اردیبهشت کجا بریم | بهترین جای ایران در اردیبهشت ماه

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
اردیبهشت کجا بریم | بهترین جای ایران در اردیبهشت ماه

برای بسیاری از گردشگران، اردیبهشت بهترین زمان سفر است. در این ماه طبیعت بیشتر نقاط ایران در زیباترین حالت خود است و گشت‌و‌گذار در میان طبیعت لذت دوچندان دارد.

این مقاله در تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ به‌روزرسانی شده است.

بهترین مقاصد سفر در اردیبهشت می‌تواند یکی از  تجربه‌های منحصربه‌فرد برای علاقه‌مندان به گردشگری و سفر را رقم بزند. شهرها، روستاها و مناطق طبیعی متنوعی در بخش‌های مختلف ایران در فصل بهار و به‌خصوص اردیبهشت ماه زیباترین طبیعت و بهترین آب و هوا را برای سفر دارند. تماشای برخی چشم‌اندازها در جاذبه‌های طبیعی مختلف ایران تنها در این زمان از سال میسر می‌شود و اگر در سایر فصل‌ها به این مناطق سفر کنید فرصت بهره بردن از این زیبایی‌ها را نخواهید داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ سوال «اردیبهشت کجا بریم» را در اختیار شما قرار دهیم.

اردیبهشت کجا بریم:

اردیبهشت

عکس‌ از وب‌سایت ایرانگرد

اردیبهشت ماه را هنگام شکوه طبیعت می‌دانند؛ ماهی که به‌واسطه آب‌وهوای مطلوب و نه‌چندان گرم، بهترین زمان گشت‌و‌گذار را در اختیار گردشگران و طبیعت‌گردان قرار می‌دهد. در اردیبهشت‌ماه، طبیعت زمان کافی را برای احیای خود داشته است و در اوج شکوفایی خود قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به‌صورت حضوری، مانع وجود ترددهای انبوه جاده‌ای و موج سفرها می‌شود و تجمع گردشگران آزاردهنده نخواهد بود.

مقاصد گردشگری متنوعی از شمال تا جنوب و شرق و غرب کشور برای سفر در اردیبهشت‌ماه مناسب خواهند بود. گرچه بهار سال ۱۴۰۲ اندکی گرم‌تر از سال‌های قبل به‌نظر می‌رسد، همچنان زمان مناسبی برای لذت بردن از هوای بهاری در مناطق گرمسیر است. از طرفی، هوای مطبوع اردیبهشت‌ماه در مناطق شمالی و کوهستانی نیز بهترین فرصت را برای گشت‌و‌گذار مهیا می‌سازد.

کاشان

گلاب گیری سنتی در دیگ در کاشان

عکاس و منبع عکس: خدیجه نادری از خبرگزاری تسنیم

کاشان و شهرهای اطراف آن از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در اردیبهشت ماه هستند. در این ماه گردشگران زیادی برای لذت از عطر دلپذیر باغ‌های گل محمدی به این منطقه سفر می‌کنند. مراسم گلاب گیری در کاشان و شهرها و روستاهای اطراف آن مانند قمصر و نیاسر قدمتی چند ۱۰۰ ساله دارد. در اردیبهشت ماه مزارع گل سرخ کاشان به اوج زیبایی می‌رسند و فضای اطراف این مزارع آکنده از عطر این گل‌ها می‌شود.

سالیان درازی است که شیوه متداول امروزی برای عصاره گیری از گل‌های سرخ در کاشان مرسوم بوده است و در میان محلیان از آیین سنتی برگزاری این مراسم با نام «عید گلابی» و از شیوه عصاره گیری سنتی با نام «لتان» یاد می‌شود.

کشاورز در حال چیدن گل محمدی در مزارع کاشان

عکاس و منبع عکس: خدیجه نادری از خبرگزاری تسنیم

بیشترین مزارع گل محمدی در شهرهای کاشان، نیاسر، قمصر، برزک و جوشقان قرار دارند. اگر در فصل اردیبهشت به کاشان سفر کنید، می‌توانید از نزدیک به مزارع گل محمدی و کارگاه‌های گلاب گیری بروید و در مراسم گلاب گیری شرکت کنید. مناطق کوهستانی اطراف کاشان مناسب‌ترین مکان‌ها برای پرورش گل سرخ هستند.

آیین برگزاری گلاب گیری در شهرهای مختلف کاشان را به‌عنوان میراثی معنوی در آثار ملی ایران ثبت کرده‌اند. این مراسم شهرتی جهانی دارد و گردشگران خارجی را نیز در طول سال‌های گذشته به ایران جلب کرده است. با توجه به اقلیم کویری و خشک کاشان، رویش گل‌های محمدی در این منطقه توجه گردشگران را جلب می‌کند.

منابع عکس‌ها و عکاسان: خدیجه نادری، محمد رفیعی موحد و حسین خسرو به‌ترتیب از خبرگزاری تسنیم ، سایت ایران هتل و خبرگزاری برنا

در سفر به کاشان می‌توانید در خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بومگردی اقامت کنید و از هوای مطبوع این مناطق در اردیبهشت ماه لذت دوچندان ببرید. منطقه نیاسر نیز یکی از بهترین ییلاق‌های اطراف کاشان است که دیدنی‌های زیبایی مانند چشمه اسکندریه و آبشار نیاسر دارد. گورستان‌های تاریخی کاشان از دیگر جاذبه‌های تاریخی هستند که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید.

در نزدیکی آبشار نیاسر کاخ تاریخی صفوی قرار دارد که روی آتشکده ساسانی ساخته شده است. فاصله بین آبشار تا کوشک صفوی پوشیده از درختان سرسبز است و پیاده‌روی در این مسیر برای بازدید از این جاذبه‌ها می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

از دیگر دیدنی‌های کاشان و مناطق اطراف آن می‌توان به باغ فین، تپه سیلک، روستای تاریخی ابیانه، غار نیاسر، کویرها و خانه های تاریخی کاشان اشاره کرد. در سفر به کاشان می‌توانید در کنار شرکت در مراسم گلاب گیری و لذت از باغ‌های گل سرخ، از این جاذبه‌ها نیز دیدن کنید.

کردستان

طبیعت سرسبز پارک آبیدر زیر آسمان پر ابر

عکاس و منبع عکس: کیوان فیروزه‌ای از خبرگزاری تسنیم

شهرها و روستاهای مختلف کردستان از زیباترین مقاصد سفر و گردشگری در اردیبهشت ماه هستند. شهر سنندج در فصل بهار آب و هوایی لطیف دارد و طبیعت اطراف آن در روزهای بهار سرسبز و رنگارنگ و رودخانه‌های آن پر خروش می‌شوند. کوه آبیدر که معروف‌ترین کوه سنندج به شمار می‌رود در اردیبهشت بهترین شرایط آب و هوایی را دارد.

مجموعه تفریحی و پارک آبیدر نیز با زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی در بهار، از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران در اردیبهشت ماه است. در سفر به کردستان می‌توانید از جاذبه‌های محبوب تاریخی دیگر مانند عمارت‌های وکیل‌آباد، آصف و خسروآباد در سنندج نیز دیدن کنید.

عکاس و منبع عکس: کیوان فیروزه‌ای از خبرگزاری تسنیم

شهر مریوان یکی دیگر از جاذبه‌های زیبای کردستان در اردیبهشت ماه به شمار می‌رود که جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری را در خود جا داده است. این شهر در شمال غربی کردستان قرار دارد و محل قرار گرفتن دریاچه زیبای زریوار است. این دریاچه که با نام «زریبار» نیز شناخته می‌شود، مکانی دلچسب برای گذراندن روزهای بهار است. پرندگان و آبزیان متنوعی در اطراف و داخل این دریاچه آب شیرین زندگی می‌کنند. پارک ساحلی مریوان در جوار دریاچه زریوار یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در شهر مریوان به شمار می‌رود.

دشت‌ها و روستاهای اطراف کردستان در اردیبهشت ماه به اوج زیبایی می‌رسد. اقلیم سرد این منطقه سبب شکوفایی گیاهان در نیمه فصل بهار در بیشتر سال‌ها می‌شود

روستاها و دشت‌های اطراف مریوان نیز طبیعتی زیبا دارند که در اردیبهشت ماه به اوج زیبایی خود می‌رسند. «دشت بیلو» در فاصله ۱۵ کیلومتری این شهر قرار دارد و با جنگل‌های انبوه، چشمه‌های متعدد و دشت‌های سرسبز، محلی مناسب برای تفرج و اتراق در بهار است. «منطقه تفریحی قمچیان» از دیگر ییلاق‌های محبوب در کردستان است که با کوه‌های بلند و درختان سربه‌فلک‌کشیده، زیباترین چشم‌اندازها از کردستان را در برابر چشمان شما قرار می‌دهد.

روستای «کانی سانان» با معماری منحصربه‌فرد و مناظر طبیعی زیبا نیز در نزدیکی مریوان قرار دارد. اطراف مریوان را کوهستان‌های مرتفع زیادی پوشانده‌اند و جنگل‌های انبوه در بخش‌های مختلف این کوه‌ها به چشم می‌خورند. کوه‌های «چهل چشمه» در شمال شرقی این شهر از زیباترین مناطق کوهستانی مریوان به شمار می‌رود. روستاهای این منطقه نیز بسیار دیدنی و خوش آب و هوا هستند. «تفرجگاه ملاقوبی» در نزدیکی مریوان نیز از دیدنی‌های برجسته کردستان است. در سفر به مریوان در اردیبهشت ماه می‌توانید ضمن بازدید از جاذبه‌های طبیعی برجسته این شهر از دیدنی‌های تاریخی مانند «قلعه مریوان» و «پل تاریخی گاران» نیز دیدن کنید.

