راهنمای برگزاری نظرسنجی از مشتریان در ۴ قدم

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات چهار شنبه، ۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۰
راهنمای برگزاری نظرسنجی از مشتریان در ۴ قدم

در این مطلب به‌دلایل اهمیت نظرسنجی از مشتریان و نحوه برگزاری آن خواهیم پرداخت.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی پس از آنکه محصول به دست شما می‌رسد، در مورد فرآیند خرید نظرسنجی می‌کنند تا ببینند که میزان رضایت مشتریان‌شان چقدر است. این مسئله نه‌تنها باعث بهبود کیفیت خدمات کسب‌وکارها می‌شود، بلکه میزان اعتماد مشتریان را هم بیشتر می‌کند. اگر یک کسب‌وکار آنلاین دارید، از برگزاری نظرسنجی خصوصاً نظرسنجی پیامکی غافل نشوید.

در این مطلب می‌خواهیم اول دلایل اهمیت نظرسنجی از مشتریان را مطرح کنیم و بعد نحوۀ برگزاری آن را باهم یاد بگیریم، پس با ما همراه باشید و خدمات سامانه پیامکی را ثبت نام کنید.

چرا نظرسنجی از مشتریان اهمیت دارد؟

یکی از سوالاتی که ممکن است پیش بیاید این است که با وجود اینکه مشکلات هر کسب‌وکاری مشخص است، چرا باید از مشتریان نظرسنجی کنیم؟

در پاسخ باید بگوییم که گاهی اوقات کاستی‌هایی در فرآیند خرید وجود دارد که خود کسب‌وکار از آن مطلع نیست، اما این مسئله می‌تواند روی خرید مشتریان تاثیر منفی بگذارد.

بنابراین اگر شما یک کسب‌و‌کار آنلاین دارید، حتماً باید از میزان رضایت کاربران از فرآیند خرید اطلاع داشته باشید، چراکه هرچقدر تجربه کاربر از خرید بهتر باشد احتمال آنکه بازهم از شما و سایت‌تان خرید کند بالاتر می‌رود.

جلب اعتماد کاربران هم یکی دیگر از دلایلی است که باعث می‌شود نظرسنجی اهمیت زیادی برای یک کسب‌وکار پیدا کند. دلیل آن هم این است که هنگامی که شما نظر کاربر را دربارۀ موضوع خاصی می‌پرسید، به‌صورت ناخودآگاه این چراغ را در ذهنش روشن می‌کنید که رضایت آن‌ها برای شما و کسب‌وکارتان اهمیت دارد.

راهنمای برگزاری نظرسنجی از مشتریان در 4 قدم

مراحل برگزاری نظرسنجی از مشتریان

نظرسنجی از مشتریان با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، نظرسنجی از طریق ارسال لینک با پیامک است. در واقع کسب‌و‌کارها فرم نظرسنجی را ایجاد می‌کنند و بعد آن را از طریق ارسال لینک به دست مشتری‌ها می‌رسانند تا پس از خرید نظر خودشان را در آنجا ثبت کنند. اگر شما هم یک کسب‌وکار آنلاین دارید، حتماً از فرم نظرسنجی استفاده کنید تا متوجه میزان رضایت مشتریان از محصول یا خدمات خود شوید.

خب تا اینجای مقاله سعی کردیم به بررسی کامل اهمیت برگزاری نظرسنجی از مشتریان بپردازیم اما چگونه می‌توانیم برای کسب‌وکار خودمان از مشتریان نظرسنجی کنیم؟ در این بخش از مطلب می‌خواهیم به شما آموزش دهیم که چطور می‌توانیم در طی 4 مرحله از مشتریان نظرسنجی کنیم و از افزونه های مختلف پیامک تکی و انبوه در وردپرس و ووکامرس نیز استفاده کنید.

مرحله اول) بررسی مخاطبان هدف

اولین قدم برای ایجاد یک فرم نظرسنجی این است که ببینید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند! به عبارت ساده‌تر، باید ببینید که چه کسانی قرار است در آن نظرسنجی شرکت کنند. مثلاً ممکن است شما بخواهید از کسانی که مدت زیادی است از شما چیزی نخریده‌اند چندتا سوال بپرسید تا متوجه شوید که دلیل خرید نکردن‌شان دقیقاً چیست!

بنابراین پیش از هر کاری مخاطب هدف خودتان را مشخص کنید؛ اگر این مرحله را به‌خوبی انجام دهید، مراحل بعدی هم بر اساس آن درست پیش می‌رود.

مرحله دوم) طرح کردن پرسش‌های کاربردی

حالا که می‌دانید قرار است از چه کسانی نظرسنجی کنید، زمان آن رسیده که پرسش‌هایی را طرح کنید که اصولی و کاربردی باشند!

حواستان باشد که هیچ‌وقت سوالات بی‌ربط نپرسید، پرسش‌های بی‌ربط گاهی اوقات جذاب هستند؛ اما نمی‌توانند روی بهینه‌سازی فرآیند خرید مشتری تاثیر زیادی بگذارند. سعی کنید سوالات پیچیده و فنی نپرسید تا همۀ کاربرها از پس پاسخ دادن به آن‌ها بربیایند!

سوالات ساده‌ای که بتوانند به پیشرفت کسب‌وکارتان کمک کنند، سوالات ایده‌آلی هستند و مشتریان هم معمولاً به چنین سوالاتی پاسخ می‌دهند.

مرحله سوم) ایجاد فرم نظرسنجی مشتریان

اکنون که سوالات شما مشخص شده است، زمان آن می‌رسد که فرم نظرسنجی را ایجاد کنید! در بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا، پلاگین‌های مختلفی برای ایجاد فرم نظرسنجی وجود دارد. شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید یا اینکه با استفاده از سایت‌های فرم‌ساز موجود در نت،  فرم دلخواه‌تان را طراحی کنید.

بهتر است فرم نظرسنجی شما کاملاً با موبایل سازگار باشد تا اگر کاربران با تلفن‌همراه‌شان وارد سایت شدند، به‌راحتی بتوانند آن را پر کنند. محل قرار دادن فرم نظرسنجی هم کاملاً بستگی به هدف و مخاطبان شما دارد و به‌طور مستقیم روی درصد پاسخگویی کاربران تاثیر می‌گذارد.

نکتۀ دیگری که وجود دارد، این است که سعی کنید کمتر از سوالاتی استفاده کنید که کاربر باید در جواب آن متن بلندبالایی را تایپ کند! استفاده از سوالاتی که چهارگزینه‌ای هستند، همیشه برای کاربر راحت‌تر است و می‌تواند درصد پاسخگویی را افزایش دهد.

راهنمای برگزاری نظرسنجی از مشتریان در 4 قدم

مرحله چهارم) ارسال لینک نظرسنجی از طریق پیامک

در این مرحله که شما فرم نظرسنجی را آماده کردید، وقت آن می‌رسد که لینک آن را برای کاربران مختلف ارسال کنید! بهترین راه برای این کار استفاده از پنل پیامک است، چراکه پیامک به‌سادگی به دست همه کاربران می‌رسد، این در حالی است که اکثر افراد ایمیل‌هایشان را چک نمی‌کنند.

البته ناگفته نماند که در پنل اس ام اس ملی پیامک امکان برگزاری نظرسنجی به‌صورت مستقیم وجود دارد. به این‌صورت که می‌توانید خیلی ساده و بدون دردسر با استفاده از سیستم نظرسنجی موجود در این پنل؛ سوالات خودتان را به‌ترتیب از مخاطبان بپرسید تا با ارسال گزینه‌های مرتبط نظر و عقاید خودشان را با شما در میان بگذارند.

به‌طور مثال برای تبلیغات پیامکی در استان آذربایجان غربی و سایر شهرها، می‌توانید نظرسنجی های متناسب با هر استان را طرح ریزی کنید.

اگر درباره ارسال لینک نظرسنجی با پیامک یا برگزاری نظرسنجی با پنل پیامکی سوالی دارید می‌توانید با کارشناسان ملی پیامک به شماره ۰۲۱۶۳۴۰۴ داخلی ۱ تماس بگیرید یا سری به آدرس www.melipayamak.com بزنید تا اطلاعات‌تان در این زمینه کامل شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه