طولانی‌ترین مسیرهای پروازی دنیا کدامند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۰
طولانی‌ترین مسیرهای پروازی دنیا کدامند؟

شرکت OAG که در زمینه‌ی سفرهای هوایی، تحلیل مسیرهای پرواز و... فعالیت می‌کند، فهرستی از طولانی‌ترین مسیرهای پروازی را معرفی کرده که هنوز پرواز مستقیمی در آن‌ها راه‌اندازی نشده است.

در ۱۴ نوامبر سال ۲۰۱۹، شرکت هواپیمایی کانتاس تصمیم گرفت تا پرواز بدون توقف سال ۱۹۸۹ را از هیترو لندن به سیدنی تکرار کند. در حال حاضر، این ایرلاین استرالیایی در مراحل آماده‌سازی به سر می‌برد تا بتواند این پرواز تجاری ۱۷ هزار کیلومتری را تا سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی کند.

در این رابطه، تحلیلگران برنامه‌‌ریزی در شرکت OAG، طولانی‌ترین مسیرهای پروازی را که هنوز پرواز مستقیمی در آن‌ها انجام نشده است و حتی برخی از آن‌ها پرواز اتصالی هم ندارند، گردآوری کرده‌اند. با ادامه‌ی این مقاله از کجارو همراه باشید تا به این ۱۰ مسیر پروازی طولانی اشاره کنیم.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی را دارید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید. استفاده از کجارو باعث می‌شود تا نیازی نباشد برای پیدا کردن بهترین قیمت پروازهای داخلی یا خارجی، چندین سایت را بررسی کنید و می‌توانید به‌راحتی آخرین قیمت‌ها از آژانس‌های معتبر را یک‌جا مشاهده کنید.

طولانی‌ترین مسیرهای پروازی

در صدر این فهرست، مسیر ۱۳,۱۴۶ هزار کیلومتری لس آنجلس به هوشی مین ویتنام قرار دارد که پرواز در آن با هواپیماهایی نظیر ایرباس A350 و بوئینگ 787 امکان‌پذیر است. تا ژوئیه ۲۰۱۹، بیش از ۲۷۰ هزار مسافر بین این دو شهر تردد می‌کردند که این سفر اتصالی عمدتاً از طریق چین یا ژاپن انجام می‌شد. دیدرا فولتین (Deirdre Fulton) که این گزارش را برای شرکت OAG نوشته است، می‌گوید:

شک و تردیدهایی درباره‌ی صرفه‌ی اقتصادی این مسیر وجود دارد. آیا در این بازار، تعداد قابل توجهی از مسافران حاضر به پرداخت پول بیشتر برای پرواز مستقیم هستند؟ با توجه به اینکه گردشگران زیادی راهی ویتنام می‌شوند تا از این کشور تقریباً ناشناخته و ارزان دیدن کنند یا به دیدار دوستان و خانواده‌ی خود می‌روند، آیا نسبت به قیمت بلیط هواپیما حساسیت به خرج می‌دهند؟ فارغ از بزرگی یک بازار، مسائل اقتصادی می‌تواند مانع از راه‌اندازی پرواز در چنین مسیری شود.

یکی دیگر از مسیرهای پروازی بین آمریکا و جنوب‌شرق آسیا، لس آنجلس به بانکوک است که در رتبه‌ی دوم فهرست مذکور قرار دارد. فاصله‌ی این دو شهر کمی بیشتر از ۱۳,۳۰۰ کیلومتر است و سالانه بیش از ۲۵۰ هزار مسافر بین کالیفرنیا و پایتخت تایلند سفر می‌کنند.

در جایگاه سوم، مسیر ۱۶,۵۰۰ کیلومتری لندن به بریزبن استرالیا دیده می‌شود که سالیان سال به‌صورت اتصالی مورد استفاده بوده است. بریتیش ایرویز و کانتاس قبلاً بین هیترو لندن و پایتخت کوئینزلند (بریزبن) پرواز می‌کردند؛ هرچند اکنون بریتیش ایرویز، به‌غیر از سیدنی به هیچ کدام از شهرهای استرالیا پرواز ندارد و شرکت کانتاس، مسافران را بین سنگاپور و پرت جابه‌جا می‌کند.