روستای پلکانی اورامانات در کردستان از نمای کنار

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در کردستان و نزدیکی مریوان روستای اورامانات است که در میان دره‌های پرپیچ‌وخم و رودخانه‌های خروشان قرار دارد. طبیعت زیبا، معماری پلکانی خانه‌های این روستا و برگزاری مراسم و آیین‌های سنتی مانند مراسم پیر شالیار در طول سال، این منطقه را به یکی از محبوب‌ترین نواحی کردستان بین گردشگران تبدیل کرده‌اند. روستای «سلین» نیز از دیگر مناطق برجسته در اورامانات است.

روستای پلکانی در اورامانات کردستان روی دامنه کوه

عکاس: حسین خسروی

اگر تجربه سفر به کردستان در اردیبهشت را داشته باشید، می‌دانید که زیبایی‌های این استان در این زمان در شمارش نمی‌گنجند. روستای پلکانی پلنگان در کامیاران و غار کرفتو در جنوب شهر دیواندره که بزرگ‌ترین غار دست کن ایران است نیز، از بهترین دیدنی‌های کردستان به‌خصوص در اردیبهشت ماه هستند.

ترکمن صحرا

دشت مخملین ترکمن صحرا در بهار

منبع عکس: خبرگزاری دانا، عکاس نامشخص

دشت وسیع ترکمن صحرا با طبیعت زیبا و جاذبه‌های فراوان، زیباترین مسیرهای طبیعت گردی ایران را در اردیبهشت ماه پیش روی شما می‌گذارد. دشت‌های ترکمن صحرا در این ماه پر از گل‌های زرد و قرمز می‌شوند و چشمه‌ها و آبشارها در پرآب‌ترین حالت خود هستند. منطقه ترکمن صحرا از بندر ترکمن در استان گلستان در غرب شروع می‌شود و تا شهرستان کلاله در شرق ادامه دارد.

بندر ترکمن یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکمن صحرا به شمار می‌رود که دسترسی به جزیره «آشوراده» در دریای خزر نیز تنها از این بندر امکان‌پذیر است. منطقه شکار ممنوع «صوفیکم» با تالاب‌ها و گل فشان‌های زیبا در نزدیکی بندر ترکمن قرار دارد. تالاب «اینچه برون» از زیباترین بخش‌های این منطقه حفاظت‌شده است. شهر آق قلا نیز در ۴۰ کیلومتری شرق بندر ترکمن در میان رودخانه گرگان رود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصربه‌فردی دارد. برج آجری آق قلعه، از بلندترین برج‌های تمام آجری جهان، و دیوار تاریخی قزل آلان از معروف‌ترین جاذبه‌های این شهر هستند.

تپه ماهورهای هزار دره در دشت ترکمن صحرا با پوشش سبز

منبع عکس: irantourun.com، عکاس نامشخص

یکی از زیباترین دیدنی‌های ترکمن صحرا در منطقه‌ای موسوم به «هزار دره» وجود دارد. این منطقه که در گذشته پوشیده از آب بود، در حال حاضر تپه ماهورهایی تخم مرغی شکل دارد که در بهار با پوششی مخملین سبز می‌شوند. این تپه ماهورها از زیباترین چشم‌اندازهای دشت ترکمن صحرا هستند و گردشگران زیادی در طول سال برای تماشای طبیعت این منطقه به هزار دره سفر می‌کنند.

گورستان سنگی خالد نبی در دشت ترکمن صحرا

منبع عکس: alborztour.com، عکاس نامشخص

قبرستان خالد نبی و گورستان سنگی در نزدیکی این آرامگاه نیز که در نزدیکی هزار دره قرار گرفته‌اند، از جاذبه‌های تاریخی این منطقه هستند. این آرامگاه در بلندی کوه قرار دارد و اردیبهشت ماه بهترین زمان برای سفر و بازدید از آرامگاه خالد نبی و گورستان سنگی نزدیک آن به شمار می‌رود. «چشمه خضر» نیز در ۱۰۰ متری این مقبره در بهار پرآب می‌شود و در میان دشت‌های سرسبز اطراف خودنمایی می‌کند.

آبشار کبودوال از نمای پایین

منبع عکس: iranwonders.com، عکاس نامشخص

از دیگر مناطق سرسبز و دیدنی در ترکمن صحرا می‌توان به «قارقی کنار» در سیمین شهر، «پارک گل کلاله» «جنگل پلکانی»، «روستای گچی»، «منطقه شکار ممنوع عزیز آباد» و زمین‌های اطراف چشمه‌های «آق سو» و «زاو» در کلاله، آبشار «بالی قایه» و «جنگل آق امام» در مراوه تپه، «برج گنبد قابوس» در گنبد کاووس، «تپه‌های باستانی شیروان» در روستای بی بی شیروان، «آبشار کبودوال» در نزدیکی علی آباد کتول و بخش‌های مختلف پارک ملی گلستان اشاره کرد.

