مهمترین نکات بهداشتی در سفر

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات سه شنبه، ۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۰
مهمترین نکات بهداشتی در سفر

هنگامی‌که در حال برنامه‌ریزی برنامه سفرتان هستید، بهتر است حواس‌تان به رعایت نکات بهداشتی باشد تا بتوانید از سفرهای کوتاه یا طولانی خود بیشتر لذت ببرید.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

فصل تابستان یکی از زمان‌هایی است که افراد زیادی چمدان‌شان را جمع می‌کنند و آماده سفر می‌شوند. هنگامی‌که در حال برنامه‌ریزی برنامه سفرتان هستید، بهتر است حواستان به رعایت نکات بهداشتی که باید در حین سفر رعایت کنید باشد، تا سلامتی‌تان به خطر نیفتد و ضمن لذت بردن از سفر خود، بعد از آن گرفتار ناراحتی و بیماری نشوید.

در ادامه به چند نکته کلیدی بهداشتی اشاره می‌کنیم که متخصصان سلامت توصیه می‌کنند تا با رعایت آن‌ها بتوانید از سفرهای کوتاه یا طولانی خود بیشتر لذت ببرید.

صندلی کنار پنجره هواپیماها را انتخاب کنید

در رزرو کردن بلیط هواپیما دقت بیشتری کنید. وقتی صندلی کنار راهروی هواپیما را انتخاب می‌کنید، مسافر کناری شما ممکن است در رفت و آمد مزاحمت بیشتری برایتان ایجاد کند، همچنین در معرض میکروب بیشتری خواهید بود. طبق تحقیقاتی که مرکز کنترل و جلوگیری بیماری‌ها در سال ۲۰۰۸ انجام داد، مشخص شد مسافرانی که در صندلی نزدیک راهروی هواپیما می‌نشینند بیشتر در معرض ویروس‌ها هستند. یکی از دلایل احتمالی آن این است که برخی افراد در طول راهرو در رفت و آمد هستند و بسیاری‌شان هم از دستشویی بازگشته‌اند. این افراد معمولا حین راه رفتن برای حفظ تعادل‌شان پشت سری صندلی‌های کنار راهرو را می‌گیرند. همین امر می‌تواند باعث منتقل شدن میکروب‌ها شود.

هوای داخل هواپیما در چرخش و عملا بدون میکروب است. چراکه هوا باید از فیلترهای ظریفی عبور کند که باعث جلوگیری از پخش باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود. با این حال، هوای داخل کابین هواپیما بسیار خشک است؛ بنابراین حتما از مرطوب کننده و آبرسان مناسب پوست خود استفاده کنید.

اگر هنگام پرواز دچار اضطراب می‌شوید، تمرین تنفس عمیق کنید

اگر هنگام پرواز با هواپیما دچار اضطراب می‌شوید، یک تمرین ساده تنفسی این است که از بینی نفس بکشید و نفس خود را از دهان خارج کنید. هنگام هر دم و هر بازدم تا پنج بشمارید. کم کم تنفس خود را عمیق‌تر کنید و شمارش را تا ۱۰ ادامه دهید. این شمارش‌ها را ادامه دهید تا وقتی که بدن‌تان آرام و ریلکس شود. همچنین می‌توانید از تکنیک‌های مدیتیشن استفاده کنید. اگر هنگام پرواز دچار بیخوابی می‌شوید یا سابقه حمله عصبی دارید، با دکتر خود مشورت کنید تا در صورت لزوم برای شما قرص‌های ضد اضطراب تجویز کند.

خواب کافی داشته باشید

طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت، ثابت شد که خواب کافی برای حفظ سلامتی فوق‌العاده حائزاهمیت است، به‌خصوص اگر به کشوری سفر می‌کنید که زمان محلی تفاوت دارد. چراکه اخلال در ریتم شبانه‌روزی طبیعی بدن می‌تواند سیستم ایمنی را تحت‌تاثیر قرار دهد. به این منظور می‌توانید یک هفته قبل از سفر، کم‌کم ساعت خواب و بیداری‌تان را تغییر دهید تا حتی الامکان به ساعت خواب و بیداری مقصد نزدیک شود. اگر این کار ممکن نیست، طی پرواز فقط یک وعده سبک بخورید، آب فراوان بخورید و از مصرف الکل و کافئین خودداری کنید. هنگامی‌که از هواپیما پیاده شدید، اگر می‌توانید زمانی را خارج از خانه و زیر نور خورشید بمانید. در معرض خورشید قرار گرفتن کمک می‌کند تا بدن‌تان با ساعت محلی تنظیم شود. فقط حواستان باشد که حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

جعبه کمک‌های اولیه را فراموش نکنید

همراه داشتن یک جعبه کمک‌های اولیه ساده هنگام سفر، به‌خصوص سفر با کودکان، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. درون جعبه کمک‌های اولیه خود این اقلام را بگنجانید: استامینوفن یا ایبوبروفن برای رفع درد یا تب، حشره کش حاوی دیت، ژل ضد باکتری، قرص ضد اسهال مانند پیتو بیسمول یا ایمودیوم، باند زخم، ضدعفونی‌کننده دست و پماد آنتی بیوتیک مثل نئوسپورین. اگر خودتان هم داروی خاصی مصرف می‌کنید، آن را درون کیف همراه خود بگذارید، نه در چمدان. امکان گم‌شدن چمدان در ترانزیت همیشه وجود دارد.

طی سفر زیاد آب بنوشید

احتمال اینکه در حین بازید و گردش در سفر، از آب خوردن غافل شوید زیاد است. هرجا که می‌روید یک بطری آب همراه خود داشته باشید. اول صبح هم بعد از بیدار شدن یا با صبحانه‌تان دو لیوان کامل آب بنوشید.

مراقب غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌خورید باشید

هنگام سفر، به‌خصوص به کشورهای دیگر، حتما دقت کنید از غذایی که به‌درستی پخته شده است استفاده کنید. به‌عنوان مثال فقط گوشتی که کاملا پخته شده و داغ سرو می‌شود بخورید. از مصرف سبزیجات خام، محصولات لبنی که توسط فروشنده‌های محلی فروخته می‌شود و هر محصول لبنی که ممکن است زیر آفتاب مانده باشد خودداری کنید. همچنین حواستان باشد در برخی از شهرها و کشورها، آب شیر ممکن است برای نوشیدن مناسب نباشد. بنابراین آب معدنی همواره گزینه مطمئن‌تری است. یادتان نرود قالب‌های یخ هم ممکن است با آب آلوده درست شده باشند.

ممکن است شما هم دوست داشته باشید حین سفر تمام نوشیدنی‌ها و غذاهای محلی را امتحان کنید؛ اما توجه کنید که پرخوری منجر به سستی و لختی بدن می‌شود و می‌تواند باعث شود وقت‌تان تلف شده و از برنامه سفرتان عقب بیفتید. پس، از خوراکی‌ها لذت ببرید، ولی اعتدال را رعایت کنید و کیفیت را به کمیت ترجیح دهید.

فعالیت بدنی داشته باشید

ممکن است تصور کنید، یک سفر ایدئال باید چیزی غیر از درازکشیدن در ساحل و استراحت‌کردن نباشد. اما اگر فعالیت بدنی را به برنامه روزانه سفرتان اضافه کنید خواهید دید که احساس بهتری خواهید داشت و در آخر سفر هم احساس خستگی نخواهید کرد. برای اینکه کمی‌فعالیت بدنی داشته باشید می‌توانید از امکانات باشگاه ورزشی هتل استفاده کنید، به‌جای استفاده از تاکسی برای رفتن به جاذبه‌های گردشگری نزدیک‌تر قدم بزنید یا از دوچرخه استفاده کنید، حتی می‌توانید شنا کنید یا در اتاق خود یوگا کنید. ورزش کردن و فعالیت بدنی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و باعث ترشح ایندورفین و ایجاد حال خوب می‌شود.

از پوست خود محافظت کنید

هیچکس دلش نمی‌خواهد یک آفتاب سوختگی دردناک تبدیل به دردسری در طول سفر شود. کلاه‌آفتابی و چترآفتابی همراه داشته باشید و از یک ضدآفتاب با اس پی اف ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید تا از پوست‌تان در برابر اشعه‌های UVA و UVB خورشید محافظت کنید. درست است که آفتاب‌سوختگی خوب می‌شود ولی خطر ابتلا به سرطان پوست باقی می‌ماند. بنابراین استفاده از ضدآفتاب را جدی بگیرید و اگر می‌توانید هر دو ساعت آن را روی پوست‌تان تجدید کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه