قیمت‌های منوی رستوران تاج محل به نسبت بالا است. 

رستوران های مکزیکی تهران

پیتزا پنتری

  • تلفن: ۸۸۳۰۸۳۸۵ ۰۲۱
  • آدرس: تهران، ميدان هفت تير، خيابان قائم مقام، ميدان شعاع، پلاک ٨٧ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: هر روزه ۱۲ تا ۱۶:۳۰ و ۱۸:۳۰ تا ۲۳

پیتزا پنتری

منبع عکس: فودیسم. عکاس: نامشخص

پیتزا پنتری یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های تهران است که غذاهای مکزیکی تند و خوشمزه سرو می‌کند. این رستوران با دکوراسیون قدیمی، دیوارهای آجری در کنار نقاشی‌های بسیار زیبا و رومیزی‌های قرمز برای جمع‌های خانوادگی و دوستانه بسیار مناسب است. پیتزا پنتری بیشتر به‌عنوان یکی از بهترین پیتزافروشی های تهران با منوی پیتزا و به‌خصوص پیتزا گوشت و قارچ خود شهرت دارد؛ اما از همان قدیم غذای مختلف مکزیکی مانند تاکو، تریستانا، بوریتوس و… را نیز سرو می‌کرد. پس اگر اهل غذاهای تند و خوشمزه هستید به این رستوران سر بزنید.

کافه رستوران بوریتو

  • تلفن: ۸۸۵۲۲۱۲۱ ۰۲۱
  • آدرس: تهران، خیابان سهروردی شمالی، خیابان خرمشهر (آپادانا)، پلاک ۱۷۲ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: همه‌روزه ۹ تا ۲۴

کافه رستوران بوریتو

منبع عکس: فیدیلو. عکاس: نامشخص

کافه رستوران بوریتو با فضایی دلنشین و سرو انواع غذاهای ایرانی و فرنگی فضایی مفرح و آرام برای لذت بردن از انواع غذاهای تند مکزیکی است. این رستوران با داشتن فضای باز و وجود سرآشپزهای بین‌المللی یکی از جذاب‌ترین رستوران های تهران به شمار می‌رود که با تهیه مواد اولیه مرغوب و به‌صورت روزانه و با کیفیت بالا، غذاهای خوشمزه مکزیکی را با طعم‌های بسیار خاص و تند طبخ می‌کند.

رستوران‌های تایلندی تهران

رستوران تایلندی جاران

  • تلفن: ۴۴۲۷۸۵۳۶ ۰۲۱
  • آدرس: تهران، مرزداران، خیابان ایثار، خیابان بهار، نبش کوچه مرضیه (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: ۱۳ تا ۱۷ و ۱۹ تا ۲۳

رستوران تایلندی جاران

منبع عکس: فودیسم. عکاس: نامشخص

رستوران تایلندی جاران در غرب تهران یکی از رستوران‌هایی است که غذای تند و خوشمزه تایلندی سرو می‌کند. پت کیوما مرغ و میگو، کاپت گونگ میگو، پت پیت سود گوشت و مرغ، یکسوبا، چاهان، پت تای (گیاهی، مرغ، گوشت و میگو) از غذاهای مشهور این رستوران هستند.

رستوران تایفود

  • تلفن: ۸۸۶۸۹۷۷۶ ۰۲۱
  • آدرس: تهران، سعادت‌آباد، بلوار دریا، مطهری شمالی(سردار دریا)، عباسی اناری شرقی، پلاک۱۴ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: هر روزه ۱۲:۳۰ تا ۲۳:۳۰

رستوران تایفود

منبع عکس: thaifood.ir. عکاس: نامشخص

رستوران تایلندی تایفود از بهترین رستوران‌های تایلندی تهران است که منویی مفصل دارد و شما می‌توانید انواع غذاهای تند تایلندی را در این رستوران بخورید. پت کیوما میکس مرغ و میگو، پت سی ای یو گوشت، پت تای میکس مرغ و میگو و انواع غذاهای گیاهی چون کا پت، پت کیوما، چاها، یکیسوبا و سالاد یم نیا توفو سالاد از غذاهای مشهور این رستوران هستند.

فواید و مضرات غذای تند

مشهورترین غذاهای تند

منبع عکس: worldatlas.com. عکاس: نامشخص

غذاهای تند طرفداران بسیاری به‌خصوص در میان چینی‌ها، هندی‌ها و برخی از ایرانیان (به‌ویژه در شهرهای جنوبی کشور) دارند. البته در این میان افرادی نیز هستند که متوجه نمی‌شوند که چرا دسته اول خود را با غذاهای گرم و تند شکنجه می‌دهند. تاثیرات اجتماعی و فرهنگی، تفاوت‌های‌ فیزیکی، مزاج فرد و صفات شخصیتی وی از جمله عواملی هستند که بر علاقه افراد به غذاهای تند تاثیر می‌گذارند. این دسته به‌دنبال تجربه احساسی جدید در میان طعم‌های غذایی هستند. 

کپسایسین، نام ماده‌ای است که به‌طور طبیعی باعث تندی غذا می‌شود. این ماده به گیرنده‌های زبان متصل و باعث سوزش و درد می‌شود

ماده‌ای که به‌طور طبیعی باعث تندی غذا می‌شود، کپسایسین نام دارد. کپسایسین به گیرنده‌های زبان متصل می‌شود و دما و درد را القا می‌کند؛ به همین دلیل در زمان خوردن غذای تند، دهان شما می‌سوزد و احساس درد می‌کنید؛ حتی اگر واقعا آسیبی در میان نباشد. غذاهای تند همچنین منجر به افزایش دمای درونی بدن، عرق کردن، آبریزش بینی و قرمز شدن صورت یا قسمت‌های دیگری از بدن می‌شوند؛ زیرا ریزترین عروق خونی بدن (مویرگ‌ها) منبسط و خون در آن‌ها سرازیر می‌شود. 

جالب است بدانید که غذاهای تند فواید زیادی برای بدن به‌خصوص برای زنان دارند. اگر بدن شما این آمادگی را دارد که غذاهای تند را مصرف کند، مقدار مشخصی از این غذاهای تند را بخورید؛ اما هرگز زیاده‌روی نکنید. مصرف بیش از اندازه غذاهای تند، حرارت و گرمای بدن شما را زیاد می‌کند و می‌تواند به‌ سلامتی شما آسیب برساند. در ضمن به شما توصیه می‌کنیم اگر معده حساسی دارید یا تحملتان نسبت به خوردن مواد غذایی تند پایین است، غذاهای تند را کمتر و به اعتدال مصرف کنید. در ادامه شما را با برخی از فواید و مضرات غذاهای تند آشنا خواهیم کرد.

فواید غذاهای تند

فواید غذاهای تند

منبع عکس: penntoday.upenn.edu. عکاس: نامشخص

  • مبارزه با التهاب التهاب از نظر پزشکی به‌عنوان «قاتل مخفی» شناخته می‌شود؛ زیرا خطر ابتلا به دیابت، آلزایمر، بیماری‌های قلبی عروقی، ورم مفاصل و سرطان را افزایش می‌دهد. مصرف ادویه‌هایی مانند زردچوبه، میخک، دارچین و زنجبیل با وجود خاصیت آنتی‌اکسیدان قوی آن‌ها به مبارزه با التهاب کمک می‌کند. طبق تحقیقات دانشمندان، کورکومین (دارویی که در زردچوبه یافت می‌شود) ورم و التهاب را کاهش می‌دهد.
  • عمر بیشتر: اگر می‌خواهید بیشتر عمر کنید، در غذاهایتان ادویه تند بریزید. خوردن غذای تند به‌مدت ۶ یا هفت روز در هفته خطر مرگ را تا ۱۴ درصد کاهش می‌دهد. به‌علاوه مصرف منظم غذای تند می‌تواند عوامل خطر مرگ مانند سرطان، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی را کم کند.
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان: کپسایسین، ترکیب یافت شده در فلفل چیلی، به مبارزه با سرطان کمک می‌کند. افزودن زردچوبه به غذاها نیز ریسک سرطان معده، مغز، استخوان، پروستات و پستان را کاهش می‌دهد.
  • کنترل هوس غذا خوردن و کاهش وزن: ادویه‌هایی مانند دارچین سطح قند خون شما را تنظیم و در نتیجه هوس غذایی شما را کنترل می‌کنند. ادویه‌های دیگری چون ریحان، میخک، اسطوخدوس، پونه کوهی، بادرنجبویه، نعنا و گشنیز می‌توانند به تنظیم کردن قند خون کمک کنند.

انواع ادویه های تند

منبع عکس: thedailymeal.com. عکاس: نامشخص

  • افزایش متابولیسم:راه‌های مختلفی برای افزایش متابولیسم وجود دارند که در میان آن‌ها می‌توان به مصرف فلفل قرمز اشاره کرد؛ این ادویه اشتهای شما را تنظیم می‌کند و سوخت و ساز را بالا می‌برد. البته باید در نظر داشته باشید که اگرچه فلفل قرمز ممکن است متابولیسم را کمی افزایش دهد، ادویه به‌تنهایی نمی‌تواند جایگزین ورزش منظم باشد. پس اگر می‌خواهید متابولیسم بدن خود را بالا نگه‌ دارید، با تمرین و ورزش قدرت و عضلات خود را تقویت کنید.
  • تسکین درد:کپسایسین، علاوه بر کاهش ریسک سرطان، یکی از مواد اصلی برای تسکین درد به‌خصوص در افراد مبتلا به آرتروز، روماتیسم و ورم مفاصل است. شما می‌توانید با افزودن فلفل چیلی به غذای خود، درد مفاصل و ماهیچه را کاهش دهید.
  • جذب بیشتر مواد مغذی: یکی از روش‌های جذب مواد مغذی استفاده از میوه‌ و سبزیجات و البته ادویه‌جات است. فلفل سیاه  یکی از ادویه‌های تندی است که باعث جذب بیشتر مواد مغذی می‌شود.
  • بهبود سلامت قلبی: طبق تحقیقات ثابت‌ شده است که افرادی که غذای تند می‌خورند، کمتر در معرض خطر حملات قلبی و سکته هستند. به‌علاوه مواد اولیه فعال در فلفل چیلی، به کاهش کلسترول پلاسما نیز کمک می‌کنند.

ادویه های تند

منبع عکس: trircoffee.com. عکاس: نامشخص

  • جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی: زیره و زردچوبه با وجود خواص ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدان قوی با باکتری‌های مضر در بدن مبارزه می‌کنند.
  • تسکین استرس: با خوردن ادویه تند، اندورفین (مخدر طبیعی) و دوپامین در مغز شما آزاد می‌شوند؛ هورمون‌هایی با ایجاد حس خوب، حال شما را بهتر می‌کنند و استرس را کاهش می‌دهند
  • بازکننده سینوس: کاپسایسین عروق بینی و سینوس‌ها را باز می‌کند و با افزایش جریان خون در سینوس، التهاب آن را از بین می‌برد.
  • پیشگیری از آنفلوآنزا: کپسایسین با افزایش تعریق بدن، نشانه‌های آزاردهنده آنفلوآنزا را از بین می‌برد.
  • بهبود تنفس: غذاهای تند، مانند یک اکسپکتورانت عمل می‌کنند و مصرف آن‌ها برای افرادی توصیه می‌شود که مبتلا به آسم، برونشیت‌های مزمن، سینوزیت و دیگر بیماری‌های تنفسی هستند.

مضرات غذای تند

مضرات غذای تند

منبع عکس: diabetesselfmanagement.com. عکاس: نامشخص

  • بروز تحریک: کاپسایسین به‌عنوان یک ماده محرک قوی، می‌تواند به جدار داخلی معده آسیب بزند و باعث بروز ورم معده، زخم معده و بیماری‌های روده شود.
  • کاهش حساسیت غدد چشایی: اگر همیشه غذاهای تند بخورید، غدد چشایی شما حساسیت خود را از دست می‌دهند. توجه داشته باشید که کاهش حساسیت قوه چشایی به‌معنای این است که نمی‌توانید از خوردن غذا لذت ببرید.
  • از دست دادن قوه چشایی: ادویه‌جات به‌منظور افزایش طعم و مزه مواد غذایی، به غذاها اضافه می‌شوند؛ اما مصرف بی‌رویه غذاهای تند و پر ادویه، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به قوه چشایی می‌زند و ممکن است در طول زمان منجر به این شوند که نتوانید مزه غذاها را احساس کنید.
  • بوی بد دهان: اغلب ادویه‌جات تند دارای بوی تند و زننده هستند و باید بعد از مصرف آن‌ها دهان شسته شود.
  • بدتر شدن مشکل ریفلاکس اسید معده: غذاهای تند و پر ادویه، معمولا دلیل بروز زخم معده یا سوزش سر دل نیستند؛ اما با خوردن غذاهای تند، ممکن است مشکلات مربوط به ریفلاکس اسید معده بدتر شود.
  • ایجاد مشکلات ادراری: مواد تند بعد از تصفیه وارد مثانه و کلیه می‌شوند و ممکن است به مقدار زیادی به بافت آن‌ها لطمه بزنند.

انواع فلفل تند

منبع عکس: theculturetrip.com. عکاس: نامشخص

  • بروز اسهال: خوردن غذاهای تند ممکن است منجر به سوزش و ناراحتی دستگاه گوارش و در نتیجه حرکت سریع مواد غذایی در‌ درون روده‌ها شود. این شرایط حالتی شبیه به ضد یبوست و ملین را به وجود می‌آورد و ممکن است شما را اسهال کند.
  • تاثیر منفی روی صدا: مصرف بیش از حد غذای تند و پر ادویه می‌تواند گلوی انسان را تحریک کند و موجب استفراغ، درد، تورم و گرفتگی صدا شود.
  • تحریک و خارش پوست: بسیاری از غذاهای تند باعث تحریک و خارش شدید پوستی می‌شوند.
  • ایجاد آکنه و اگزما: غذاهای تند ممکن است موجب جوش زدن شوند. غذای تند می‌تواند در دستگاه گوارش التهاب ایجاد کند؛ التهابی که روی پوست به‌شکل گرگرفتگی، بروز آکنه یا حتی اگزما خود را نشان می‌دهد.
  • سوزش و آتش گرفتن زبان: ادویه‌ها باعث مزه‌دار شدن و خوشمزه‌تر شدن غذاها می‌شوند؛ اما در نهایت اگر غذای شما خیلی تند باشد، زبان شما می‌سوزد و با حس سوزش شدید در دهان و حتی بدتر روبه ‌و خواهید شد. فراموش نکنید که ادویه‌ها سرشار از خواص محرکی هستند که اثرات جانبی ناخواسته‌ای را به وجود می‌آورند.

فلفل قرمز تند

منبع عکس: theculturetrip.com. عکاس: نامشخص

  • زخم معده: کاهش وزن با مصرف فلفل قرمز به این معنا نیست که مقدار زیادی مواد غذایی تند را بخورید. میانه‌روی و اعتدال در خوردن مواد غذایی تند (که حرارت بدنتان را بالا می‌برند)، باعث افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه منجر به کاهش وزن می‌شود؛ اما باید به یاد داشته باشید که مصرف چاشنی و ادویه بیش‌ از اندازه، میزان اسید در معده را افزایش می‌دهد و در نتیجه منجر به زخم معده خواهد شد.
  • بی‌خوابی: اگر به مصرف وعده‌های غذایی سرشار از ادویه و تندی علاقه دارید، بهتر است آن را به وعده غذایی ناهار محدود کنید. غذاهای تند و اسیدی به‌واسطه سوزش سردل می‌توانند در خواب انسان اختلال ایجاد کنند. به گفته بسیاری از کارشناسان سلامت، مصرف غذاهای تند و پر ادویه نزدیک به زمان خواب توصیه نمی‌شود؛ زیرا دراز کشیدن می‌تواند موجب تشدید ناراحتی شود.
  • خطرناک برای  افراد حامله و شیرده: مواد تند وارد مایع آمنیوتیک رحم و شیر مادر و سبب ایجاد تحریک عصبی در جنین و نوزاد می‌شود.

بعد از غذای تند چی بخوریم؟

برداشت فلفل

منبع عکس: stores5s.tk. عکاس: نامشخص

شیر، لبنیات، نان و دسرهای شیرین می‌توانند سوزش حاصل از غذاهای تند را از بین ببرند

پس از خوردن یک غذای تند معمولا احساس می‌کنید که دهان شما آتش گرفته است؛ در این مواقع چه باید کرد؟ برخی افراد بلافاصله برای کم کردن اثر فلفل و کاهش سوزش دهان خود آب می‌خورند؛ در حالی که نوشیدن آب حتی ممکن است میزان سوزش دهان شما را بیشتر کند. در ادامه شما را با برخی از مواد غذایی آشنا خواهیم کرد که برای کاهش سوزش ناشی از خوردن غذای تند به کار می‌روند.

شیر: طرفداران غذاهای تند به‌خوبی می‌دانند که، هیچ‌چیزی بهتر از شیر نمی‌تواند تندی پس از خوردن فلفل را برطرف کند. البته اگر به شیر دسترسی ندارید، می‌توانید از بستنی برای این کار کمک بگیرید. پروتئین‌های موجود در شیر و سایر لبنیات اثر کپسایسین موجود در فلفل‌های تند را خنثی می‌کنند.

نان: در زمان سفارش دادن یک غذای تند مکزیکی یا هندی، میزان نان لازم برای همراه غذا را دو برابر در نظر بگیرید. نان از بهترین موادی است که می‌تواند تندی غذا را به سرعت کاهش دهد؛ زیرا گیرنده‌های بدن به‌جای کپسایسین موجود در فلفل، نسب به کربوهیدرات‌های مصرف شده واکنش نشان می‌دهند. در نظر داشته باشید که تاثیر شیر و لبنیات در کاهش تندی غذاها نسبت به نان و کربوهیدرات‌های دیگر بیشتر است.

شکر: شکر بهترین گزینه برای کاهش عطش بعد از خوردن غذاهای تند است. طبق تحقیقات دانشمندان، تاثیر شکر در از بین بردن سوزش دهان بعد از مصرف غذاهای تند حتی از نان هم بیشتر است. پس برای کاهش سوزش دهان پس از خوردن یک غذای تند و آتشین، یک دسر یا نوشیدنی شیرین مانند اسموتی‌ها را نوش جان کنید. جالب است بدانید که فلفل‌های قرمز نسبت به فلفل‌های سبزرنگ تندی کمتری دارند؛ زیرا در آن‌ها شکر وجود دارد.

شیر

منبع عکس: verywellhealth.com. عکاس: نامشخص

اگر تجربه امتحان کردن این غذاهای تند و خوشمزه را دارید یا غذای تند جدیدی می‌شناسید، نظرات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید. به‌علاوه اگر در رستوران غذاهای تند تهران، غذا خورده‌اید، تجربه خود را با در میان بگذارید.

منبع عکس کاور: blueosa.com. عکاس: نامشخص

پرسش‌های متداول

تندترین غذاهای ایرانی کدامند؟

هواری جهینگا، پلو بریانی، آبگوشت سیستانی، فلافل، سمبوسه، قلیه ماهی، سوسیس بندری، کراهی و قلیه میگو

تندترین غذاهای هندی کدامند؟

یکن تندوری، مرغ کره‌ای، چیکن تیکا ماسالا، روگان جوش و دال گوشت

تندترین غذاهای کره ای کدامند؟

کیمچی، بولگوگی، دوکبوکی، سون دوبو جیگائه

بعد از خوردن غذای تند، برای رفع سوزش چه چیزی بخوریم؟

شیر، لبنیات، نان، شکر

مطالب مرتبط:

دیدگاه