شیراز

آرامگاه حافظ در حافظیه شیراز در فصل بهار زیر باران

منبع عکس: کجارو، عکاس نامشخص

شهر شیراز و جاذبه‌های اطراف آن از زیباترین مناطق دیدنی ایران در فصل بهار و به‌خصوص اردیبهشت ماه هستند. اگر تجربه سفر در اردیبهشت به شیراز را داشته باشید، طبیعت سرسبز این شهر را در این زمان دیده‌اید و از عطر بهارنارنج در خیابان‌های شیراز لذت برده‌اید.

روز ۱۵ اردیبهشت را به‌دلیل اوج زیبایی طبیعت در شیراز به نام «روز شیراز» نام‌گذاری کرده‌اند و از این روز تا روز ۲۱ اردیبهشت را با عنوان هفته شیراز می‌شناسند

فصل بهار زمان شکوفایی بهار نارنج‌های شیراز، این گیاه خوش عطروبو است؛ به همین دلیل روز میانی بهار در پانزدهم اردیبهشت ماه را به نام «روز شیراز» نام‌گذاری کرده‌اند و از این روز تا ۲۱ اردیبهشت را نیز با نام «هفته شیراز» می‌شناسند. اگر در این زمان به شیراز سفر کنید، می‌توانید با شرکت در مراسم متنوع در اماکن تاریخی و بوستان‌های این شهر، ضمن لذت از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شیراز، با آداب و رسوم و دیدنی‌های شیراز نیز بیشتر آشنا شوید.

در ضیافت روز شیراز در نقاط مختلف این شهر می‌توانید به‌صورت رایگان از جاهای دیدنی شیراز دیدن کنید.

آرامگاه سعدی در شیراز با گل های نارنجی

منبع عکس: smarttiz.com، عکاس نامشخص

بوستان‌های شیراز در فصل بهار پوشیده از گل‌های رنگارنگ هستند. حافظیه و سعدیه، آرامگاه‌ شاعران برجسته ایرانی، در این زمان میزبان بسیاری از گردشگران می‌شوند. باغ ارم شیراز نیز یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در شهر شیراز است که در اردیبهشت ماه در اوج زیبایی است. این باغ در گذشته در حومه شهر شیراز قرار داشت؛ اما با گسترش فضای شهری به منطقه‌ای داخل شیراز تبدیل شد. در سفر به شیراز در اردیبهشت ماه می‌توانید از مکان‌هایی مانند ارگ کریم خان، موزه تاریخ طبیعی، باغ عفیف‌آباد، باغ دلگشا، باغ جهان‌نما و آرامگاه شاه‌ چراغ نیز دیدن کنید.

لاله های واژگون دشت ارژن در اردیبهشت ماه

منبع عکس: iraninform.com، عکاس نامشخص

مناطق اطراف شیراز نیز در بهار بسیار تماشایی هستند. تخت جمشید، نقش رستم و مجموعه پاسارگاد در این زمان بهترین طبیعت و آب و هوا را دارند و بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. «دشت ارژن» در نزدیکی شیراز در اردیبهشت با شقایق‌های وحشی و گل‌های رنگارنگ پر می‌شود. «منطقه حفاظت‌شده برم» نیز با دریاچه‌ها و تالاب‌های طبیعی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی نزدیک شیراز به شمار می‌رود. این مناطق برای گذراندن پیک‌نیک در دل طبیعت در فصل بهار بهترین گزینه‌ها هستند.

کوهرنگ

لاله های واژگون کوهرنگ در اردیبهشت ماه زیر آفتاب

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

لاله های واژگون کوهرنگ در اردیبهشت ماه، گردشگران زیادی را به استان چهار محال و بختیاری جذب می‌کنند. دشت‌های وسیعی به وسعت ۳,۶۰۰ هکتار در شهرستان کوهرنگ در این زمان از سال با لاله‌ واژگون و شقایق‌های زرد و قرمز پر می‌شوند. این منطقه به‌عنوان اثر طبیعی ملی در فهرست میراث ایران، تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد.

لاله واژگون در میان گل های کوهرنگ

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

در اردیبهشت ماه می‌توانید با سفر به دامنه‌های کوهرنگ در استان چهار محال و بختیاری از تماشای دشت‌های پر از گل، غرق لذت شوید. در اطراف این منطقه نیز دیدنی‌های دیگری قرار گرفته‌اند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. «چشمه دیمه» در مجاورت روستایی به همین نام قرار دارد و از زیباترین دیدنی‌های اطراف کوهرنگ است. این چشمه از زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و آب آن خاصیت درمانی بالایی دارد. چشمه دیمه در مرکز شهرستان کوهرنگ قرار گرفته است.

لاله های واژگون در کوهپایه های کوهرنگ چهار محال بختیاری

منبع عکس: ایسنا، عکاس نامشخص

«آبشار شیخ علی خان» در نزدیکی روستای سر آقا سید از زیباترین جاذبه‌های طبیعی اطراف کوهرنگ است. مناظر زیبای طبیعت در این جاذبه‌ها مانند تصاویر نقاشی شده در مقابل چشمان شما قرار می‌گیرند. در سفر به کوهرنگ می‌توانید در کنار لذت بردن از طبیعت زیبا به تماشای جاذبه‌های تاریخی مانند «پل زمان‌خان» و «قلعه چالشتر» نیز بروید.

همدان گردی

شهر باستانی هگمتانه در تپه‌های هگمتانه همدان

عکاس: ایمان حامی خواه

شهر همدان با دیدنی‌های تاریخی و طبیعی بی‌شمار، از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در اردیبهشت ماه به شمار می‌رود. این شهر در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و در فصل بهار نیز هم‌چنان هوایی خنک را تجربه می‌کند. از آن جایی که به اعتقاد باستان‌شناسان، شهر همدان از باستانی‌ ترین شهرهای ایران و پایتخت مادها بوده است، جاذبه‌های این شهر را می‌توان از برجسته‌ترین آثار و بناهای کهن ایران دانست.

تپه های هگمتانه محل قرارگیری قدیمی‌ترین برج و بارو و خانه‌های همدان بوده‌اند. کاوش‌های باستان‌شناسی نیز همواره در این منطقه ادامه دارد. در موزه هگمتانه در جوار تپه‌های هگمتانه می‌توانید یافته‌های ارزشمند باستان‌شناسی از این منطقه را ببینید.

دشت میشان در کوه های الوند همدان

منبع عکس: fa.wikipedia.org

در سفر به همدان حتما زمانی را به بازدید و گشت‌وگذار در مجموعه تاریخی و فرهنگی گنجنامه اختصاص دهید. این مجموعه نزدیک تپه‌های عباس‌آباد و در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و از خوش آب و هواترین مناطق شهر همدان است.

در اردیبهشت ماه هوای کوه‌های گنجنامه بسیار بهاری و دلنشین می‌شود و استفاده از امکانات تفریحی این مجموعه مانند تله کابین، سورتمه، زیپ‌ لاین و قدم زدن در جوار آبشار و کتیبه گنجنامه، لذت دوچندان دارد. اگر کمی بیشتر از شهر فاصله بگیرید و با تله کابین گنجنامه به ارتفاعات کوه الوند بروید، می‌توانید ساعت‌هایی را در دشت میشان بگذرانید. دشت میشان از زیباترین مناطق طبیعی در نزدیکی همدان است و در میان علاقه‌مندان به کوهنوردی طرفداران زیادی دارد.

کتیبه های گنجنامه همدان در میان درختان پر شکوفه

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

در بخش‌های مختلف شهر همدان آثار تاریخی جالب توجهی وجود دارند که با گشت‌وگذار در شهر می‌توانید از این جاذبه‌ها دیدن کنید. آرامگاه ابن سینا و مقبره بابا طاهر از معروف‌ترین بناهای شهر همدان هستند که میان میدان‌هایی با فضای سبز و زیبا در همدان قرار گرفته‌اند.

گنبد علویان، برج قربان و حمام تاریخی قلعه نیز از دیگر بناهای ارزشمند تاریخی در این شهر به شمار می‌روند که بازدید از آن‌ها می‌تواند برای علاقه‌مندان به آثار و بناهای تاریخی جالب‌توجه باشد. موزه مردم شناسی همدان در حمام تاریخی قلعه قرار دارد. پس از بازدید از جاذبه‌های تاریخی این شهر می‌توانید زمانی را نیز در بازار تاریخی و مسقف همدان بگذرانید و از تماشای زیبایی‌های این بازار سنتی نیز لذت ببرید.

نمای داخلی از غار علیصدر

منبع عکس: lahzeakhar.com

غار علیصدر را می‌توان معروف‌ترین جاذبه طبیعی در نزدیکی شهر همدان دانست که گردشگران زیادی را در طول سال به این منطقه جذب می‌کند. این غار را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین غارهای آبی دنیا می‌شناسند که دسترسی به بخش‌های زیادی از داخل آن، بدون قایق امکان‌پذیر نیست. سنگواره‌های زیبا و بی‌نظیر در غار علیصدر در طول سالیان دراز بر اثر فرسایش طبیعی به وجود آمده‌اند و نشان از قدمت بالای این غار دارند. دمای هوای داخل غار در فصل‌های مختلف تغییری نمی‌کند؛ اما بیرون غار و مناطق اطراف آن در اردیبهشت ماه بسیار سرسبز و خوش آب و هوا است.

سراب گیان در میان درختان سبز جنگل در نهاوند

منبع عکس: ایسنا، عکاس نامشخص

شهر نهاوند در نزدیکی همدان زیباترین مناظر طبیعی و سراب‌های پرآب دارد که مقصد سفر بسیاری از گردشگران در اردیبهشت است. یکی از زیباترین مناطق اطراف این شهر در نزدیکی سراب گیان قرار دارد که محل بیرون آمدن چشمه‌های آب از دل کوه است. درختان کهنسال و سربه‌فلک‌کشیده، چشمه‌ها و آبشار خروشان و طبیعت رنگارنگ اطراف سراب گیان، این منطقه را به یکی از بهترین تفرجگاه‌ها در بهار تبدیل می‌کنند. در سفر به همدان می‌توانید به سراب‌های اطراف نهاوند نیز سری بزنید و از تماشای زیبایی‌های این مناطق بهره‌مند شوید.

کرمانشاه

نمایی از باغ گل کرمانشاه از بالا در بهار

منبع عکس: سیتی پدیا، عکاس نامشخص

شهر کرمانشاه یکی دیگر از شهرهای تاریخی ایران با یادگارهای باستانی ایران‌زمین است. آب و هوا و طبیعت اطراف این شهر نیز در اردیبهشت ماه بسیار عالی می‌شود. اگر به تماشای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر علاقه دارید، بهترین زمان برای سفر به کرمانشاه اردیبهشت ماه است.

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی در نزدیکی کرمانشاه مجموعه بیستون نام دارد. نام محوطه تاریخی بیستون در میان  آثار ثبت شده از ایران در یونسکو به چشم می‌خورد. این مجموعه از کتیبه‌های باستانی، نقش‌برجسته‌هایی زیبا و مجسمه سنگی باستانی تشکیل شده است. کاروانسرای شاه عباسی بیستون نیز با تغییر کاربری به هتلی زیبا تبدیل شده است و به گردشگران خدمات ارائه می‌دهد.

طاق بستان دیگر مجموعه تاریخی کرمانشاه است که سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نوشته‌های زیبا از دوره حکومت ساسانیان در آن به چشم می‌خورند. «مسجد شافعی‌ها» با معماری زیبا و مدرن از دیگر بناهای تاریخی کرمانشاه است. از سایر بناهای تاریخی معروف در کرمانشاه می‌توان به «تکیه معاون الملک» اشاره کرد که کاشی‌کاری‌های زیبای آن با رنگ‌های طبیعی و زیبا، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. موزه پوشاک و مردم‌شناسی نیز در تکیه معاون الملک قرار دارد.

گل کاری زیبا در باغ گل کرمانشاه در اردیبهشت از نمای بالا

منبع عکس: درنا تریپ، عکاس نامشخص

در سفر به کرمانشاه در اردیبهشت ماه حتما زمانی را به بازدید از باغ گل‌های این شهر اختصاص دهید. باغ گل های کرمانشاه یکی از زیباترین باغ‌های گل در ایران به شمار می‌رود که پس از باغ گل اصفهان ساخته شد. در این باغ زیبا بذرهای متنوع از گل‌های نقاط مختلف جهان کاشته‌اند و نمایشگاهی از انواع کاکتوس‌ها برقرار است.

بازتاب تصویر درختان زیبا در سراب صحنه کرمانشاه

منبع عکس: کجارو، عکاس نامشخص

در اطراف کرمانشاه نیز جاذبه‌های طبیعی بسیاری دیده می‌شوند که در بهار به اوج زیبایی خود می‌رسند. سراب صحنه در فاصله پنج کیلومتری کرمانشاه، در میان درختان سرسبز و سربه‌فلک‌کشیده و آبشارهای زیبا قرار دارد. بازدید از این دریاچه زیبا و قایق‌سواری در آن در بهار می‌تواند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به کرمانشاه برای شما رقم بزند.

باداب سورت

چشمه باداب سورت روی سنگ های پلکانی از نمای بالا

عکاس و منبع عکس: محمد نسایی از خبرگزاری تسنیم

در طول سال گردشگران زیادی به استان‌ها و شهرهای شمالی ایران سفر می‌کنند؛ اما بیشتر گردشگران از ظرفیت‌های گسترده طبیعت در مناطق مختلف شمال ایران اطلاع ندارند؛ به همین دلیل بسیاری از جاذبه‌های گردشگری در شمال کشورمان مهجور مانده‌اند.

چشمه باداب سورت ساری پس از چشمه «پاموکاله» در کشور ترکیه، دومین چشمه آب شور در جهان است

یکی از زیباترین مناطق استان مازندران در نزدیکی شهر ساری، چشمه‌های «باداب سورت» نام دارند که در شرق روستای «ارست» از توابع «چهاردانگه» شهرستان ساری واقع شده‌اند. چشمه‌های باداب سورت را با عنوان دومین چشمه آب شور جهان پس از چشمه «پاموکاله» در کشور ترکیه می‌شناسند.

چشمه‌های باداب سورت از شمال به کوهستان‌های پوشیده از جنگل می‌رسند. این جنگل‌ها مملو از درختان سوزنی هستند. شرق این منطقه را نیز ارتفاعات کوهپایه‌ای پوشیده از گیاهان بوته‌ای پوشانده‌اند. آب چشمه‌های باداب سورت گازدار است و نام آن را نیز به همین دلیل انتخاب کرده‌اند.

چشمه باداب سورت با رسوب نارنجی رنگ کف آن

منبع عکس: کجارو، عکاس نامشخص

چشمه‌های باداب سورت در واقع از دو چشمه پایین‌دستی و بالادستی تشکیل می‌شوند که چشمه پایین‌ آب شوری دارد و شدت جریان آن بیشتر است. این چشمه در زمستان یخ نمی‌زند و در بهار و تابستان برای آبتنی مناسب است. آب چشمه پایین‌دست برای تسکین دردهای استخوانی و درمان بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب چشمه بالادستی آهن دارد و به‌دلیل رسوب آن در کف چشمه، در این قسمت آب به رنگ قرمز مایل به نارنجی دیده می‌شود و ترش‌مزه است.

چشمه باداب سورت در میان کوه ها و دشت های اطراف ساری

عکاس و منبع عکس: محمد نسایی از خبرگزاری تسنیم

در دنیا نمونه‌ چشمه‌های باداب سورت محدود هستند و به همین دلیل این چشمه‌ها مورد توجه زمین‌شناسان قرار می‌گیرند. چشمه باداب سورت پس از کوه دماوند به‌عنوان دومین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث طبیعی کشورمان ثبت شده است. در اردیبهشت ماه آب چشمه‌ها بیشترین مقدار را دارند و زیبایی‌های این منطقه دوچندان می‌شود. چشم‌انداز چشمه‌های باداب سورت در زمان غروب خورشید بسیار دیدنی است.

یزد گردی

مجسمه های زیبا در میدان امیر چخماق یزد میان حوض

 عکاس: ناشناس

شهر یزد یکی از قدیمی‌ترین نقاط ایران است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد. با توجه به اقلیم گرم و خشک این شهر، فصل تابستان زمان مناسبی برای سفر به یزد نیست؛ اما در بهار و به‌خصوص اردیبهشت ماه می‌توانید از بسیاری از دیدنی‌های یزد و اطراف آن دیدن کنید.

مجموعه امیر چخماق که شامل میدانی بزرگ، مسجد، آب‌انبار و بازار می‌شود را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری یزد می‌شناسند. قدم زدن میان این منطقه در روزهای بهاری اردیبهشت ماه و تماشای مغازه‌ها و دکه‌های سنتی آن، می‌تواند برای شما بسیار لذت‌بخش باشد. در میدان امیر چخماق می‌توانید انواع شیرینی و بستنی سنتی شهر یزد را تهیه و میل کنید.

دخمه زرتشتیان یزد و گنبد کنار آن از نمای پایین

منبع عکس: hamishesafar.com، عکاس نامشخص

یزد از زمان ایران باستان تاکنون محل زندگی پیروان دین زرتشت بوده است و آثار و بناهای زیادی از زرتشتیان در این شهر به یادگار مانده‌اند. آتشکده و دخمه زرتشتیان از مهم‌ترین بناهای تاریخی مذهبی در این شهر هستند. آتشکده زرتشتیان با قدمت بالا از مهم‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان در ایران به شمار می‌رود و دخمه زرتشتیان که آن را با نام برج خاموشان نیز می‌شناسند، در گذشته محل قرار دادن اجساد پیروان این دین بر فراز کوه بوده است.

باغ دولت آباد و عمارت مقابل حوض

منبع عکس: homsa.net، عکاس نامشخص

قدم زدن در کوچه‌های تاریخی بافت قدیمی یزد می‌تواند لذت سفر شما را دوچندان کند. اگر بتوانید به بام یکی از خانه‌ها بروید، مناظری زیبا از خانه‌های سنتی و قدیمی این شهر خواهید دید. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی یزد که از زیباترین باغ‌های ایرانی نیز هست، باغ دولت آباد نام دارد. نام این باغ در میان ۹ باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث یونسکو به چشم می‌خورد. قرارگیری بلندترین بادگیر جهان در این باغ، معماری باشکوه، عمارت‌های زیبا و همچنین طبیعت پر گل و سرسبز این باغ، آن را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری شهر یزد تبدیل کرده است.

نمای ورودی زیارتگاه چک چک میان صخره های سنگی کوه

منبع عکس: سایت تبیان، عکاس نامشخص

زیارتگاه چک چک نیز از دیگر جاذبه‌های تاریخی در نزدیکی یزد است که در میان کوهستان‌های اطراف اردکان قرار دارد. این زیارتگاه‌ در نزدیکی دره انجیر، یکی از زیباترین ییلاق‌های اطراف اردکان، قرار گرفته است. با توجه به قرار داشتن زیارتگاه چک چک در منطقه‌ای کوهستانی و خوش آب و هوا، می‌توانید در اردیبهشت ماه به این منطقه سفر کنید تا از تماشای زیبایی‌های این جاذبه تاریخی لذت بیشتری ببرید.

پل تاریخی خرانق از نمای نزدیک

منبع عکس: سایت ایران اترکشن، عکاس نامشخص

از دیگر دیدنی‌های اطراف یزد می‌توان به روستاهای «خرانق» و «سر یزد» اشاره کرد. این روستاها به‌جز طبیعت زیبا و آب و هوای خوبی که به نسبت سایر نقاط یزد دارند، یادگارهای تاریخی باشکوهی را نیز در خود جای داده‌اند. روستای خرانق در نزدیکی اردکان قرار دارد و خانه‌های خشتی آن از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های یزد هستند. تماشای قلعه، کاروان‌سرا و دیگر جاذبه‌های تاریخی این روستا نیز خالی از لطف نیست. قلعه روستای سریزد ارزش تاریخی بالایی دارد و گردشگران زیادی در سفر به یزد برای بازدید از آن و سایر جاذبه‌های روستای سریزد، به این منطقه سفر می‌کنند.

زنجان گردی

شهر زنجان نیز از بهترین مقاصد گردشگری در اردیبهشت ماه به شمار می‌رود. آب و هوای شهر زنجان در بهار بسیار عالی است و جاذبه‌های اطراف این شهر شرایط مناسبی برای بازدید دارند. در شهر زنجان و شهرهای اطراف آن دیدنی‌های تاریخی زیبایی قرار گرفته‌اند که می‌توانید در سفر به این شهر از آن‌ها دیدن کنید.

نمایی از دور از گنبد سلطانیه زنجان زیر آفتاب

منبع عکس: smarttiz.com، عکاس نامشخص

از گنبد سلطانیه به‌عنوان دیدنی‌ترین جاذبه استان زنجان یاد می‌شود. این گنبد بلندترین گنبد خشتی دنیا است که در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده و روی آن پوشیده از کاشی‌کاری‌های لاجوردی و فیروزه‌ای است. بازار زنجان نیز یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی ایران است که آن را به‌عنوان طولانی‌ترین بازار ایران می‌شناسند. این بازار در زمان حکومت آقا محمد خان قاجار ساخته و در زمان پادشاهی فتحعلی شاه قاجار تکمیل شد.

موزه مردم شناسی زنجان در گذشته بنایی با نام رختشوی خانه بوده است و قدمت آن به حدود یک قرن پیش می‌رسد. خانه ذوالفقاری نیز از دیگر بناهای تاریخی شهر زنجان است که در گذشته به‌دلیل معماری پیشرفته‌ مورد توجه قرار گرفته بود.

پارک ایل داغی تبریز زیر ابرهای سفید از نمای بالا

منبع عکس: سایت هورا تور، عکاس نامشخص

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی در شهر زنجان، مجموعه تفریحی ایل داغی است که در منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا قرار دارد. در این پارک تفریحی می‌توانید از امکاناتی مانند قایق‌سواری در دریاچه مصنوعی، آلاچیق‌های مناسب اتراق و دکه‌ها و رستوران‌های مختلف استفاده کنید. این پارک که از آن با نام «مجموعه تفریحی گاوازنک»  نیز یاد می‌شود، در شمال شهر زنجان قرار دارد.

از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی اطراف زنجان نیز می‌توان به بناهایی مانند «دودکش جن» یا «تخت دیو»، «معبد اژدها» در حاشیه روستای ویر، «قلعه بهستان» در جوار رودخانه قزل اوزن، «غار کتله خور» در شهرستان خدابنده و «پل میر بهاالدین» در حومه زنجان اشاره کرد.

سنگواره های داخل غار کتله خور زنجان

عکاس و منبع عکس: عبد الرضا ولایی از خبرگزاری تسنیم (غار کتله خور)

در این مقاله به معرفی بهترین مقاصد گردشگری در اردیبهشت ماه پرداختیم. اگر در نزدیکی محل زندگی شما جاذبه مهمی وجود دارد که بهترین زمان برای بازدید از آن ماه اریبهشت و فصل بهار است، نام آن را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید. در ادامه می‌توانید از تجربه‌های خود در سفر به مناطق مختلف ایران در فصل بهار نیز به ما بگویید.

پرسش‌های متداول

اردیبهشت کجا بریم مسافرت؟

کاشان، شیراز، کردستان، کرمانشاه و ترکمن صحرا جزو بهترین مناطق ایران برای سفر در اردیبهشت به حساب می‌آیند.

زیباترین شهر در اردیبهشت؟

لاله های واژگون در کوهرنگ، عطر بهارنارنج در شیراز، گلاب گیری در کاشان، اسب‌دوانی در ترکمن‌صحرا و سرسبزی شهرهای دامنه زاگرس، این شهرها را به زیباترین شهرهای ایران در اردیبهشت بدل کرده است.

اردیبهشت ماه بهترین زمان بازدید از کدام منطقه ترکمن صحرا است؟

اردیبهشت ماه بهترین زمان برای سفر و بازدید از آرامگاه خالد نبی و گورستان سنگی نزدیک آن به شمار می‌رود.

چرا باید در اردیبهشت به چهارمحال و بختیاری سفر کرد؟

لاله های واژگون کوهرنگ در اردیبهشت ماه، گردشگران زیادی را به استان چهار محال و بختیاری جذب می‌کنند.

منبع عکس کاور: تابناک

مطالب مرتبط:

دیدگاه