شرکت هواپیمایی کانتاس

با توجه به هواپیماهای فعلی، هنوز فاصله‌ی زیادی باقی مانده است تا بتوان مسیرهای بدون توقف را از نظر اقتصادی، توجیه‌پذیر کرد؛ هرچند شرکت کانتاس آن را به‌عنوان بخشی از برنامه‌ریزی پروازهای فوق طولانی خود موسوم به «پروژه‌ طلوع» دنبال می‌کند.

پرواز از سان فرانسیکو به هوشی مین، در جایگاه چهارم این فهرست قرار دارد که شاید امکان موفقیت‌ آن بیشتر باشد، زیرا این مسیر ۵۳۰ کیلومتر کوتاه‌تر است و به این ترتیب ۴۰ دقیقه در وقت صرفه‌جویی می‌شود و متعاقباً هزینه‌ها کاهش می‌یابد. سال گذشته، ۱۷۱ هزار مسافر از طریق پروازهای اتصالی بین این دو شهر سفر کردند.

در کمال تعجب در رتبه‌ی پنجم فهرست مذکور، مسیر داکا در بنگلادش به فرودگاه جان اف کندی نیویورک قرار دارد که در پروازی مستقیم می‌تواند مسافت ۱۲,۷۰۰ کیلومتر را بر فراز شمالگان طی کند.

از شواهد امر پیدا است که فرانسوی‌ها عاشق بالی هستند، چراکه مسیر پرواز پاریس به فرودگاه بالی، ششمین مسیر معروف فهرست یادشده به شمار می‌رود که هنوز پرواز مستقیمی در آن راه‌اندازی نشده است. راه‌اندازی این مسیر ۱۲,۴۰۰ کیلومتری امکان‌پذیر است و در عین حال با اتصال ترافیک ده‌ها فرودگاه‌ها بریتانیا از طریق فرودگاه شارل دوگل پاریس، منفعت زیادی هم در پی خواهد داشت. 

طولانی‌ترین مسیرهای پروازی

۱۴۰ هزار پرواز به‌صورت غیرمستقیم فاصله‌ی حدوداً ۱۴ هزار کیلومتری نیویورک - بانکوک را طی می‌کنند؛ مسیری که رتبه‌ی هفتم طولانی‌ترین مسیرهای پروازی را به خود اختصاص داده است.

در نیمه‌ی دوم این فهرست ۱۰تایی، سه بار به سیدنی اشاره شده است. در دو مورد از آن سیدنی، بزرگ‌ترین شهر استرالیا را به اروپا متصل می‌شود: پاریس با فاصله‌ی حدود ۱۷ هزار کیلومتر و فرانکفورت با فاصله‌ی ۱۶,۵۰۰ کیلومتر که قبلاً به‌ترتیب توسط ایر فرانس و لوفت هانزا از طریق پروازهای اتصالی انجام می‌شد و کانتاس نیز در هر دو مسیر سیدنی – پاریس و سیدنی – فرانکفورت خدمات‌رسانی می‌کرد. سومین مسیر نیز به مسیر بیروت، پایتخت لبنان، به سیدنی مربوط می‌شود؛ با توجه به اینکه جمعیت زیادی از لبنانی‌ها در سیدنی زندگی می‌کنند، مسیر حدوداً ۱۴ هزار کیلومتری این دو شهر را می‌توان با هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ کانتاس طی کرد، هواپیمایی که هم‌اکنون در مسیر لندن – پرت پرواز می‌کند.

نگرانی‌های فزاینده‌ای درباره‌ی تأثیر پروازهای بسیار طولانی بر تغییرات اقلیمی وجود دارد؛ به‌خصوص که برای پرواز در مسیرهای طولانی به‌ازای هر مسافر باید سوخت بیشتری نسبت به پروازهایی مصرف کرد که با توقف سوخت‌گیری می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع independent

دیدگاه