۱۵ تا از بهترین اقامتگاه های بوم گردی کاشان برای سفری خاطره‌ انگیز

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۹ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
۱۵ تا از بهترین اقامتگاه های بوم گردی کاشان برای سفری خاطره‌ انگیز

با اقامت در بهترین اقامتگاه های بوم گردی کاشان، تجربه‌ای تمام‌عیار و به‌یادماندنی در سفر به این شهر برای شما رقم خواهد خورد.

کاشان، واقع در استان اصفهان، از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در فاصله ۲۵۰ کیلومتری (حدود سه ساعت) پایتخت است که جاذبه‌های بسیاری نظیر خانه‌های تاریخی، باغ‌ها، موزه‌ها، مساجد و بازارها برای بازدید دارد. بوم گردی های کاشان و هتل‌های سنتی متعددی در این شهر برای اقامت گردشگران تعبیه شده‌اند؛ اقامتگاه‌هایی که با فضایی قدیمی و تاریخی، فرصت بی‌نظیری برای آشنایی با فرهنگ و سنت‌های منطقه را برای مهمانان خود فراهم می‌کنند.

در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از بهترین بوم گردی های کاشان را به شما معرفی کنیم.

لیست بوم گردی های کاشان:

اقامتگاه سنتی مهینستان راهب

  • آدرس: خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ ۳۱ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۵۴۵۲۴۱۷ ۰۳۱
  • صفحه اینستاگرام: mahinestanraheb@
  • قدمت اقامتگاه: دوره قاجار
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: از ۱,۶۰۰,۰۰۰ تومان در اتاق یک‌نفره

اقامتگاه سنتی مهینستان راهب در «خانه تاریخی راهب» در محله درب باغ در قلب تاریخی کاشان قرار دارد؛ خانه‌ای که قدمت آن به دوره قاجار و بیش از ۲۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. خانه تاریخی راهب با وسعت ۱۵۰۰ متر مربع پس از مرمت و بازسازی توسط استاد «سید اکبر حلی» در سال ۱۳۹۲ خورشیدی با کاربری هتل آغاز به کار کرد. این خانه دارای دو قسمت اندرونی و بیرونی است که به‌وسیله بخش شاه‌نشین به هم متصل می‌شوند.

اقامتگاه سنتی مهینستان راهب

منبع عکس: سایت هتل مهینستان راهب. عکاس: ناشناس

محفل عشاق، حجره هنرمندان، پناه متفکران، پنج دری، سرداب، پاشیر، مطبخ، نمخانه، هشتی ورودی، ایوان تابستانی و زمستانی و یک بادگیر از دیگر بخش‌های تشکیل‌دهنده خانه تاریخی راهب هستند. حیاط بزرگ خانه نیز، حوضی در میان خود دارد و تمام دیوارهای اطراف آن مزین به گچ‌کاری هستند. تمام درب و پنجره‌های اتاق‌های خانه راهب چوبی است. این بوم گردی سه حیاط مجزا (حیاط اندرونی، حیاط بیرونی و حیاط خدمه) دارد.

اقامتگاه سنتی مهینستان راهب با معماری اصیل، سقف‌های بلند گنبدی‌شکل و چیدمان سنتی، مکانی مناسب و لوکس برای اقامت در کاشان به شمار می‌رود. ۱۶ اتاق (با وسعت ۱۰ تا ۳۰ متر مربع؛ با ظرفیت یک تا پنج نفر) این هتل دو طبقه مجهز به تهویه مطبوع، یخچال، مینی‌بار، سرویس فرنگی و حمام اختصاصی و مبلمان هستند. دو اتاق پنج نفره این مجموعه تراس دارد و یک اتاق پنج نفره آن دوبلکس است.

برخی از اتاق‌های اقامتگاه راهب در زیرزمین واقع شده‌اند و پنجره ندارند؛ دیگر اتاق‌های هتل حیاط اصلی، حیاط خلوت و ایوان قرار گرفته‌اند. توجه داشته باشید که برخی اتاق‌ها در ورودی خود چند پله دارند و این امر ممکن است برای کهن‌سالان مشکل ایجاد کند.

منابع عکس‌ها: سایت هتل مهینستان راهب. عکاس: ناشناس

هتل مهینستان راهب، از زیباترین اقامتگاه های بوم گردی ایران، امکاناتی چون پارکینگ غیرمسقف با ظرفیت پارک ۳۰ خودرو، فروشگاه صنایع دستی، تراس عمومی، یک رستوران سنتی با امکان سرو انواع غذاهای ایرانی، محلی کاشان و دریایی (با ظرفیت ۷۰ نفر؛ واقع در طبقه منفی یک)، یک کافی‌شاپ مسقف با ارائه انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم سنتی ایرانی (با ظرفیت ۲۵ نفر؛ واقع در محوطه)، تورهای گردشگری، خدمات خشک‌شویی و لاندری، تخت سنتی، میز و صندلی‌های چوبی سرویس‌های بهداشتی ایرانی و فرنگی مشترک، خدمات بیدارباش، فکس و فتوکپی، اتاق چمدان، اینترنت وای‌فای رایگان، فضای سبز و پذیرش ۲۴ ‌ساعته را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد. 

اقامتگاه سنتی مهینستان راهب در فاصله نزدیکی از جاذبه‌های مهم کاشان نظیر مسجد آقابزرگ، میدان کمال‌الملک، مسجد جامع، مجموعه تاریخی بازار و خیابان علوی با تمام خانه‌های تاریخی آن (خانه عباسی‌ها، خانه بروجردی‌ها و...) واقع شده است و مهمانان می‌توانند با پای پیاده و در کمتر از ۱۰ دقیقه خود را به این اماکن برسانند. فاصله بوم گردی مهینستان راهب تا فرودگاه کاشان، ۲۰ کیلومتر (۲۰ دقیقه)، تا ایستگاه راه‌آهن کاشان، چهار کیلومتر (۱۰ دقیقه) و تا پایانه اتوبوس‌رانی کاشان، پنج کیلومتر (۱۰ دقیقه) است.

مهمانان در سال ۱۴۰۲ به‌ازای اقامت یک شب در مجموعه باید از حدود ۱,۶۰۰,۰۰۰ تا ۴,۴۰۰,۰۰۰ تومان هزینه کنند. برخی اتاق‌های مجموعه نفر اضافه پذیرش می‌کنند؛ برای نفرات اضافه اتاق‌ها رختخواب سنتی در نظر گرفته‌اند و هزینه یک شب اقامت هر نفر اضافه ۴۴۵,۰۰۰ تومان است. ورود حیوانات خانگی به اقامتگاه سنتی مهینستان راهب ممنوع است. رزرو اتاق در این بوم گردی به‌همراه صبحانه خواهد بود. 

اقامتگاه سنتی اطلسی

  • آدرس: خیابان علوی، خیابان کوشک صفی (باستان پنجم)، پلاک ۶ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۵۲۲۸۷۶۴ ۰۳۱ / ۲۷۶۱۳۶۵ ۰۹۱۳
  • وب‌سایت: kashanatlasi.ir
  • صفحه اینستاگرام: atlasi_house@
  • قدمت اقامتگاه: دوره قاجار
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: از ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان در اتاق یک‌نفره

هتل اطلسی یا اقامتگاه سنتی اطلسی در محله کوشک صفی در خیابان تاریخی علوی، واقع شده است؛ خانه‌ای تاریخی با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال که پس از مرمت و بازسازی در سال ۱۳۹۷ خورشیدی، با کاربری اقامتگاه سنتی افتتاح شد.

اقامتگاه سنتی اطلسی کاشان، خانه‌ای با مساحت ۶۰۰ متر مربع در زمینی به وسعت ۷۰۰ متر و معماری حیاط مرکزی (حیاط به وسعت ۱۷۰ متر) است که حوضی بزرگ با ماهی‌های قرمز در وسط آن به چشم می‌خورد.

اقامتگاه سنتی اطلسی

منبع عکس: وب‌سایت هتل اطلسی. عکاس: ناشناس

مشخصه‌هایی چون ساختمان آجری با اتاق‌های پنج‌دری، درب و پنجره‌‌های چوبی، سرداب، حوض‌خانه و بادگیر (آشیانه امروز گنجشک‌ها و کبوترها)، معماری قدیمی ایرانی را در هتل اطلسی به نمایش می‌گذارند. این اقامتگاه درمجموع دارای ۱۲ اتاق یک تا چهارتخته با وسعت هشت تا ۲۰ متر مربع است که چهار واحد از اتاق‌ها در طبقه پایین و مشرف به حیاط، یک واحد در زیرزمین، دو اتاق در حیاط و پنج اتاق در طبقه بالا و هم‌سطح با خیابان قرار دارد. ورودی طبقات هتل دارای پله است و برخی از اتاق‌ها نورگیر دارد.

تمام اتاق‌های اقامتگاه سنتی اطلسی به تلویزیون، یخچال، مینی‌بار رایگان، سشوار­، تخت، صندلی، میز، سیستم سرمایشی (اسپیلت)، سیستم گرمایشی (شوفاژ)، توالت فرنگی و حمام اختصاصی مجهز هستند.

منابع عکس‌ها: وب‌سایت هتل اطلسی. عکاس: ناشناس

هتل اطلسی دسترسی آسان به جاهای دیدنی کاشان نظیر حمام تاریخی سلطان امیر احمد، خانه بروجردی‌ها، خانه طباطبایی‌ها، سرای عامری‌ها و... دارد و شما می‌توانید به‌راحتی و با پای پیاده خود را به این جاذبه‌ها برسانید. فاصله اقامتگاه سنتی اطلسی تا فرودگاه کاشان، ۱۸ کیلومتر (۲۰ دقیقه)، تا ایستگاه راه‌آهن کاشان، چهار کیلومتر (۱۰ دقیقه) و تا پایانه اتوبوس‌رانی کاشان، ۶ کیلومتر (۱۰ دقیقه) است.

از امکانات هتل اطلسی می‌توان سالن صبحانه‌خوری واقع در حوض‌خانه با ظرفیت ۳۰ نفر (دارای تخت‌های سنتی و میز و صندلی‌های چوبی)، کافی‌شاپ واقع در زیرزمین با انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم، دسر، بستنی و... راهنمای تور، خدمات خانه‌داری، روم سرویس، اینترنت و پرسنل مسلط به زبان انگلیسی را نام برد. توجه داشته باشید که این اقامتگاه فاقد پارکینگ است؛ اما فضایی غیرمسقف در نزدیکی آن برای پارک خودرو وجود دارد.

رزرو اتاق در اقامتگاه سنتی اطلسی به‌همراه صبحانه خواهد بود. هزینه اقامت در این اقامتگاه در سال ۱۴۰۲ نیز به‌ازای هر شب از حدود ۱,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان است؛ اتاق‌های اقامتگاه سنتی اطلسی تفر اضافه پذیرش نمی‌کنند.

اقامتگاه سنتی سوریجان

  • آدرس: خیابان فاضل نراقی، کوچه حاج بابا عطوف (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۵۲۲۷۹۸۱ ۰۳۱
  • وب‌سایت: sourijanhotel.com
  • صفحه اینستاگرام: sourijanboutiquehotel@
  • قدمت اقامتگاه: دوره قاجار
  • ساعت ورود: ۱۵
  • ساعت خروج: ۱۲
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: از ۱,۹۰۰,۰۰۰ تومان در اتاق یک‌نفره

عمارت بوتیک هتل سوریجان بنایی با قدمت بیش از ۲۵۰ سال (دوره قاجار) در محله اصیل و قدیمی سوریجان است که در اولین گذر آن، مشهور به گذر سوریجان، قرار دارد.

عمارت بوتیک هتل سوریجان

منبع عکس: وب‌سایت عمارت بوتیک هتل سوریجان. عکاس: ناشناس

اقامتگاه سنتی سوریجان دارای هشت واحد اقامتی، شامل سه اتاق سه‌نفره سوییت «شاه‌نشین» (بزرگ‌ترین اتاق طبقه همکف، مجلل‌ترین اتاق پاییزه و بهاره، در جنوب بنا)، «سه دری» (اتاق زمستانه، در جنوب بنا، طبقه همکف) و «سرداب» (در زیرزمین)، چهار اتاق دوتخته «بامداد» (در شمال شرقی بنا، طبقه همکف)، «دنج» (در جنوب شرق بنا، زیرزمین)، «قلم» (زیرزمین، تنها اتاق دارای فضایی مستقل برای مطالعه و میزتحریر) و «گذر» (در شمال شرقی بنا، طبقه همکف، دارای نقبی کوچک در کف اتاق)‌ و یک اتاق یک‌تخته «پرنا» (در جنوب شرقی بنا، طبقه همکف)‌ است.

مسیر دسترسی به بوتیک هتل سوریجان از کوچه باریکی، مزین به ساباط‌های زیبا و سنگ‌فرش‌های طوسی‌رنگ می‌گذرد

اتاق پرنا تنها اتاق دوطبقه بنا است که نردبان برای دسترسی به بالاخانه، جهت مطالعه و استراحت دارد و به نام دختر صاحب بوم گردی نام‌گذاری شده است. اتاق شاه‌نشین سوریجان با تزییناتی چون مقرنس‌کاری روی طاقچه، یزدی‌بندی در طاق، گچبری‌ روی پنجره‌های خشتی و شیشه‌های رنگی، مجلل‌ترین اتاق مجموعه به شمار می‌آید.

برای دسترسی به اتاق‌های زیرزمین بوم گردی سوریجان باید از چندین پله پایین بروید؛ پس اگر به‌همراه کودکان یا کهن‌سالان به کاشان سفر می‌کنید، این نکته را در نظر داشته باشید.

تمام واحدهای اقامتگاه سوریجان (با ظرفیت یک تا سه نفر و وسعت پنج تا ۲۵ متر مربع) مجهز به تهویه مطبوع، تلفن، مینی‌بار، حمام مستقل، سرویس بهداشتی فرنگی مستقل، محل نگهداری انواع اشیای باارزش، سشوار و سیستم وای‌فای هستند؛ اما تلویزیون ندارند تا فضایی آرام و قدیمی در اتاق‌ها فراهم باشد. در هشت اتاق سوریجان با مجموعه قاب‌های گل و بلبل، آثار سوزندوزی نفیس، روبه‌رو خواهید شد که آثار هنرمندی به نام «مهنوش خسروی» هستند.

برای دسترسی به بوتیک هتل سوریجان از کوچه باریکی عبور می‌کنید که طاق آن مزین به ساباط‌های زیبا و کف آن مزین به سنگ‌فرش‌های طوسی‌رنگ است. این بوم گردی در سال ۱۳۹۸ پس از مرمت و بازسازی خانه تاریخی سوریجان افتتاح شد.

منابع عکس‌ها: وب‌سایت عمارت بوتیک هتل سوریجان. عکاس: ناشناس

از امکانات عمارت بوتیک هتل سوریجان می‌توان به پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، برگزاری تورهای مختلف گردشگری، منوی بالش و رواندازهای تابستانی و زمستانی، پارکینگ غیرمسقف اختصاصی مجهز به دوربین مداربسته، فضاهایی برای دورهمی در پشت‌بام، لابی، حیاط و سالن صبحانه‌خوری با میز و صندلی‌های چوبی و مبلمان، سرویس بهداشتی ایرانی در حیاط و آشپزخانه اشاره کرد.

عمارت عباسیان، خانه تاریخی بروجردی‌ها، یخچال‌های قلعه جلالی، حمام تاریخی سلطان امیراحمد، مسجد جامع کاشان، قلعه جلالی و حصار سلجوقی از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی کاشان به بوتیک هتل سوریجان هستند. فاصله اقامتگاه سنتی سوریجان تا فرودگاه کاشان، ۲۰ کیلومتر (۲۰ دقیقه)، تا ایستگاه راه‌آهن کاشان، چهار کیلومتر (۱۰ دقیقه) و تا پایانه اتوبوس‌رانی کاشان، ۶ کیلومتر (۱۰ دقیقه) است.

توجه داشته باشید که برای حفظ حریم برای آرامش افراد از پذیرش کودکان زیر ۱۲ سال در بوتیک هتل سوریجان ممانعت به عمل می‌آید.

هزینه اقامت در بوتیک هتل سوریجان در سال ۱۴۰۲ به‌ازای هر شب از حدود ۱,۹۰۰,۰۰۰ تا ۵,۲۵۰,۰۰۰ تومان است. در برخی از اتاق‌های مجموعه، نفر اضافه پذیرش می‌شود؛ هزینه یک شب اقامت هر نفر اضافه ۱۳۳۴,۰۰۰ تومان است و سرویس کف‌خواب برای او مهیا می‌شود. رزرو اتاق در اقامتگاه سنتی سوریجان به‌همراه صبحانه خواهد بود. 

اقامتگاه سنتی خانه مرشدی

  • آدرس: میدان کمال‌الملک، خیایان ملا حبیب‌الله شریف، کوچه بوستانی (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۵۲۲۲۶۰۰ ۰۳۱
  • وب‌سایت: morshedihouse.ir
  • صفحه اینستاگرام: morshedihouse@
  • قدمت اقامتگاه: دوره قاجار
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: از ۱,۶۴۰,۰۰۰ تومان در اتاق یک‌نفره

«خانه مرشدی کاشان» با بیش از ۲۵۰ سال تاریخ پرفراز و نشیب، یکی از خانه‌های تاریخی کاشان است که با حفظ معماری سنتی و پس از مرمت و بازسازی در سال ۱۳۹۴ خورشیدی با کاربری اقامتگاه سنتی فعالیت خود را آغاز کرد؛ اقامتگاهی که امکانات آن را می‌توان با هتل چهار ستاره مقایسه کرد.

اقامتگاه سنتی خانه مرشدی

منبع عکس: اینستاگرام خانه مرشدی کاشان. عکاس: ناشناس

هتل مرشدی، دارای یک حیاط اصلی با حوضی زیبا در مرکز آن و هشت واحد اقامتی (اتاق‌های دو تا پنج‌تخته با ظرفیت یک تا هفت نفر) است که سه اتاق در سطح پایین‌تر از حیاط و بقیه در حیاط اصلی اقامتگاه قرار گرفته‌اند؛ تمام اتاق‌ها مجهز به امکانات رفاهی مناسب نظیر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی شامل اسپیلت، یخچال، مینی‌بار، سشوار، تلویزیون، سرویس بهداشتی فرنگی و حمام هستند. توجه داشته باشید که در ورودی اتاق‌ها چندین پله قرار دارد؛ بنابراین هتل مرشدی ممکن است برای افرادی که با خردسالان یا افراد مسن به کاشان سفر می‌کنند، مناسب نباشد.

فرش‌های نفیس دستباف، اشیای عتیقه، فرش‌های دست‌بافت و منسوجات قدیمی کاشان در جای‌جای خانه، آب‌نما، تخت‌های چوبی دورتادور حیاط و حوض آب و حوضخانه‌ای به مساحت ۱۵۰ متر مربع از جذابیت‌های هتل مرشدی کاشان به شمار می‌روند. 

از امکانات هتل سنتی مرشدی می‌توان به رستوران واقع در زیرزمین با ظرفیت ۹۰ نفر با سرو انواع غذاهای ایرانی و محلی، چای‌خانه سنتی واقع در طبقه اول با ظرفیت ۳۰ نفر با سرو انواع شربت‌های سنتی ایرانی و دمنوش‌های گیاهی، سالن صبحانه‌خوری واقع در زیرزمین با ظرفیت ۱۵ نفر، خدمات ماساژ، فضای سبز زیبا، فروشگاه صنایع دستی، صندوق امانات، سرویس بهداشتی ایرانی در لابی و محوطه، تورهای کاشان‌گردی، ابیانه و کویرگردی، کارکنان مسلط به زبان انگلیسی و فرانسه، روم سرویس، پذیرش ۲۴ ساعته، اجاره ماشین با راننده، خدمات بیدار باش، اینترنت پرسرعت و پارکینگ اختصاصی غیرمسقف اشاره کرد.

منابع عکس‌ها: اینستاگرام خانه مرشدی کاشان. عکاس: ناشناس

یخچال‌های قلعه جلالی، خانه تاریخی بروجردی‌ها، حمام تاریخی سلطان امیراحمد، عمارت عباسیان، قدمگام حضرت علی (ع)، خانه تاریخی طباطبایی‌ها، مسجد جامع کاشان، قلعه جلالی و حصار سلجوقی از نزدیک‌ترین جاذبه‌های کاشان به هتل سنتی مرشدی هستند. فاصله هتل سنتی مرشدی تا فرودگاه کاشان، ۱۸ کیلومتر (۲۰ دقیقه)، تا ایستگاه راه‌آهن کاشان، سه کیلومتر (پنج دقیقه) و تا پایانه اتوبوس‌رانی کاشان، ۶ کیلومتر (۱۰ دقیقه) است.

برای اقامت در خانه مرشدی در سال ۱۴۰۲ به‌ازای هر شب باید از حدود ۱,۶۴۰,۰۰۰ تا ۶,۴۴۰,۰۰۰ تومان پرداخت کنید. برخی اتاق‌های هتل مرشدی امکان اسکان نفر اضافه را دارند؛ برای نفرات اضافه اتاق‌ها رختخواب سنتی در نظر گرفته‌اند و هزینه یک شب اقامت هر نفر اضافه ۷۴۳,۰۰۰ تومان است. رزرو اتاق در بوم گردی به‌همراه صبحانه خواهد بود.

اقامتگاه سنتی منوچهری

  • آدرس: خیابان محتشم، کوچه ثابت، کوچه عمارت هفتم، شماره ۴۹ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۵۲۴۲۶۱۷ ۰۳۱ / ۵۵۲۴۵۵۳۱ ۰۳۱
  • وب‌سایت: manouchehrihouse.com
  • صفحه اینستاگرام: manouchehrihouse@
  • قدمت اقامتگاه: دوره صفوی
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: از ۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان در اتاق یک‌نفره

«هتل سنتی منوچهری» با قدمتی در حدود ۴۰۰ سال از دوره صفوی، از مشهورترین خانه‌های تاریخی کاشان به شمار می‌آید که در محله پشت عمارت و در نزدیکی بازار قدیمی شهر قرار گرفته است. این بنا در سال ۱۱۵۶ خورشیدی به‌دلیل زلزله تا حدودی آسیب دید؛ اما در دوره اجار مورد بازسازی قرار گرفت.

«هتل سنتی منوچهری» با قدمتی در حدود ۴۰۰ سال از دوره صفوی، از مشهورترین خانه‌های تاریخی کاشان به شمار می‌آید که در محله پشت عمارت و در نزدیکی بازار قدیمی شهر قرار گرفته است. این بنا در سال ۱۱۵۶ خورشیدی به‌دلیل زلزله تا حدودی آسیب دید؛ اما در دوره اجار مورد بازسازی قرار گرفت.

اقامتگاه سنتی منوچهریمنبع عکس: وب‌سایت خانه سنتی منوچهری. عکاس: ناشناس

معماری هتل سنتی منوچهری به‌صورت حیاط مرکزی است و اتاق‌های آن در سه وجه حیاط اندرونی و مشرف به حوض آب و باغچه‌های باصفا قرار گرفته‌اند. خانه منوچهری از معدود خانه‌های دارای آب‌انبار است. این خانه در سال ۲۰۱۶ کاندید جایزه معماری آقاخان شد. 

هتل منوچهری هشت اتاق در سه طبقه اصلی زیرین، همکف و اول دارد؛ اتاق‌هایی که فضای کوچک و دنج آن‌ها به‌همراه تزیینات پرکار طاق‌ها، درها و پنجره‌ها، شکوه و تواضع معماری خانه‌های تاریخی کاشان را به رخ بیننده می‌کشانند. از دیگر تزیینات بنا می‌توان به آینه‌کاری‌ها، گچ‌بری‌های ظریف، مشبک‌های گچی مزین به شیشه‌های رنگی و کف‌پوش‌های آجر ختایی در اتاق‌ها، اشاره کرد.

خانه سنتی منوچهری در حال حاضر شامل دو مجموعه مجزا با فاصله یک کوچه از یکدیگر است. فاز اول خانه‌ای تاریخی با معماری مربوط به دوره قاجاریه دارای پنج اتاق دو تخته، دو اتاق سه تخته، یک اتاق چهار تخته و یک اتاق ۶ تخته است و فاز دوم، خانه‌ای سنتی با قدمت و معماری مربوط به دوره پهلوی، دارای ۱۰ اتاق دو تخته و یک اتاق یک تخته است.

رستوران اقامتگاه سنتی منوچهری

منبع عکس: وب‌سایت خانه سنتی منوچهری. عکاس: ناشناس

تمام اتاق‌های خانه سنتی منوچهری (با وسعت ۱۶ تا ۸۵ متر مربع) در طبقه همکف، منفی یک و طبقه اول، دارای امکاناتی چون حمام و سرویس بهداشتی فرنگی مستقل، یخچال و سیستم سرمایشی اسپیلت هستند. اتاق ۶ تخته این بوم گردی دارای وان سنگی است. برخی اتاق‌ها نیز بالکن دارند. در نظر داشته باشید که برخی از اتاق‌ها در ورودی خود چند پله دارند.

کارگاه بافندگی، نمایشگاه وسایل تزیینی قدیمی و غرفه فروش صنایع دستی از امکانات جذاب خانه منوچهری هستند

خانه منوچهری امکاناتی چون کارگاه بافندگی در سرداب خانه و نمایشگاه وسایل تزیینی قدیمی (دستگاه‌های شعربافی با نخ پنبه و ابریشم) و غرفه فروش صنایع دستی در حوض‌خانه با طاقی قوس‌دار و بلند مزین به چلچراغ زیبا، پارکینگ مسقف و غیرمسقف (مجهز به دوربین مداربسته و نگهبان شب)، پرسنل مسلط به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و ترکی جهت راهنمایی مهمانان غیرایرانی، راهنمای محلی تورهای گردشگری، اینترنت رایگان، رستوران، کافی‌شاپ، سیستم گرمایشی و سرمایشی (چیلر و اسپیلیت) دارد.

رستوران هتل با نام رستوران دیگ، با ظرفیت ۵۰ نفر در اتاق شاه‌نشین قدیمی واقع شده است و در سالنی با طاق بلند و گچ‌بری‌های ظریف و پنجره‌های چوبی مزین به شیشه‌های رنگی، با انواع غذاهای ایرانی و محلی در سه وعده صبحانه، ناهار و شام از مهمانان پذیرایی می‌کند.

منابع عکس‌ها: وب‌سایت خانه سنتی منوچهری. عکاس: ناشناس

از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به خانه منوچهری می‌توان به بازار سنتی کاشان، مسجدآقابزرگ، بازار بزرگ صفویه و خانه عامری‌ها اشاره کرد. فاصله اقامتگاه خانه منوچهری تا فرودگاه کاشان، ۱۷ کیلومتر (۲۰ دقیقه)، تا ایستگاه راه‌آهن کاشان، سه کیلومتر (پنج دقیقه) و تا پایانه اتوبوس‌رانی کاشان، چهار کیلومتر (۱۰ دقیقه) است.

هزینه اقامت در اتاق‌های هتل سنتی منوچهری به‌ازای هر شب از حدود ۲,۵۰۰,۰۰۰ تا ۶,۲۰۰,۰۰۰ تومان است. برای نفرات اضافه اتاق‌ها رختخواب سنتی در نظر گرفته‌اند و هزینه یک شب اقامت هر نفر اضافه حدود ۷۰۰,۰۰۰ تومان است. رزرو اتاق در بوم گردی به‌همراه صبحانه خواهد بود. 

اقامتگاه سنتی خانه عامری‌ها

  • آدرس: محله علوی، خیابان علوی، بن‌بست باستان هفتم (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۵۲۴۰۲۲۰ ۰۳۱
  • وب‌سایت: sarayeameriha.com
  • صفحه اینستاگرام: sarayeameriha@
  • قدمت اقامتگاه: دوره زندیه
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: از ۲,۹۴۵,۰۰۰ تومان در اتاق یک‌نفره

«سرای عامری‌ها» با وسعت حدود ۷,۰۰۰ متر مربع از عمارت‌های سنتی و قدیمی کاشان به شمار می‌آید که بلندترین بادگیر شهر را دارد. این عمارت در دوره زندیه احداث شد و مالک اولیه آن ابراهیم خان کلانتر بود. مالکیت این بنا در دوره قاجار به «سهام‌السلطنه عامری» رسید؛ در همان دوره بازسازی‌های در سرای عامری‌ها انجام شد که در طی آن قسمت‌هایی از بنا از بین رفت و بخش‌های دیگری نیز به آن افزوده شد.

اقامتگاه سنتی خانه عامری‌ها

منبع عکس: safaraneh.com. عکاس: ناشناس

فضای داخلی سرای عامری‌ها شامل تعدادی خانه مجزا از یکدیگر می‌شود که به هم ارتباط دارد. این عمارت دارای ۸۵ اتاق، سه خانه و چندین حیاط مرکزی به‌صورت اندرونی و بیرونی است که در هریک از آن‌ها حوض‌خانه، ایوان، اتاق‌های سه دری و شاه‌نشین‌های هفت دری مشاهده می‌شود. اتاق‌های سرای عامری‌ها به‌شکل هماهنگی دورتادور حیاط قرار گرفته‌ است. در تمام حیاط‌ها، حوضی برای کاستن گرمای کویری کاشان در فصل تابستان وجود دارد. داخل اتاق‌های خانه، تزییناتی چون مقرنس‌کاری، نقاشی روی گچ، حکاکی روی چوب و دیگر هنرهای تزیینی به چشم می‌خورد.

پروژه بازسازی و مرمت سرای عامری‌ها در سال ۱۳۷۸ خورشیدی به تیمی مجرب از مرمت‌کاران سپرده شد و در سال ۱۳۹۳، به‌عنوان بزرگ‌ترین خانه سنتی کاشان و با کاربری هتل پنج ستاره فعالیت خود را آغاز کرد.

اتاق های اقامتگاه سنتی خانه عامری‌ها

منبع عکس: safaraneh.com. عکاس: ناشناس

هتل عامری‌ها ۳۸ واحد اقامتی با ظرفیت‌های متفاوت و شامل ۶ دسته‌بندی شاه‌نشین (اتاق‌های مرجان، مروارید و یاس)، اشرافی (اتاق‌های لادن، ساناز، نسترن، مریم و سروناز)، درباری (اتاق‌های لاله، افرا، سلوی، فایدیم، رز، شقایق و پونه)، اعیانی (۲۱ اتاق)، دیوانی (اتاق نیلوفر)‌ و بارگاه (‌سوییت تاج‌الملوک) دارد.

اتاق‌های یک تا چهار نفره هتل عامری‌ها دارای امکاناتی چون اینترنت در اتاق، تلویزیون، سشوار، سرویس بهداشتی فرنگی و حمام اختصاصی، مبلمان، یخچال، صندوق امانات در اتاق، چای‌ساز، قهوه‌ساز، مینی‌بار غیررایگان، کمد دیواری و تختخواب هستند. توجه داشته باشید که اتاق‌های هتل عامری‌ها، واقع در طبقه همکف، اول و دوم، در ورودی خود چندین پله دارند که ممکن است عبور از آن‌ها برای خردسالان و افراد مسن کمی مشکل باشد.

از امکانات و خدمات هتل عامری‌ها می‌توان به رستوران تالار آینه، صبحانه‌خوری مظفری، کافی‌شاپ آوگون، تالار همایش مقتدایی (با ظرفیت ۹۰ نفر و با دسترسی مستقل از حیاط ورودی و کوچه)، کافه و فست‌فود عامریانو، تونل تاریخ (میان‌بر و حدفاصل حیاط اصلی سرای عامری‌ها و حیاط انجیر و ورودی حمام عمارت)، اتاق نمک، تخت شن داغ و تخت روغن داغ، خدمات ماساژ، غرفه صنایع دستی (در مجاورت حیاط ابراهیم خلیل خان و به سیاق دکان‌های بازار‌های سنتی ایرانی؛ فروش سفال، شعر بافی، فرش، زیلو بافی، گلاب و عرقیات)، غرفه‌های تجاری (غرفه شعربافی، حجره فرش زادبهگان، کافه فرش کاشان، غرفه سفال و سرامیک باید و غرفه محصولات نیچه) و خدمات گردشگری (هماهنگی خدمات تاکسی و تور به‌صورت اختصاصی) اشاره کرد.

منابع عکس‌ها: وب‌سایت سرای عامری‌ها. عکاس: ناشناس

خانه تاریخی عباسیان، خانه تاج، خانه تاریخی بروجردی‌ها، خانه تاریخی طباطبایی‌ها، زیارتگاه امامزاده عبدالله بن موسی جعفر، مسجد آقابزرگ، مسجد جامع کاشان و بازار بزرگ صفوی از جاذبه‌های نزدیک هتل عامری‌ها هستند. فاصله این هتل تا فرودگاه کاشان، ۱۸ کیلومتر (۲۰ دقیقه)، تا ایستگاه راه‌آهن کاشان، چهار کیلومتر (۱۰ دقیقه) و تا پایانه اتوبوس‌رانی کاشان، ۶ کیلومتر (۱۵ دقیقه) است.

هزینه اقامت در هتل عامری‌ها به‌ازای هر شب در سال ۱۴۰۲ از ۲,۹۴۵,۰۰۰ تا ۱۱,۳۰۰,۰۰۰ تومان است. برای نفرات اضافه اتاق‌ها رختخواب سنتی یا تختخواب در نظر گرفته‌اند و هزینه یک شب اقامت هر نفر اضافه ۹۰۰,۰۰۰ تومان است. رزرو اتاق در بوم گردی به‌همراه صبحانه خواهد بود. 

اقامتگاه سنتی گیواک

  • آدرس: خیابان فاضل نراقی، خیابان علوی، کوچه باستان ۶، بعد از رستوران مظفری (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۵۲۳۲۲۴۷ ۰۳۱
  • صفحه اینستاگرام: kashan.givak.hotel@
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: از ۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان در اتاق دونفره

اقامتگاه سنتی گیواک به میزبانی «فاطمه عراقی دستگردی» با قدمت بیش از ۱۰۰ سال در محله سنگ پلویی کاشان قرار دارد؛ اقامتگاهی سه طبقه با حیاطی نقلی که پس از مرمت و بازسازی در سال ۱۳۹۸ خورشیدی به بهره‌برداری رسید. 

اقامتگاه سنتی گیواک

منبع عکس: مجله جاباما. عکاس: ناشناس

اقامتگاه سنتی گیواک چهار اتاق دوتخته (به نام دیانا، کنج، روزن و دنج)، یک اتاق سه‌تخته (به نام «کن»)‌ و دو اتاق چهارتخته (به نام «کانکت رف» و آفتاب) در طبقه همکف (با چشم‌انداز حیاط)‌ و منفی یک (بدون چشم‌انداز)‌ با وسعت ۱۲ تا ۲۵ متر مربع دارد. همه اتاق‌ها (به وسعت ۱۲ تا ۲۵ متر مربع) مجهز به تختخواب، سرویس بهداشتی فرنگی و حمام اختصاصی، تلفن، مینی‌بار، سشوار و سیستم سرمایش و گرمایش اسپلیت و شوفاژ هستند. توجه داشته باشید که در ورودی تمام اتاق‌های این اقامتگاه چندین پله وجود دارد.

از امکانات و خدمات اقامتگاه سنتی گیواک می‌توان از روم سرویس، صبحانه‌خوری، پارکینگ غیرمسقف، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، راهنمای محلی و لیدر حرفه‌ای تور، وای‌فای رایگان، رستوران، کافی‌شاپ و سرویس بهداشتی (توالت ایرانی) به‌صورت اشتراکی داخل حیاط نام برد.

اتاق اقامتگاه سنتی گیواک

منبع عکس: مجله جاباما. عکاس: ناشناس

از جاذبه‌های اقامتگاه سنتی گیواک می‌توان از برخی از مشهورترین جاهای دیدنی کاشان نظیر عمارت عباسیان، خانه تاریخی بروجردی‌ها، یخچال‌های قلعه جلالی، حمام تاریخی سلطان امیر احمد، قلعه جلالی و حصار سلجوقی و مسجد جامع کاشان نام برد. فاصله این اقامتگاه سنتی تا فرودگاه کاشان، ۱۹ کیلومتر (۲۵ دقیقه)، تا ایستگاه راه‌آهن کاشان، پنج کیلومتر (۱۰ دقیقه) و تا پایانه اتوبوس‌رانی کاشان، هفت کیلومتر (۱۵ دقیقه) است.

برای اقامت در اقامتگاه سنتی گیواک در سال ۱۴۰۲ به‌ازای هر شب باید حدود ۱,۷۰۰,۰۰۰ تا ۲,۸۰۰,۰۰۰ تومان پرداخت کنید. اتاق‌های این اقامتگاه، ظرفیت نفر اضافه ندارند. رزرو اتاق در بوم گردی به‌همراه صبحانه خواهد بود. اقامتگاه سنتی گیواک گروه‌های مجردی را پذیرش نمی‌کند. ورود حیوانات خانگی و برگزاری مراسم در این مجموعه ممنوع، اما استعمال دخانیات مجاز است. 

اقامتگاه سنتی کاشانه روشن

  • آدرس: میدان کمال‌الملک، خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ ۳۱، بن‌بست حرم (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۵۴۵۳۷۲۲ ۰۳۱
  • صفحه اینستاگرام: kashanehrowshan@
  • قدمت اقامتگاه: دوره پهلوی
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: از ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان در اتاق یک‌نفره

اقامتگاه سنتی کاشانه روشن با قدمتی از بیش از ۱۲۰ سال در محله قدیمی «درب باغ» واقع شده‌ است. این اقامتگاه در سال ۱۳۹۸ خورشیدی پس از مرمت و بازسازی به بهره‌برداری رسید.

۹ واحد اقامتی هتل سنتی کاشانه روشن با معماری اصیل و سنتی به‌صورت اتاق‌هایی با وسعت ۹ تا ۴۰ متر مربع و با ظرفیت‌ یک تا چهار نفر در طبقه زیرزمین و همکف قرار دارند و از امکانات تعبیه‌شده در آن‌ها می‌توان به تختخواب،‌ تهویه‌مطبوع، صندوق‌ امانات، سویس بهداشتی فرنگی و حمام اختصاصی، چای‌ساز و یخچال به‌همراه مینی‌بار اشاره کرد؛ البته باید بدانید که برای حفظ فضای نوستالژیک اقامتگاه، اتاق‌ها فاقد تلویزیون هستند. ورودی برخی اتاق‌ها دارای چندین پله است.

اقامتگاه سنتی کاشانه روشن

منبع عکس: مجله جاباما. عکاس: ناشناس

سالن صبحانه‌خوری در زیرزمین، امکان سفارش وعده‌های غذایی (از حداقل ۴۸ ساعت قبل)، حیاط باصفا با حوض آبی، اینترنت وای‌فای و پرسنل مسلط به زبان انگلیسی از امکانات هتل سنتی کاشانه روشن هستند. این اقامتگاه به‌دلیل قرارگیری در بافت تاریخی، پارکینگ ندارد؛ البته مسافران می‌توانند خودروی خود را در پارکینگ‌های عمومی در فاصله حداکثر ۵۰۰ متری پارک کنند.

فاصله اقامتگاه سنتی کاشانه روشن تا فرودگاه کاشان، ۱۹ کیلومتر (۲۵ دقیقه)، تا ایستگاه راه‌آهن کاشان، چهار کیلومتر (۱۰ دقیقه) و تا پایانه اتوبوس‌رانی کاشان، پنج کیلومتر (۱۵ دقیقه) است. مسجد جامع، امامزاده عبدالله بن موسی جعفر، خانه طباطبایی‌ها، خانه تاج، خانه عباسیان، خانه بروجردی‌ها، مسجد آقابزرگ و بازار بزرگ صفوی از جاذبه‌های نزدیک این هتل سنتی هستند.

اتاق اقامتگاه سنتی کاشانه روشن

منبع عکس: مجله جاباما. عکاس: ناشناس

برای اقامت در هتل سنتی کاشانه روشن در سال ۱۴۰۲ به‌ازای هر شب باید حدود ۱,۲۰۰,۰۰۰ تا ۲,۶۰۰,۰۰۰ تومان پرداخت کنید. اتاق‌های این اقامتگاه، ظرفیت نفر اضافه ندارند. رزرو اتاق در بوم گردی به‌همراه صبحانه خواهد بود.

اقامتگاه سنتی ترنج

  • آدرس: خیابان ملافتح‌الله، رو‌به‌روی پارک ملافت‌الله، جنب کارگاه صنایع دستی کاشان (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۷۰۴۰۸۳۳ ۰۹۱۲/ ۳۲۶۰۲۹۲۷ ۰۹۱۳
  • صفحه اینستاگرام: toranj_saray@
  • قدمت اقامتگاه: دوره پهلوی
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: از ۷۵۰,۰۰۰ تومان در اتاق سه‌نفره

اقامتگاه سنتی سرای ترنج با قدمتی از دوره پهلوی در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ در بافت تاریخی شهر کاشان افتتاح شد؛ اقامتگاهی سه طبقه (همکف، طبقه اول و زیرزمین) که ۶ واحد اقامتی با ظرفیت استاندارد سه تا هفت نفر دارد. لازم به ذکر است که برخی از اتاق‌های اقامتگاه سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی ندارند و مهمانان آن‌ها باید از سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی و حمام در حیاط به‌صورت مشترک استفاده کنند.

اقامتگاه سنتی ترنج

منبع عکس: مجله سفربازی. عکاس: ناشناس

نام اتاق‌های اقامتگاه سنتی سرای ترنج با وسعت ۹ تا ۴۵ متر مربع، اتاق فیروزه (با ظرفیت سه نفر)، اتاق نگار (با ظرفیت چهار نفر)، اتاق زمرد (با ظرفیت چهار نفر)، اتاق یاقوت (با ظرفیت سه نفر)، اتاق نارگل (با ظرفیت پنج نفر) و اتاق شاه‌نشین (با ظرفیت ۶ نفر) است. ورودی برخی اتاق‌ها چند پله دارد؛ پس اگر به‌همراه خردسالان یا افراد مسن به کاشان سفر می‌کنید، این نکته را در نظر داشته باشید.

یک سالن بزرگ حدود ۲۵ نفری برای دورهمی، غذاخوری و استراحت مسافران، حیاط بزرگ با فضایی دلنشین و آرامش‌بخش، آشپزخانه عمومی با تمامی امکانات آشپزی در طبقه اول، پارکینگ غیرمسقف خارج از حیاط و داخل کوچه، راهنمای تور، سرویس کف‌خواب، سیستم سرمایشی و گرمایشی (بخاری گازی، کرسی، کولر آبی، اسپیلت و پنکه رومیزی)، سفارش انواع غذاهای محلی و سنتی و همچنین عکاسی با لباس سنتی قاجاری با هماهنگی قبلی از امکانات و خدمات ارائه شده در اقامتگاه سنتی ترنج کاشان هستند. وعده صبحانه فقط در روزهای آخر هفته و تعطیلات رسمی برای مسافران سرو می‌شود.

اتاق اقامتگاه سنتی ترنج

منبع عکس: مجله سفربازی. عکاس: ناشناس

فاصله اقامتگاه سنتی ترنج تا فرودگاه کاشان، ۱۸ کیلومتر (۲۰ دقیقه)، تا ایستگاه راه‌آهن کاشان، سه کیلومتر (۱۰ دقیقه) و تا پایانه اتوبوس‌رانی کاشان، ۶ کیلومتر (۱۵ دقیقه) است. از جاذبه‌های نزدیک به این اقامتگاه سنتی می‌توان از یخچال‌های قلعه جلالی، حمام سلطان امیراحمد، خانه طباطبایی‌ها، خانه عباسیان، خانه بروجردی‌ها و مسجد جامع کاشان نام برد.

هزینه اقامت در سرای ترنج در سال ۱۴۰۲ به‌ازای هر شب، از ۷۵۰,۰۰۰ تا ۱,۳۳۵,۰۰۰ تومان است. برگزاری مراسم و ورود حیوانات خانگی به این مجموعه ممنوع، اما استعمال دخانیات مجاز است. برای نفرات اضافه اتاق‌ها رختخواب سنتی در نظر گرفته‌اند و هزینه یک شب اقامت هر نفر اضافه ۱۶۷,۰۰۰ تومان است.

اقامتگاه بوم گردی خانه تاریخی احسان

  • آدرس: میدان کمال‌الملک، ابتدای خیابان فاضل نراقی، روبه‌روی مسجد آقابزرگ، کوچه فرهنگ ۳۵ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۵۴۴۶۸۳۳ ۰۳۱
  • وب‌سایت: ehsanhouse.com
  • صفحه اینستاگرام: ehsanhouse@
  • قدمت اقامتگاه: دوره قاجار
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: از ۱,۳۲۰,۰۰۰ تومان در اتاق دونفره

خانه تاریخی احسان در بافت تاریخی کاشان و نزدیک بازار در محله درب باغ (از قدیمی‌ترین محله‌های شهر) با قدمتی از دوره قاجار بیش از ۱۰۰ سال عمر دارد؛ خانه‌ای دو طبقه که در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید خانه تاریخی احسان از اولین خانه‌های تاریخی کاشان بود که با تغییر کاربری، به یک اقامتگاه سنتی با ظرفیت پذیرایی و اسکان ۵۰ نفر، برای گردشگران ایرانی و خارجی بدل شد. 

اقامتگاه بومگردی خانه تاریخی احسان

منبع عکس: صفحه اینستاگرام خانه احسان. عکاس: ناشناس

خانه تاریخی احسان دارای دو حیاط مجزای اندرونی و بیرونی است و از فضاهای مهم معماری آن می‌توان به سه سرداب، شاه‌نشین، مهتابی، پنج دری، هفت دری، هشتی ورودی، ایوان تابستانی و دو بادگیر اشاره کرد. حیاط مرکزی بزرگ با حوض مستطیل‌شکل، حوض­‌خانه‌ای با طاق­‌های مدور و بلند، باغچه و آب‌نمایی بزرگ، وجود اتاق هفت دری و بادگیر مرتفع از ویژگی‌های مهم این خانه هستند. در اتاق‌های دو تا چهار تخته هتل تاریخی احسان می‌توانید به سبک‌وسیاق شاهزاده‌های عصر قاجار زندگی کنید.

موزه و گالری، تالار فیلم و تئاتر و اجتماعات، کتابخانه و کارگاه سفال و صنایع دستی از امکانات خاص مجموعه‌ فرهنگی اقامتی احسان هستند

برخی از اتاق‌های هتل تاریخی احسان دارای سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی هستند؛ مهمانان سایر اتاق‌ها باید از سرویس بهداشتی و حمام داخل حیاط به‌صورت مشترک استفاده کنند. 

خانه احسان در واقع یک مجموعه‌ فرهنگی اقامتی است و علاوه بر اقامتگاه سنتی و مدرن، امکاناتی چون موزه و گالری، تالار فیلم و تئاتر و اجتماعات، کتابخانه، اینترنت بی‌سیم، کارگاه سفال و صنایع دستی، دوچرخه‌سواری در بافت تاریخی، پارکینگ غیرمسقف، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، آشپزخانه، ارائه غذاهای بومی و گیاهی و برگزاری تورهای گردشگری نیز دارد.

منابع عکس‌ها: صفحه اینستاگرام خانه احسان. عکاس: ناشناس

فاصله هتل تاریخی احسان تا فرودگاه کاشان، ۱۹ کیلومتر (۲۵ دقیقه)، تا ایستگاه راه‌آهن کاشان، چهار کیلومتر (۱۰ دقیقه) و تا پایانه اتوبوس‌رانی کاشان، پنج کیلومتر (۱۵ دقیقه) است. مسجد جامع کاشان، عمات عباسیان، حمام سلطان امیراحمد، خانه تاریخی بروجردی‌ها، خانه طباطبایی‌ها و قلعه جلالی و حصار سلجوقی از جاذبه‌های نزدیک به این اقامتگاه هستند.

هزینه اقامت در هتل تاریخی احسان در سال ۱۴۰۲ به‌ازای هر شب، از ۱,۳۲۰,۰۰۰ تا ۲,۱۰۰,۰۰۰ تومان است. اتاق‌های این مجموعه، نفر اضافه پذیرش نمی‌کنند. رزرو اتاق در بوم گردی به‌همراه صبحانه خواهد بود. 

اقامتگاه بوم گردی کوشک فردوس

  • آدرس: خیابان ملافتح الله، خیابان نخل، کوچه آب‌انبار حاج شریف، روبه‌روی آب‌انبار (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۶۱۸۳۲۵۰ ۰۹۳۶
  • صفحه اینستاگرام: ferdows.kooshk@
  • قدمت اقامتگاه: دوره قاجار
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: از ۵۰۰,۰۰۰ تومان در اتاق دونفره

بوم گردی کوشک فردوس به میزبانی «رامین انوری» از بهترین بوم گردی های کاشان با وسعت ۴۲۰ متر مربع و با ظرفیت اسکان ۲۶ گردشگر است. قدمت بوم گردی کوشک فردوس به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بازمی‌گردد؛ اقامتگاهی که پس از مرمت و بازسازی در سال ۱۳۹۷ آغاز به کار کرد.

اقامتگاه بومگردی کوشک فردوس

منبع عکس: مجله سفربازی. عکاس: ناشناس

بوم گردی کوشک فردوس با پنج اتاق دو تا پنج تخته در سراب و ایوان از مهمانان میزبانی می‌کند؛ اتاق‌هایی با وسعت ۱۲ تا ۳۵ متر مربع که همه مجهز به سرویس بهداشتی فرنگی و حمام اختصاصی، سیستم سرمایشی و گرمایشی (اسپیلت)، حوله، ملحفه، شامپو، تخت و تشک خوش‌خواب، میز و صندلی و لوازم تزیینی هستند. میزبان نیز در بوم گردی کوشک فردوس اقامت دارد.

پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، حیاط با حوض آب زیبا و تخت‌های چوبی، پنجره‌های سرتاسری، ایوان، سرو چای رایگان تا ۱۲ شب و برنامه‌های سرگرمی نظیر موسیقی زنده به دور آتش از جمله امکانات و خدمات بوم گردی کوشک فردوس هستند. توجه داشته باشید که برخی از اتاق‌ها در ورودی خود چندین پله دارند.

فاصله اقامتگاه بوم گردی کوشک فردوس تا فرودگاه کاشان، ۱۸ کیلومتر (۲۰ دقیقه)، تا ایستگاه راه‌آهن کاشان، چهار کیلومتر (۱۰ دقیقه) و تا پایانه اتوبوس‌رانی کاشان، ۶ کیلومتر (۱۰ دقیقه) است. از جاذبه‌های نزدیک بوم گردی کوشک فردوس می‌توان به یخچال‌های قلعه جلالی، خانه طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، خانه عباسیان و حمام سلطان امیراحمد اشاره کرد.

اتاق اقامتگاه بومگردی کوشک فردوس

منبع عکس: مجله سفربازی. عکاس: ناشناس

بوم گردی کوشک فردوس گروه‌های مجردی را پذیرش نمی‌کند. ورود حیوانات خانگی و برگزاری مراسم در این مجموعه ممنوع، اما استعمال دخانیات مجاز است. برای اقامت در بوم گردی کوشک فردوس در سال ۱۴۰۲ به‌ازای هر شب باید حدود ٰ۵۰۰,۰۰۰ تا ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان پرداخت کنید. برای نفرات اضافه اتاق‌ها در بوم گردی کوشک فردوس رختخواب سنتی در نظر گرفته‌اند. رزرو اتاق در بوم گردی به‌همراه صبحانه (شامل آب‌میوه، چای، نان و پنیر، گوجه، خیار و نیمرو)‌ خواهد بود. 

اقامتگاه خانه تاریخی نگین

  • آدرس: خیابان محتشم، کوچه زیارتگاه محتشم (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۵۲۳۵۵۲۵ ۰۳۱
  • وب‌سایت: neginhouse.com
  • صفحه اینستاگرام: negin_hotel@
  • قدمت اقامتگاه: دوره قاجار
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: از ۹۰۰,۰۰۰ تومان در اتاق یک‌نفره

مجموعه سنتی نگین در بافت قدیم کاشان، در چند قدمی بازار سنتی و در نزدیکی خانه‌های تاریخی قرار دارد؛ مجموعه‌ای که شامل چندین خانه قجری مرتبط به هم می‌شود و توسط یک خانواده ایرانی ساکن خارج از کشور در سال ۱۳۹۲ خورشیدی تاسیس شده است. خانه اصلی مجموعه نگین، نمونه‌ای از یک خانه اشرافی ایرانی، مزین به شاه‌نشین، اتاق‌های پنج دری و زیرزمین‌هایی خنک است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تمام عواید مجموعه نگین، صرف حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرستی می‌شود و همه این خانه‌ها زیرمجموعه موسسه خیریه نگین خیرین کاشان هستند. 

رستوران اقامتگاه خانه تاریخی نگین

منبع عکس: وب‌سایت هتل سنتی نگین. عکاس: ناشناس

هتل سنتی نگین، متشکل از پنج حیاط سنتی و با ظرفیت میزبانی از بیش از ۱۰۰ مهمان، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هتل‌های سنتی در شهرستان کاشان شناخته می‌شود. ۴۰ اتاق‌ این هتل با معماری سنتی، مجهز به کلیه امکانات رفاهی مدرن (سرویس حمام و دستشویی فرنگی، کولر گازی، شوفاژ ، یخچال، مبلمان، تلویزیون صفحه تخت و اینترنت وای‌فای) هستند. اتاق‌های این اقامتگاه با ظرفیت یک تا چهار نفر، شامل اتاق‌های معمولی، VIP، زمرد، برلیان، الماس، سردابه، پنج دری، نهانخانه، نگارخانه و بالاخانه است. اتاق‌های سردابه چهار پله به‌سمت پایین و اتاق‌های بالاخانه ۱۰ پله روبه‌بالا دارند. 

مجموعه سنتی نگین شامل چندین خانه قجری مرتبط به هم می‌شود

از خدمات و امکانات مجموعه سنتی نگین می‌توان به خانه هنر، تالار با امکان برگزاری جشن‌ها، همایش‌ها، گردهمایی‌ها، دوره‌های آموزشی، جشن‌های فارغ‌التحصیلی و بزرگداشت‌ها (آماده پذیرایی از ۲۵۰ نفر)، خدمات لاندری هتل شامل شست‌و‌شو، نظافت و... در ساعات تعیین‌شده، پارکینگ اختصاصی غیرمسقف مجهز به دوربین مدار بسته، رستوران سنتی (یکی از بزرگ‌ترین رستوران‌های سنتی کاشان، با ظرفیت بیش از ۱۵۰ نفر و با منوی غذایی کامل شامل غذاهای اصیل و سنتی ایرانی) و کافی‌شاپ اشاره کرد.

فاصله اقامتگاه خانه تاریخی نگین تا فرودگاه کاشان، ۱۸ کیلومتر (۲۵ دقیقه)، تا ایستگاه راه‌آهن کاشان، سه کیلومتر (۱۰ دقیقه) و تا پایانه اتوبوس‌رانی کاشان، پنج کیلومتر (۱۰ دقیقه) است. این اقامتگاه در نزدیکی جاذبه‌هایی چون مسجد آقابزرگ کاشان، بازار سنتی کاشان، ٰخانه عامری‌ها و بازار بزرگ صفوی قرار دارد.

منابع عکس‌ها: وب‌سایت هتل سنتی نگین. عکاس: ناشناس

برای اقامت در هتل سنتی نگین در سال ۱۴۰۲ به‌ازای هر شب باید از ۹۰۰,۰۰۰ تا ۲,۶۰۰,۰۰۰ تومان پرداخت کنید. برای نفرات اضافه اتاق‌ها رختخواب سنتی در نظر گرفته‌اند و هزینه یک شب اقامت هر نفر اضافه ۴۰۰,۰۰۰ تومان است. رزرو اتاق در بوم گردی به‌همراه صبحانه خواهد بود.

اقامتگاه سنتی سرای کاسیان

  • آدرس: خیابان آیت‌الله کاشانی، کوی ملک‌آباد، کوچه پنجم (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۵۴۵۵۵۵۶ ۰۳۱
  • وب‌سایت: kasianhotel.com
  • صفحه اینستاگرام: kasian_hotel@
  • قدمت اقامتگاه: دوره قاجار
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: از ۱,۴۰۰,۰۰۰ تومان در اتاق یک‌نفره

هتل سنتی سرای کاسیان از خانه‌های متعلق به دوره قاجار با قدمت بیش از ۲۵۰ سال است؛ خانه‌ای سه طبقه با وسعت ۱۲۵۰ متر مربع که در یکی از قدیمی‌ترین بافت‌های تاریخی کاشان بنام محله طاهر و منصور واقع شده است. خانه کاسیان در دی ماه سال ۱۳۹۵ توسط آقای «دکتر مجید گیوی» خریداری شد، به‌مدت تقریبی سه سال به شکلی اصولی مورد مرمت، بازسازی و تجهیز قرار گرفت و در نهایت به‌صورت هتل، رستوران و کافی‌شاپ به بهره‌برداری رسید.

اقامتگاه سنتی سرای کاسیان

منبع عکس: وب‌سایت هتل سنتی سرای کاسیان عکاس: ناشناس

اتاق‌های هتل کاسیان در چهار دسته سه دری، پنج دری، کاشانه و کف‌خواب سنتی قرار می‌گیرند. هر ۱۷ اتاق هتل سنتی سرای کاسین (یک اتاق یک‌تخته، ۱۱ اتاق دوتخته، سه اتاق سه‌تخته و دو اتاق چهارتخته) مجهز به تلویزیون ، یخچال، سرویس بهداشتی (توالت فرنگی) و حمام اختصاصی هستند؛ تنها سرویس بهداشتی اتاق دوتخته توئین ( اتاق ۱۰۷) به‌صورت اختصاصی، اما بیرون از اتاق، قرار دارد. پنج اتاق در طبقه بالا، هشت اتاق در طبقه همکف و چهار اتاق در طبقه زیرزمین قرار گرفته‌اند؛ به همین دلیل، در ورودی برخی از آن‌ها چندین پله وجود دارد.

حیاط مرکزی بزرگ به مساحت تقریبی ۵۵۰ متر مربع،، باغچه‌ها و حوض، ایوان و اتاق شاه‌نشین، اتاق‌های پنج دری، تراس تابستانی و زمستانی، پارکینگ اختصاصی با ظرفیت حداقل ۱۷ خودرو و نگهبان شب و دوربین مداربسته، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی جهت راهنمایی مهمانان غیرایرانی، راهنمای محلی تورهای گردشگری برای بازدید از جاهای دیدنی شهر، اینترنت وای‌فای رایگان، سیستم گرمایشی و سرمایشی (اسپیلیت)، خشکشویی، اتوشویی، خدمات پزشکی و برنامه‌های ماساژ از امکانات و خدمات هتل سنتی سرای کاسیان هستند.

منابع عکس‌ها: وب‌سایت هتل سنتی سرای کاسیان. عکاس: ناشناس

فاصله هتل سنتی سرای کاسیان تا فرودگاه کاشان، ۱۹ کیلومتر (۲۵ دقیقه)، تا ایستگاه راه‌آهن کاشان، چهار کیلومتر (۱۰ دقیقه) و تا پایانه اتوبوس‌رانی کاشان، پنج کیلومتر (۱۵ دقیقه) است. مسجد جامع کاشان، عمارت عباسیان، خانه بروجردی‌ها، خانه طباطبایی‌ها، حمام سلطان امیراحمد و قلعه جلالی و حصار سلجوقی از جاذبه‌های نزدیک به این هتل هستند.

برای اقامت در هتل سنتی سرای کاسیان در سال ۱۴۰۲ به‌ازای هر شب باید از ۱,۴۰۰,۰۰۰ تا ۵,۳۵۰,۰۰۰ تومان پرداخت کنید. برای نفرات اضافه اتاق‌ها رختخواب سنتی در نظر گرفته‌اند و هزینه یک شب اقامت هر نفر اضافه ۶۶۵,۰۰۰ تومان است. رزرو اتاق در بوم گردی به‌همراه صبحانه خواهد بود. هتل سنتی سرای کاسیان گروه‌های مجردی را پذیرش می‌کند. ورود حیوانات خانگی، استعمال دخانیات و برگزاری مراسم در این مجموعه ممنوع است.

اقامتگاه سنتی زاویه

  • آدرس: خیابان میرعماد، میدان فیض (سنگ)، کوچه زاویه (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۵۴۰۲۵۵۱ ۰۳۱
  • وب‌سایت: tzhotel.ir
  • صفحه اینستاگرام: zaaviyeh_hotel@
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: از ۱,۴۰۰,۰۰۰ تومان در اتاق یک‌نفره

بوتیک هتل زاویه از زیباترین اقامتگاه‌های شهر کاشان است؛ هتلی دو طبقه که با تلفیق عناصر معماری سنتی و مدرن، آرامش بی‌نظیری را به مهمانان خود هدیه می‌دهد. این اقامتگاه در سال ۱۳۹۸ افتتاح شده است.

اقامتگاه سنتی زاویه

منبع عکس: وب‌سایت بوتیک هتل زاویه. عکاس: ناشناس

ظرفیت ۱۰ اتاق بوتیک هتل زاویه، یک تا دو نفر است و از امکانات آن‌ها می‌توان از تختخواب، اینترنت وای‌فای، مینی‌بار، یخچال، ست حوله، صندوق امانات، اقلام بهداشتی، کمد، جالباسی، تلویزیون، صندلی، سشوار، آینه، سرویس بهداشتی فرنگی و حمام اختصاصی، سیستم گرمایشی و سرمایشی (شوفاژ و اسپیلت) و روم سرویس ۲۴ ساعته نام برد.

پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، راهنمای گردشگر،  سرو وعده‌های ناهار و شام در هتل فقط در روزهای خلوت و در صوت تمایل مهمانان، با کمک رستوران‌های داخل شهر، پارکینگ در روبه‌روی هتل با ظرفیت ۱۰ خودرو و برگزاری برنامه‌هایی چون تور کویر از جمله امکانات و خدمات ارائه شده در اقامتگاه سنتی زاویه هستند.

اتاق اقامتگاه سنتی زاویه

منبع عکس: وب‌سایت بوتیک هتل زاویه. عکاس: ناشناس

فاصله اقامتگاه زاویه کاشان تا فرودگاه کاشان، ۱۸ کیلومتر (۲۵ دقیقه)، تا ایستگاه راه‌آهن کاشان، سه کیلومتر (۱۰ دقیقه) و تا پایانه اتوبوس‌رانی کاشان، چهار کیلومتر (۱۰ دقیقه) است. از جاهای دیدنی نزدیک این اقامتگاه می‌توان به بازار سنتی کاشان و بازار بزرگ صفویه اشاره کرد. برای اقامت در بوتیک هتل زاویه کاشان در سال ۱۴۰۲ به‌ازای هر شب باید از ۱,۴۰۰,۰۰۰ تا ۲,۶۰۰,۰۰۰ تومان پرداخت کنید. اتاق‌های این هتل، ظرفیت نفر اضافه ندارند. رزرو اتاق در بوم گردی به‌همراه صبحانه سلف سرویس خواهد بود. 

اقامتگاه بوم گردی نه‌چم

  • آدرس: خیابان فاضل نراقی، فرهنگ ششم (کوچه نه چم)، خانه تاریخی مروارید (عادل) (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵۵۲۲۴۴۹۵ ۰۳۱ 
  • قدمت اقامتگاه: دوره قاجار

هتل خانه مروارید یا «نه چم» در خانه تاریخی عادل کاشان قرار دارد؛ خانه‌ای با قدمت از دوره قاجار که در قلب شهر کاشان واقع شده است. بازسازی و مرمت این هتل از سال ۱۳۹۲ خورشیدی آغاز شد و در سال ۱۳۹۳ به پایان رسید. نام خانه تاریخی عادل در سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

خانه عادل به سبک گودال باغچه و در دو طبقه به‌صورت متقارن با خشت بنا شده است. این بنا از شاهکارهای هنر معماری قدیمی کاشان به شمار می‌رود و از تزیینات مجلل، اتاق‌ها، نورگیرها و پنجره‌های مشبک رنگی، آینه‌کاری، گچ‌‌بری‌ها، سرستون‌های‌‎​‎‎​ چوبی، کنده‌‎‌​‌​‌کاری‌های باشکوه، بادگیر، حوض آب، اصالت معماری و طراحی متناسب با فرهنگ و اقلیم شهر کاشان برخوردار است.

اقامتگاه بومگردی نه‌چم

منبع عکس: گوگل مپ. عکاس: جواد رضایی

هتل سنتی نه چم دارای ۶ اتاق (اتاق دبل شاه‌نشین یا شهرزاد، اتاق دبل مهیاس، اتاق دبل مهسا با قابلیت کانکت شدن به اتاق مهیاس، اتاق‌های یک‌نفره یاسین، امین و گلشن)‌ است که همگی مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی هستند. اکثر اتاق‌های اقامتگاه عادل سرویس بهداشتی و حمام مجزا ندارند و در صورت اقامت در این اتاق‌ها باید از سرویس بهداشتی و حمام عمومی استفاده کنید.

اقامتگاه بوم گردی نه‌چم در خانه تاریخی عادل با قدمتی از دوره قاجار قرار دارد

هتل خانه تاریخی عادل امکاناتی چون حمام و سرویس بهداشتی عمومی در حیاط، چای‌خانه، سفره‌خانه سنتی، سالن صبحانه‌خوری واقع در محوطه، امکان سفارش انواع غذاهای محلی کاشان (مانند آبگوشت لوبیا سفید، کوفته آب سماق کاشانی، خورش نخود، تاس کباب کاشانی و چلو دیزی)، پذیرش ۲۴ ساعته، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی و امکانات ارتباطی از جمله اینترنت بی‌سیم را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد. این خانه تاریخی فاقد رستوران و پارکینگ است.

فاصله اقامتگاه بوم گردی نه چم تا فرودگاه کاشان، ۱۹ کیلومتر (۲۰ دقیقه)، تا ایستگاه راه‌آهن کاشان، چهار کیلومتر (۱۰ دقیقه) و تا پایانه اتوبوس‌رانی کاشان، پنج کیلومتر (۱۰ دقیقه) است. مسجد آقابزرگ کاشان، بازار سنتی، مرکز محله سوریجان کاشان، مسجد، تکیه و حسینیه محله سوریجان از جاذبه‌های نزدیک به این بوم گردی هستند. رزرو اتاق در بوم گردی به‌همراه صبحانه خواهد بود. 

حیاط اقامتگاه بومگردی نه‌چم

منبع عکس: گوگل مپ. عکاس: علی صمیمی

اگر تاکنون در اقامتگاه‌های بوم گردی کاشان اقامت داشته‌اید، نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: وب‌سایت عمارت بوتیک هتل سوریجان. عکاس: ناشناس

پرسش‌های متداول

بهترین بوم گردی های کاشان کدامند؟

اقامتگاه سنتی مهینستان راهب، اقامتگاه سنتی اطلسی، اقامتگاه سنتی سوریجان، اقامتگاه سنتی خانه مرشدی، اقامتگاه سنتی منوچهری، اقامتگاه سنتی خانه عامری‌ها و اقامتگاه سنتی گیواک

اقامتگاه کاشان ارزان کجا بریم؟

اقامتگاه سنتی ترنج، اقامتگاه کوشک فردوس، هتل سنتی احسان

مطالب مرتبط:

دیدگاه